
טסלה יוצאת למלחמה ב-ESG: הסיכוי עולה על הסיכון?
"הקריפטו התרסק והביטקוין ירד ב-60%", צווחות הכותרות אבל ביום ד' הודיעה ענקית הון הסיכון, Andreessen Horowitz, שסגרה (בתוך שבוע) קרן קריפטו שלישית על סכום של 4.5 מיליארד, ואלון מאסק צייץ שהוא מתעניין לרכוש חברות/מכרות ליתיום בשל ביקושים במפעלי הבטריות שלו. נכון, הפחד מוביל והמניות יכולות כמובן להמשיך וליפול ועדיין, זה לא חדש, הפחד עובר, החיים ממשיכים והכלכלה, בזכות התרומה הטכנולוגית תחזור לצמיחה.
האם טסלה TESLA INC "זולה" או עדיין "יקרה"? השבוע הוציא אתר ה-trefis.com מחקר על טסלה וזאת בעקבות סילוקה ממדד ה- S&P 500 ESG. "אנחנו מעדכנים את הערכת החברה", כותב צוות האנליסטים של האתר, "ומעלים את מחיר היעד מ-640 דולר ל-1100 דולר". די הופתענו, לנוכח העובדה שהקונצנזוס לגבי מניה זו, שבחודש שעבר היה על מחיר מטרה של 955.63 דולר , ירד ל-914.14 דולק ושמונה אנליסטים שעדכנו המחקר מאז תחילת החודש הורידו כולם את מחירי המטרה ורק אחד מהם ממליץ לקנות שלא להזכיר את הדעה שהתחרות מתרחבת, את האינפלציה, המיתון, רוסיה, סין ואירן. החלטנו לפיכך ששווה לבדוק מה מוביל את פלטפורמות האתר, המאוד מוערך ושמרני, להעלות את מחיר המטרה כך ובמיוחד לאור דעותיהם השליליות של המוני פרשנים והתקשורת לגבי שוק המניות בכלל והסקטור הטכנולוגי בפרט.
אבל לפני שננסה לברר על העלאת מחיר היעד חשוב לדעתנו להבין יותר טוב את "התופעה" הזו שנקראת אלון מאסק שרכילות, עובדות ופייקניוז אודותיו מובילים בתקשורת (לא רק הפיננסית). האיש הזה, שללא ספק משבש דברים רבים ובהצלחות מרשימות שאיש בעבר לא עשה כמותו, הפך לכוכב הרשתות. בהודעה שמסר בטוויטר השבוע כתב, "טסלה מקימה מחלקת ליטיגציה קשוחה שבאמצעותה ניזום ונבצע תביעות משפטיות אישיות. הצוות ידווח לי אישית. נא לשלוח 3 עד 5 נקודות המתארות עדות ליכולת יוצאת דופן. מחפש לוחמי רחוב קשוחים, לא עורכי דין עם נעליים לבנות כמו פרקינס או קולי (משרדי עו"ד מפורסמים) שפורחים משחיתות, יהיה דם".
בשביל מה צריכה טסלה מחלקת ליטיגציה קשוחה? הרעיון נולד כנראה בגלל שהוא וטסלה מותקפים מכיוונים שונים, התקפות שהתגברו לאחר שהודיע שבבחירות הבאות יצביע לרפובליקאים, רמז על תמיכתו בטראמפ ובנוסף יצא בהתקפה חריפה נגד אופנת ההשקעה הפופולרית ESG (Environmental, Social and corporate Governance), שחשיבותה בניהול השקעות בוול סטריט הולכת וגדלה ונתמכת בהתלהבות ע"י התקשורת. אופנת ה-ESG שמה דגש, בהערכת חברות, על הדרך שבה פועל תאגיד למען מטרות חברתיות כמו פעולות התאגיד בנושא החברה, האקלים וכדומה, שחורגות מתפקידו של תאגיד למקסם רווחים ולעבוד למען בעלי המניות של התאגיד.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
מאסק הגדיר את ה-ESG כהונאה אחת גדולה. אם שני הנושאים הפיקנטיים האלו לא מספיקים אז יש עוד. מתנהלת נגדו חקירת הרשות לנ"ע על ההצהרה שנתן בזמנו שכביכול גייס הכסף לרכישת טסלה והוצאתה מהבורסה, הוויכוח על רכישת טוויטר והנסיגה כביכול הפכו וירליים וכאילו כול אלו לא מספיקים לעורר הרשתות נוספו גם השאלות לגבי יחסו לנשים, מעורבותו במשפט הגירושין המתוקשר של השחקן ג'וני דפ שהתובעת היא בת הלוויה הנוכחית של מאסק ופרסומים שהועלו מחדש על גירושיו מאשתו הראשונה אם חמשת ילדיו. לא פלא שהאיש כועס ומחלקת ליטיגציה עם שיניים יכולה להוריד הלהבות קצת וגם לעזור למשוטטי הרשת לחפש העובדות ולא להמציא אותן.
ה-ESG הפך לקריטריון משפיע ביותר על הערכת חברות. סך ההשקעות בקריטריונים של ה ESG הגיעו, ב-2020, ל-35.3 טריליון דולרים גלובלי, 35.9% מסך הנכסים המנוהלים בעולם. אין ספק שהחשיבות של "מטרות חברתיות החורגות מתפקידו של תאגיד למקסם רווחים ולעבוד למען בעלי המניות של התאגיד" אינה מוטלת בספק אבל הקריטריונים לפיהן מתקבלות החלטות הדירוג אינם ברורים. מאסק זועם על ההחלטה שקבלה חברת הדירוג המובילה בעולם, S&P Global Inc (סימול:SPGI) שמדד ה-ESG שלה נחשב כאוניית הדגל של דירוג ה-ESG בעולם. האמת? הסילוק תמוה ביותר שהרי אם תשאלו ברחוב איזו תעשייה תורמת בגדול למלחמה בזיהום האוויר אין ספק שתעשיית הרכב החשמלי בראשות טסלה כמובן, היא התורמת המובילה ודווקא אותה מסלקים? ומילא שמסלקים אותה אבל העובדה שבמקומה נכנסה למדד חברת פיליפס 66 (סימול:PSX) מפיקת הנפט והגז וענקית כימיקלים, שבאפט הוא בעל המניות המוביל בה, מעוררת לא פחות שאלות.
"טסלה", אמר מאסק, "עשתה, עבור הסביבה, יותר מכול חברה אחרת בעולם. ה-ESG מובל ע"י לוחמי צדק מזויפים". ענקית האנרגיה אקסון אגב מדורגת, למרות תרומתה החיובית לזיהום, בעשירייה המובילה של חברות ה-ESG וטוען מאסק, "אקסון מדורגת בעשירייה הראשונה של ה-ESG ואילו טסלה בחוץ, המדד הוא הונאה". מרגרט דורן, מנהלת המדד הסבירה את ההחלטה, "טסלה הוצאה בגלל שהתוצאות שלה ירדו מעט בעוד שהתוצאות של יצרני רכב אחרים השתפרו. אינך יכול להסתפק רק בעובדה שהחברה עוזרת לשיפור במשבר האקלים. אנחנו חייבים לבחון את התנהגות החברה בכול הקריטריונים כמו שקיפות, יחס לעובדים, בעיות מכניות ועוד", הסבר שהרגיז את מאסק אפילו יותר. לדעתו של מאסק ולא מעט מנהלים אחרים, הדירוג צריך להסתמך גם על תרומת החברה לשיפור המצב בכדור הארץ והחברה האנושית אבל לא כקריטריון מוביל.
- תחזית הצמיחה של יפן נחתכת - קרן המטבע מזהירה מהשפעת מכסי טראמפ
- לוקהיד עקפה את הצפי בדוחות, אבל העתיד מעורפל
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
בסוכנות הדירוג מתעקשים שהדירוג מתבסס על המבחן של הסיכון למניה. "זו דרך לזהות ולכמת סיכונים בעזרת הקריטריונים של ה-ESG", סקר של רויטרס גילה שרוב המומחים בדעה שתעשיית ה ESG הגדילה את הבלבול של המשקיעים אבל כך או כך ספור ה ESG זה הצלחה מרשימה. למי שמעוניין להתעמק יותר הבאנו המאמר של הרויטרס.
