מדוע שווי השוק של המדדים האמריקאים אמור להדאיג את המשקיעים?

החשיפה למדד השוק הרחב, ה-S&P500 מוטה כיום לתחום הטכנולוגי והחדשני. מצד אחד, זו הסיבה העיקרית לעליות היפות של המדד. ומצד שני, מדובר על סיכון מוגבר הנובע מעודף חשיפה - אז כיצד מתמודדים עם הסיכון?
 | 

ראוי להיזכר בערגה אודות הימים הטובים שעברו, שבהם הסברנו שמיליארד דולר (ארה"ב) - זה הרבה כסף. מיליארד אמריקאי הינו אחד עם תשעה אפסים, שהם "אלף מיליונים". זה לא מעט, אבל היום אנחנו כבר מדברים בסדרי גודל של טריליונים. טריליון דולר (ארה"ב) הם אחד עם תריסר אפסים אחריו... שהם "מיליון מיליונים" וזה מדד הייחוס החדש לחברות הענק האמריקאיות.

לאחרונה, קבוצה של 5 חברות אמריקאיות המריאו, בשווי השוק שלהם, ונגעו או עברו את קו הרקיע של טריליון דולר (ארה"ב). בנוסף, יושבות שם למעלה חברות מוכרות בענפים מאוד ספציפיים; חברות כמו אפל (AAPL) עם שווי שוק של מעל 3 טריליון דולר (ארה"ב), או חברת מיקרוסופט (MSFT) עם שווי שוק של רק 2.5 טריליון דולר (ארה"ב).

האם שווי השוק הגבוה אמור להדאיג את המשקיעים? בהחלט!
לכל משקיע מתוחכם של 2021 יש בוודאי מרכיב מהותי, שלא לומר עיקרי, באחד ממדדי השוק המרכזיים של ארצות הברית. קשה להתעלם מהנתונים המראים כי להשקעה פאסיבית במדד שוק מרכזי, יש יתרונות משמעותיים על רוב עולם ההשקעה האקטיבית המקבילה. היינו, השקעה ישירה במדד השוק S&P500 (500 החברות הגדלות ביותר בשוק ההון האמריקאי, לפי שווי שוק) בעזרת קרן סל (ETF), עדיפה לאורך זמן על השקעה מקבילה בקרן נאמנות (Mutual Fund) אמריקאית. השאלה האמיתית היא רק כמה להשקיע במדד זה או אחר.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

משקיעים פאסיביים מודאגים - ובצדק!
החשיפה למדד השוק, הרחב, של S&P500 מוטה כיום לתחום הטכנולוגי והחדשני. מצד אחד, זו הסיבה העיקרית לעליות היפות של המדד. ומצד שני, מדובר על סיכון מוגבר הנובע מעודף חשיפה. על מנת להבין נאמר כי 10 החברות הגדולות במדד S&P500 (אפל ושות') מחזיקות במעל 30% משווי השוק של המדד. היינו, 2% מהחברות במדד משפיעות על 30% מהשינויים במחיר. ריכוז הסיכונים בתחום צר כל כך, יוצר סיכון. אז איך נדע עד כמה אנחנו מוכנים להישאר בחשיפה זו? נצטרך לשאול את עצמנו:

האם היינו קונים את החברה בכללותה?
ננסה להבין את הדברים במונחים של משקיע הערך האגדי וורן באפט. באפט חזר שוב ושוב על התובנה כי מי ששוקלים להשקיע בחברה מסוימת, צריכים לשאול את עצמה שאלה אחת חשובה: אם היו לנו כל האמצעים הנדרשים, האם היינו מוכנים לרכוש את החברה בכללותה? אם התשובה היא – כן, ראוי לקנות ממניות החברה. אם התשובה היא – לא, ראוי לבחון השקעה זו כמאוד ספקולטיבית, ולהימנע ממנה.

