"האתגר הגדול יהיה איך לקצר את לוחות הזמנים של הקו הסגול"

בנת"ע טוענים כי הפרויקט יפתח ב-2026. שי לינדנר, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה מסביר בראיון לביזפורטל כי ייקח לפחות 5 שנים (כלומר לא לפני 2027) - אך טוען כי ייתכן שלוח הזמנים יקוצר: "מאמינים שזה אפשרי". לינדנר מפרט מה יהיו עלויות הקמת הקו הסגול, מה זה אומר שהיקף הפרויקט מוערך ב-9.2 מיליארד שקל ואיך ישפיע הפרויקט על התוצאות? "יהיה קל יותר לבצע את הקו הסגול מאשר הירוק, כי הוא לא עובר בתוך הערים" - זאת בניגוד לקו הירוק של אלקטרה
 | 
telegram
(2)

מניית שפיר הנדסה -2.78% שפיר הנדסה 2,520 -2.78% שפיר הנדסה בסיס:2,592 פתיחה:2,573 גבוה:2,575 נמוך:2,520 תמורה:7,244,201 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: זינקה על רקע הזכייה בפרויקט הקו הסגול. פרויקט של 9.2 מיליארד שקל ל-25 שנה (חלקה בו - 50%) משמעותי עבורה, למרות ששפיר הפכה לקבוצת תשתיות גדולה שמשתרעת על כל תתי הסגמנטים בתחום. היקף הפעילות השנתי שלה מתקרב ל-4 מיליארד כשהרווחיות הגולמית נעה בין 15% ל-20%. שוויה בבורסה כ-11 מיליארד שקל. "הזכייה בהקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה היא זכייה מאוד משמעותית עבורנו. כשאנחנו מדברים על 9.2 מיליארד שקל הכוונה היא להיקף הפרויקט ולא להכנסות. היקף פירושו כמה יעלה להקים, לתפעל ולתכנן. מדובר על פרויקט זכיינות ולא בפרויקט חד פעמי לתקופה קצרה" כך אומר שי לינדנר, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, בראיון לביזפורטל, לאחר זכיית החברה במרכז של נת"ע להקמת הקו הסגול בגוש דן, יחד עם החברה הספרדית CAF. במקביל, אלקטרה +1.12% אלקטרה 181,200 +1.12% אלקטרה בסיס:179,200 פתיחה:179,200 גבוה:183,000 נמוך:177,850 תמורה:3,785,958 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:  אלסטום ודן, במרכז להקמת הקו הירוק.

הסיבה ששתי חברות שונות זכו במרכזים להקמת הקווים היא שהמכרז לא איפשר לאותה חברה לזכות בשני הקווים. על פי תנאי המכרז, זכו החברות שהציעו את ההצעות הזולות ביותר. כאשר אם אותה חברה הייתה אמורה לזכות בשני המכרזים אז החברה עם ההצעה השניה הוכרזה בתור הזוכה בקו השני.

הקו הסגול עתיד לנסוע ייסע מקריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בנת"ע צופים כי הוא יתחיל לפעול ב-2026, אבל לינדנר כלל לא בטוח: "מוקדם עדיין לומר מתי הקו יתחיל לפעול, אבל הצפי הוא לכל הפחות עוד 5 שנים מהיום. לשפיר יש ניסיון מאוד מוצלח בקיצור לוחות זמנים של פרויקטים הכי גדולים ומורכבים בארץ, האתגר הגדול בפרויקט מורכב כזה להקדים משמעותית את לוחות הזמנים. אנחנו מאמינים שזה אפשרי בשיתוף פעולה של כל הגורמים הרלוונטיים".

מה בעצם היתרון של הקו הסגול מבחינתכם ביחס לקו הירוק?
לינדנר: "היתרון של הקו הסגול זה שהוא נמצא פחות בתווך עירוני צפוף, בניגוד לקו הירוק (שבו זכתה אלקטרה. נ"א) שחוצה את הערים, כך שיהיה לנו יותר קל לבצע אותו ויותר קל לעבוד. הקו הסגול גם קצר יותר".

אתם מדברים על היקף הכנסות של 9.2 מיליארד, כמה יעלה לכם להקים אותו?
לינדנר: "אנחנו מעריכים את העלויות ב-4.5-5 מיליארד שקל, כאשר היתרה היא החלק של המימון והתחזוקה. מאחר שאנחנו 50% בפרויקט (יחד עם החברה הספרדית CAF. נ"א) גם חצי מהעלויות ומנגד חצי מההכנסות הן שלנו".

כמה הכנסות בפועל תקבלו?
לינדנר: "מדובר על פרויקט זכיינות ולכן מורכב לחלק את זה לרמה כזו של הכנסות. קודם כל נקבל מהמדינה מענק הקמה של 2.2 מיליארד שקל ובהמשך גם נמשיך לקבל כסף עבור ההקמה, התפעול והזכיינות. 

"בעצם צריך לחלק את ההכנסות לשלושה תחומים ואנחנו נכיר בהם בסעיפים השונים לאורך התקופה. בהתחלה נכיר בהכנסות במגזר התשתיות, אחר כך במגזר הזכיינות והמשמעות היא הכנסה פיננסית. במקביל להכרה בהכנסות במגזר התשתיות כקבלן אנחנו נכיר בהוצאות על ההקמה. בשנים שאחר כך נקבל את ההכנסות כהכנסות של הזכיין".

אז ההכרה בהכנסות לא תהיה ליניארית מן הסתם לאורך השנים?
לינדנר: "נכון. מדובר על פרויקט לאורך 25 שנה. חלק יהיה עכשיו בהקמה במהלך 4 השנים הקרובות, אחרי הסגירה הפיננסית שאנחנו צריכים לבצע ב-12 החודשים הקרובים, והיתרה תתקבל לאורך 20 שנה".

איך יבוא לידי ביטוי המענק של ה-2.2 מיליארד שקל מצד המדינה?
לינדנר: "מדובר במענק תזרימי, ולכן הוא לא רלוונטי מבחינת הדוחות הכספיים. אנחנו נכיר בהכנסות מהמדינה לאורך התקופה, כאשר המטרה היא שההכנסות הללו יסייעו לנו להשיג עלויות מימון נמוכות יותר. כנגד ההשתתפות של המדינה בעלויות ההקמה אנחנו נוכל לפרוע חלק מההלוואות שנצטרך לקחת מהבנקים. השילוב בין יזמות פרטית של אדם פרטי שמקים את הפרויקט ובין המימון מצד המדינה עוזר למימון הפרויקט לאורך שנים".

מה הרווחיות הצפויה בפרויקט?
לינדנר: "זה לא נתון שאנחנו מפרסמים. אבל כפי שאמרתי קודם, הרווחיות תתחלק בין מגזרי התשתיות, התפעולי, התחזוקה והמימון. יש רווח כקבלן הקמה, רווח אחר כחברת תחזוקה וגם כזכיין על ההון שאתה משקיע".

ניתן לשער בהערכה גסה כי מדובר על רווחיות קרובה לזו שלשפיר יש בפרויקטים אחרים, כלומר הדוחות הכספיים אמורים להיות משקפים. הרווחיות הגולמית של שפיר נעה בין 15% ל-20%. 

ברור לגמרי שהרווחיות לא תהיה 50%, אבל מנגד אם היא הייתה 2% לא הייתם נכנסים?
לינדנר: "נכון. אבל אני לא יכול להתייחס מעבר לכך".

כמה חוזים מהסוג הזה יש לכם?
לינדנר: "אנחנו מקימים גם את הקו האדום והירוק בירושלים. שם יש לנו גם את התפעול, בניגוד לכאן שזה ילך לחברה אחרת, שטרם נבחרה".

האם אתם מתמודדים על חוזים נוספים?
לינדנר: "על הקו הכחול בירושלים". 

מדובר בקו שצפוי לקום בירושלים ולחצות אותה מרמות בצפון, דרך מרכז העיר, לכיוון מתחם התחנה הראשונה, תלפיות, וגילה. הוא צפוי להיות הקו השלישי בירושלים, באורך של 31 קילומטרים, ועם 53 תחנות, כולל 3 תחנות מתחת לקרקע.

שפיר הנדסה נסחרת בשער של 30.75 שקל למניה, ולפי שווי שוק של 10.98 מיליארד שקל. מניית החברה עלתה ב-31.9% ב-12 החודשים האחרונים ו-275% ב-5 השנים האחרונות.

כך נראה גרף המניה:

תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חברה מומחית
    שפיר 02/02/2022 10:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בלעבוד מהר ולהשיג עוד הרבה כסף מתביעות משפטיות.... תראו שהם ירוויחו מעבר למה שהבחור אמר
    סגור
  • 1.
    פיצויים לעסקים ודיירים נפגעים לאורך הקו
    חנית ורד 02/02/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מדהים שאף אחד לא שאל את האיש מה בקשר לפיצויים לנפגעים: עסקים ומסחר שנסגרים זמנית או מתחסלים לגמרי בגלל התמשכות העבודות. דיירים בבתים סמוכים שערך דירותיהם יורד בגלל תנודות קרקע או בגלל מיפגעים מן העבודות: זיהום אוויר, רעש וכו'. כל הכתבה נסובה רק סביב הפופיק של חברת שפיר. האנשים, האזרחים הנפגעים - נמחקו. לא מעניינים! תעודת עניות לעתון ולחברת שפיר ביחד!
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות