האם באמת האינפלציה בישראל נמוכה משמעותית מאשר בעולם?

מה היה קורה למדד המחירים לצרכן בישראל אם היו מודדים אותו בהתאם למשקולות בארה"ב, מה ההשלכות של זה על הציבור הישראלי ומה אפשר לעשות כדי לתקן את העיוות?
 | 

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון העלה את הריבית בשיעור מתון יחסית של חצי אחוז, בגבול התחתון של ציפיות השוק. כנראה שהבנק המרכזי, בצעדיו לקרר את האינפלציה, אינו רואה בעליית מדרגה של האינפלציה בישראל את אותה רמת איום שבאה לידי ביטוי בנאומו האחרון של ג'רום פאוול, יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי (הפד'). מדד המחירים לצרכן האחרון בארה"ב הראה עליה שנתית של 7.7%  בעוד שהמדד המקביל הישראלי עלה "רק" ב -5.1%. האם באמת שיעור האינפלציה הישראלי מתון בהרבה מזה שבארה"ב או בריטניה? ננסח את השאלה אחרת – האם ניתן להשוות את המדד הישראלי למדד האמריקאי?

לשאלה זו יש חשיבות, כי משתתפי השוק בישראל עשויים לקבל את הרושם, א. שהמשבר העולמי, שניכר לאחרונה בעולם המתפתח כולו, חולף על פני ישראל, דהיינו כאן זה כמעט ולא יקרה. ב. יהיו לחצים מופחתים על מעצבי מדיניות בישראל לנקוט בצעדים פחות דרסטיים מאלו שננקטו בארצות אחרות (העלאת ריבית מתונה למשל).

שני אספקטים מפריעים להשוואה אמתית בין שיעורי האינפלציה של שתי המדינות:  1.   הרכב המדד  2. מהות המוצרים הנכנסת בכל קטגוריה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

כבר בהשוואה בין מרכיבי המדד ניכר ההבדל הגדול שעשוי להסביר את הפער בחלקו.  הטבלה הבאה מראה את ההבדלים:

בואו נעשה חישוב תיאורטי (אמנם לא מדויק לחלוטין אך די בו כדי להמחיש את הנושא)  מה היה המדד הישראלי לו המרכיבים היו לפי הסל האמריקאי. למשל, מדד הדיור היה תורם לאינפלציה הישראלית לעלות מ-5.1% ל-5.4% בקירוב. מדד שרותי הרפואה היה מעלה את שיעור האינפלציה מ-5.4% ל-5.6%. סעיף התחבורה, חינוך ורפואה המסובסדים בחלקם, אינם משפיעים כמעט על המדד הישראלי בעוד שהשפעתם על המדד האמריקאי מהותית.  בסופו של דבר,  אנחנו עשויים להגיע למדד אינפלציה בישראל שאינו שונה בהרבה מזו שבארה"ב.

הבעיה השנייה בשוני חריפה יותר, שכן בתוך כל קטגוריה, הגדרת המוצרים בסל שונה. מדד המחירים לצרכן בישראל מנכה מסל התצרוכת מיסים ישירים הכוללים בטוח לאומי  שהוא סעיף מרכזי במדד האמריקאי תחת שירותי בריאות.  סעיף זה אינו משפיע על המדד הישראלי אך השפיע מהותית על המדד האמריקאי. הסל הישראלי הוריד בתחילת 2021 את משקלם של המרכיבים הבאים: נסיעות לחו"ל, אירוח בבתי מלון וצימרים,  ארוחות במסעדות ובבתי קפה, דלק לכלי רכב ונסיעה בתחבורה ציבורית, סעיפים שלגביהם שיעור העלייה במדד האמריקאי ניכר. בסל הישראלי בוצעה התאמת קורונה  כבר בתחילת 2021  ולא ברור אם היא בוטלה.

לסיכום, התחושה שכאן זה שונה, עלולה להיות מטעה.
אם באמת האינפלציה האמתית בישראל גבוהה מזו הבאה לידי ביטוי במדד המחירים, יש לכך מספר משמעויות: ה"חייבים" שחובם צמוד מדד (רוכשי דירות דרך משכנתאות ומנפיקי אגרות חוב) נהנים משיעור עליית ערך חובם בשיעור הנמוך מזה האמיתי. רובנו, לעומת זאת, מאבדים מכוח הקניה יותר מאשר שיעור פיצוי אפשרי שיבוא לידי ביטוי בהצמדת השכר במשק למדד המחירים בפועל.

תגובות לכתבה(25):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    אם האיפלציה היתה רק 5% ויטמינצ'יק היה עולה בערך 13 ש"ח
    אמיר 24/11/2022 14:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בפועל זה כבר מעל 20 ש"ח. המדד זה השקר הכי גדול וגם הכי נורא. אבל יש לו עוד אספקט שלא דובר בכתבה וזה שזה גורם לתמ"ג להיות גבוה ממה שהוא באמת. כי מהתמ"ג הגולמי מפחיתים את האינפלציה, ואם זו תהיה גבוהה יותר ( כפי שהיא בפועל ) הצמיחה כבר מזמן הייתה בתחום השלילי. אז בשקר של הלמ"ס הם מרוויחים פעמיים, לא רק לגרום לאינפלציה להיראות נמוכה אלא לתמ"ג להיראות גבוה. וכל זה בזמן שאזרחי ישראל מתמודדים עם מטבע שמאבד כח קניה בקצב מסחרר.
    סגור
  • תמ"ג ריאלי
    עומר עזריה 25/11/2022 15:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מתכוון לתמ"ג ריאלי? כי הוא לא מושפע מהאינפלציה
    סגור
  • 21.
    כמו אצל הגששים הכול בכאילו
    אהרון 24/11/2022 10:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אפשר לתת משקל עוד יותר נמוך לרכיבים שמעלים את המדד ואז יתברר שאנחנו חיים בגן עדן . אבל הסירוס יחזור אלינו כבומרנג .
    סגור
  • 20.
    אף אחד לא אשם חוץ מ....
    רוסלן 24/11/2022 01:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש לנו כלכלה סגורה. רק מסיבה זו השפעת המשבר העולמי מתבטאת במידה פחותה. שם מסתיימות החדשות הטובות. בגלל הכלכלה הסגורה (מיסים גבוהים מאוד על יבוא) יש לנו מחירים גבוהים מאוד לסחורות בהתחלה. לדוגמה: המכוניות שלנו יקרות ב-100-140% מאשר באמריקה; המכסים על מוצרי מזון בסיסיים כמו בשר, גבינה, חמאה, נעים בין 150 ל-250% בשל הלובי החזק מאוד של היצרן החקלאי. בנזין יקר פי 2.5 מאשר באמריקה. כמובן שאפשר לדבר על הגנה על היצרן המקומי, אבל לא במקרה של מחירי רכב (אנחנו לא מייצרים בכלל) או בנזין. רק מס מדינה טורף. לכן, אפילו עליית מחירים של 5.1% היא הרבה. דוגמה מעניינת נוספת: הין היפני ירד ב-35% בשנה האחרונה, אבל האם זה השפיע איכשהו על מחירי המכוניות שיוצרו ביפן ??? את ההבדל הזה לוקחים יבואני מונופול בחסות המדינה. אינפלציה 5.1% ממחיר גבוהב צריך להחפיל
    סגור
  • 19.
    צריך לפרסם את הכתבה בעולם
    ארני 23/11/2022 19:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר יחולל פלאים לחשוף את בשקר ולהכריח להעלות ריבית.
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    די כבר לשקר את הציבור
    גיגסי 23/11/2022 17:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל יום אתה שומע על העלאת מחירים במקום אחר החשמל מתייקר השבוע ב 10% זו הפעם השניה השנה, הדלק עלה, המזון מטורף כולם כאן מעלים מחיר יוניליוור דיפלומט, תנובה . אבל המדד רק הוא לא עולה.
    סגור
  • 17.
    ישראבלוף במיטבו
    גיגסי 23/11/2022 17:39
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בכל מקום בעולם שאנו מסתובבים אנו רואים ונדהמים מהעושק שאנו חווים בישראל בכל מקום. בין אם אנו נכנסים לסופר וצורכים מזון טואלטיקה וכד' ובין עם רוכשים מוצרי חשמל וריהוט ובין אם יוצרים לבית מלון בים האדום. הכל כאן יקר בטירוף. אבל במדד מתברר בישאל בלוף שלא כל כך יקר אצלנו "מצבנו לעומת אירופה טוב" מזמרים לנו מעל לכל במה. בטח טוב , כשלא מכניסים סעיפים כמו חשמל דלק למכוניות ורק חצי מעלות הדיור למדד. איזה יופי של פטנט לא נכניס למדד את המרכיבים שהי תורמים לאינפלציה ואז נכריז מעל כל במה שאצלנו האנפלציה מתונה לעומת שאר העולם. עליבות לשמה תוצרת מדינת ישראל.
    סגור
  • 16.
    בישראבלוף משקרים אותנו
    איתי 23/11/2022 16:58
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ואנחנו בולעים. המדד האמיתי אפילו בלי הדיור, הוא לפחות פי 2 ממה שמדווח בכזב. אם מכניסים את האינפלציה המטורפת במחירי הנכסים ב14 שנים האחרונות אז בכלל אללה ירחם..
    סגור
  • 15.
    אנליזה שגויה מיסודה
    דודי 23/11/2022 15:38
    הגב לתגובה זו
    2 12
    האינפלציה בעולם נובעת במידה רבה מהמלחמה באוקראינה, ובהתאם תרומת רכיב האנרגיה גבוהה מאוד. בישראל, לעומת זאת, שאינה תלויה בייבוא גז, התרומה של הרכיב שולית, ורוב האינפלציה מקורה בשוק המקומי, ולא בייבוא.
    סגור
  • 14.
    כל מי שחי כאן חווה אינפלציה של 15% השנה, המדד טועה (ל"ת)
    יהודה 23/11/2022 14:25
    הגב לתגובה זו
    15 0
    סגור
  • 13.
    המדידה התחילה מאוחר יותר
    ראול 23/11/2022 13:36
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ישראל באינפלציה מ2007 אבל התחלנו למדוד אותה מפרוץ המגיפה, האינפלציה נמוכה עכשיו זה בגלל שהיא התחילה הרבה קודם
    סגור
  • 12.
    שקר חזירי הנדלן והאינפלציה הסמויה
    אנונימי 23/11/2022 13:11
    הגב לתגובה זו
    6 1
    מחירי נדלן עלו ביותר מ100 אחוז בשנה וחצי האחרונות. ולא ב20 אחוז כמו שטוענים אנשים זורקים מחירים כאילו אין ערך לכסף. לזה קוראים אינפלציה סמויה
    סגור
  • פניה למבקר המדינה
    חיים 23/11/2022 18:04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שכרם של מאות אלפי גמלאים צמוד למדד לכל יש יד מכוונת כדי להציג מדדים נמוכים
    סגור
  • 11.
    בלוף
    אחד שיודע 23/11/2022 12:56
    הגב לתגובה זו
    1 5
    כתבה שכולה בלוף אחד גדול בישראל 70 אחוז מהאנשים גרים בדירה בבעלותם בשונה מארהב בישראל יש ביטות בריאות ממלכתי דרך אגב - אפשר ליצור סעיף אנרגיה במדד גם בישראל עם קצת מאמץ
    סגור
  • 10.
    זה היופי
    אזרח 23/11/2022 12:42
    הגב לתגובה זו
    8 0
    מכניסים לך עמלות ואגרות ומלא מיסים עקיפים עם וזלין שלא תרגיש
    סגור
  • 9.
    בלוף המדד
    אסף 23/11/2022 12:12
    הגב לתגובה זו
    6 0
    צריך להוסיף את שיטת החישוב המעוותת של סעיף הדיור במדד. מעבר לפער שבישראל סעיף הדיור מהווה 24.7% ובארה"ב 37.16%, בישראל 90% מהסעיף מתייחס לשוכרים שנמצאים תחת חוזה שעבורם כמובן המחיר לא השתנה. רק 10% מתוך ה-24.7% הנ"ל מתייחס לשוכרים שמחדשים חוזה או לשוכרים חדשים.
    סגור
  • 8.
    כל התאמה של המדד צריכה להיות שקופה
    אריק 23/11/2022 12:05
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אם יש שינוי יש צורך בהמשך פרסום של המדד בחישוב הקודם, כך המדד יהיה שקוף וניתן יהיה לנתח איך שינוי המדד משפיע על המדד עצמו.
    סגור
  • 7.
    ההשואה אינה במקומה
    לא רלבנטי 23/11/2022 11:53
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מאחר ומבנה ההוצאות בישראל וארה"ב שונה. כך למשל ההוצאה על רפואה נמוכה בישראל וגבוהה בארה"ב
    סגור
  • 6.
    עם ישראל צריך להיגמל מסם החובות הגמילה תהיה קשה (ל"ת)
    רועי 23/11/2022 11:53
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 5.
    הצחיקו אותי עם ה 0.6% לבריאות
    דני 23/11/2022 11:50
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שכר נטו ממוצע בישראל כ 7800 ש"ח. 0.6%*7800=47 ש"ח. נראה לכם שזו ההוצע לבריאות וזה חלקה מסך ההוצאות ?? יותר בכיוון של 500 לאדם (ביטוח בריאות+ביטוח משלים+תרופות וכו וטיפולים).
    סגור
  • 4.
    אתה צודק במדידה אבל טועה בעובדות
    נ.ש. 23/11/2022 11:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מכיוון שבישראל יותר קונים דירות מאשר בארה"ב החישוב שונה בהוצאות דירה. ומכיוון שהרפואה והתחבורה בישראל דיי מסובסדת אז ההוצאה שלה מההכנסה נטו נמוכה מארה"ב. אז נכון שמודדים שונה אבל יש סיבה למה מודדים שונה. אתה יכול לדון סביב ההצדקה של זה אבל לא להתעלם מהסיבות לכך
    סגור
  • טעית
    גיגסי 23/11/2022 17:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאיפה הבאת את זה? יש לך מקור? אני כבר אומר לך שאתה טועה. בארה"ב יש עשרות מיליוני משקיעים מכל העולם שקונית מאות אלפי דירות ו/או נכסים מניבים בכל שנה
    סגור
  • 3.
    לא באמת
    לא 23/11/2022 11:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל חרטה
    סגור
  • 2.
    המדד האמיתי על ב 15% לפחות
    אריק 23/11/2022 11:40
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בכל תחום המחירים עלו בין 10% ל 50% והשכר לא
    סגור
  • 1.
    לא נמוכה אולי גם גבוהה )))
    חח 23/11/2022 11:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולם צריכים לעבור להייטק או להיות עובדי מדינה כולל פנסיה תקציבית)))
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות