מנכ"ל מספנות ישראל: "אנחנו מפזרים את הביצים ביותר מסל אחד"

חברות ההובלה הימית נהנות ממשבר ההובלה ומשבר הסחורות, בין החברות האלה נמנית מספנות ישראל, שהציגה דוחות חזקים לרבעון השני של 2022
 | 
telegram
(1)

מספנות ישראל -0.56% מספנות ישראל 7,276 -0.56% מספנות ישראל בסיס:7,317 פתיחה:7,317 גבוה:7,324 נמוך:7,245 תמורה:930,437 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:  הציגה דוחות טובים אך צפויים לרבעון של השני של השנה עם הכנסות של 331 מיליון שקל, גידול של 31% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי של החברה עמד על 49 מיליון שקל, עליה של 32% לעומת הרבעון המקביל. בדוחות ניתן לראות בבירור את התרומה של העלייה במחירי ההובלה הימית - גידול של כמעט פי 4 ב-EBITDA של מגזר ההובלה הימית ל-19 מיליון שקל ברבעון. מנכ"ל החברה, צביקה שכטרמן מרוצה מהתוצאות וסבור שהיתרון של החברה הוא במגוון הפעילויות. 

"בסופו של דבר אחת הגדולות שלנו היא שאנחנו בשנים האחרונות נכנסנו לכמה מגזרים שלכל אחד יש אופי אחר ומושפע מדברים אחרים", אומר שכטרמן, "לכן לומר שיש פה תוצאה של רוח גבית ממחירי השילוח הימי זאת תהיה הכללה שהיא לא נכונה, לכל מגזר יש הסבר אחר בנוגע לשיפור בו. היתרון בכמות וסוג המגזרים בהם אנו פועלים הוא שאם במגזר אחד יש קושי, יש ענפים אחרים שמפצים על כך ואנחנו בעצם מפזרים את הביצים ביותר מסל אחד.

"בהסתכלות על הרבעון האחרון, הענף שנהנה ביותר ממחירי ההובלה הוא כמובן ענף האוניות שלנו - אנחנו מתפעלים כיום 13 אוניות, מתוכן 4 אוניות הן אוניות מלט, 3 מתוכן משמשות אותנו לייבוא של מלט ואת ההשפעה של הנקודה הזו לא תראה בדוחות - אם היום הייתי מייבא מלט אבל לא היו לי אוניות, ככל שמחירי התובלה עולים החברה הייתה מוצאת את עצמה עם גידול בעלויות. כאשר לחברה יש את האוניות שלה היא בעצם מגדרת את המחיר של הייבוא, אשר נשאר יחסית קבוע בגלל שהאונייה בבעלות החברה. ביתר האוניות אנחנו סוחרים בתור חברת ספנות עם שני סוגים שונים של חוזים - הראשון הוא ספוט מרקט, בו לקוח שרוצה להעביר סחורה מסוימת ממקום א' למקום ב' משלם לחברה, מספק את הסחורה ואנחנו עושים את כל היתר - אנחנו משלמים על הדלק, מתפעלים את האונייה וכל דבר אחר הקשור בתהליך. בסוג של העסקאות המחיר תלוי יותר בהתאם לשוק היות ואלו עסקאות שמתבצעות יחסת במהירות ומהר מאוד מגיעות חדשות.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

"העסקה השנייה בענף הספנות היא טיים צ'רטר- אנחנו בתור בעלי האונייה מחכירים את האונייה ללקוח במחיר קבוע ליום למשך שנה, כאשר אין התחשבות בין אם ללקוח יש עבודה או לא. הצוות על הספינה הוא של החברה אבל הלקוח משלם לחברה בגינו וגם משלם בעצמו כל עלות משתנה שמתווספת לו. בעסקאות מסוג זה בדרך כלל הסכום נקבע לשנה מראש ולכן התנודתיות בשוק לא משפיעה על החברה בעסקאות מסוג זה."

מה לגבי מגזר הבנייה של כלי השיט, עד כמה הוא מושפע מהמצב?
"בתחום הזה אין קשר בין מחירי ההובלה לבין פעילות המגזר. החברה חותמת על חוזה מול לקוח ואנחנו מכירים בהכנסה לפי קצב התקדמות העבודה משמע כאשר אנחנו חותמים על חוזה בסך מיליארד שקל למשך שלוש שנים, הכרה בהכנסה תלויה בקצב ההתקדמות שלנו ולווא דווקא בשוק. בנוסף, העסקאות שלנו מתמקדות בתחום הצבאי ולכן אנחנו פחות מרגישים את השוק. כל עסקה פה היא לא עסקה של 50 אלף שקל אלא מדובר בעשרות מיליונים, גם עם השוק עולה או יורד אתה בסופו של דבר סוגר מעט עסקאות מאוד גדולות - בניית כלי שיט היא לא קורת כל יום, בטח כשמדברים על מוצרים צבאיים ולא אזרחיים, ושולי הרווח שם הם כמובן גבוהים יותר. בתחום הבנייה אנחנו בין המספנות המוערכות בעולם ואני אגבה את זה בכך שיש לנו 60 שנה של ניסיון וכמובן את תעודת ההכרה של כלי השיט שלנו שמשמשים את משרד הביטחון - דבר שמאוד מוערך בעולם. עניין נוסף הוא שאנחנו מצרפים לתהליך את התעשייה הביטחונית בארץ, שגם עוזרת לנו מבחינת הערכה בעולם."

מה לגבי הפעילות בנמל?
"במהלך הרבעון הראשון נתנו שירות בכל הרציפים שלנו. ברבעון השני נתנו שירות לתעשיית הגז באחד הרציפים שלנו - מקטע אחד של בערך 200 מטר מתוך קילומטר, ברגע שעשינו זאת אפשר לראות ירידה בפעילות הנמלית ברבעון השני אבל מצד שני נראה עלייה במגזר האחר. יש לציין שבנוגע לפעילות של מגזר המלט, אותה שינינו לפעילות מוצרי הבנייה, גם יש השפעה עונתית, שבעיקר תלויה בכמה גשמים ירדו או יורדים ובחגים כמו האידל אתחא ואידל פיטר. הסיבה לשינוי שם הפעילות היא כי איחדנו לראשונה חברה שקנינו אותה והיא התחילה בפעילות במאי 2022 בשם פרימה סימנט, אשר בתוצאות המגזר רואים גם את פעילות המלט וגם את הפעילות של החברה."

מה היעד של החברה לשנים הבאות?

"אנחנו ממשיכים לפתח את המגזרים שאנחנו נמצאים בהם וכל הזמן מחפשים מקומות נוספים בהם יש לנו ערך מוסף- אנחנו לא נכנסנו לאף אחד מהתחומים שלנו מבלי שהבאנו ערך מוסף אמיתי. בהסתכלות על התחום של המלט ניתן לראות שייצרנו מצב שאנחנו מייבאים וגם מובילים את הסחורה- קו המים שלנו, האוניות שלנו וגם המשאיות שלנו, מה שנותן לנו יכולת לשלוט בכל השרשרת של התהליך ולעבוד בצורה הרבה יותר יעילה. דוגמא לכך היא למשל אם ברציף יש אוניה שעוגנת, אנחנו יכולים לומר לאונייה שבדרך להפליג יותר לאט ולחסוך בדלק או להפך ברגע שהתפנה הרציף. אנחנו מסוגלים לתזמן הכל בכך שנעבוד בצורה מאוד יעילה. החברה מחפשת עסקאות כל הזמן כאשר יש שני פרויקטים שדיווחנו עליהם- אחד מהם זה הממגורות שאנחנו בונים כאן והשני זה יבוא בטון."


תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מספנות
    דוד פישר 02/09/2022 22:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מנכל מס 1 תותח
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות