פרשת נשא: מה הקשר בין כללי ההשקעה של וורן באפט וברכת הכהנים?
במדור חדש נחפש אקטואליה כלכלית בתוך החוכמה העתיקה המוצגת בפנינו בקריאה השבועית בפרשת השבוע; והשבוע: הכהנים מברכים אותנו: "יברכך ה' וישמרך" - איזו ברכה אנו מבקשים וממה צריך להישמר?
מה יותר חשוב להרוויח כסף או לא להפסיד אותו? כלל מספר 1 בהשקעות, אומר וורן באפט, לעולם אל תפסיד כסף. כלל 2 - לעולם אל תשכח את כלל 1 (לכללי ההשקעה של וורן באפט). מחקרים מראים שהסבל שאדם חש מהפסדים גדול יותר מההנאה שהוא מרגיש כשהוא מרוויח. במקרים רבים אדם שנכווה בעולם ההשקעות עם הפסדים לא יחזור לנסות שוב להשקיע. מכאן, החשיבות של גישה סולידית ואחראית של משקיעים ולא הרפתקנית ומהמרת.
בפרשת נשא מוזכר הצווי על הכהנים לברך את עם ישראל. הברכה מורכבת משלושה פסוקים, כשכל פסוק מורכב משני חלקים:
"יברכך ה', וישמרך
יאר ה' פניו אליך, ויחנך
ישא ה' פניו אליך, וישם לך שלום"
מה המשמעות של הברכות הללו? מה בכלל משמעות המילה ברכה, איתה מתחילה ברכת כהנים - יברכך? המילה ברכה קרובה במשמעותה למילה "להבריך" המוכרת מעולם החקלאות - החלקאי לוקח ענף של עץ קיים, בדרך כלל גפן, מכופף אותו לאדמה ומכסה אותו בעפר ובכך בעצם שותל אותו, ומהענף הזה צומח עץ חדש. להבריך אם כן משמעותו להגדיל את הנכסים הקיימים ולהצמיח מהם נכסים חדשים.
כך מפרש גם רש"י: "יברכך - שיתרבו נכסיך". והאבן עזרא כותב: "תוספת חיים ועושר". גם הספורנו פוסע בדרכם ומפרש: "יברכך בעושר ונכסים , שאם אין קמח אין תורה". כלומר הברכה הבסיסית והראשונית אותה מברכים הכהנים את עם ישראל מדי יום היא שנכנסינו יתרבו, שכן אם קמח, אם אין חומריות יציבה וכלכלה בריאה, אין תורה - קשה לקיים את עולם הרוח.
הנצי"ב מוולוז'ין (הרב נפתלי צבי יהודה ברלין, 1816 - 1893) מרחיב את העיקרון מעבר לנכסים הגשמיים: "לכל אדם כפי הראוי לו להתברך... לעוסק בתורה בלימודו, ולעוסק במסחר בסחורתו, כך נכלל בזו הברכה הכללית יברכך ה', תוספת לכל אדם במה שיש לו". כלומר הברכה משמעותה תוספת ושפע בדברים ששייכים לאדם, בין באופן גשמי ובין באופן רוחני. בהשקעות אנחנו מנסים "להבריך" את נכסינו, ובלימוד "להבריך" את ידיעותנו, ובאופן כללי בכל תחום שבו נעסוק אנו מבקשים "להבריך" את הצלחתנו ואושרנו. בהשקעות באופן ספציפי אנו מנסים "להבריך" את הכסף שכבר צברנו, ולהגדיל אותו בצורה חכמה ומושכלת. כמובן שברכה מלמעלה שתכווין את דרכינו והחלטותינו יכולה להועיל שנצליח בכך.
אמנם, כפי שאומר וורן באפט, עלינו להישמר כפל כפליים שבמקום ברכה לא נקבל חלילה ההיפך, כלומר שלא נפסיד. לכן בא החלק השני של הברכה: "וישמרך". שמירה מתייחסת להגנה על המצב הקיים. או במילים אחרות: אל תפסיד! כך מפרש רש"י: "וישמרך - שלא יבואו עליך שודדים ליטול ממונך, שהנותן מתנה לחברו אינו יכול לשומרו מכל אדם.... אבל הקדוש ברוך הוא - הוא הנותן והוא השומר". רש"י מדבר על הפסד על ידי שודדים, גם הספורנו והאבן עזרא מזכירים אותם כדבר ממנו צריך להישמר, אבל ההפסד יכול להגיע גם בהרבה דרכים אחרות, וכפי שכותב הנצי"ב אותו הזכרנו מקודם: "שמירה מגניבה ואבידה וכדומה". הכהנים מברכים אותנו שה' יסייע בידינו לא ליפול בהחלטות שגויות שיגרמו לכך שנאבד את כספינו.
ההחלטות השגויות בעולם ההשקעות הן רבות. מסחר תזזיתי שכולל קניות ומכירות רבות, הימורים מסוכנים על מניות חלום או השקעות מפוקפקות, חוסר מודעות לעלויות - עמלות קניה ומכירה, דמי אחזקה ומיסים , כל אלו ועוד רבים אחרים הם המכשולים העומדים בפני המשקיע, ואנו מבקשים שה' ישמור אותנו מהם. מכל מקום חשוב לזכור שהפניה לה' לא מסירה מן האדם את חובתו להתנהל באופן אחראי ושקול, במיוחד בתחום עתיר סיכונים כמו שוק ההון.
הנצי"ב כותב פרוש נוסף הנוגע לשמירה אותה אנו מבקשים: "שכל ברכה צריכה שמירה שלא יהפכו לרועץ חס וחלילה. בעל תורה צריך שמירה מן הגאוה וחלול השם וכדו', בעל נכסים צריך שמירה שלא יהיה עושר לרעתו...".
השמירה חשובה לא רק שלא נאבד את הצלחתנו, אלא שזו לא תהיה בעוכרנו ותפעל נגדנו. העושר החומרי הוא רק אמצעי לאושר ומשמעות, הוא לא מטרה בפני עצמה. ברכה בנכסים יכולה דווקא לגרום לאדם צרות גדולות כדברי הפסוק "יש רעה חולה ראיתי תחת השמש - עושר שמור לבעליו לרעתו" (קהלת, ה, יב). וכדברי הלל הזקן (אבות ב, ז): "מרבה נכסים מרבה דאגה". העושר אמור לאפשר לנו לחיות חיים רגועים ושלווים ולאפשר לנו למלא את חיינו בתוכן. כאשר הוא מהווה את חזות הכל הרי שהוא שמור לבעליו לרעתו.
נדלג על הברכות שבאמצע ונגיע לברכה האחרונה שמתקשרת היטב לנקודה הזו: הכהנים מסיימים את ברכתם במילים "וישם לך שלום". מסביר הנצי"ב: "אחר כל הברכות מברכים בכלי המחזיק ברכה, שבלי שלום אין נחת בשום ברכה". הנצי"ב רומז בדבריו לדברי רבי שמעון בן חלפתא במשנה (עוקצין ג, יב): "לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום, שנאמר: ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום". הברכה צריכה כלי שיחזיק אותה, אחרת היא בורחת ונעלמת. הכלי הזה הוא השלום.
מה משמעות השלום בהקשר זה? הנצי"ב מקשר את המושג שלום עם המילה נחת. שלום לפי זה הוא קודם כל שלום פנימי ברוחו של האדם ובחייו. שאדם יהיה שלם עם עצמו ועם חייו. שיזכה לנחת במעשי ידיו, שיהיו לו יחסים טובים עם שכניו, בני משפחתו וחבריו, שיוכל לחיות בשלווה ורוגע פנימי. ובלי שלום אין נחת וברכה בשום דבר.
