אילון מאסק
צילום: ויקיפדיה

מה השלב הבא של חברת טסלה עליו צייץ מאסק ו(כרגיל) הקפיץ את המניה?

עוד ציוץ מסתורי של המייסד והמנכ"ל של חברת טסלה מעורר ספקולציות בשוק ביחס למה שהוא מכנה "שלב 3 בתוכנית המאסטר" שלו לחברת המכוניות החשמליות; מה הוא אותו שלב שלישי בחזונו של מאסק ביחס לחברה החדשנית?
גיא טל | (7)

— Elon Musk (@elonmusk) March 17, 2022 בעבר אמר מאסק כי הוא אינו מתכנן ייצור מכונית חשמלית בעלות של 25 אלף דולר (כלומר זולה יותר מהנוכחיות), ושהחברה מתמקדת כעת בהגדלת יכולת הייצור. ההודעה הזו איכזבה את המשקיעים וגרמה לנפילה של 11% במניה, אך כעת הציוץ הזה של מאסק מחדש את התקווה שישנן עוד תוכניות גדולות בראשו של היזם החדשני שיקפיצו את החברה לשלב הבא. כעת, לאחר עליה של 13% בשבוע האחרון, נסחרת המניה שוב מעל רף ה-900 דולר למניה, מה שמקרב אותה שוב לשווי של טריליון דולר. 

שני השלבים הראשונים ב"תוכנית המאסטר" ידועים וככל הנראה כבר הושלמו. שלב 1 נכתב על ידי מאסק בשנת 2006 והתייחס לייצור מכונית קטנה ויוקרתית שתסייע לחברה לבנות מכונית בגודל בינוני. המוניות הללו הן מודל S (הקטנה) ומודל 3 (הבינונית), כך שהשלב הזה הושלם בהצלחה כבר לפני זמן רב.

החלק הבא שנקרא Deux - מילה בצרפתית שככל הנראה רומזת לסרט עבר של צ'רלי שין - ופורסם בשנת 2016, מתייחס לכוונה לשילוב ייצור ואיחסון אנרגיה לתוך החברה, וכן הגדלת כושר הייצור. טסלה באופן בסיסי כבר ביצעה את שתי השמימות הללו. החברה מוכרת פתרונות גיבוי אנרגיה לשוק הביתי ולעסקים, ויש לה ארבעה מפעלים. שניים כבר מייצרים בפועל ועוד שניים בבניה. ארבעת המפעלים עתידים לייצר מעל 1.5 מיליון מכוניות בשנת 2022, בהשוואה למפעל אחד בלבד בשנת 2016, שנת הפרסום. תוכנית ה-Deux מתייחסת גם לחזון של נהיגה אוטונומית ונהיגה שיתופית. חלק זה נמצא בתהליכים אך לא הגיע לידי מיצוי.

מהו אם כן שלב שלוש עליו מדבר מאסק? ישנן הערכות שונות בשוק מהו השלב הבא בהתפתחות החברה לפי חזונו של מייסדה. ייתכן ש"חלק 3" עליו מדבר מאסק  מתייחס לפיתוח טכנולוגיית נהיגה אוטונומית באופן שלם יותר, שכן כיום הטכנולוגיה והחקיקה עדיין לא מאפשרות נהיגה אוטמטית באופן מלא. 

הוא יכול גם להתייחס להרחבת היצע הדגמים של טסלה שיכלול יותר קטגוריות. כעת נהנית טסלה מביקוש העולה על יכולת הייצור בפלחי השוק אליהן היא פונה, וכך יהיה ככל הנראה גם בעתיד הנראה לעין, לפחות עד שארבעת המפעלים הנוכחיים יכנסו לייצור מלא, ומפעלים נוספים ייבנו. אולם להערכת המומחים כדי שטסלה תוכל להמשיך בצמיחה גם בטווח הבינוני-ארוך היא תצטרך בסופו של דבר לפנות גם לפלח השוק של המכוניות הקטנות והזולות יותר, ויתכן שלפלחי שוק נוספים בהן היא עדיין לא נמצאת. כך לדוגמה הטנדר המיועד של החברה עוד לא הגיע לייצור, והתוכניות עליו מתעכבות, וזאת בזמן שהטנדר החשמלי של פורד שובר שיאי מכירה. זהו סגמנט חשוב מאד בארצות הברית, ובאיזה שהוא שלב טסלה תרצה להיכנס אליו. ייתכן שהשלב הזה מתקרב.  