חשוב לזכור כמה עובדות על האיש שהצליח לשבש תעשיית ענק, את תעשיית הרכב הקונבנציונלי וזאת לאחר שהוביל את פריצת הפינטק עם PYPL ומוביל את תעשיית התיור בחלל. השבוע, בביקור בברזיל, לשם הוזמן ע"י הממשלה על מנת להביא את האינטרנט לאזור האמאזון באמצעות לוויני הסטרלינג של ספייסX שלו, מסר את ההודעה הבאה, "בעוד שנה מהיום - בסביבות מאי 2023, תציע טסלה מכוניות בנהיגה עצמית, אוטונומיות לחלוטין, ללא צורך באנשים מאחורי ההגה". כלומר טסלה, שמובילה בבטחה את תעשיית הרכב החשמלי שצומח במהירות, תהיה גם זו שכנראה תוביל את תחום הרכב האוטונומי שהפוטנציאל בו גדול פי כמה מהחשמלי וכל זה לצד ההובלה בבטריות שכמעט ולא משתקפת במחירי המניה ושרבים מאמינים שההכנסות מנושא זה יהיו גדולות מההכנסות מהרכבים. ההצלחה שלו בתחום החלל עם SpaceX, ההתקדמות בחברת Boring שמתקדמת במהירות בתחום ההובלה התת קרקעית בתעלות וואקום והעניין שהוא מייצר בתחום המיזוג בין המוח האנושי ל-AI בחברת Neuralink מצביעים באמת על אדם יוצא דופן בכישוריו.
כול ההקדמה הזו באה על מנת לנסות ולהבין מה מוביל אתר כמו trefis.com (והוא לא היחיד) להאמין כך במניית TSLA וזאת למרות שמהבחינה החשבונאית ולמרות הירידות החדות מהשיא היא עדיין מייצגת "הערכת חלל" ברורה.
ישנה תיאוריה שמרחפת בוול סטריט בעיקר בין חסידי מאסק אבל לא רק, שהיעד שאיליו מכוון מאסק, לפי תיאוריה זו, הוא יצירה של קונגלומרט תחבורה/תקשורת גלובלי. לפי התיאוריה SpaceX ומערכת הסטרלינג שבשליטתה, שמספקת אינטרנט באמצעות חלליות, תתמזג בעתיד עם TESLA וכך גם "החברה המשעממת (The Boring Company )" המופלאה שיותר ויותר אנשים (לאור הצלחת הניסויים בלאס ווגאס) מאמינים שתוביל לשיבוש מערכות ההסעה ואפילו Neuralink. שוויו של קונגלומרט כזה (SpaceX מגייסת כרגע 1.7 מיליארד לפי הערכת חברה של 127 מיליארד נטו) עצום אפילו מבלי לחשב את החלומות שהוא מייצג.
יכול מאוד להיות שלאחר שהמניה, שהפסידה 50% מהשיא אליו הגיעה לפני כחמישה חודשים ולמרות שמבחינת הערכים החשבונאים היא עדיין "נורא יקרה" חושבים ב- trefis.com שבין הביצועים עד כה, התחזיות לעתיד ברכב החשמלי ובבטריות, התחזית למכונית אוטונומית על הכביש בעוד שנה וחלום המיזוג, שלא לשכוח את פעילות החברה בסין ובגרמניה והכול לצד יכולותיו המוכחות של מאסק, צריך להעלות מחיר המטרה ביותר מ-% 70.
המעניין הוא שהאנליסטים שבדקו החברה מאז תחילת החודש ולאחר תוצאות הרבעון הראשון, הורידו מחירי יעד אבל לא שינו ההמלצות. אחד מהם, Daniel Ives המוערך (5 כוכבים) מוודבוש, המליץ, בתחילת השבוע כשהמניה הייתה על 695, בקניה כשהוא מוריד מחיר יעד מ-1400 דולר ל-1000 דולר. כול ארבעת האנליסטים שעדכנו השבוע (מבתי ההשקעה Daiwa, Wedbush, Piper Sandler ו- Wells Fargo) המליצו בקניה אבל הורידו מחירי יעד.