לעיתים קרובות עולם ההשקעות מכניס את האדם לאי שקט. הוא בודק באובססיביות את מצב התיק כל הזמן והופך למודאג ועצבני, מתקשה להתרכז ולעסוק בדברים אחרים שימלאו את חייו בתוכן. במיוחד בתקופה של ירידות בשווקים הוא עלול גם להיכנס לדכאון ולחץ. לאדם כזה ייתכן שיש שמירה ואפילו ברכה, אבל אין לו שלום, ולכן, מוטב לו שלא יעסוק בהשקעות, או שילמד איך לגרום לכך שלא יפגעו לו בשלום הפנימי.
לפני שבועיים בפרשת בחוקותי קראנו: "ונתתי שלום בארץ" וכתב רש"י: "שמא תאמר הרי מאכל והרי משתה - אם אין שלום אין כלום. (לכן כתב) לאחר כל זאת ונתתי שלום בארץ, מכאן שהשלום שקול כנגד הכל".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
37.פרשנות מרתקתיורם טויטו 06/06/2022 10:18הגב לתגובה זו1 0אהבתי את הגישה הפרשנית. אני אדם של מילים, אוהב להבין מהיכן לקוחה כל מילה, ומה מקורה. הפירוש שלך למילה: "ברכה" - מלשון, "ברך" - "הברך" שעושה החקלאי במטעיו ובכרמיו, היא מרתקת. יופי. תודהסגור
-
36.מהמם,כתוב בצורה מחכימה ומקדמת חשיבה, אין עוד מלבדו! (ל"ת)אנונימי 06/06/2022 03:38הגב לתגובה זו1 0סגור
-
35.ברכת הכהניםדוד 06/06/2022 00:01הגב לתגובה זו1 0יישר כוח מחכיםסגור
-
34.רעיון נפלאימין אמין 05/06/2022 23:45הגב לתגובה זו0 0איזה כיף לקרוא משהו לנשמה באתר כלכלי!סגור
-
33.ממש יפה תמשיכו (ל"ת)אבישי 05/06/2022 14:33הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
32.יפה מאוד, תודה (ל"ת)קפטן קוקי 04/06/2022 16:26הגב לתגובה זו0 0סגור
-
31.חזק וברוך!! (ל"ת)אביעד 04/06/2022 02:11הגב לתגובה זו0 0סגור
-
30.היה בעבר בביזלרון 03/06/2022 19:05הגב לתגובה זו1 0מדור כזהסגור
-
29.אורי זוהר ז"ללרון 03/06/2022 19:04הגב לתגובה זו1 0היה מרוצה לו קראסגור
-
28.מאמר מבורךהכהן המברך 03/06/2022 18:50הגב לתגובה זו1 0יישר כח.סגור
-
27.נהנתי לקרוא כל מילה !!! (ל"ת)אבי 03/06/2022 18:18הגב לתגובה זו1 0סגור
-
26.יפה מאדmy0527156828@gmail.com 03/06/2022 17:45הגב לתגובה זו0 0התורה מוגדרת כ'תורת חיים 'כמו שלימודי רפואה מלמדים איך לרפא כך לימוד התורה מלמד איך לחיות ולהתמודד עם כל סיטואציה שיש בחייםסגור
-
25.פשוט: נהנתי! (ל"ת)דניאל 03/06/2022 17:01הגב לתגובה זו2 0סגור
-
24.הכי מביך שלכםעשהאל 03/06/2022 16:33הגב לתגובה זו1 5שאיבה מהמקרא כאות לכלכלה היא גם פטית מבחינה כלכלית וגם זילות של תורת ישראל. מה גם שאתה מתאר ייחור ולא בירוךסגור
-
23.כל הכבוד על הכתיבה!יגאל הולץ 03/06/2022 16:07הגב לתגובה זו1 0תוכן נפלא, קישורים נהדרים. מחכים מהנה ומלמד. בהחלט סיבה להיכנס לאתר לקרוא. כל הכבוד!סגור
-
22.בדיוק להיפךעמית 03/06/2022 13:43הגב לתגובה זו0 1בלי לקחת סיכונים ובלי תעוזה מול אי וודאות העולם לא יתקדםסגור
-
21.יישר כח על המדור החדש. נהנתי לקרוא (ל"ת)קל 03/06/2022 13:34הגב לתגובה זו6 0סגור
-
20.נפלא! מרתק ומעשיר. תרתי משמע (ל"ת)שרון 03/06/2022 13:17הגב לתגובה זו3 0סגור
-
19.מקסים! יוזמה נפלאה (ל"ת)א 03/06/2022 13:02הגב לתגובה זו3 0סגור
-
18.שאפו אדירברוך הופשטטר 03/06/2022 12:43הגב לתגובה זו5 0הכתבה הכי מוצלחת וחכמה שנכתבה אי פעם באתר ובכלל. כל הכבוד, ירבו כמותך בישראל!סגור
-
17.מדהים!! - הפתעתם, ניכנס כל שבוע (ל"ת)צביקה 03/06/2022 11:51הגב לתגובה זו3 0סגור
-
16.תודה רבה (ל"ת)נחום 03/06/2022 11:26הגב לתגובה זו3 0סגור
-
15.יפה מאוד! (ל"ת)אנונימי 03/06/2022 10:51הגב לתגובה זו2 0סגור
-
14.כל הכבוד....למדתי משהו...אהבתי (ל"ת)דוד 03/06/2022 10:47הגב לתגובה זו3 0סגור
-
13.רעיון מעולה לקשר בין פרשות השבוע לעולם הכלכלי. מקסים (ל"ת)דניאל 03/06/2022 10:39הגב לתגובה זו6 0סגור
-
12.שפתיים ישק (ל"ת)משה 03/06/2022 10:22הגב לתגובה זו3 0סגור
-
11.ממש מענייןדביר 03/06/2022 09:27הגב לתגובה זו3 0תודה רבהסגור
-
10.יפה מאוד שפתחתם כזה מדור! (ל"ת)יורי 03/06/2022 09:20הגב לתגובה זו2 0סגור
-
9.פשוט מקסים! (ל"ת)איציק 03/06/2022 09:17הגב לתגובה זו2 0סגור
-
8.איזה יופי שילוב מהיהדות (ל"ת)עמנואל 03/06/2022 09:17הגב לתגובה זו2 0סגור
-
7.יפה מאוד (ל"ת)אנונימי 03/06/2022 09:16הגב לתגובה זו2 0סגור
-
6.ממש מרענן ומעורר מחשבה עד כמה הרוחניות חשובה , יישר כח (ל"ת)ארי 03/06/2022 09:11הגב לתגובה זו3 0סגור
-
5.יופי של מאמרלרון 03/06/2022 08:39הגב לתגובה זו2 0אך המציאות סותרת אותו,השטן חזק מאלוהים סדום ועמורה במקומותינו ומזלנו שאויבינו אינם" שמאל",ותמצית הברכה באה מ "ברוך" בחולם!!ואכן ה"ברוך" הוא משקולת לנו מאז ימי התנ"ך וחמישה חומשיסגור
-
4.בולעפר 03/06/2022 08:27הגב לתגובה זו3 0מקסים ונכון כל כך! יישר כוחסגור
-
3.התגעגענו ישר כוח (ל"ת)אסף 03/06/2022 08:14הגב לתגובה זו3 0סגור
-
2.נפלא. כיף לקרוא כתבה כזו. גם מעניינת וקולחת וגם מחברת אותנו למקורות. (ל"ת)דניאל 03/06/2022 07:50הגב לתגובה זו3 0סגור
-
1.נפלא! (ל"ת)משה 03/06/2022 07:39הגב לתגובה זו5 0סגור