כשהסעודים ישחררו את הפקק; האם הפעם זה יקרה- והאם אל על תרוויח?
מזה חודשים רבים נפוצו שמועות על היתר טיסה אל ומישראל בשמי סעודיה. מה הסיכויים שזה יקרה? מה זה יעשה לשוק התעופה ולמחירים? והאם יעדים חדשים בדרך?
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן המבקר בישראל ימשיך מכאן לסעודיה על מנת לנסות לשקם את יחסיו עם הממלכה, לבסס את הנוכחות האמריקאית במזרח התיכון ובעיקר כדי לחזור עם עוד כמה חביות נפט לאמריקה הצמאה. כל אלו אינטרסים אמריקאיים ולראייה שהתקשורת שלהם כמעט ואינה עוסקת בביקורו של הנשיא בישראל שמבחינתם הוא לא יותר מתחנת מעבר ליעד האמיתי בסעודיה.
ישראל תשמח בעצמה לנורמליזציה עם המדינה הערבית החזקה ביותר במזרח התיכון אבל עד שזה יקרה, המרחב האווירי של הממלכה הוא נכס חשוב מאוד לתיירות הישראלית ולסחר. כפי שזה נראה, הסיכויים לכך גבוהים מאוד וזה קרוב מתמיד. על פי העסקה המתגבשת, סעודיה, שלוטשת עיניים לאיים טיראן וסנפיר בכניסה למפרץ אילת, תקבל את הריבונות עליהם מידיים מצריות (בכפוף לאישור ישראלי לפי הסכמי השלום), סעודיה תתחייב לשמור על חופש שיט של ספינות ישראליות ותפתח את המרחב האווירי שלה לטיסות אל ומישראל ללא הגבלה. מצרים תקבל בתמורה סיוע כלכלי נרחב ממצרים.
עד היום, חברת התעופה ההודית "אייר אינדיה" הייתה היחידה שקיבלה אישור מיוחד לעבור במרחב האווירי של הממלכה בטיסותיה לישראל והיא עושה זאת מאז חודש מרץ 2018. לאחר חתימת "הסכמי אברהם" החלו טיסות ישירות בין ישראל לדובאי ואבו דאבי שבאיחוד האמירויות ובין ישראל לבחריין. הטיסות מופעלות גם באמצעות חברות התעופה הזרות וגם באמצעות אלו הישראליות. כלומר, נכון להיום חברות התעופה הישראליות רשאיות לטוס בשמי סעודיה רק אם יעדן הוא איחוד האמירויות או בחריין. במקביל, טיסות של חברות אירופאיות חולפות כבר היום בדרכן למזרח דרך ישראל וסעודיה – דבר שלא היה לפני ההסכמים.
מה צפוי לקרות לתעופה עם קבלת האישור?
מרגע קבלת האישור הסעודי להשתמש במרחב האווירי של הממלכה צפויה
אל על
+1.46%
אל על
846.5
+1.46%
בסיס:834.3
פתיחה:837.8
גבוה:855
נמוך:832
תמורה:43,343,259
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
להשתמש בו במיידי בקווים שהיא מפעילה כבר היום לתאילנד ובכך לקצר את זמן הטיסה בכשעתיים וחצי. גם קווים אחרים של אל על מזרחה צפויים לפעול בין אם מדובר בקו למומבאי שבהודו (שמושהה מאז פריצת הקורונה) וקווים נוספים שהחברה מתכננת לפתוח בהם קו ראשון לאוסטרליה. בקרוב, ובעקבות ההסכם שנחתם לאחרונה בין ההנהלה לטייסים, צפויים לחזור מטוסי הבואינג 777 של החברה לפעילות בעיקר בקווים מזרחה. ייתכן מאוד שגם ארקיע וישראייר תבקשנה להפעיל קווים להודו מפני שעד כה המטוסים שלהן (במיוחד של ישראייר) לא היו מסוגלים לבצע מעקף של סעודיה – דבר שיתייתר.
מלבד החברות הישראליות, גם חברות התעופה הזרות של סינגפור, תאילנד, הפיליפינים, וייטנאם ועוד צפויות להפעיל קווים. סינגפור והפיליפינים כבר ניסו בעבר לקבל מהסעודים אישור דומה לזה שקיבלה "אייר אינדיה" אך ללא הצלחה. יודגש כי סינגפור גם מסורבת להפעיל טיסה לישראל ע"י השלטונות במלזיה שלא מאפשרים לטיסה שכזו לעבור בשטחה. אישור סעודי עשוי לרכך גם את המלזים ויתכן מאוד שנראה כאן את חברת התעופה המקומית שבמשך שנים מדורגת בטופ 5 העולמי.
קווים קיימים כמו זה של קת'אי פסיפיק להונג קונג עשוי להתקצר משמעותית כמו גם דרום סין. טיסות לבייג'ינג ויפן אינן צפויות להשתמש במרחב האווירי הסעודי. גם מבחינת סחר נראה שיור משמעותי והוזלה של מחירים. מטוסי תובלה יקצרו את טיסותיהם מישראל למזרח ויגבירו את התדירות.
מה יקרה למחירים?
המשמעות של קיצור משך הטיסות מזרחה בכשעתיים וחצי היא שחברות התעופה תשלמנה פחות על דלק, פחות לעובדים שיעבדו פחות שעות והמטוסים יהיו פנויים ליותר שעות. כלומר, ההוצאות של החברות צפויות להיות קטנות יותר משמעותית וכך הנוסעים ישלמו פחות כסף.
בנוסף להקטנת ההוצאות, עצם העובדה שחברות חדשות תכנסנה לקווים לישראל, התחרות ביניהן תגדל – דבר נוסף שיהווה סיבה לירידת מחירים.
קיצור זמן השימוש במטוסים עשוי אפילו להוריד את המחירים בקווים לאירופה. מטוס שחוזר מהר יותר מטיסה למזרח ומקצר את הזמן בכ-5 שעות (שעתיים וחצי לכל כיוון) יכול לצאת לטיסה נוספת לאירופה ולהוסיף להורדת המחירים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.קטאר מונדיאלגיל 16/07/2022 05:40הגב לתגובה זו0 1היי האם זה נותן סיכוי למחירי טיסה זולים יותר למונדיאל?סגור
-
3.עכשיו מניות אל על יטוסו אל על לשמייםאליאס 16/07/2022 02:17הגב לתגובה זו1 1הרווחים יהיו עצומים לאל על ולתיירותסגור
-
2.אני כבר רואה את טייסי אל על מבקשים נעלאה (ל"ת)דודו 15/07/2022 22:08הגב לתגובה זו1 1סגור
-
1.רמי לוירוברט 14/07/2022 19:20הגב לתגובה זו3 0מי שיטוס להודו אם ישראייר יקבל עוף בשקל !סגור