מה אומרים ב-trefis.com: כמה מילים על האתר תחילה. מדובר בפלטפורמת שיסדו, ב 2012, קבוצה של מומחים אינטרדיסציפלינריים במטרה לתת למשקיע לנתח "כמו שעושים האנליסטים בלחיצת מקש". הפלטפורמות הופכות ניתוחים סטטיים מורכבים – כגון מודלים מבוססי אקסל - לחוויות אינטראקטיביות ויזואליות פשוטות שמאפשרות לך לפתח תרחישי "מה אם", להעריך את הסיכון והתגמול של כל החלטה ולערב את בעלי העניין בדיונים משמעותיים בנושא ההנחות החשובות ביותר. Trefis מכסה מעל 1000 חברות ציבוריות ופרטיות דרך לוחות מקוונים אינטראקטיביים ומשקיעים מוסדיים ופרשנים מובילים משתמשים באתר. האתר אגב מדגיש שאינו ממליץ על מניות ונוהג גם להציג "הימורים עדיפים על.." ותוכלו לראות, בקישור שהבאנו, מה לדעתם עדיף על השקעה בטסלה כרגע, Kulicke and Soffa (סימול:KLIC) כדוגמה.
האתר פותח את העדכון על TSLA בידיעה על סילוקה ממדד ה-SEG ולטענתם הדבר, במיוחד בתיקון הנוכחי, פוגע מאוד בחברה כי קרנות וסלי מדדים ימכרו המניה ויחד עם זאת טוען שמחיר היעד הוא 1100 דולר, 75% מעל המחיר שהיה ב-20.5. דולר תוכלו לראות ש-97.7% ממחיר המניה קשור לרכבים ורק 0.3% למה שהם מכנים "אנרגיה" (בטריות וניצול אנרגיית שמש).
הם עוברים לסקירה חיובית ביותר על התפתחות התוצאות העסקיות והשיפור המשמעותי במערכות היחסים החשבונאים (המרג'ינים) ובתזרים המזומנים, נושאים שעד לא מזמן נחשבו בעיתיים בחברה, ומסכמים, "Tesla (TSLA) appears very cheap at current market price of 628.16" (ההדגשה שלהם), הם גם מתייחסים למכפיל שעדיין גבוה ומסבירים מדוע, במקרה הספציפי הזה, זה לא נכון אבל, מחוסר המקום לא נוכל להיכנס לפרטים ומומלץ לקרוא בעיון.
נסכם זאת כך: כול עוד הפחד, מאינפלציה ומיתון בעיקר, מוביל את השוק, האיום הרוסי ממשיך וכך גם הסיני והנשיא בידן מתעקש שלא לאפשר לארה"ב לחזור למצב אליו הגיעה בימי הנשיא טראמפ בתחום האנרגיה, TSLA, כמו רוב המניות, יכולה להמשיך ולרדת וקשה מאוד לחזות תחתית מוצקה. אבל מי שמאמין שכמו כול משבר-פחד בעבר גם הנוכחי יסתיים ואנחנו בהחלט מאמינים בכך, אז TSLA, גם ללא "חלום המיזוגים", רק על בסיס הרכב החשמלי, האוטונומי ותעשיית הבטריות, "נראית זולה מאוד" כפי שטוען האתר.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 17.Boring זה כרייה, לא משעמם (ל"ת)ערן 08/06/2022 16:20הגב לתגובה זו
- 16.אורן 04/06/2022 02:12הגב לתגובה זושלמה היקר מה דעתך על מניות הקאנביס כמו tlry ' cgc לא התרסקו מספיק...האם הם לא מהוות הזדמנות כניסה אחרי הירידות הגדולות אצלהם בענף???
- 15.לרון 03/06/2022 06:52הגב לתגובה זולגבי ה ESG,זהו טרנד בלבד,וייעלם כפי שבא,יבוא "משהו" חדש במקומו כפי שקורה עם טרנדים חדשות לבקרים,ואין כשוק ההון להמציא שטויות חדשות כל פעם מחדש,הכלל הוא "עשה כסף מהטרנד ועבור הלאה בטופ שלו",אפילו הגיימינג כבר מצטמצם כטרנד נוסף
- 14.לרון 31/05/2022 10:55הגב לתגובה זויש רק דרך אחת לצמצמו והיא הגבלת הטכנולוגיה והגלובליות
- 13.לרון 30/05/2022 15:59הגב לתגובה זושנה ל"צודקות הצווחות" מי שבקריפטו שיסתכל,אולי יסתכן, ויבצע ע"ע קתי ווד ויכפיל פי 3 כן מ ע כ ש י ו ולא בדיעבד בלבד
- 12.לרון 30/05/2022 12:02הגב לתגובה זובביקוש,אותי זה ממש לא מפליא,ניתן לקנות מכונית סבירה,אפילו חשמלית,ואם היא רגילה"על דלק" ניתן למלא הרבה דלק מהפרשי המחיר
- 11.היא מזמן לא החברה שלו. תתעדכן (ל"ת)Bill Hwang 29/05/2022 14:55הגב לתגובה זו
- תודה ביל, מאיפה שמעת על ביזפורטל? (ל"ת)שלמה גרינברג 29/05/2022 16:52הגב לתגובה זו
- שלמה רק אותך אני קורא (ל"ת)Bill Hwang 02/06/2022 14:10
- אצל במירה. (ל"ת)שלום 30/05/2022 16:53
- לרון 30/05/2022 09:47מר גרינברג,הינך באמת חושב שיקרא את שכתבת?לדעתך מר WHANG קורא עברית?.....התמימות אוך התמימות
- 10.המדדים מזנקים ואילו הביטקוין יורד, בניגוד למה שהתרגלנו (ל"ת)משהו מוזר 28/05/2022 09:57הגב לתגובה זו
- לרון 29/05/2022 15:38הגב לתגובה זוהקריפטו זה ה"0" המוחלט אז מה לא ברור?חכו ותראו כמה ירד בריבית של 3-4% שנתית
- דגן 29/05/2022 11:40הגב לתגובה זווזה קרה ממש לאחרונה.
- 9.רק מזומן 27/05/2022 20:05הגב לתגובה זוהוא צריך לקנות סילבר וליתיום ..זו נקמתו בגיי.פי.מורגן כידוע הם המניפולטורים הכי גדולים בכסף וזהב הם לא פועלים לשם שמיים אלא כדי להגן על מטבעות הפיאט כמו הדולאר שלמרות אינפלציה חריגה לא עולה בהתאמה.הם היד הנאלמה שדואגת לתיקונים ההזויים בבורסות ..
- 8.סיסקו האם משהו השתנה בעסק ? או רק המחיר ? (ל"ת)יובל 27/05/2022 15:28הגב לתגובה זו
- 7.גוזי 27/05/2022 15:27הגב לתגובה זוהאינפלציה דוחות פושרים הורידו לא מעט מהמחיר. עדיין לא זול.מה דעתך על החברות הללו, לא המניות?תודה
- כתבתי הרבה על 2 החברות, נא לגולל (ל"ת)שלמה גרינברג 28/05/2022 05:16הגב לתגובה זו
- 6.תודה שלמה (ל"ת)אופיר 27/05/2022 15:23הגב לתגובה זו
- 5.ששון 27/05/2022 14:46הגב לתגובה זויתכן והמניה תתקן אבל יש הרבה מניות דומות שעברו ירידות חדות וממשיכות לרדת.
- 4.לידיעת שלמה 27/05/2022 14:07הגב לתגובה זוגייטס הודיע לפני כחודש, שהוא בשורט אדיר על טסלה...למראה שעבר הרוויח כמה סנטים מהפוזיציה הזאת
- לרון 29/05/2022 15:40הגב לתגובה זולאחרונה גייטס הוא "נביא קורונה " ושוק ההון,יצליח? זאת עוד נראה,מיליארדים יש מספיק
- שלמה גרינברג 28/05/2022 05:23הגב לתגובה זווזה אומר מה בדיוק?
- 3.יניב 27/05/2022 12:54הגב לתגובה זוהלינק "הם גם מתייחסים למכפיל שעדיין גבוה ומסבירים מדוע, במקרה הספציפי הזה, זה לא נכון אבל, מחוסר המקום לא נוכל להיכנס לפרטים ומומלץ לקרוא בעיון." שבור. תוכל בבקשה לתקן אותו? תודה
- 2.גילי 27/05/2022 12:48הגב לתגובה זויזדקקו להם בעתיד ?
- לרון 31/05/2022 12:25הגב לתגובה זולכמה שנים והשוק ה"משובש" אכן השתבש ויקח כמה שנים לחזרתו ל"מוטב"
- שלמה גרינברג 27/05/2022 13:32הגב לתגובה זומה כוונתך ב-יזדקקו להם בעתיד ? האם יזדקקו למים בעתיד? למזוןו?
- 1.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד. (ל"ת)לעמית 27/05/2022 12:48הגב לתגובה זו