אפשרות נוספת שהועלתה היא בניית יכולת ייצור ארוכת טווח גדולה יותר. המטרה המוצהרת של טסלה היא להגיע לייצור של 20 מיליון רכבים בשנה, לעומת 1.5 מיליון המצופים בשנת 2022. כדי להגיע ליעד הזה נדרשים עוד כמה מתקני ייצור, וכן הגדלה משמעותית של יכולת ייצור הבטריות, שמיוצרות במפעלים נפרדים. 

אדם ג'ונס, אנליסט מבנק מורגן סטנלי כתב ביום חמישי כי שלב שלוש יכול לכלול התמקדות באספקת בטריות בנוסף לחדשנות. הוא גם הציע את האפשרות ששלב שלוש יכלול גם יותר שיתוף פעולה עם יוזמות אחרות של מאסק כגון הסטארט אפ ספייס איקס  וחברת "Boring" שעוסקת בייצור מנהרות מתחת הערים כאמצעי תחבורה מהיר. אפשרות נוספת שהועלתה מתייחסת לרובוט "אופטימום" שיהיה אף הוא חלק מאותו שלב 3 עליו מדבר מאסק, אם כי לא ברור עדיין איך ולמה הוא יהיה משמעותי לחברת המכוניות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

כך או כך, אם יש משהו שמאסק הוכיח בעבר זה יכולת דימיון וחזון יחד עם יכולת ביצוע והעברת הרעיונות שנראים לעיתים דימיוניים לפסים מעשיים, וגם מאד רווחים.השוק ימתין בציפיה דרוכה לראות מהו השלב הבא אליו לוקח מאסק את חברת הענק שהקים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אדם כנה 21/03/2022 14:40
    הגב לתגובה זו
    רק שנזכור, מאסק לא הקים את טסלה! מאסק הבטיח נהיגה אוטונומית לפני שנתיים. הבטיח סמי טריילר מזמן. הבטיח טנדר שהיה אמור כבר לנסע בכבישים וחוץ מחלונות שבורים אין ממנו כלום בשטח. הבטיח שבשנת 2021, אנחנו ב 2022, צי של מוניות טסלה יכבשו את הכבישים, נאדה. מדובר בגאון שיווקי, כלום חוץ מזה, המנייה הזו מנופחת במאות אחוזים, לא שווה יותר מ40-50 מיליארד דולר. היא גם תגיע לשם בסוף.
  • 4.
    אוהד 21/03/2022 04:06
    הגב לתגובה זו
    משהו שישנה את עולם התעופה המוכר לנו, בעיקר כלי תעופה אישיים
  • אריה 21/03/2022 12:11
    הגב לתגובה זו
    יש היום הרבה חברות בעיקר באירופה שמפתחות שילוב נהיגה וטיסה...כולל המראה אנכית ונחיתה...
  • 3.
    היועץ 1 21/03/2022 03:48
    הגב לתגובה זו
    בקיצור,אין לכם מושג מה הוא מתכוון....
  • 2.
    טסלה עלתה חזרה למחיר של סוף ינואר, בדיוק כמו מדד נאסד"ק (ל"ת)
    שום דבר מיוחד 21/03/2022 02:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנשים לא מבינים עד כמה טכנולוגית הבטריות מזהמת. (ל"ת)
    איתי תוהה 20/03/2022 22:12
    הגב לתגובה זו
  • עבוד 21/03/2022 22:41
    הגב לתגובה זו
    ...הטכנולוגיה של מנוע בעירה פנימית מזהם. סוללות מזהמות בשלב היצור - הכריה עתירת אנרגיה ועלולה לזהם מי תהום ועיבוד החומר גם הוא עתיר אנרגיה. לעומת זאת בשלבים הבאים המצב מתאזן - אפס פליטת מזהמים בעת השימוש ואפשרות למחזור של כ-98% מהסוללה לרמה שתאפשר שומוש מחדש בסוללות חדשות.