מניית טבע תצנח היום ב-9% - האם זה הזמן לחזור אליה?

מכפיל רווח של 3 מבטא את הסיכונים הגדולים, אבל האם הסיכונים כל כך גדולים? טבע מקטינה בהדרגה את החוב כשבעוד שני רבעונים היא כבר תוריד אותו מתחת ל-20 מיליארד. אוטוטו היא גם פותרת את פרשת האופיואידים - אם וכאשר זה יקרה, המניה צריכה להיות במקום אחר
 | 

טבע טבע 0% טבע 6,340 0% טבע בסיס:6,340 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: אומנם הפחיתה את תחזית ההכנסות לשנה כולה ותרופות המקור בינתיים לא מספקות את הסחורה (לסקירת הדוחות), אבל העננה הגדולה ביותר עשויה להתפוגג – פרשת האופיואידים צפויה להערכת הנהלת טבע להגיע לסיום בסוף השנה. טבע שלצד חברות נוספות שהפיצו את האופיואידים, גרמה בעקיפין למוות של משתמשים בתרופה בארה"ב על רקע התמכרות לחומרים האלה, תגיע לפשרה כואבת, אבל כזו שתשאיר אותה בחיים – תשלומים נמוכים יחסית במזומן ומחויבויות ענקית לתרופות על פני כעשרים שנה. הפשרות האלו עוד לא סופיות והכל יכול להשתבש בדרך לחתימה. אבל אם זה מה שיקרה הרי שהרווחים בעתיד ייפגעו, אך בהינתן שטבע מרוויחה קרוב ל-3 מיליארד דולר בשנה ומייצרת תזרים חופשי של 2.2 מיליארד דולר, היא צפויה לעמוד בעלות שמוערכת ב-2.6 מיליארד דולר ורובה כבר רשום בספרים.

העלות הכוללת בגין הסדרי פשרה תהיה עשרות מיליארדי דולרים, אבל כשמדברים על עלות חשוב להבין של מי העלות. טבע, בדומה לחברות האחרות, תספק תרופות במשך עשרות שנים. השווי הכולל של הפיצוי-קנס יהיה עשרות מיליארדים, אבל בשביל טבע, שהיא יצרנית התרופות, השווי נמוך דרמטית, ובנוסף התחייבות לספק בעוד שנים תרופות שווה היום פחות בגלל היוון. כך מגיעים למיליארדים בודדים של פשרה ולא עשרות מיליארדים במונחים של שווי תרופות.

ההוצאות בגין הפשרה אמורות להתנקז לשנת הפשרה ולהיות סוג של הוצאה חד פעמית, כך שבפועל הן גם לא אמורות להשפיע על וול סטריט שמתייחסת בעיקר לרווחים המתואמים/ רווחי ה-Non GAAP. ואם כך, הרי שבהינתן שהנהלת טבע יודעת על מה היא מדברת, יש כאן חברה שאומנם לא צומחת, אבל מצליחה לייצר רווחים מרשימים וצפויה לדלג על הבעיה המשפטית הגדולה שלה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אז האם זו חזרה לתקופות טובות יותר? ייתכן מאוד שכן, אבל לא בטוח. טבע שהיא בעיקרה חברה גנרית, נמצאת בשוק שאיבד את הזוהר. גנריקה מאוד חשובה לממשלות כי כך הן יכולות לספק תרופות להמונים במחירים נמוכים. אבל במאזן הכוחות בין החברות המפתחות תרופות מקור לבין החברות הגנריות שמעתיקות בעצם תרופות מקור, ידן של הראשונות, בשנים האחרונות, על העליונה. החברות האלו נזקקות לשנים ארוכות של פיתוח ולמשאבים גדולים והן מוכנות לעשות זאת רק תחת הגנת פטנט לאורך זמן. בהינתן החשיבות של החברות האלו בתקופת הקורונה, לא נראה שתהיה תזוזה רגולטורית לטובת הגנריקה. כלומר, כללי המשחק לא ישתנו, ותחת כללי המשחק האלו, חברות הגנריקה הגדולות נמצאות בשנים האחרונות בקיפאון. וריטאס שנוצרה ממיזוג של מיילן המתחרה הנחושה והעיקשת של טבע עם החטיבה הגנרית של פייזר, לא צומחת ונסחרת במכפילי רווח נמוכים גם ללא עננה משפטית, ולמעשה כל הסקטור נסחר ברמת תמחור נמוכה – מכפיל רווח חד ספרתי.

טבע עצמה נסחרת במכפיל רווח של 3 שבהינתן הציפיות של הנהלת החברה לפתרון משבר האופיואידים, נראה נמוך גם ביחס למכפילים הנמוכים של החברות בתחום. הסיבה היא ככל הנראה החוב הגדול של החברה.

לטבע יש 21 מיליארד דולר של חובות, זה לא ה-30 מיליארד דולר שהיו לפני 4 שנים ועדיין זה הרבה. טבע בונה על תזרים של 2.2 מיליארד דולר בשנה שיספק לה אפשרות להחזר חובות, אבל התזרים ברבעון הראשון היה עשרות מיליונים בודדים. זה אולי מדאיג, אבל עונתית רבעון ראשון נחשב חלש מאוד בתזרים. גם אם נתייחס לתזרים של 2.2 מיליארד דולר, הרי שכפי שקרה בדוח האחרון, טבע מעדכנת את הציפיות, כלפי מטה. עוד שינוי כזה עלול להוריד את התזרים למצב מסוכן. תזרים של 2.2 מיליארד דולר זה 10% מהחוב. אם ההכנסות יירדו ב-5% בלבד, זה עשוי לפגוע ברווח ובתזרים בכ-15%-20%. כלומר, הרגישות להכנסות גבוהה וקיים חשש שאנחנו עוד לא בסוף ההתכווצות במכירות.

על רקע זה עולה גם השאלה מדוע טבע לא גייסה חוב כשיכלה – לפני שנה-שנתיים בריביות טובות יחסית. סמנכ"ל הכספים של החברה, אלי כליף, מסביר שמגייסים לפי הצורך. גיוסי החוב היו מיחזור של חובות קיימים וטבע לא רצתה לגייס יותר כדי לא לפגוע גם בדירוג שלה שהיה משפיע על ריבית הגיוס.

אבל הריבית בעלייה וטבע נכנסת לשוק של ריביות גבוהות יותר, וגם כאן כליף מסביר שהמטרה והכוונה היא להגיע למיחזור הבא במצב של דירוג טוב יותר בהינתן פתרון האופיואידים וכך ליהנות מלכתחילה מריבית טובה יותר.

המיחזור הבא צפוי להיות רק ב-2023. בינתיים יש לכליף משנה סדורה איך לשרת את החוב ויש לו רזרבה – 1.8 מיליארד דולר של מסגרת אשראי מבנקים שבינתיים טבע כמעט ולא משתמשת בה.

החוב הוא נקודה כואבת בטבע והשינויים בריבית עלולים להכביד על המיחזור ולייקר אותו משמעותית. אבל צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה – טבע הצליחה בשנים האחרונות למחזר חובות בריבית יחסית נמוכה. הריבית המשוקללת של החוב של טבע היא 4.4% כשהמח"מ הוא 7-8 שנים. הממוצע קצת משקר, כי יש לטבע סוגים שונים של מסלולי חוב, אבל המסקנה ברורה – זה חוב זול וכיום איגרות החוב של טבע נסחרות בתשואה אפקטיבית גם של מעל 6%.

כל מה שטבע צריכה כדי להצליח להבריא זה שקט. אם לא יהיו דרמות בעסקים שלה בשנה-שנתיים הקרובות, והחוב בהתאמה יירד לכ-17-18 מיליארד דולר, טבע כבר תחזור לרמת חוב שניתן לעכל ושגם וול סטריט תוכל לעכל. זה מאוד אפשרי. לא חף מסיכונים אבל אפשרי.

בינתיים עולה שאלה נוספת - האם טבע תישאר ישראלית כשהיא תחגוג את העצמאות שלה, עצמאות מפרשות משפטיות, עצמאות מחוב מכביד? טבע מוכרת כאן כ-2% בלבד מהיקף המכירות שלה ומתחת ל-10% מהעובדים שלה נמצאים בארץ. טבע פוסט-אופיואידים היא יעד לרכישה. גופים אסטרטגיים, קרנות גידור ומשקיעים לא הסתכלו עליה בשנים האחרונות בגלל העננה הגדולה, אבל אם היא הולכת לקראת הסדר, טבע תתחיל לקבל פניות. זה אולי טוב לבעלי המניות, לא  בטוח שזה טוב לישראל.

תגובות לכתבה(33):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    טבע פיספסה את אמון המשקעים
    בורסע 09/05/2022 16:51
    הגב לתגובה זו
    1 3
    חברים טבע לא מספקת את הסחורה מעל 3 שנים ברציפות הפסדים אדירים , אם טבע לא תתאחד עם חברה גנרית היא לא תשרוד את השוק . מי שרוצה להמשיך להפסיד כסף שימשיך להשקיע בטבע . זו דעתי האישית
    סגור
  • עד מתי
    בון 10/05/2022 13:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טבע חברה טובה עם ניהול קודם שגרם לחיסולה על פניו הניהול הנוכחי נראה סביר הוא מספק את הסחורה. לדעתי עניין של זמן טבע תתאחד עם חברה גנרית זו הדרך היחידה לשרוד בשוק הזה
    סגור
  • 17.
    עד אז תטחנו כתבות
    לא לפני 2023 09/05/2022 01:49
    הגב לתגובה זו
    3 0
    רק אז התמונה תתבהר. מבנה החוב הוא כזה שאם טבע תעבור את 2023 בצורה מוצלחת. אז היא כבר תצא מחוזקת. כל זאת בתנאי שהעננה המשפטית גם תסתיים. כל ניסיון להעריך את שוויה כרגע מגוחך. בטח הערכה המבוססת על מכפיל הכנסות שמתעלם מהחוב.
    סגור
  • 16.
    עד אז תטחנו כתבות
    לא לפני 2023 09/05/2022 01:42
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואני לא נביא. פשוט תסתכלו במבנה החוב. אם טבע עוברת את 2023 בהצלחה השמיים הם הגבול. הדגש הוא על התנאי. בינתיים זה נראה שתצליח ההכנסות קטנו בעקביות בשנים האחרונות אבל הרווח התייצב. בעוד שנתיים יחס הרווח חוב יאפשר לתת הערכת שווי רלוונטית יותר. כמובן בתנאי שהעניינים המשפטיים גם יסתיימו בעלות סבירה.
    סגור
  • 15.
    שוק ההון
    אבי1 08/05/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לעולם לא אחזור לטבע ריסקה אותי ועוד אלפים כמוני .
    סגור
  • טען עוד
  • זו הסיבה שהיא מעניינת, אף אחד לא מתקרב אליה (ל"ת)
    שרון 08/05/2022 21:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • נכון, גם אותי (ל"ת)
    א 08/05/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    יש כמה מפעלים בארץ
    שמעון 08/05/2022 16:09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נכון שטבע לא ישראלית. אבל היא עדיין מעסיקה גדולה בארץ
    סגור
  • 13.
    חוסר צדק משווע
    בן 08/05/2022 15:50
    הגב לתגובה זו
    13 0
    ניהלו את טבע פושעים שלא הועמדו לדין. הם גרמו לנזקים מטורפים ובלתי הפיכים. לא רק שלא תלו אותם, גם נתנו להם בונוסים.
    סגור
  • 12.
    בדרך להמראה רק חבל שהיא כבר לא חברה ישראלית
    נחמיה שטסלר 08/05/2022 14:15
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אין ספק בכלל שטבע עומדת לחזור לימי הזוהר שלה ואפילו יותר רק חבל שהיא כבר לא תהיה גאווה ישראלית שמח מאוד בשביל חברת טבע עצוב מאוד בשביל מדינת ישראל
    סגור
  • חופשי מדבר שטויות
    אקמולי 09/05/2022 17:55
    הגב לתגובה זו
    0 1
    המראה לאיזה כיוון , פשוט לזרוק אינפורמציה לא מבוססת לא מכובד
    סגור
  • 11.
    לאופטימים
    טוביה 08/05/2022 13:06
    הגב לתגובה זו
    0 2
    תרדו מהעץ הגבוה הזה עדיף מנפילה ממנו החברה טעונה בהלוואות וזו הבעיה הכי גדולה שלה ההערכה שלי שמחיר המניה צריך להיות בסביבות ה 20 שקל כלומר 6 דולר מכסימום ואם כך תהיה שווה לאחזקה
    סגור
  • תסביר מהיכן מגיעה ההערכה שלך?
    דני54 08/05/2022 17:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סתם מצוץ מהאצבע. לאבישי יש משנה סדורה לעומת זאת.
    סגור
  • 10.
    לקנות בחודשים הבאים (ל"ת)
    שמעון 08/05/2022 12:08
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 9.
    טבע
    כהן צ 08/05/2022 11:15
    הגב לתגובה זו
    0 4
    מניה ששנים לא קונה
    סגור
  • 8.
    החוב הצטמצם כי טבע מכרה מפעלים
    מבין2 08/05/2022 10:44
    הגב לתגובה זו
    4 2
    עלית הריבית וחוב נוסף בשל התביעות יורידו את המניה
    סגור
  • לא נכון
    דני54 08/05/2022 17:15
    הגב לתגובה זו
    4 3
    החוב ירד כי תזרים המזומנים הופנה לפרעון החוב. לא רק מכירת המפעלים.
    סגור
  • 7.
    מניית טבע היא אחת ממניות שלא אקנה
    כהן צילה 08/05/2022 10:17
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מנייה ללא עתיד
    סגור
  • 6.
    עכשיו זה הזמן של טבע (ל"ת)
    איציק 08/05/2022 10:17
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 5.
    ולמה היא תצנח?
    א 08/05/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    0 7
    למה הארביטראז' צריך לקבוע מה מחיר המניה בארץ? הרי אם תצא הודעה טבע היום, היא תעבור בדקה לעליות, אז למה האמריקקים צריכים לקבוע מה טבע שווה? ולמה ביזפורטל מפמםמים בלי סוף שהמסחר בארץ צריך להתנהל לפי חוזים עתידיים וארביטראז?
    סגור
  • כי עיקר המסחר הוא בארהב ולא בארץ
    דני54 08/05/2022 17:15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עניין טכני גרידא
    סגור
  • המחיר נקבע בוול סטריט לא בתל אביב (ל"ת)
    סוחר 08/05/2022 14:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    יש מנית עם חדשה
    אנונימי 08/05/2022 10:05
    הגב לתגובה זו
    6 2
    קוראים לה בזן
    סגור
  • לא היא, אלא
    חיים אובקסיס 09/05/2022 00:52
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אלטשולר שחם
    סגור
  • 3.
    מדדיפ
    שלי 08/05/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מדד 35 היום 1890 לפני חודשיים כתבתימדד נסדק 11990 בקרוב 11200
    סגור
  • 2.
    כמה פרטים שלא כתבת
    נ.ש. 08/05/2022 09:47
    הגב לתגובה זו
    4 1
    במצב שחברה יש לה חוב למאזן גבוה מ50% והיא מוציאה את רוב הרווחים שלה לתשלומי חוב נהוג לתמחר את החוב ביחד עם המרווח ולפי זה לתמחר את המכפיל. והמכפיל שלה הוא 10/11 לא זול במיוחד מול המתחרות בענף אבל לא ייקר במכפילים. והעובדה שהיא החברה הכי גדולה בגנריקה נותן לה את הפריבילגיה. מנגד בעולם של ריביות עולות ואינפלציה זה סיכון לחברה שיש לה עול וב כל כך גדול ויש תוספת סיכון. סיכון-סיכוי נוסף הוא העובדה שיש עליית מחירים ואינפלצי בעולם מה שהיה אמור גם לעזור לטבע לשפר את הרווחיות וגם לעלות את המכירות מנגד המכירות יורדות מה שמסמן התכווצות בתחום שלא בהכרח קשור למיתון וצמיחה. לסיכום אני מסכים שבאזור הזה טבע שווה קניה אבל הסיכונים מנגד גם גבוהים. ואין אופק של צמיחה יציבה מה שמקשה לקנות אותה לטווח הקצר אבל בהחלט שווה לטווח של 5 שנים פלוס למרות הסיכונים
    סגור
  • קוראים לזה מכפיל EV/EBITDA, אבל גם בתמחור הזה
    בני 08/05/2022 13:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טבע זולה. מעבר לכך, שים לב שעוד תקופה של שנה וחצי, היחס כבר לא יהיה כמו שכתבת
    סגור
  • אכן. אבל..
    נ.ש. 08/05/2022 14:02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עליה באינפלציה תוביל לעליה בתשלומים ולפי זה בכל התחשיב של אג"ח שלה שחלקן צמודות. כך שיכול להיווצר מצב שעוד שנה החוב יהיה על אותו מקום בגלל שינוי של האינפלציה. ובמצבים קיצוניים של אינפלציה עליה בחוב שלה. אגב לגביי התחשיב של EV/BIT צריך למדוד את זה מול המתחרות ושם טבע לא זולה. והסיכון הגדול שלה זה הירידה במכירות בעולם אינפלציוני כי זה מותיר ספק ביכולת שלה לפצות על השחיקה בעולם אינפלציוני
    סגור
  • החוב לא צמוד הוא דולרי או ביורו (ל"ת)
    בני 08/05/2022 18:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    לא לגעת בטבעץ הכל צונח (ל"ת)
    רפי 08/05/2022 09:21
    הגב לתגובה זו
    3 6
    סגור
  • אתה טועה, עכשיו זה הזמן לקנות - נראה עוד שנה מהיום (ל"ת)
    זיו 08/05/2022 11:54
    הגב לתגובה זו
    11 2
    סגור
  • זה בדיוק מה שאמרו לי
    א 08/05/2022 20:59
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לפני שלוש שנים
    סגור
  • טבע
    כהן צילה 08/05/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
    3 6
    בחינם לא אגע בה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות