לא צפויה התאוששות אצל סין גם אחרי הורדת הסגרים
סחר הסחורות הואט עוד יותר בחודש שעבר. שיבושים בעקבות הסגרים המשיכו לגבות מחיר מכלכלת סין ובמקביל לכך הייתה היחלשות של הביקוש העולמי. כך, קצב צמיחת היצוא הואט בחדות מ-14.7% בשנה החולפת המסתיימת בחודש מרץ ל-3.9% באפריל (במונחי דולר אמריקאי). במונחים ריאליים, מדובר בירידה המוערכת בכ-3%.
ההסבר להאטה ביצוא ולירידה הריאלית מצוי בחלקו בהתפרצות המחודשת של הקורונה בסין, שהובילה למחסור בכוח אדם ולצווארי בקבוק במגזר הלוגיסטי. למרות זאת, תנועת המכולות בשמונה הנמלים הגדולים בסין נותרה כמעט ללא שינוי בחודש שעבר. גם העומס בנמלים נחלש ותעריפי ההובלה של מכולות מסין ירדו בסביבות 5% באפריל. כל זה לא עולה בקנה אחד עם פגיעה משמעותית ביכולת השילוח של סין לעולם. לכן נראה שהירידה ביצוא משקפת בעיקר ביקוש חלש יותר. הירידות החדות ביותר היו במשלוחים לאיחוד האירופי ולארה"ב, שם האינפלציה הגבוהה מכבידה על ההכנסה הריאלית של משקי הבית. הירידות בלטו במיוחד בייצוא האלקטרוניקה, מה שמצביע על ירידה נוספת של הביקוש החריג שהיה בעת המגפה לסחורות סיניות.
היבוא של סין היה יציב. עם זאת, בהינתן מחירי יבוא גבוהים יותר, נראה שחלה ירידה נוספת בהיקפי היבוא הריאלי בחודש שעבר. הפירוט של הנתונים מצביע על כך שגורם מרכזי היה ירידה ביבוא ברכיבים אלקטרוניים כמו מעגלים משולבים. זה בא לידי ביטוי בירידה חדה בהזמנות לייצוא מטאיוואן עבור מוליכים למחצה בחודש מרץ. בנוסף, מכירות כלי רכב מייצור סיני הן איטיות והדבר מצביע על מביקוש חלש יותר מאשר שיבושים בצד ההיצע.
לא צפוי שהיצוא יתאושש ברגע שמצב התחלואה והסגרים ישתפר. צפוי שנפחי הייצוא ירדו עוד יותר ברביעים הקרובים. הביקוש למוצרי צריכה ימשיך לרדת כאשר דפוסי הצריכה ישובו למצב נורמלי ככל שתמשך בעולם היציאה מן המגיפה. אינפלציה גבוהה יחסית ועליית ריבית במשקים רבים תשפיע לרעה על הביקוש לייצוא סיני, זאת עקב פגיעה בכוח הקנייה של משקי הבית. כמו כן, היקפי הייבוא צפויים להישאר מתונים, זאת משום שכשליש מהחומרים המיובאים לסין משמשים את מגזר היצוא של סין. למרות הצפי להתחזקות בהוצאות על תשתיות השנה בסין, הפעילות בענף הבנייה עתירת היבוא, עדיין צפויה להאט עוד יותר על רקע החולשה המתמשכת בשוק הדיור שם.
הכותב הוא הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה