האוצר מאשר את בדיקת ביזפורטל: הסיבה ליוקר המחיה - יבואניות המזון ולא רשתות השיווק
יבואניות המזון רוצות להעלות את המחירים, ועל מי הציבור והתקשורת מפילים את האשמה? על רשתות המזון כמו רמי לוי -1.72% רמי לוי 22,840 -1.72% בסיס:23,240 פתיחה:23,240 גבוה:23,240 נמוך:22,760 תמורה:6,478,347 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , שופרסל -0.32% שופרסל 3,449 -0.32% בסיס:3,460 פתיחה:3,432 גבוה:3,468 נמוך:3,313 תמורה:33,210,216 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , יוחננוף -2.13% יוחננוף 23,880 -2.13% בסיס:24,400 פתיחה:24,400 גבוה:24,460 נמוך:23,810 תמורה:1,388,697 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , ויקטורי -1.32% ויקטורי 5,290 -1.32% בסיס:5,361 פתיחה:5,410 גבוה:5,410 נמוך:5,245 תמורה:411,675 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ועוד.
אבל כפי שחשפנו כאן בביזפורטל כבר לפני מספר חודשים, הסיבה האמיתית ליוקר המחיה אלה היבואניות, שרושמות רווחיות חריגה של 11-14%, ואילו הרווחיות של רשתות השיווק נמוכה הרבה יותר ועומדת על 4-5% בלבד.
איך מצאנו את הסיבה הזו? פשוט קראנו את הדוחות הכספיים של היבואניות, כמו שטראוס -1.86% שטראוס 6,225 -1.86% בסיס:6,343 פתיחה:6,290 גבוה:6,321 נמוך:6,208 תמורה:8,446,116 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , ואת הדוחות של הקמעונאיות (למשל, כאן, וכאן). הכתובת הייתה ברורה, אבל חברי הכנסת והתקשורת - מיאנו לראות זאת. אחר כך גם רשות התחרות זימנה את מנהלי רשתות השיווק לחקירה. למה לעבוד קשה אם אפשר לחפש את הבעיה מתחת לפנס? (למרות שהיא לא שם).
כעת, גם במשרד האוצר מאשרים את הדברים. על פי ממצאי האוצר, ליבואני המזון והטואלטיקה, בדגש על עשרת היבואנים הגדולים - בשנת 2019 עמד שיעור הרווח לפני מס של החברות הגדולות על 12.5%. מדובר בשיעור רווחיות חריג לענף המסחר הסיטונאי. סך הרווח של חברות אלו, עמד על 600 מיליון שקל. במצטבר, בין השנים 2019-2009 צברו אותן עשר חברות רווח לפני מס בסך כולל של 6.6 מיליארד שקל (במחירי 2019). השיא אגב, היה בשנת 2013 אז הרווחיות החריגה עמדה על 14.8%. באוצר מסבירים כי "זהו שיעור רווחיות חריג כשלעצמו לענף מסחר סיטונאי. סך הרווח לפני מס של אותם עשרה יבואנים עמד באותה שנה על כ-700 מיליון שקל (במחירי 2019), דהיינו רווח ממוצע של 70 מיליון שקל לחברה (מחציתן חברות משפחתיות)".
כמה הרווחיות של המתחרות? רק 5.5%, כלומר לגדולות יש רווחיות חריגה גם ביחס לשאר היבואנים בענף - פי 2.3
באוצר מציינים כי שיעורי הרווחיות של יבואני המזון והטואלטיקה הפרטיים הגדולים גבוהים משמעותית מזה של יתר היבואנים בענף. כך, בשנת 2019 היה שיעור הרווחיות של החברות הגדולות גבוה פי 2.3 מזה של יתר היבואנים בענף. שיעור הרווח לפני מס בקרב כלל היבואנים בענפים אלו עמד בשנת 2019 על 6.9%, כאשר בקרב היבואנים שאינם נמנים על עשרת הגדולים עמד שיעור הרווחיות על 5.5%. לטובה כדאי לומר שבהשוואה לשנת 2010 הפער הצטמצם משמעותית. או בלשון האוצר: "סביר להניח כי הירידה ברווחיות המסתמנת מאז שנת 2017 מוסברת לפחות בחלקה בכניסתה לתוקף של "רפורמת הקורנפלקס". והגדלת התחרותיות בענף".
