שוק ביטוחי הרכב: מי איבדה 25% מנתח השוק שלה ומי הגדילה את חלקה?
הכנסות חברות הביטוח מהפרמיות שהציבור משלם כל שנה על ביטוחי הרכב עומדות על כ-13 מיליארד שקל בשנה. ב-2021 הפרמיות גדלו ב-3% נוספים ל-13.32 מיליארד שקל. זה נובע כמובן גם מהעובדה שהישראלים מחזיקים הרבה הרבה יותר מכוניות. כל שנה עולות על הכבישים בישראל מאות אלפי מכוניות (ולכן זה גם אומר הרבה יותר פקקים, אלא אם הציבור ייסע יותר בתחבורה ציבורית, או שישלם את אגרות הגודש שאולי יחלו לפעול כאן בעוד כמה שנים). מי שנהנות מכך הן כמובן חברות הביטוח, שהכניסו ב-2021 עוד 372 מיליון שקל. אבל מצד שני - הן בכלל הפסידו כסף על התחום. מדוע? התשובות בהמשך הכתבה.
ובכל זאת, יש הבדלים משמעותיים בין החברות. נתח השוק הממוצע של חברת ביטוח עמד ב-2020 על 8.7% וירד ל-8% ב-2021. אבל לא כל החברות נפגעו: שלמה ביטוח היא חברת הרכב שנתח השוק שלה גדל הכי הרבה בשנת 2021. אם ב-2020 נתח השוק שלה היה 9.57% משוק ביטוחי הרכב, היא הצליחה לגדול ל-10.6%, כלומר עליה שנתית של 15.5%. ובהחלט לא מדובר על כסף קטן: החברה הכניסה עוד 200 מיליון שקל כתוצאה מכך, כך על פי ניתוח של חברת WOBI, פלטפורמת השוואת וקניית ביטוח, שבין השאר מאפשרת השוואה בין חברות הביטוח.
מנגד, חברת מגדל ביטוח הפסידה 24.5% מנתח השוק שלה. אם בשנת 2020 נתח השוק עמד על 9.24% הרי שב-2021 היא ירדה לנתח שוק של 6.7% בלבד. במספרים - במקום להכניס 1.23 מיליארד שקל היא הכניסה רק 929 מיליון שקל.
למעשה מגדל היא היחידה שאיבדה נתח שוק כה משמעותי. יש עוד חברות שנתח השוק שלהן ירד - אבל לא בעוצמה כזו.
המרוויחות הגדולות השנה הן כאמור שלמה ביטוח. אחריה כלל ביטוח שצמחה ב-14% ורשמה תוספת הכנסה של 150 מיליון שקל. השלישית היא AIG, שהיא יחסית קטנה בתחום וצמחה ב-12.6% והרביעית היא הפניקס שצמחה ב-12%.
הפניקס -2.23% הפניקס 4,654 -2.23% בסיס:4,760 פתיחה:4,760 גבוה:4,760 נמוך:4,631 תמורה:36,119,725 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ממשיכה לשמור על מיקומה בצמרת והיא חברת ביטוחי הרכב הגדולה בישראל. נתח השוק שלה עומד על 13% והיא רשמה ב-2021 פרמיות מביטוחי רכב בסך של 1.8 מיליארד שקל. השניה היא הראל השקעות -1.2% הראל השקעות 4,200 -1.2% בסיס:4,251 פתיחה:4,231 גבוה:4,234 נמוך:4,136 תמורה:10,997,303 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: עם נתח שוק של 11.4% (גידול של 9.8% בשנה האחרונה). השלישית היא שלמה ביטוח (10.65%) והרביעית ביטוח ישיר (10.45%). מנורה מב החז -2.69% מנורה מב החז 13,040 -2.69% בסיס:13,400 פתיחה:13,430 גבוה:13,490 נמוך:13,040 תמורה:5,875,306 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: החמישית (10.26%) ו כלל עסקי ביטוח -2.6% כלל עסקי בי 7,500 -2.6% בסיס:7,700 פתיחה:7,700 גבוה:7,700 נמוך:7,451 תמורה:22,332,986 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: במקום השישי (10%). מגדל שביעית (6.7%) איילון שמינית (6.6), שומרה תשיעית (5.17%), הכשרה עשירית (5.13%),. במקום האחד עשר AIG עם 4.56% והאחרונה היא המתחרה החדשה - ווישור גלובלטק -2.43% ווישור גלוב 437 -2.43% בסיס:447.9 פתיחה:447.9 גבוה:448.8 נמוך:435 תמורה:82,399 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: עם 2.23%.
מקור: נתוני חברת WOBI
תחום הרכב ספג מכה קשה ב-2021 - והמחירים לציבור שכבר עלו ב-1.7% צפויים להמשיך לעלות
ובכל זאת, למרות הגידול בהכנסות אצל רוב החברות, הן מתמודדות במקביל גם עם עלייה משמעותית בתביעות מצד הלקוחות, מה שהביא להן ב-2021 הפסד מצטבר של 124 מיליון שקל, לעומת רווח של 1.11 מיליארד שקל רווח ב-2020. הרווח התפעולי עבר מרווח של 757 מיליון ב-2020 להפסד של 1.482 מיליארד שקל ב-2021.
בתגובה, חברות הביטוח העלו את הפרמיות (כלומר ייקרו את מחיר ביטוח הרכב שלכם) ב-1.7% וככל הנראה הן ימשיכו להעלות אותן. מדוע עלייה בתביעות? על פי WOBI יש לכך ארבע סיבות עיקריות: הראשונה היא היציאה מהקורונה. אם ב-2020 שוק ביטוחי הרכב נהנה מ-Loss Ratio (LR) (שיעור תביעות חלקי הכנסות) נמוך מאוד באופן היסטורי של 68.5%, בעקבות ירידה משמעותית בנסועה בשילוב של ירידה בגניבות בעקבות הסגרים.
אבל מה קרה ב-2021? בדיוק ההיפך: עליה משמעותית בנסועה בכבישים, גם בגלל מיעוט טיסות לחו"ל וגם כי אנשים החליטו לנסוע יותר ברכב הפרטי שלהם במקום בתחבורה ציבורית, ומעבר לכך - עלייה של מחירי חלקי החילוף לתאונות, בגלל המשבר בשרשרת האספקה בעולם. כלומר כל תביעת רכב הופכת ליקרה יותר לחברות. זה הוביל את שיעור ה-LR של חברות הביטוח לרמה של 81.5% - כאשר על פי WOBI זו הרמה הגבוהה ביותר בעשור האחרון.
רוצים לפגוע בחברת ביטוח? תגנבו רכב
ועוד אנקדוטה: על פי נתוני המשטרה, ב-2021 חלה עליה של 40% בגניבות הרכב לעומת שנה קודם. גם זה כמובן פוגע בחברות הביטוח ומאלץ אותן לשלם יותר כסף למבוטחים.
מי עוד נפגעו? מבטחות המשנה
נוסף לחברות הביטוח שהפסידו באופן ישיר, חברות הביטוח פונות גם ל'מבטחי משנה' - כלומר חברות גדולות בעולם שמסוגלות להיות גב לחברות הישראליות (שהן קטנות ביחס לעולם), כלומר חברות הביטוח רוכשות בעצמן ביטוח. מבטחי המשנה הללו הפסידו ב-2021 כ-1.3 מיליארד שקל לעומת 800 מיליון שהפסידו שנה קודמת. על פי WOBI, נתון זה עלול להוביל להקשחת התנאים הביטוחיים שדורשים מבטחי המשנה מחברות הביטוח ולגרום להן לקחת על עצמן חלק ניכר יותר מהתיק הביטוחי.
Combined Loss Ratio (CLR) בענף ביטוח הרכב, מייצג את ה-LR בשילוב הוצאות הנהלה, שיווק ועוד. המדד מאוזן כשהוא עומד על 100%. אחוז נמוך מ-100% מעיד על שיפור מצבה של החברה, עליה ליותר מ-100% משמעותה גידול בהוצאות. המדד עבר מ-93% ב-2020 ל-107.8% ב-2021. החברה היחידה עם CLR מתחת ל100% היא ביטוח ישיר, ולמעלה ממחצית החברות ספגו מכה משמעותית כאשר ה-CLR עלה אל יותר מ-110%.
מקור: נתוני חברת WOBI
נדב שרייבמן, מנהל מחקר ואנליזה ב-Wobi: "בעוד שהרווחים מהתיק הביטוחי שלהן נפגעו באופן משמעותי, מה שאיזן את התוצאות היו העליות בשוק ההון. אנו מצפים כי בשנת 2022, חברות הביטוח ימשיכו לעדכן את הפרמיות עד אשר הסיכון הגלום בענף יבוא לידי ביטוי".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.חברות ביטוח נוספותודים 28/04/2022 14:34הגב לתגובה זו0 1מה עם חברת ליברה וביטוח 9?סגור
-
ליברה מופיעים רשומים בטבלהאישביטוח 29/04/2022 00:00הגב לתגובה זו1 0ו9 לא חברת ביטוח. זה מותג של ביטוח ישירסגור