בג"צ נתן אור ירוק לשידור "טהרן": המפיקה תוקפת את העותרים

העותרים דרשט צו מניעה נגד הצילומים וטענו כי לא ניתן להגדיר את הסדרה כ"הפקה מקומית קנויה" משום שכללה שחקנים זרים רבים וצולמה בחו"ל. מפיקת הסדרה שולה שפיגל ל"ביז מדיה": "עתירה קנטרנית. עשינו הכל כדי למקסם את מספר הישראלים. להעניש אותנו שפרצנו לעולם וזכינו באמי?"
 | 
telegram
(1)


העונה השנייה של טהרן (צילום באדיבות אפל TV וכאן 11)
.
10 חודשים לאחר שהוגשה, בג"צ דחה הבוקר את עתירתם של איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה (אק"ט) ואיגוד השחקנים והשחקניות (שח"ם) שהוגש נגד תאגיד השידור כאן בעניין העונה השנייה של הסדרה טהרן. בג"צ קבע כי העונה השנייה בכיכובן של ניב סולטן והשחקנית ההוליוודית גלן קלוז, הסדרה תשודר כפי שהיא, והכיר בה כהפקה מקומית קנויה ביחס לטיוטת הכללים החדשה שפרסמה מועצת התאגיד לשימוע ציבורי. בכך נתן בג"צ אור ירוק להפקה של תאגיד השידור כאן ואפל TV, והעונה השנייה תעלה לאוויר ב-5 במאי. 

בעתירה שהוגשה, ביקשו שני האיגודים הוצאת צו על תנאי נגד תחילת הצילומים, ואולם צו זה לא התקבל בזמנו והצילומים יצאו אל הפועל. בעתירה באותה עת, נטען: "עונה זו (עונה שנייה, א"כ) עתידה להיות הפקה זרה במסווה של הפקה מקומית, עם צוות ישראלי מצומצם ביותר, כשבישראל יתקיימו ימי צילום ספורים בלבד. ככל שיחלו הצילומים של העונה השנייה, ייווצר מעשה עשוי ובלתי הפיך שכן ההפקה לא תצולם מחדש, גם אם לא עמדה בפועל בתנאים להכרה כהפקה מקומית".

בג"צ כן אפשר לעותרים לטעון נגד טיוטת הכללים החדשה של התאגיד שהופצה השבוע, במהלך השימוע הציבורי שייערך, ולהתנגד להגדרת הסדרה כהפקה מקומית קנויה. מדובר על כללים להפקות מקומיות קוניות - ובין היתר מוגדר שם כי 75% מיוצריה, מבציעה, הצוות הטכני-הנדסי שנטל חלק בהפקה וצוות ההפקה, יהיו תושבי ישראל המתגוררים בה דרך קבע". עוד הוגדר כי הפקה מקומית קנויה שירכוש התאגיד תהיה הפקה שתופק במיוחד עבור התגיד לקהל יעד ראשוני ישראלי; שהמפיק שלה תושב ישראל המתוגרר בה דרך קבע או שהוא תאגיד התאגד ורשום בישראל ועיק פעולתו בישראל; שיש בה כדי לקדם את תפקידיו שלהתאגיד....; שהופקה בתנאים ובתקציבים שיאפשרו רמה ואיכות הולמים...". 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בשיחה עם "ביז מדיה", מכנה מפיקת הסדרה, שולה שפיגל, את העתירה כ"קנטרנית". לדבריה, "הם (אק"ט ושח"ם, א"כ) נאחזו בחוק שנקבע ב-2014 לפני שיצא התאגיד, במקום לקחת בחשבון את פוטנציאל ההפקות הבינלאומיות. התאגיד השקיע בסדרה 2.2 מיליון דולר, ההפקה עצמה הייתה פי 10 (מעל 20 מיליון דולר, א"כ). מקסמנו את מספר הישראלים שעובדים בהפקה, לקחנו אותם איתנו לאתונה, היוצרים הם ישראלים, הפוסט-פרודקשן הם 100% ישראלים. הפכנו כל אבן כדי למצוא שחקנים ישראלים דוברי פרסית, וחלקם לימדנו פרסית לטובת הצילומים. ואז יצאנו לשוק הבינלאומי כדי לחפש שחקנים דוברי פרסית. הם טוענים שלא עשינו את המקסימום". 

לדבריה, "עכשיו אנחנו צריכים להיענש שבעצם פרצנו לעולם וזכינו בפרס האמי הבינלאומי? חברים באקט שעובדים איתי, באחריות, יוצאים כנגד התביעה של האיגוד שלהם. את החקיקה צריך לעדכן את החקיקה לתנאים העכשוויים". 

בהתייחסה לחוק שהתקבל לפני שמונה שנים, הכוונה לחוק השידור הציבורי הישראלי שקובע שמועצת התאגיד תיקבע כללים לגבי הפקות מקומיות כדי להסדיר את הגדרת הפקה מקומית, וזאת משום שהחוק לא מפרט למשל מקרים כמו טהרן, הפקה שנעשתה כקופרודוקציה של התאגיד ואפל TV, והתוצאה של כך היא שחלק מההפקה התבצע בארץ וחלק בחו"ל. ולכן על המועצה לקבוע כללים, וכעת עשתה זאת. 

בדברי ההסבר של טיוטת הכללים החדשה, צוין: "בשנים האחרונות חל שינוי בשוק ההפקות הבינלאומי, עקב כניסת גורמי הפקה בינלאומיים לשוק, וכן עקב רצון ויכולת של בתי הפקה מקומיים להפיק תכניות ברמה בינלאומית, המצולמות בין היתר, גם בחו"ל. מטרת הכללים הינה לאפשר לשוק ההפקות הישראלי להתפתח יחד עם השוק העולמי, תוך שיפור איכות ההפקות הישראליות, וקבלת משאבים מגורמים זרים המעוניינים בהפקות הישראליות לצורך שידורן לקהלים מחוץ לישראל, והכל תוך הקפדה על ישראליות ההפקות וקביעת אופן הבחינה של תכניות אלו כהפקות ישראליות, ושמירה על תכלית החוק להבטיח כי במהותן ההפקות יהיו הפקות ישראליות המופקות ומבוצעות על ידי תושבי ואזרחי ישראל".

עוד נכתב בדברי ההסבר כי "פעמים רבות תכניות תעודה ישראליות כוללות סיפורים בעלי ערך לציבור הישראלי וקשר לעם ישראל, המתרחשים מחוץ לישראל - הן אירועים היסטוריים והן תיעוד של הליכים ותמורות בעולם המשפיעים על העם היהודי ועל מדינת ישראל. הפקות ישראליות של תכניות תעודה בחו"ל כאמור מחייבות היעזרות בחומרים, מבצעים ואמצעים בחו"ל. הכללים מבקשים להסדיר הכרה בהפקות אלו, ולקבוע מתי יוכרו כהפקות ישראליות בכלל וגם במקרים של הפקות דלות תקציב ובעלות צוות מצומצם ביותר".

מאיגוד המפיקים נמסר: "ניצחון גדול ליצירה הישראלית הבוקר בבית המשפט העליון. אנו מברכים את חברתנו שולה שפיגל. מלכתחילה טענו ואף הגשנו חוות דעת שאומרת כי יש לבחון את הכללים בהתאם לאחוז ההשקעה של הגוף המשדר. לצערנו תעשיית היצירה המקורית בישראל מתמודדת לא רק עם כניסת סטרימרים וירידה בהשקעה, אלא גם עם נסיונות חבלה רבים מבית, על ידי ארגונים שמטרתם לייצג אנשי מקצוע בתעשייה, אך בפועל פוגעים בהפקות ישראליות ובאפשרות של חבריהם השחקנים ואנשי צוות להתפרנס וליצור".

באק"ט ושח"ם הגיבו להחלטה: "באופן חריג, בג"צ השית הוצאות משפט על תאגיד השידור הציבורי, לטובת אקט ושח"ם, שעתרו לבית המשפט במטרה שתאגיד השידור יפרסם כללים ברורים על מהי הפקה מקומית. טענתם המרכזית של האיגודים היא כי תאגיד השידור פעל בניגוד לחוק בכך שמימן מכספי משלם הציבור הישראלי הפקות כגון טהרן, שעיקר הוצאותיהן הגיעו לעובדים זרים ולמדינות זרות. על כך אמר ההרכב בראשות השופט עמית כי האיגודים העלו טענות כבדות משקל, והעתירה בהחלט הייתה במקומה. עם זאת, לפני יומיים פרסם התאגיד את הכללים להערות הציבור, ועל כן בג"צ דחה את העתירה בשלב זה".

מנכ"ל אקט איתמר אביטן מסר: "צר לנו שהיה צריך לפנות לבג"צ על מנת שתאגיד השידור יפרסם כללים ברורים שמגדירים מהי הפקה מקומית, שמונה שנים לאחר הקמתו. אנו נבחן לעומק את הכללים שפורסמו, נעיר את הערותינו ובמידת שנמצא שהכללים אינם עולים בקנה אחד עם החוק, נעתור לבג"צ בשנית. לא נאפשר כל פגיעה בתעשייה המקומית ובעובדי הקולנוע והטלוויזיה".

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מנכל אקט הוא גרוע .כל מה שעשה זה רק נזק עצום לעובדי אקט (ל"ת)
    חבר 17/04/2022 11:25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות