האם יתקצר הזמן להוצאת היתרי בניה מ-400 יום, ל-150 כמו ב-OECD?

ועדת הפנים אישרה הצעה שמטרתה לנסות לצמצם את הזמן להוצאת היתרי בניה. על פי ההצעה, במקום שהרשויות המקומיות - שנמצאות בניגוד עניינים - יהיה 'מורשה להיתר', אדריכל שיהיה אחראי על ההליך
 | 
telegram
(3)

משך הזמן הממוצע להוצאת היתר בניה למגורים בישראל עומד על 400 יום, בעוד הממוצע במדינות הOECD הוא 150 יום. זהו כמובן חסם משמעותי בהגדלת היצע הדיור - וממילא על מחירי הדיור.

כיום הסמכות הבלעדית להוצאת היתרי בניה נמצאת בידי הרשות המקומית, ויש עליה עומס גדול - אבל יותר מכך יש לה אינטרס לא לאשר בניה למגורים אלא רק למשרדים, כי הם מעדיפים שתושבים יגורו בעיר אחרת ויבואו לעבוד בעיר שלהם. למה? כי על כל תושב העירייה מפסידה כסף (תשלומי הארנונה לא מכסים את עלויות התושבים) ואילו משרדים משלמים לעירייה פי 5 והעירייה כמעט לא צריכה להוציא עליהם כסף.

נכון להיום, מבנה ההליך יוצר "פינג פונג" בין מבקש ההיתר לרשות המקומית, וגם זה מעכב את ההליך. בנוסף, האפשרות לבקש הקלות, גורם לכך שיש הרבה הליכי התנגדות וערר, וריבוי גורמים מאשרים, מה שמסרבל את כל ההליך. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

לכן, בשעה טובה ביקשה הממשלה במסגרת חוק ההסדרים להציע מתווה וולונטרי, להחלטת הוועדות המקומיות לתכנון ובניה, שיאפשר הליך רישוי באמצעות "מורשה להיתר". הסמכות תועבר מרשות הרישוי לידי אדריכל, שיכין את ההיתר ויעביר אותו לרשות הרישוי. המורשה לרישוי (האדריכל), הוא שיבדוק את העמידה בתנאי הסף ואת הבדיקה המרחבית. רשות הרישוי תישאר מעורבת בשלב מסירת המידע, וכן תוכל להצביע על ליקויים טרם מתן ההיתר.

על פי ההצעה, שאושרה היום בוועדת הפנים של הכנסת לקריאה שניה ושלישית, המורשה להיתר יהיה אחראי על כל ההליך: מתן ההיתר, מתן אישור תחילת עבודה ומתן תעודת גמר. לכן המורשה להיתר לא יוכל לפעול במקרה של ניגוד עניינים. יראו כניגוד עניינים גם אם סך הכנסותיו של המורשה להיתר ממבקש ההיתר בחמש השנים האחרונות אינו עולה על מחצית מכלל הכנסותיו בתקופה זו. 

מורשה להיתר יוכל להיות אדריכל רשוי, שבמשך עשר השנים שקדמו לבקשתו להירשם כמורשה להיתר, הכין לפחות 5 בקשות להיתר, כשסך שטחי הבניה בהן לא יפחת מ-5000 מ"ר. מורשה להיתר העובר עבירות חמורות, כגון מתן היתר בלא עמידה בתנאי סף של בקשה להיתר, צפוי לקנס של 150,000 שקל.

תומר רוזנר, יועמ"ש הוועדה אמר לח"כים כי לדעתו: "שיעור הקנסות נראה לנו נמוך מדי. לפעמים מדובר בפרויקטים של עשרות מיליונים. צריך לשקול העלאה משמעותית, ולאפשר גמישות לפי שווי הפרויקט. אכיפה צריכה להיות על פי בסיס כלכלי".

הצעת החוק כוללת גם ביטול הקלות. הקלות בתהליך הרישום כיום מאפשרות לוועדה המקומית לתת הקלה מהוראת תוכנית, בכפוף לפרסום ודיון בהתנגדויות, ככל שתוגשנה. הוועדה המקומית מוסמכת היום לתת הקלה, כל עוד אין ההקלה מהווה סטייה מוכרת מהתוכנית. על פי הצעת החוק, לתוכניות מאושרות ולתוכניות שהוחלט על הפקדתן לפני ינואר 2023 – ההקלות ימשיכו 3 שנים, עם אפשרות לשרת הפנים להאריך בשנתיים נוספות. לתוכניות חדשות (החלטה על הפקדה עד ינואר 2023) – ללא הקלות, למעט נושאים מצומצמים שיוגדרו.

לבקשת ח"כ שלמה קרעי נוספה להצעת החוק הקביעה כי גם ביישובים כפריים, ובלבד שהם במחוזות הצפון והדרום, יותר פיצול דירות בשיעור של עד 15% מהיקף יחידות הדיור שנקבעה במגבלת הכמות.

ח"כ איתן גינזבורג: "זו הצעת חוק מאד חשובה שתפחית את זמן הרישוי. הסרת עולם ההקלות שהיה חסם בניה ישפיע גם הוא. הוועדה תרמה לכך שתהיה בניה יותר נורמלית, חכמה ויעילה".

תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שקרנים, לא מאמין (ל"ת)
    בונזו 27/10/2021 00:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    לא יאומן
    יובל 26/10/2021 22:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רפורמה לא פחות ממדהימה. אני לא מאמין שהרשויות המקומיות יוותרו על הסמכויות האלה וכמיטב המסורת במדינה הדפוקה שלנו, בה רשויות ציבוריות משרתות את עצמן במקום את הציבור, הרפורמה בסוף לא תיושם.
    סגור
  • 1.
    אין למדינה אינטרס להורדת מחירי הדיור
    קשקשנים 26/10/2021 20:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    משאבת כסף, בירוקרטיה בחסות המדינה, הכנסות עצומות ממחירי האדמה ששיכת לציבור
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות