"לעומת העולם, בישראל השוק מתפתח בצורה איטית מאוד"

"בארה"ב הקצו 7.5 מיליארד דולר לתחום ההטענה החשמלית באיזורים מרוחקים. החלפת הממשל הפכה את השוק לאטרקטיבי יותר עבורנו" כך אומר מנכ"ל צ'קראטק בועז וייזר בראיון לביזפורטל. האם באמת אין לחברה מתחרים?
 | 
telegram
(1)

"השוק בארץ מתפתח בצורה איטית מאוד ביחס לשאר מדינות העולם. ההערכות בשוק הישראלי הן לכך שכבר בשנת 2025 נראה 300 עמדות טעינה מהירות, אך כעת יש בארץ בערך עשירית מהכמות, ואנחנו כבר בסוף שנת 2021. אנחנו מאמינים כי כשהשוק בארץ יתעורר ויבין את הצורך שבמוצר שלנו נוכל לחדור גם כאן" - כך אומר מנכ"ל חברת זוז פאוור -0.2% זוז פאוור 1,003 -0.2% זוז פאוור בסיס:1,005 פתיחה:1,005 גבוה:1,025 נמוך:1,002 תמורה:42,205 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: בראיון לביזפורטל. 

היום דיווחה החברה כי תספק שתי מערכות טעינה מהירה בגרמניה. זוהי מכירה ראשונה עבור החברה. היקף החוזה מיליון יורו והתמורה לצ'קראטק עצמה תהיה 700 אלף יורו. לאלה יתווסף 15% מהרווח התפעולי שעמדות הטעינה יניבו. העבודות צפויות להתחיל ברבעון השלישי של 2022 וההפעלה ברבעון רביעי. על פי החברה, יש לה פוטנציאל למכירת עוד 4 עמדות. 

לצ׳קראטק יש פטנט לטכנולוגיה שמאפשרת המרה של אנרגיה חשמלית לאנרגיה קינטית, ללא תלות בהספק החשמל של תשתית הרשת המקומית. למעשה, המנוע הוא כמו גנרטור שיאפשר המרה של האנרגיה הקינטית לחשמל, גם באור שבו תשתית החשמל חלשה ומוגבלת בהספק. המטרה שלה היא לאפשר הטענה מהירה באופן יחסי של רכב חשמלי.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

וייזר: "את המכירות הראשונות בגרמניה אנחנו לא מגדירים כפיילוט. אנחנו פועלים בשוק המקומי ביחד עם שותפה עסקית שמקדמת את המדיניות שלנו כבר למעלה משנתיים. לפני שנה הם סייעו לנו להתקין את אחת מהמערכות שלנו בלייפציג. הלקוח הנוכחי ראה את המוצר והבין את היתרון".

וייזר מספר כי מערכות החברה משמשות בעיקר עמדות הטענה במקומות בהן לא ניתן לחבר את אתרי התקנת העמדות לרשת החשמל המקומית, לרוב בשל עלויות הקמה גבוהות וזמני ביצוע ארוכים. 

וייזר: "גרמניה בפרט ואירופה בכלל נחשבות בעולם למובילות בתחום הרכבים החשמליים. הלקוח, שעוסק בעיקר בהשקעה בנכסים מניבים, ראה תחנת דלק הצמודה לכביש ראשי ועמוס מאוד. כחלק מהטראפיק בכביש היה אחוז לא מבוטל של רכבים חשמליים, ורובם התלוננו על כך שאין עמדות הטענה חשמליות בתחנות הדלק. הלקוח בדק אפשרות של חיבור תחנת הדלק לרשת החשמל בהספקים שיאפשרו הטענה של רכב חשמלי, אך נתקל בקשיים אל מול ספקיות. כשבחן את המוצר שלנו הוא הבין שזה מה שהוא מחפש" 

דרך מעט מוזרה אך אולי הטובה ביותר להסביר כיצד פועל המוצר של צ'קראטק היא להשוות אותו לניאגרה של בית שימוש: תחנות הטעינה אוגרות את החשמל ללא המוצר של החברה, ולאחר מכן משתמשות בטכנולוגיה כדי להטעין את הרכב בהספק גבוה מאוד ובזמן קצר מאוד באופן יחסי, בדומה לאופן בו ניאגרה אוגרת את המים ולאחר מכן מורידה אותן במהירות רבה. 

חברה ישראלית נוספת,  ג'נסל -4.22% ג'נסל 49.9 -4.22% ג'נסל בסיס:52.1 פתיחה:50.6 גבוה:52.4 נמוך:49.6 תמורה:147,681 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: גם פועלת בתחום הטעינה החשמלית בעמדות מרוחקות וכאלו המנותקות מרשת החשמל. החברה עוסקת בפיתוח, יצור ושיווק פתרונות אנרגיה ירוקה של גיבוי ואספקת חשמל מבוססי תאי דלק אלקליים הפועלים על מימן. אולם בצ'קראטק טוענים שהמוצרים אינם מתחרים, כי אם מהווים מוצרים משלימים, כאשר העמדות של ג'נסל מספקות את האנרגיה הדרושה להטענת הרכב כשאין מקור חשמל המחובר לעמדה, בעוד שזה של צ'קראטק מספקת את ההספק הדרוש להטענה מהירה של רכבים אלו. 

וייזר: "העמדות שלנו פועלות בשני נדבכים, הראשון הוא במקומות בהם לא כדאי כלכלית לחבר את התחנה אל רשת החשמל המקומית, שם הטכנולוגיה מחליפה את הצורך בחיבור להספקים גדולים. השני הוא באותם מקומות, כאשר עמדות ההטענה מסוגלות להטעין בהספקים ממוצעים, מדובר בדרך כלל ב-10 קילו-וואט. בהספקים האלו יקח בערך 4 שעות על מנת להטעין 60% סוללה וזה משהו שהנהגים לא ירצו להיתקל אותו כשהם במהלך נסיעה. המוצר שלנו מסוגל לעלות את הספקי הטעינה לכ-150 קילו-וואט, מה שמוריד את זמן הטעינה לבערך 15-20 דקות עבור סוללה מלאה" 

לא מזמן ראיינו בביזפורטל את מנכל קבוצת דור אלון, עודד גולן, שאמר לנו אז כי תחנות הדלק של הקבוצה מתפעלות כבר בימים אלו עמדות הטענה המהירות המאפשרות  טעינה בהספקים וזמני הטענה דומים. בהתחשב בכך שצ'קראטק לא פועלת עדיין בארץ האם עמדות ההטענה של דור אלון אינן מוצר מתחרה?

וייזר: "דור אלון אינה החברה היחידה בארץ שמספקת עמדות הטענה המהירות, יש עוד עמדות כאלו בארץ, אבל המוצר שלנו לא מתחרה במוצר שלהם אלה מהווה מוצר משלים. בסופו של דבר כל אותן ספקיות של עמדות טעינה המהירות יגלו כי הן מגיעות לקצה גבול הפוטנציאל שלהם, כלומר הם יגלו שכבר ניצלו את כל העמדות בארץ בהן ניתן להתקין עמדות הטענה כאלו ללא המוצר שלנו. אנחנו מעריכים שאז יקרה בדיוק כפי שקרה עם הלקוח הגרמני. גם הם יפנו לחברת חשמל בניסיון להבין אם הם יכולים לחבר את התחנות שלהם לרשת החשמל ויבינו שמדובר בהליך יקר וארוך מאוד, ואז הם יזדקקו למוצר שאנחנו מציעים"

בחברה מקווים שכאשר שוק הרכב החשמלי יחל לתפוס תאוצה ממשית בארץ, בהיקפים הדומים לאלו הנראים באירופה ומתחילים להיראות גם בארה"ב, המדינה תחל לפעול בצורה בה פועלות הממשלות במדינות אלו, ותתחיל לתת מענקים והטבות רגולטוריות לגופים המעוניינים להשתמש במערך ההטענה המהירה. 

"זה משהו שאפשר לראות בעוד מדינות חוץ מאירופה, קח לדוגמא את ארה"ב. עוד לפני הבחירות פעלנו ליצרת קשרים עסקיים במדינה אבל לא ראינו כדאיות לכניסה לשוק הזה, גם בגלל שהצמיחה שלו הייתה איטית יותר מזאת של אירופה אבל גם בגלל היעדר סבסוד ממשלתי. מאז שביידן נכנס לתפקיד ראינו העברת חוק שעתידה לתקצב את שוק הרכבים החשמליים בכ-7.5 מיליארד דולר, כאשר סכום רב מהכסף מיועד לעמדות הטענה חשמליות בכלל ועמדות המהירות בפרט. המעבר של החוק יעודד ריבוי של התקנת עמדות כאלו ויאפשר לנו לחדור גם לשוק הזה" 

כמו כן מאמין המנכ"ל כי המוצר יחדור בקלות רבה יותר לשוק האמריקאי, כמו כן לשווקים נוספים בעולם שאינם השוק האירופאי, בהם מותלים קנסות גדולים על אלו החורגים בצריכת החשמל. על פי וייזר המוצר שלהם יודע לווסט את הספקי החשמל הנצרכים ובכך למנוע את הטלת הקנסות בזמנים של פיקים על מה?בצריכה. 

המודל העסקי של החברה משתנה. החברה פועלת בשיתוף פעולה עם חברה מקומית בשם EES, חברה בעלת היכרות עם השוק הגרמני וכזאת שמסוגלת לבצע את הקישור בין לקוחותיה במדינה. החברה מאתרת את הלקוחות שעבורם המוצר יכול להיות אטרקטיבי ומקשרת בינה לבין צ'קראטק. בעסקה הנוכחית, כאמור הראשונה של צ'קראטק, שכרה החברה את שירותיה של קבלן משנה מקומי, אשר אמון על תפעול התחנה, אך לדברי המנכ"ל יתכן שמודל זה ישתנה בעסקאות עתידיות

"בעמדות שאותן התקנו הפעם קיים קבלן מקומי שיהיה אחראי על התפעול. הקבלן אחראי על התפעול השותף של התחנות ולפני שהוא נכנס לעסקה הוא העריך עבור עצמו אם ההכנסות יעלו על ההוצאות בצורה שתייצר לו רווח והבין שכן. בחוזה שסגרנו אל מול קבלן המשנה הוסכם כי החברה תקבל אחוז מסויים מהרווח התפעולי. יתכן בעסקאות עתידיות לא נשכור שירותים של קבלן משנה, וכל הרווח ועלויות התפעול יתגלגלו אל הלקוח המקומי שרכש מאיתנו את העמדות.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נו מה מאיצי מתח
    רק מזומן 07/12/2021 18:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עדיין החשמל שצריך להאיץ מגיע מגז טבעי או פחם.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות