הצביעות של היבואנים: הדולר נפל ב-16% ב-3 שנים. למה להעלות מחירים?
ב-3 השנים האחרונות הדולר ירד אל מול השקל ב-15.52% (נכון לשער היציג שנקבע אתמול), רק ב-12 החודשים האחרונים הדולר ירד ביותר מ-8%, וזאת בשעה שהאינפלציה בישראל ב-2019 הייתה רק 0.6%, ובשנת 2020 הייתה בכלל דפלציה (ירידת מחירים) של 0.7%. גם שער היורו ירד ב-3 השנים האחרונות ירד ב-14.4%, וב-12 החודשים האחרונים היורו ירד ביותר מ-10%.
אז למעשה הרבה יותר זול לייבא מוצרים, אבל איכשהו תמיד המחירים זזים בכיוון אחד: כלפי מעלה. וכך, מחירי הדלק בישראל זינקו מאז תחילת הקורונה ביותר מ-35%, מחירי המזון מתייקרים, מספר קמעונאים איימו שזה מה שהולך לקרות גם ברשתות המזון - איימו וכבר מתחילים לבצע. חברת שסטוביץ' שמייבאת לישראל מוצרים כמו מזון ונייר טואלט, מתכננת להעלות את המחירים בעד 50% (כך על פי חדשות 12), סנו תעלה את המחירים בעד 10%, מי עדן הודיעה על העלאת מחירים של עד 5%, וגם הרשתות ויקטורי ואושר עד הודיעו על עליית מחירים.
משום מה הציבור והתקשורת מדברים דווקא על העלייה במס על כלים חד פעמיים - למרות שמדובר במיסוי נכון שמטרתו להבהיר את העלות של הזיהום שנוצר לכלל הציבור משימוש בחד פעמי - אבל גם למי שלא אוהב את המס הזה, מדובר בסופו של דבר במס על מספר מוצרים מצומצם. לא מדובר בהשפעה על כל סל המוצרים, וגם מי שכמעט לא משתמש בחד פעמי לא יושפע מכך.
מנגד, עליית מחירים רוחבית במשק בעקבות החלטה של יבואנים לייקר את המוצרים היא החלטה הרבה יותר רוחבית שתשפיע על הרבה מאוד מוצרים ועל כל הציבור, ותייקר את המחירים שכולנו נשלם במכולת.
נכון, יגידו לכם שאמנם שמחירי השינוע זינקו בגלל הקורונה, ( צים -1.82% צים 23.79 -1.82% סגירה:0 פתיחה:24.63 גבוה:25 נמוך:23.75 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: למשל נהנתה מכך מאוד ורשמה את הרווח הגבוה ביותר מאז ומעולם לחברה ישראלית) ונכון שרוב השילוח העולמי מתבצע דרך הים והיבשה, ונכון שיש בעיה בשרשרת האספקה - אבל כאשר הדולר נופל בצורה כה חדה הכדאיות של היבואנים לייבא דווקא עולה. הם קונים בדולרים או ביורו ומוכרים כאן בישראל בשקלים. כאשר כל שקל שווה יותר - היבואנים מרוויחים יותר. ממילא יש פחות כדאיות לייצא ויותר כדאיות לייבא. ולכן יש כאן הרבה יותר מאשר טעם לפגם להעלות את המחירים דווקא בתקופה כזו.
מבחן היבואנים: האם הם יורידו מחירים כשמחירי השינוע ירדו? כנראה שלא...
אז למה היבואנים מעלים את המחירים? פשוט כי הם יכולים. לחלקם יש כח מונופוליסטי בשוק - וזה בעידוד המדינה שמערימה קשיים בלתי נסבלים על יבוא, מגדירה מכסים גבוהים מאוד על חלק מהמוצרים, וגם מקשה על אין סוף בירוקרטיה ורגולציה, וישראל ממוקמת נמוך מאוד במדדי הרגולציה העולמיים.
האם היבואנים יורידו בחזרה את המחירים כאשר מחירי השינוע בעולם ירדו בעתיד, כפי שצפוי שיקרה לכל היותר בתוך שנתיים שלוש? סביר להניח שלא. התירוץ בפעם הבאה יהיה שעלויות העובדים גדלו, שיש אינפלציה, שהמרווחים שלהם שוב קטנו כי הדולר אולי יטפס שוב. בקיצור - יהיו להם שלל תירוצים חדשים מדוע המחירים לא צריכים לרדת.
אז בפעם הבאה שמדברים איתכם על חד פעמי - תחזירו את השאלה ותגידו: אבל מה עם המטבע, ומדוע כשמחירי השינוע בעולם נמוכים, עדיין המחירים שהצרכנים משלמים גבוהים?
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
23.כאשר יש תחרות בריאה , המחירים שפוייםתחרות 05/05/2023 13:00הגב לתגובה זו0 0רק קנסות ענק על מונופולים יגרמו לכך שיהיה יבוא מקבילסגור
-
22.בארה"בכלשבעל עסק 05/05/2023 09:57הגב לתגובה זו0 0יש אלף קונים ביום ובישראל 100 מי יעלה מחיר ומי יוריד? התשובה ברורהסגור
-
21.ממש כתבה לא רציניתאבי.מ 10/11/2021 20:44הגב לתגובה זו2 1כשבאים לעשות כתבה לא מספיק להגיד "הדולר ירד ב 16% איפה ההתייחסות לעליה של חומרי הגלם ? למה אין נתונים? איפה ההתייחסות למחסור העולמי בשבבים וכיצד זה משפיע על מחיר הרכב ? איפה ההתיחסות לעלויות ההובלה ? אפילו נתונים על עלות השנוע אין אז נכון הדולר אמנם ירד ב 16% אבל חומרי הגלם עלו ביותר מ 40% השנוע עולה פי 4 ממה שעלה לפני הקורונה ולכן העלייה במחירי הרכב ופעם הבאה... בבקשה... נתונים מספריים בכל זאת זה מדור כלכלי ולא מדור ספרותי :-)סגור
-
20.חלושסיו יו 10/11/2021 17:46הגב לתגובה זו0 0מאמר דעה דל ביותר. בלי נתונים. רק סיסמאות. מה עם רפורמת היבוא שעברה עכשיו בכנסת? אמורה להפחית מכסים על אלפי מוצרים ולאפשר יבוא למוצרים שעומדים בתקנים אירופים. לילל על מחירים זה אולי אופנתי לתוכניות צריכה! לא לעיתונות כלכליתסגור
-
19.גם אם הדולר יירד לשקל אחדבן 10/11/2021 15:06הגב לתגובה זו3 0גם הדולר יהיה שקל אחד לא נרגיש שום דבר במחירים כי בעצם כל הרווח יהיה ליבואנים ככה חגיגה להם לא לצרכנים והמדינה בדיוק כמותם כל זמן ששקט ברחובות נשלם יותרסגור
- טען עוד
-
18.לפתוח יבוא. להעניש את העושקים, כמו שופרסל. זה הפתרון. (ל"ת)דני 10/11/2021 15:03הגב לתגובה זו1 0סגור
-
17.פשוט לא קונים ! ....אריק בר 10/11/2021 11:44הגב לתגובה זו3 0המוצר נשאר על המדף והיצרן מוריד מחיר . נוסחה פשוטה מאד .סגור
-
16.ומה עם העלויותכלכלן 09/11/2021 16:26הגב לתגובה זו1 0עלויות השכר עלו במעל 10% עלויות השינוע קפצו עלויות הארנונה עלו. תעשו תחשיב מקצועי ולא חובבני ופופוליסטיסגור
-
15.חזיר מפוטם רעב לעולםאופיר 09/11/2021 16:07הגב לתגובה זו0 0יהודים....בגולה קראו לנו "שילוקים", ואז הקמנו את מדינת היהודים וריכזנו את כולם במקום אחד, כדי שכולם ידפקו את כולם, 100% מהזמן...סגור
-
14.דחוף מס על אקזיטים- בינתיים כולנו מממנים אותם!!!ביזי 09/11/2021 15:15הגב לתגובה זו1 2דחוף- מס על אקזיטים, הדולר קורס ואזרחי ישראל משלמים מס הייטק, לפני שיהיה מאוחר יש למשרד האוצר מה לעשות עם המט"ח הדולר הצונח, לפני שתהיה פה סעודיזציה. בנק ישראל מתוך הרצון המוצדק לחזק את היצואנים רוכש מט"ח במיליארדים, מה שקורה זה שהאקזיטיסטים בהייטק מנצלים את השערים הגבוהים יותר וממירים, וכך אזרחי ישראל בעצם משלמים מס הייטק ענקקקקקק, וככה כל אזרחי ישראל מסבסדים את הייטק איפה שאין צורך!סגור
-
תגיד. אתה אמיתי?ירון 10/11/2021 09:01הגב לתגובה זו2 0יש מס על אקזיטים.ההייטק מממן במיסים שמשלם כל חודש את כלכלת ישראל.כשהדולר נמוך, אין טעם לעשות אקזיט.חי בללה-לנדסגור
-
13.הציבור מיילל ומשלם כמה שדורשים ממנו .אריק בר 09/11/2021 15:07הגב לתגובה זו2 0מי ש "עושה" את המחיר זה הצרכן .סגור
-
12.הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלםדויד 09/11/2021 14:11הגב לתגובה זו3 0צימצום קרקעות, הסתת כספים, ויתור לעיריות מושחתות על חובות מביעות ליוקר מחייה. יבוא ויצוא זה כסף קטן ומשתנהסגור
-
11.חזירות זה דבר מדבק ..בעיקר ש...מעורב כסף ....חיים אלמליח 09/11/2021 14:02הגב לתגובה זו2 0המחירים הולכים רק בכיוון אחד מי שמתווה את הכיוון זו ממשלת ישראל תראו מה קורה כל חודש ל- ארנונה ..זחילה שלא נגמרתסגור
-
10.ממתי אנחנו מדינה נורמלית?מיכל 09/11/2021 13:56הגב לתגובה זו5 0הרי ידוע דמה שמובן מאיליו בעולם אצלנו לא עובד..וזה הדבר היחידי? לא חשוב מה יקרה למחיר הנפט בעולם כל שני וחמישי בלחיצת כפתור האוצר מעלה את מחיר הדלק..הבורסות בעולם ירוקות? אצלנו יהיה אדום...בעולם אדומות? אצלנו עוד יותר הרי כתוב בתורה עם לבדד ישכון ובעמים לא יתחשב...מה טובו אוהליך ישראל..מתי נגיע לשיכון?סגור
-
9.יבואנים ומעסיקים שייכים לאותו זן של חזירים שמנים. (ל"ת)חזירות החזירים 09/11/2021 13:56הגב לתגובה זו1 1סגור
-
8.למה לא להעלות??הצרכנים בישראל מטומטמים.במקום חרם צרכנים,רצים כמו כבשים לשוחט והוא רק צריך להשחיז... (ל"ת)יוסי 09/11/2021 13:52הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.כנראה שהכתב לא שמע על עליית מחירי הובלה ונאנרגיהג 09/11/2021 13:47הגב לתגובה זו1 3מעניין אם טרח לקרוא אפילו בביזפורטל מה קרה ךמחירי ההובלה, מחירי האנרגיה, מה שמייקרגם את עלויות חומרי הגלם. על הפקקים בנמלי ישראל שמייקרות גם את מחירי ההובלה המזנקים גם ככה. חבל שכותבים כתבה חסרת היגיון כלכלי שמתייחסת לרכיב אחד של עלות, ומתעלמת מכל השארסגור
-
כנראה שאתה לא מבין כלום. הכתב התייחס לזה. אין הצדקהכנראה שאתה לא מבין 10/11/2021 15:02הגב לתגובה זו0 0להעלהת מחירים.סגור
-
6.להזמין יותר דברים מהאינטרנטהציבור מטומטם 09/11/2021 13:40הגב לתגובה זו3 0בגדים מכשירי חשמל הכל דרך האינטרנט תנו להם לבכותסגור
-
5.לא מדוייקמאיר 09/11/2021 13:30הגב לתגובה זו1 5אני לא יבואן ולא יצואן. אזרח פשוט. לידיעתך: עלויות השינוע.עלויות השכר . עלויות שכר דירה/חנות עלו יותר מירידת הדולר ..א..ב בכלכלהסגור
-
4.אז הדולר נפל אבל בדקת את עלויות הייבוא??יבואן 09/11/2021 13:26הגב לתגובה זו2 7נורא קל לתת כתבה כזו אבל אם מכולה שלפני שנה עלתה 8 דולר עולה היום 20 דולר , הייקור בעלויות קצת שוחק את הירידה בשעה הדולר תבדוק לפני שאתה מפרסם דברים ללא בסיססגור
-
כמה טלוי' נכנסות במכולה? עכשיו תחלק (ל"ת)אנונימי 09/11/2021 13:55הגב לתגובה זו1 0סגור
-
3.ליברמן אחלה אבל מאכזב מאוד בנקודה זו. (ל"ת)ישראל NO 1 09/11/2021 13:21הגב לתגובה זו2 1סגור
-
2.מדינה של גנביםככה זה שאין פיקוח על כלום כל אחד גובה כמה שהוא רוצ 09/11/2021 13:15הגב לתגובה זו9 0ככה זה שאין פיקוח על כלום כל אחד גובה כמה שהוא רוצה וככה זה נראה מכוניות היו אמורים לרדת ב 20 אחוז ב שנתיים האחרונות במקום זה הם עלו ב 20 אחוזסגור
-
1.צביעות אמיתית ואכזרית, היכן הממשלה?סם 09/11/2021 13:13הגב לתגובה זו5 0ירידת שער הדולר לא הביאה לשום הוזלה! זו צביעות נגד הצרכנים.למה הממשלה מתעלמת מהבעיה?סגור