האם משתלם לפורד לחלק את תחום הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין?
יצרנית הרכב האמריקאית FORD MOTOR +3.52% FORD MOTOR 11.18 +3.52% סגירה:0 פתיחה:10.78 גבוה:11.38 נמוך:10.78 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (סימול: F) עולה בשעה זו 2% במסחר בניו יורק וזאת בעקבות השערות שעלו בשוק במסגרתן תחלק את תחום הרכבים החשמליים שלה כדיבידנד בעין. לא מדובר בפעם הראשונה שהשערות כאלו עולות, וזאת לא צפויה להיות הפעם האחרונה.
כשנפנתה בבקשה להתייחסות, מסרה פורד כי על אף שהיא אינה מתכוונת להגיב על ספקולציות כאלו ואחרות, אין לה תוכניות לבצע ספין אוף בענף הרכבים החמשליים או בתחום מנועי הבערה הפנימית (ICE) שלה.
ההשערות מעלות שאלה חשובה - האם לפורד משתלם לבצע את הספין אוף המדובר? גם ללא המהלך, פורד כבר נמצאת חזק בתוך הענף, כאשר בנוסף לרווח של 8.2 מיליארד דולר אותו רשמה לאחר שהשקיעה 500 מיליון דולר (רווח של 1,500%) בחברת הרכב החשמלי RIVIAN AUTOMOTIVE +2.2% RIVIAN... 10.24 +2.2% סגירה:0 פתיחה:10.01 גבוה:10.57 נמוך:10 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (סימול: RIVN), דיווחה לאחרונה החברה כי תשקיע בין 10 ל-20 מיליארד דולר בתעשיית הרכב החשמלי שלה.
ובכל זאת, כל עוד עלו ההשערות מומלץ לבדוק אם ספין אוף שכזה יטיב עם החברה. על מנת לענות על השאלה ניקח את הדוגמא של חברת TESLA INC +3.8% TESLA INC 352.56 +3.8% סגירה:0 פתיחה:341 גבוה:356.64 נמוך:337.7 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (סימול: TSLA). ענקית הרכב האמריקאי, ואחת מהחברות הגדולות בנאסד"ק. החברה נסחרת בניו יורק על פי שווי של 872.2 מיליארד דולר, כ-200 מיליארד דולר מתחת לשיא טריליון הדולר על פיו נסחרה בין החודשים אוקטובר וינואר האחרונים.
טסלה נסחרת כעת במכפיל של קרוב ל-11 על תחזית המכירות לשנת 2022, כאשר המתחרות העיקריות, פורד ו- GENERAL MOTORS +5.1% GENERAL MOT 58.52 +5.1% סגירה:0 פתיחה:55.73 גבוה:58.9 נמוך:55.65 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (סימול: GM) נסחרות במכפיל של קרוב ל-0.5 על תחזית המכירות, פחות מ-5% מהנתון של טסלה.
טסלה כמובן, גודלת בקצב אסטרונומי בהשוואה ליצרניות הרכב הסטנדרטיות, כאשר נפח הרכבים אותם מסרה גדל 87% בשנת 2021, וכעת צפוי שיגדל הנתון בכ-50% במהלך השנה הקרובה כאשר הצפי עומד כעת על כך שהחברה תמסור 1.4 מיליון רכבים בשנה זו.
טסלה כמובן מנצלת לטובתה את העובדה שהיא מוערכת פי כמה מהמתחרות. החברה כבר הודיעה כי תקים מפעל ייצור חדש בגרמניה בשווי של 0.2% מהשווי על פיו נסחרת טסלה. מפעל בעלות דומה עבור פורד או ג'נרל מוטורוס יהווה 3% משווי השוק שלהן, 1,400% יותר. המשמעות בשבילה טסלה היא שמכיוון שהיא מוערכת יותר - "זול" לה יותר להתרחב ולגדול.
אם כך, על פניו משתלם לפורד לבצע ספין אוף על הענף, כך תוכל להאיץ את הצמיחה שלה כמו שעושה טסלה בימים אלו. מנגד, הסוגיה לא כזו פשוטה. גם אם בסופו של דבר תחליט פורד שהיא אכן מחליטה לחלק את ענף הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין, קיימים מכשולים רבים שעומדים בדרכה של החברה לעשות זאת.
טסלה לא מייצרת רכבים סטנדרטים, ולכן פער הערכת השווי בין רכבים אלו לרכבים החשמליים לא נוגע לה, פורד לעומת זאת - כן מייצרת רכבים רגילים. אם כך, כיצד יוערך שווי הפעילות של פורד במידה ותבצע ספין אוף על ענף הרכב החשמלי שלה? מהות השאלה היא כזו - נניח שחברה עוסקת בתחום הקולנוע, ומכשול כלל עולמי (לדוגמא משבר הקורונה) מוביל למצב בו ידוע מראש כי תעשיית הקולנוע תיפגע, אותה חברה תפגע גם היא, זאת כתוצאה מחשש המשקיעים שרווחי החברה יקטנו, גם אם רק בטווח הקצר.
מנגד, כשמדובר ביצרניות של רכבים חשמליים ורכבי בנזין או סולר, קשה יותר לבצע את הערכות השווי האלו. גורמים רבים שמשפיעים על סקטור רכבי ה-ICE לא בהכרח משפיעים על סקטור הרכבים החשמליים ולהפך. במידה ותבצע פורד את הספין אוף, כלל לא בטוח שידעו המשקיעים כיצד להעריך את שווי הפעילויות.
אנליסטים ציינו כי פורד תוכל לפתור בעיות אלו על ידי השקת מדד מניות עוקבות למניות הספין אוף, דבר שצפוי לעזור למשקיעים להיחשף לרווחים ולצמיחה מהענף החדש תוך כדי שהם ממשיכים להנות מאלו של התחום הסטנדרטי בו פורד עוסקת, מנועי הבערה הפנימיים.
ככל שקיימות פערי הערכת שווי בין הרכבים הסטנדרטיים לאלו של הרכבים החשמליים וכל עוד לא תוציא פורד את הספין אוף לפועל, ההשערות סביבו צפויות להישאר גם הן.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה