
יינות ביתן לא עומדת ביעדים - מוניטין של 1.6 מיליארד שקל בסכנה; אבל באלקטרה צריכה, מנסים לברוח ממחיקה
חברת אלקטרה מוצרי צריכה אלקטרה צריכה -3.04% שמייבאת מוצרי חשמל ומפעילה את רשתות מחסני חשמל, יינות ביתן שתהפוך לקארפור ועוד, פרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי - ההכנסות הסתכמו ב-1.68 מיליארד שקל והחברה רשמה הפסד של 20.7 מיליון שקל בגלל רה-ארגון של פעילות המזון ובכללה הסבת סניפי רשת יינות ביתן לקרפור (Carrefour). השוק אהב את הדוחות ובעיקר את תחזיות הנהלת החברה לגבי הכיוון של קרפור-יינות ביתן, אלא שבדוחות יש "חבית נפץ" - מוניטין גבוה שככל הנראה לא מוצדק ודורש מחיקה.
אלקטרה צריכה שרכשה את יינות ביתן לפני כשנה וחצי ממשיכה להחזיק בספרים יתרת מוניטין בגובה של 1.64 מיליארד שקל, אך לאור העובדה כי יינות ביתן שבבעלותה רחוקה מהתחזיות, יורדת ברווחים התפעוליים ומפסידה בשורה התחתונה, נשאלת השאלה כיצד המוניטין לא הופחת?
בהערכת השווי שהתייחסה לסוף 2021, מעריכי השווי נסמכו על תוצאות עתידיות של יינות ביתן כדי להחזיק את המוניטין בספרים. הם סיפקו תחזית קדימה שנשענת על תחזית הנהלת החברה. אם תפתחו את התחזית של מעריך השווי, תראו שהחברה לא עומדת בתחזית הזו. לא בשורה העליונה ולא בשורה התחתונה.
במצב כזה, רואי החשבון של החברה - משרד ארנסט אנד יאנג, EY, צריכים להתעורר. הם רואים אינדיקציה לירידת שווי והם צריכים לדרוש בדיקה של מעריך שווי. אולי זה נעשה, אולי הנהלת החברה שכנעה אותם שלא צריך, אבל זה היה צריך להיעשות ולא לחכות לדוח השנתי.
- אלקטרה צריכה: הכנסות קרפור עלו ב-10% ל-3.3 מיליארד שקל
- אלקטרה צריכה סוגרת פעילות מפסידה; 100 עובדים יפוטרו
התרגיל של אלקטרה צריכה במקביל לירידת הערך הברורה ביינות ביתן, באלקטרה צריכה מדברים על השבחה בזכות קרפור והם מנסים, ככל הנראה, לדחות את בדיקת המוניטין כדי לבוא ולהגיד למעריך השווי - תראה את תחום קמעונאות המזון שלנו, תראה את התחזיות קדימה, ותעריך עכשיו. מעריך השווי, ייקבע שווי גבוה בהינתן תחזיות החברה וכך החברה תשמור על המוניטין בסך 1.64 מיליארד שקל חי וקיים במאזנים.
החשבונאות אומנם מאפשרת להגדיר מוניטין על פעילות - למשל תחום קמעונאות המזון ולא על חברה נרכשת - יינות ביתן, אבל צריך שתהיה צמידות לפעילות הזו, אם כי, חייבים להודות שמעריך השווי היה כנראה "נכנע" לתחזיות הוורודות של החברה גם אם הוא היה עושה את הערכת השווי ברבעון השלישי - אחרי הכל, הוא יודע את מי ובשביל מה הערכת השווי ניתנת ואת מי היא משרתת והוא גם יודע מי משלם לו.
קצת מספרים על תחום המזון באלקטרה צריכה - הקמת סניפי קרפור בישראל היא תהליך ארוך שעלותו נאמדת במאות מיליוני שקלים וכבר הביאה לפגיעה ברווחיות של החברה. - המכירות למ"ר בפעילות המזון ירדו מ-2,243 שקל ל-2,111 שקל למ"ר ברבעון האחרון - ירידה של 5.9%. - המכירות בחנויות זהות אשר פעלו באופן מלא ברבעון השלישי קטנו בשיעור של כ-4.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד בעקבות סגירת סניפים לצורך שיפוץ. - מחזור המכירות והרווח המגזרי הסתכמו בסך של כ- 738 מיליון שקל וכ-13 מיליון שקל, בהתאמה, לעומת מחזור הכנסות ורווח מגזרי של כ-760 מיליון שקל וכ-28 מיליון שקל, אשתקד, בהתאמה.
- היום לפני 5 שנים - לא תאמינו מה היה אז מחיר הנפט; ומה קרה בדיוק היום לפני 43 שנים
- כמה מקבלים במק"מ לשנה - ואיך זה לעומת פיקדונות?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
הירידות בנתונים אלו והגידול בהפסדים הם בהכרח בבחינת ירידה בשווי החברה גם אם מטרתם היא לשפר בעתיד את שווי החברה עם ההטמעה המלאה של מותג "קרפור" בארץ. ובכל זאת, כלל לא בטוח שקרפור תפצה על ההפסדים של יינות ביתן. יינות ביתן היא חברה בנסיגה, היא שחקנית שורה שנייה בשוק הקמעונאות, יש לה דרך ארוכה לעבור עד שתהיה דומיננטית בשוק. לנפנף בקרפור זה אולי נחמד, אבל מותג פרטי חזק של קרפור לא מבטיח הצלחה עסקית ורווחים.
באלקטרה צריכה טוענים שהמחירים ברשת יהיו נמוכים מאשר שאר הרשתות. אבל גם אם קרפור תצליח להשיג מוצרים מסוימים במחירים יותר נמוכים, זה לא יהיה גורף ולא בטוח שזה יהיה מאוד משמעותי, כי יינות ביתן העמיסה על עצמה הוצאות שאין לאחרות – דמי זכיינות והוצאות שנדרשות לעמוד בסטנדרט של קרפור. וזה לא מעט (להרחבה - יינות ביתן - הסיפור האמיתי: קרפור היא מסך עשן למצב הבעייתי של הרשת).
- 7.קרפור=טעות 30/12/2022 14:51הגב לתגובה זויינות ביתן לא היתה רשת מושלמת ואין ספק שהיו לה הרבה מגרעות. אבל אלקטרה לא יודעת דבר וחצי דבר בתחום קמעונאות המזון, ואם היא חושבת שלהביא את מספר 2 בשופרסל ולשנות מהשם העממי ביתן לשם המנוכר קרפור יעשה את העבודה, אז לא רק שטעות בידה אלא גם שהיא תוביל את עצמה לאסון כלכלי שטרם נראה כמותו. ובלי קשר לדמי הזיכיון, הניכור ואפילו המחירים הלא זולים , קרפור ישראל לעולם לא תשתווה ברמת השירות לקרפור אירופה. אתה אולי יכול למחוק את המותג הישראלי, אבל ממש לא את היחס.
- 6.יוסי 05/12/2022 13:38הגב לתגובה זוגם פקמן בסוף נאכל . אתה לא יכול להיות ולהכריז שאתה תהיה הכי זול כאשר ההוצאות המשתנות שלך וההסכמים שלך גורמים לך בפועל להיות הכי יקר בתחום. להילחם עם 10 מוצרי לוס לידר אי אפשר לנצח. ההמשך ייבוא.....
- 5.דוד 05/12/2022 04:59הגב לתגובה זומי שחושב שאפשר לאכול הכל ומהר פשוט טופח לו בפניו,אחרי שמשפחת ביתן עזבו הברכה כבר לא מצויה שם,ומה שמעניין את החדשים זה כסף והרבה,הרב ברדה הי"ו היה מקור הברכה אצל נחום,ובנוסף היה מבקש להיתחשב בעם העני,כאן הפכתם להיות בולענים,בסוף יבלעו גם אתכם,
- 4.40% יותר על אותו מוצר - נגמרו גם הפריירים (ל"ת)לילי 04/12/2022 14:35הגב לתגובה זו
- 3.חרא של רשת (ל"ת)יויו 04/12/2022 13:16הגב לתגובה זו
- 2.איטח יוסי 04/12/2022 12:24הגב לתגובה זוהאב לקח את השקם בזמנו ורשת הסופרים ולא הצליח בתחום המזון עוג לפני רמי לוי מפני שאלקורה לא מבינה בתחום וכך גם עכשיו שהבנים לקחו טת ינות ביתן זה אותו סרט. עדיף לעבוד בתחום שהם הכי טובים בו.
- 1.יקח שנים אם בכלל יצליחו לשקם את הרשת הזו... (ל"ת)קארים 04/12/2022 10:36הגב לתגובה זו
- מסכים לגמרי, הם מוחקים ובונים חדשה (ל"ת)דודי 04/12/2022 11:53הגב לתגובה זו