עשרת היבואנים הגדולים בענפי המזון והטואלטיקה ריכזו בשנת 2019 כחמישית מסך המחזור של יבואני המזון והטואלטיקה. בהשוואה לשנת 2010 זוהי ירידה מתונה יחסית של 1.5 נקודות אחוז. מנגד, משקל אותם עשרה יבואנים גדולים בסך הרווח (לפני מס) בענף ירד באופן משמעותי, משיעור של קרוב למחצית הרווח המצרפי בענף בשנת 2010 לשיעור של 35.7% בשנת 2019. חלק מסוים מירידה זו מוסבר ביציאה מהענף של חברות עם הפסדים גדולים (הפסדים אלו מטים כלפי מטה את הרווח המצרפי).
כך הרווחיות החריגה נראית בגרף:
וכך נראית הרווחיות בכלל הענף, והרווחיות של המתחרות הקטנות:
מדובר בחברות פרטיות. ההמלצה שכולן יהיו חייבות בפרסום דוחות - לא יושמה
הבעיה היא על פי האוצר, ש"מרבית יבואני המזון הגדולים בישראל, כמו גם היבואנים הגדולים של מוצרי טואלטיקה, הינם חברות פרטיות, (לפיכך אינן נדרשות להגיש דוחות כספיים לציבור), מקשה על הציבור להבין באיזו מידה פערי המחיר בין מוצרים אלו בישראל למחירם במדינות מערביות, משקפים עלויות גבוהות יותר בישראל, ו/או מבטאים רמת תחרותיות נמוכה יותר". גם ועדת טרכטנברג הבחינה בכך והמליצה כי תהיה חובת פרסום דוחות של מונופולים מוכרזים - אלא שהמלצה זו לא יושמה.
עם זאת, בשנים 2019-2017 נרשמה ירידה ברווחיות יבואני המזון והטואלטיקה, בפרט הגדולים שבהם, זאת לאחר זינוק חד ברווחיות זו מאז שנת 2005 ועד לשיא שנרשם בשנת 2013. באותה שנה גם נרשמה הרמה הגבוהה ביותר של מדד מחירי מזון (ללא ירקות ופירות), לפחות בעשרים השנים האחרונות.
לקריאה נוספת:
>>> עליית המחירים: "נדחה לאחרי החגים" קל מ"ננסה לפתור את הבעיה"
>>> ליברמן הפסיק לדבר ופנה למעשים והחברות התקפלו: אסם דחתה את העלאת המחירים
>>> ליברמן וברביבאי מבקשים מהחברות - "אל תעלו מחירים"; אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק
>>> ירידה של 3.2% בשוק מוצרי הצריכה ב-2021; צפי לעליות מחירים
השכר הממוצע בענף: 9.8 אלף שקל. ביבואניות הגדולות: 12 אלף. אבל מי המרוויחים? כנראה המנהלים
על פי נתוני האוצר, בשנת 2019 העסיקו כלל יבואני המזון והטואלטיקה כ-32 אלף עובדים, בשכר חודשי ממוצע של 9.8 אלף שקל. עשרת יבואני המזון והטואלטיקה הפרטיים הגדולים העסיקו באותה שנה כארבעת אלפים עובדים, בשכר ממוצע של 12.1 אלף שקל, ברוטו לחודש, כלומר גבוה ב-33% מאשר בשאר החברות עם זאת, פער זה בשכר העובדים נמוך משמעותית מפערי הרווחיות בין החברות הגדולות ליתר החברות, ובאוצר טוענים כי "יש בכך כדי לרמז כי החברות הגדולות חולקות באופן מצומצם את הרנטה שהם גורפים עם עובדיהם".
בעוד שהשכר הממוצע בעשירון העליון של המועסקים בקרב עשרת היבואנים הגדולים עמד בשנת 2020 על 37.1 אלף שקל, ברוטו לחודש, בעשירון החמישי עמד שכר זה על 8.6 אלף שקל בלבד.
באופן מפתיע, בשנת הקורונה, 2020, נרשמה דווקא ירידה של כ-5% במספר המועסקים בעשרת יבואני המזון והטואלטיקה הגדולים, חרף הביקוש הגובר למוצרים אלו על רקע מגפת הקורונה. 17% מהעובדים בחברות אלו הוצאו לחל"ת. באוצר אומרים כי "רובם ככולם של עובדים אלו שהוצאו לחל"ת התרכזו באחת מהחברות הגדולות. המשמעות היא כי לאותן חברות נחסכו תשלומי שכר בהיקפים לא מבוטלים, בתקופה בה נהנו מגידול במכירות".
מה הפתרון? פתיחת השוק לתחרות והגדלת היבוא מחו"ל
על פי נתוני ה-OECD יבוא המזון כאחוז מהתמ"ג בישראל הוא נמוך ועמד בשנת 2019 על 1.4% בלבד, בשליש התחתון של המדינות.
פתיחת השוק ליבוא היא על פי האוצר "אחד האמצעים להגברת התחרותיות בענפי המשק הסחירים", זאת גם לאחר שיעור גידול של 30% ביבוא המזון (בערכים דולריים) בשנים 2019-2015
בהשוואת מחירי מוצרי המזון והטואלטיקה בישראל לעומת מדינות ה-OECD, מצביע האוצר על פערים משמעותיים במרבית המוצרים. גם כאשר בוחנים את התפתחות מדד מחירי המזון (ללא פירות וירקות) בשני העשורים האחרונים ניכרת עליית מחירים חדה יותר באופן משמעותי מאשר זו שנרשמה במדד המחירים לצרכן - עליה של 50% לעומת 33%, בהתאמה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.שינוימשה 03/02/2022 00:38הגב לתגובה זו0 0רציתם שינוי קיבלתם דוברמן .סגור
-
8.הסרת מכסיםציקי 02/02/2022 22:34הגב לתגובה זו0 0את כל המרווח לוקחים לכיס. גזלנים.סגור
-
7.האוצר אשם! מיסים! היטלים! מעמ! לא יבואניות ולא קמעוניות (ל"ת)יובל 02/02/2022 21:50הגב לתגובה זו3 1סגור
-
6.האירוניהברבע 02/02/2022 20:56הגב לתגובה זו2 0היא שחלק ניכר מיוקר המחיה הוא תוצאה של המעשים של הרבנות הראשית שרוב תומכיה הם אלו שסובלים הכי הרבה מיוקר המחיהסגור
-
5.איפה ליברמן? (ל"ת)יוסי 02/02/2022 19:15הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
4.שסטוביץ ידועים בנוכלותםאיפה יאיר? 02/02/2022 18:29הגב לתגובה זו1 0חברה אגרסיבית גרועה מיבואיני הרכב עם לובי פוליטי פלא שאף ח"כ לא מתעסק איתם. האכזבה היא מיש עתיד שזאת בדיוק אמורה להיות הבמה שלהם .אמורהסגור
-
3.למי להאמיןיובל 02/02/2022 17:57הגב לתגובה זו2 0שניהם שקרנים ונוכלים וכשכל אחד מאשים את השני כלפי הציבור התמים כאשר שניהם מתואמים על כך בחדרי חדרים אבל על המבוגרים המנוסים זה לא עובד רק חבל שהם במיעוטסגור
-
2.נגמרה החגיגה של היבואניםאור 02/02/2022 17:50הגב לתגובה זו4 0הם לא יזכו לאותו רווח, שמם הוכתם ואני את החרם ממשיך.סגור
-
1.לקנות כחול לבן (ל"ת)avis 210 02/02/2022 17:21הגב לתגובה זו1 0סגור
-
אוסם וסנו הם חברות כחול לבןקורווין מאמבר 02/02/2022 18:11הגב לתגובה זו0 0המחירים שלהם לא יותר טוביםסגור
-
אוסם חברה שוויצרית (ל"ת)גיל 04/02/2022 15:27הגב לתגובה זו1 0סגור