חברות הרכב והליסינג ימשיכו להרוויח מהבעיות בשרשרת אספקת הרכבים גם ב-2022
השנה נמסרו יותר מ-300 אלף מכוניות חדשות, שיא כל הזמנים, וזינוק של 35% לעומת 2020. אם אתם מחפשים את הסיבה לפקקים אז הוא מונח מול העיניים: יותר מדי מכוניות עולות כל הזמן על הכבישים, פחות מדי יורדות. בכל רכב נוהג אדם אחד וממוצע מספר הנוסעים בכל רכב עומד על 1.2 אנשים - כך על פי שר התחבורה הקודם בצלאל סמוטריץ'. כלומר: 6 אנשים לכל 5 מכוניות.
בצורה כזו, זה ממש לא משנה כמה כבישים חדשים יסללו, או כמה נתיבים חדשים יתווספו - בסופו של דבר מגיעים לכניסה לעיר, ושם אי אפשר לסלול עוד ועוד נתיבים. מדובר בצוואר בקבוק שלא ניתן לפתור באמצעות נתיבים נוספים ולכן התוצאה היא אחת: פקקים שרק הולכים ומתארכים, וכאשר עולות 300 אלף מכוניות חדשות בכל שנה (ויורדות כ-100 אלף, כלומר תוספת נטו של 200 אלף מכוניות לכבישים) - זו התוצאה האפשרית היחידה לצערנו.
מה כן צריך לעשות? אגרות גודש - כן, לתמחר את הכניסה למטרופולין הגדול של ישראל כך שאנשים יבחרו גם באלטרנטיבות אחרות (נסיעה שיתופית, תחבורה ציבורית, נסיעה בשעות אחרות ועוד) שהמדינה אמנם מקדמת אבל בעצלתיים. במקום להחיל את אגרות הגודש באופן מיידי הממשלה החליטה לקדם את הנושא אבל רק בעוד כמה שנים. למה? כי אז זו כבר תהיה הבעיה של הממשלה הבאה. כלומר - עושים מהלך נכון, אבל צולע, רק בערך.
היום בשעה 19:00 בקורס ללימודי שוק ההון של ביזפורטל - האם התמחור של אמזון יקר? למה חשוב להשקיע במניות, איך עושים זאת וגם - פיקדונות, אגרות חוב או קרנות נאמנות סולידיות - מה עדיף? להצטרפות לשיעור לחצו כאן
בן שירן, אנליסט בתחום דירוג חברות ליסינג וביטוח, ולנה שוורץ, מנהלת תחום מוסדות פיננסיים ב-S&P מעלות סבורים כי "השיבוש בשרשרת אספקת רכבים ימשכו לפחות עד אמצע 2022 ולכן ביקוש לרכבים משומשים יתמכו ברווח התפעולי העודף".
עלייה משמעותית ברווחי הון ממכירת רכבים משומשים
שירן ושוורץ מסבירים כי "המחסור בשבבים, העלייה במחירי המתכות והעומסים בתובלה הימית המשיכו לשבש את שרשרת האספקה בענף הרכב ב-2021 כחלק מהשלכות מגפת הקורונה. כתוצאה מכך, הביקוש לרכבים חדשים נותר גבוה ביחס להיצע והרוכשים הפרטיים הסיתו את הביקושים לעבר רכישת רכבים משומשים, מה שהוביל לעלייה במחיריהם בהשוואה לשנים האחרונות. חברות הליסינג וההשכרה תרגמו עלייה זאת לרווחי הון גבוהים ממכירתם".
שיפור בפרופיל הפיננסי בעיקר בעקבות העלייה ביכולת כיסוי הריבית
לדבריהם, "הקיטון בהיקף הצי הכולל של חלק מהחברות והעלייה בשיעור ניצולת הצי (סך הרכבים המושכרים מתוך צי הרכבים) באופן רוחבי בענף, לצד רווחי הון גבוהים ממכירת רכבים משומשים כאמור, הובילו לשיפור הרווחיות התפעולית. במקביל, הוצאות המימון ירדו לרוב כתוצאה מירידה בהיקף החוב או בשיעורי הריבית, ולכן חל שיפור מהותי ביחס כיסוי הריבית ובפרופיל הפיננסי של החברות".
צמיחה בפעילות הליסינג הפרטי לצד יציבות מסוימת בליסינג העסקי המסורתי
"מאמצי השיווק בתחום הליסינג הפרטי התגברו משמעותית ב-2021, ושיעור הרכבים המיוחסים לפעילות זאת מסך צי הליסינג של החברות גדל. ניתן לזהות שונות בתמהיל הצי של החברות, במקרים בהם חל קיטון בהיקף הצי הכולל בהשוואה ל-2020 הוא מותן על ידי גידול בהיקף צי הליסינג הפרטי, ובמקרים בהם חל גידול בסך הצי, היקף רכבי הליסינג העסקי נותר יציב והצמיחה נבעה מגידול בהיקף רכבי הליסינג הפרטי.
"להערכתנו, בחלק מהמקרים מתקיימת הסטה של ביקוש מהליסינג העסקי לליסינג הפרטי מטעמי כדאיות כלכלית הנובעים מהפער בין עלות שווי שימוש לבין עלות ליסינג פרטי. השינוי בכדאיות עשוי לנבוע מירידה בהיקף הנסועה ומעבר למודל עבודה היברידי, ולהערכתנו לא צפויה לכך השפעה מהותית על הרווחיות".
פעילות ההשכרה מתבססת בעיקר על המגזר העסקי
"בהיעדר כניסת תיירים משמעותית בישראל על רקע ההגבלות שהטילה הממשלה ובהינתן גלי תחלואה ברחבי העולם שמצמצמים את היקף הפעילות התיירותית, פעילות ההשכרה התבססה השנה במידה רבה על לקוחות עסקיים. היקף צי ההשכרה ירד בצורה משמעותית וכתוצאה מכך הצטמצמו עלויותיו התפעוליות. החברות בענף מספקות בעיקר פתרונות קצרי טווח לעסקים, וחל גידול בהיקף ההשכרה לצורכי גישור בשל פערי עיתוי בין סיום חוזי ליסינג לבין קבלת רכבים חדשים. לכן אנו צופים רווחיות גבוהה מתחום ההשכרה בהשוואה ל-2020 ואף ל‑2019."
אז מה יהיה בהמשך?
שירן ושוורץ: "השיבושים בשרשרת האספקה והמחסור ברכבים חדשים צפויים לתמוך ברווח התפעולי ב-2022. אנו צופים כי המחסור בשבבים והשיבושים בשרשרת האספקה יובילו למחסור ברכבים חדשים לפחות עד אמצע 2022. לכן אנו סבורים שניצולת צי גבוהה וביקוש לרכבים משומשים יתמכו ברווח התפעולי העודף, ביכולת כיסוי הוצאות המימון וכתוצאה מכך בפרופיל הפיננסי של החברות ב-12-18 החודשים הבאים. כמו כן, להערכתנו חל שיפור בתמחור חוזי הליסינג העסקי והפרטי, בעיקר בשל התמקדות החברות ברווחיות על פני השגת נתחי שוק, מה שצפוי לתמוך ברווח התפעולי לאחר התייצבות שרשרת האספקה בענף".
הביקוש לרכבים חדשים ומשומשים ולשירותי ליסינג עסקי ופרטי יישאר יציב בהיעדר תחליפים יעילים
"הערכתנו מתבססת על היעילות הנמוכה של התחבורה הציבורית בישראל ועל ההשקעה שנדרשת לאורך זמן על מנת להביא לשיפור משמעותי בהיבט זה. כמו כן אנו סבורים שחל גידול הדרגתי בתפיסת השימוש ברכב כשירות, ומעריכים כי בשנים הקרובות תמשיך פעילות הליסינג הפרטי לצמוח בקצב גבוה, וייתכן כי תחול הסטה של ביקוש מהליסינג העסקי לליסינג הפרטי מטעמי כדאיות כלכלית במקרים בהם שווי השימוש גבוה כאמור".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.תרדו מהקשקוש של אגרת גודש לפחות עד שתהיה חלופה (ל"ת)אין תחבורה ציבורית 30/12/2021 02:22הגב לתגובה זו0 0סגור