האם הייתם קונים את מניית אפל בכללותה?
אז נעמיד את השאלה ביתר פירוט: אם היתה לנו האפשרות, האם היינו מעדיפים להיות הבעלים הגאים של חברת הטכנולוגיה החדשנית והמצליחה - אפל? או להחזיק בבעלות המלאה של החברות: ברקשייר האתווי, מקדונלדס, סטאבאקס, וולמרט, פרקטור אנד גמבל, בואינג, פיליפ מוריס, אמריקן אקספרס, ועוד תריסר חברות ערך מוצלחות ומוכרות? שווי השוק של אפל כבר עבר את שווי השוק של כל החברות הללו ועוד - ביחד! אז האם אנחנו כמשקיעים רציונאליים, נעדיף השקעה בחברה בודדת כמו אפל או במקבץ של כ- 20 חברות ערך בתחומים שונים? כנראה שהרוב היו מעדיפים את פיזור הסיכונים על פני מספר רב יותר של חברות וענפים. אבל רק על מנת לנסות לשכנע את היתר, נפרט את הדברים.

הסיכונים העיקריים העומדים בפני אפל
בפני חברת אפל יש מספר רב של סיכונים; המתחרים, השוק הסיני, שרשרת האספקה העולמית, ופריצות סייבר. אבל לפי דו"ח עדכני של JPMorgan Chase הסיכונים העיקריים המהותיים הינם הסיכון ממוצר נכשל והסיכון בדבר התערבות רגולטורית. בנק ההשקעות הגדול גם מוסיף הערכה, כי השקה כושלת של מוצר בסיס של אפל, יכולה להוביל לקריסה במניה של מעל 20%. אז משקיעים אסטרטגיים באפל צריכים לחשוש מאוד מהשקות מוצרים וממדיניות החקיקה והממשל בארצות הברית (רגולציה).

פיזור סיכונים או ריכוז סיכונים
אם נחזור לשאלה המקורית: מה עדיף? לרכוש את אפל או רשימה של כ-20 חברות ערך מוכרות ומוצלחות? לפי ניתוח הסיכונים של אפל, נשאל בפשטות מרובה: מה יקרה בהסתברות יותר גבוהה – השקה כושלת או רגולציה מוגברת על אפל או פשיטת רגל של 4 חברות מתוך הרשימה שמנינו? כנראה שקריסה של מניית אפל הרבה יותר סבירה מהאלטרנטיבה.

משקיעים רציונאליים?
אז הנה החדשות הטובות: עדיף לפזר את הסיכונים על פני חברות ערך מרובות, מלרכז אותם סביב חברה בודדת עם מספר מצומצם וצר של גורמי סיכון עיקריים. אבל יש גם חדשות פחות טובות: כל מי שמושקע במדד שוק מרכזי אמריקאי, ובכלל זה במדד המוכר של S&P500 נמצא בחשיפת יתר למספר מצומצם של חברות. היינו, המשקיעים הפאסיביים הקלאסיים החליטו להשקיע חלק מכספם במדדים שהם לפי ההגדרה: מרוכזים. זה כאילו הם בוחרים במודע באפל על פני 20 החברות המוצלחות האחרות. זה קצת מופשט, אבל האם הם לא רציונאליים? התשובה היא שכנראה במקרה הזה, הבעיה היא דווקא בהבנת מבנה מדדי השוק המרכזיים.

הנתונים ההיסטוריים
קשה שלא להסתכל אחורה ולבחון מה ארע לאותן חברות מוצלחות ובעלות שווי השוק הגבוה מהדורות הקודמים. הנתונים די מפחידים; רוב חברות הענק של הדור הקודם יורדות מגדולתם, ובעיקר נותנות תשואת חסר למשקיעים. אם ניקח את שנות השמונים של המאה הקודמת כדוגמא מאפיינת, נמצא כי מתוך 50 החברות הגדלות ביותר בארצות הברית רק 5 שרדו ונותרו בגדולתם. היינו, לפי הנתונים ההיסטוריים, סיכויי ההצלחה של חברות הענק שלנו – קטנים מאוד.

דבר קטן עשוי להיות הדבר הגדול הבא
כל התרגיל הרעיוני שעברנו נועד על מנת להמחיש את הרעיון הפשוט שאולי כדאי לשקול העברת חלק מהחשיפות שלנו לחברות עם שווי שוק נמוך יותר. בהקשר לכך ראוי לשקול השקעה ישירה במדד השוק כמו ראסל 2000 Russell (2,000 החברות עם שווי שוק יחסית נמוך).

לחילופין, אפשרות נוספות להתמודדות עם משקל היתר של חברות הטכנולוגיה החדשניות, הינה לשקול השקעה במדד שוק קצת פחות מוכר כמו מדד Invesco S&P500 Equal Weight ETF (RSP). מדד זה נהנה מחשיפה לכל 500 החברות הגדולות בארצות הברית, אך מנגד לכל חברה משקל זהה.

שווי השוק של חברות הטכנולוגיה החדשניות האמריקאיות - עולה ועולה. הדבר יוצר הטיה מסוימת במדדי השוק המרכזיים בארצות הברית ויוצר ריכוז סיכונים מוגבר למשקיעים. רוב המשקיעים יעדיפו לפזר את אחזקותיהם במרחב ההשקעות, ולכן הם צריכים לחשוש מההשקעה הפאסיבית הקלאסית במדדי שוק אמריקאיים מרכזיים. גם הנתונים ההיסטוריים תומכים בפיזור סיכונים. האפשרויות העומדות בפני המשקיע כוללות השקעה במדדי שוק של חברות קטנות יותר או במדדי שוק שבהם משקל כל חברה הינו קבוע (ולא תלוי שווי שוק).

הלל בש (Hillel@SmartOptions.co.il) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(18):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    אם לא היתה קניה עצמית של מניות
    עמך 31/12/2021 09:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    והרצת 6 מניות של המדד עם המשקל הגדול ביותר של המדד,על ידי הבנקים מרכזיים הינו במקום אחר לגמרי.
    סגור
  • 12.
    חברים, אני לא מבין למה ומדוע שווי השוק של המדדים.......
    Sassi6 31/12/2021 02:54
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ...אמור להדאיג את המשקיעים? זאת יען כי אם המשקיע רוכב על סוס קרבות דוהר, אז מדוע ולמה לרדת מסוס קרבות דוהר כאשר נמצאה התרופה לקטסטרופה? STOP LOSS ברמה כזאת שלא תעיף אותו החוצה בגלל רעש לבן במסחר התוך יומי, והיה ואם בבוקר צח וזיווני, נפול נפל אז הרוכב, מסוס קרבות דוהר, והאויב, והאויב, קדימה הסתער, והוא ערק, משדה הקרב, בזכות STOP LOSS הובס הקרב, לעזאזל השעיר, אש הבעיר, וסוס קרבות דוהר, צולל גוהר זוהר, הכל בגלל סטופלוס, הכל בגלל סטופ, הכל בגלל סטופ לוס, הכל בגלל סטופ
    סגור
  • 11.
    שלמה גרינברג מה דעתך
    נחמן 31/12/2021 00:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תודה שלמה מראש על דעתך , האם אתה מסכים על הלל ב״ש?
    סגור
  • 10.
    כתבה טובה ומנומקת. בעלת ערך. (ל"ת)
    הקורא 30/12/2021 22:30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 9.
    מי ששמע לך לפני שלושה חודשים הפסיד ראלי מטורף . (ל"ת)
    מני 30/12/2021 19:42
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • טען עוד
  • בסוף יהיה תיקון והוא יצדק...פפחחחח (ל"ת)
    משה 01/01/2022 21:18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 8.
    שום חברה לא שווה טריליון רק בחלומות
    רק מזומן 30/12/2021 14:45
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לא אפל וודאי לא טסלה או גוגל. מי שרוצה להאמין זכותו לו לא היה כסף זול שגולגל לסיכונים הם שוות בערך רבע.
    סגור
  • 7.
    משקל שווה.
    אברהם פרידמן 30/12/2021 13:59
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בעיקרון יש מן הצדק , אבל לדעתי אחת מתוך העשרים חברות בהחלט יכולה להיות חברת אפל ולציין שכל מנייה היא במשקל שווה.
    סגור
  • 6.
    אם המכפילים של ראסל 2000 וsp500 דומים...
    שמואל ג' 30/12/2021 12:18
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מה מותר האחד מרעהו? מדוע פיזור של 500 חברות גרוע מפיזור של 2000 חברות עם מכפיל רווח דומה?
    סגור
  • קרא שוב ה500 הם למעשה בעיקר 10 הגדולות. (ל"ת)
    ומי אמר שהמכפיל דומה 31/12/2021 00:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תשובה
    בן 30/12/2021 15:14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הוא הסביר יפה. משקל כל חברה בראסל 2000 זהה.
    סגור
  • 5.
    אני משקיע רק בטסלה , טריליון מאה לחברת רכבים!! (ל"ת)
    אחמד 30/12/2021 12:02
    הגב לתגובה זו
    2 5
    סגור
  • 4.
    כתבה מאד מעניינת לקראת השנה החדשה 2022 , יישר כח ותודה (ל"ת)
    זכרוני 30/12/2021 10:57
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 3.
    צודק בהחלט
    לרון 30/12/2021 10:57
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אולם מתבקש שלא ל ב ל ב ל את ה"משקיעים " עם עובדות,הללו רצים ל WHERE THE MONEY IS
    סגור
  • 2.
    תראה
    ברק 30/12/2021 10:15
    הגב לתגובה זו
    7 3
    מצד אחד את צודק, תראה מה קרה למוטורולה בסופו של דבר? היא היתה אחת מהFAANG של שנות ה90 ופשוט קרסה מהצד השני חברות תוכנה בניגוד לחומרה הן גמישות יותר ומסורבלות פחות ומסוגלות להתאים את עצמן לעידן המודרני, ראה ערך מייקרוסופט שהיתה גדולה באותה התקופה וחזרה לעיניינים היום אחרי צניחה בבועת הדוט קום. הבעיה היותר גדולה שהיום העליות מגיעות בעיקר מבייבאקים וזו ניהייתה מחלה שבגלל הריבית הנמוכה החברות המובילות משתמשות ברכוש שלהן כערבונות לקבל הלוואות ריפו בתנאים טובים וחלק גדול מההלוואות הולך לקנייה מחדש של מניות. כשהריבית תעלה החברות ימצאו את עצמן בחובות ועם פחות רווחים בגלל תנאי האשראי החנוקים. במצב הזה הקריסה תיהיה הרבה יותר גרועה מבמשברי העבר כי עכשיו לא רק הרווחים ירדו אלא גם החובות מכל הלוואות הריפו ילחצו וקניית מניות בניגוד להשקעה בתשתיות וביצור לא יוצרת תפוקה אז החברות נכנסות למצב התחלתי פחות טוב מבמשברי העבר. זה מאוד לא טוב כי הבייבאקים גרמו לחברות הללו לקחת חלק גדול מידי במדדים. יותר מהערך האמיתי שלהן בכלכלה וכשהן יקרסו המדדים יפלו בצורה לא פרופורציונאלית.
    סגור
  • 1.
    סוף שנה מספיק עם הכתבות השליליות (ל"ת)
    ביזפורטל 30/12/2021 10:10
    הגב לתגובה זו
    6 8
    סגור
  • כבר שנים מתפרסמות כאן נבואות שחורות על השוק
    דודו 30/12/2021 11:33
    הגב לתגובה זו
    4 3
    והן פשוט לא מתממשות כי הריבית ברצפה וכשתתחיל לעלות ייפגעו גם ההשקעות הסולחדיות לכאורה באג"ח
    סגור
  • אכן כי כן, הריבית ברצפה, אממה ולמה מקבילה הריבית?......
    Sassi6 31/12/2021 01:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ...לדיבידנדים, ולכשתתחיל לעלות ייפגעו גם האג"חים, ובכל זאת יש הבדל, זאת יען כי הפגיעה באג"ח מוגבלת אך ורק למירווח הריבית המקביל לדיבידנד, וזאת בעוד הפגיעה במניה עלולה לחתוך גם בבשר החי והמדמם של קרן ההשקעה, ובמילים מכובסות זו ירידת ערך בהפוך על הפוך להצפת ערך, אז האם יגיע התיקון בשנת 2022? תודה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות