טסלה תפחית את קצב הייצור בסין ב-20% - המניה יורדת בטרום ב-2.4%
חברת טסלה TESLA INC +3.8% TESLA INC 352.56 +3.8% סגירה:0 פתיחה:341 גבוה:356.64 נמוך:337.7 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: רשמה בחודש נובמבר שיא מסירות של 100,291 כלי רכב מהמפעל שלה בשנחאי, סין, כך עולה מנתוני איגוד רכב הנוסעים הסיני (CPCA). לשם השוואה, בחודש אוקטובר היא מסרה 71,704 כלי רכב ובחודש ספטמבר 83,135 כלי רכב. טסלה כנראה לא תעמוד ביעד של גידול של 50% במסירות ביחס לשנת 2021 ולא תגיע כנראה למסירות של 1.4 מיליון כלי רכב בשנת 2022, אבל עדיין מדובר בקצב גידול מרשים במסירות, והחברה צופה למסור 2 מיליון כלי רכב ב-2023.
בכל מקרה, למרות מסירות השיא, החדשות הרעות הן שטסלה (טיקר: TSLA) תצמצם בחודש דצמבר ב-20% את ייצור דגם Y במפעל שלה, בהשוואה לחודש נובמבר, כך על פי בלומברג. דגם Y הוא הרכב הפופולרי ביותר של טסלה והפחתה בתפוקה גורמת למשקיעים לתהות מה קרה ושולחת את המניה לירידה של 2.4% בטרום בוול סטריט. החדשות הללו מגיעות כחודש וחצי אחרי שטסלה גם נאלצה לחתוך את המחירים שלה בסין ב-9% (להרחבה לחצו כאן). גם מרצדס נאלצה להוריד את המחירים שלה במדינה (להרחבה לחצו כאן).
הורדת המסירות של טסלה מגיעה לאחר חודש בעייתי משהו לטסלה. החברה נאלצה להודיע שוב ושוב על 'ריקול', למעשה טסלה הגיעה ל-19 פעמים שהיא מבצעת ריקול בשנה, לא מעט. הסיבות מגוונות - ריקול ל-321 אלף מכוניות בגלל תקלה בתוכנה שעלולה לגרום לפנסים האחוריים להיכבות לסירוגין ולהגדיל את הסיכון לתאונה. לפני זה היא עשתה ריקול נוסף ל-30 אלף מכוניות בגלל בעיות עם כריות האוויר ובתחילת נובמבר היא עשתה ריקול נוסף ל-40 אלף כלי רכב, לאחר שנהגים היו בסיכון לחוות אובדן כוח בכבישים משובשים תוך שימוש בתוכנת הסיוע בהיגוי כח.
לא מיותר לציין שהמתחרה הגדולה של סין BYD, שבה מושקע המיליארדר וורן באפט, ממשיכה להוביל את המסירות ומסרה 229,942 מכוניות בחודש נובמבר, פי 2.3 יותר מטסלה. החברה האמריקאית שילשה את המכירות ביחס לשנה שעברה בזכות הורדת מחירים והטבות לקונים.
מדוע טסלה מפחיתה את הייצור?
אבל זו לא הסיבה להפחתת הייצור. אלה בעיות שניתנות לתיקון. להפחתת הייצור יכולות להיות מספר סיבות: הראשונה היא בעיות ושיבושים בשרשרת האספקה. חברות רבות בעולם מדווחות על קשיים באספקה, חסר להן רכיב אחד או יותר והן 'תקועות' עם מלאי כמעט גמור, רק שאי אפשר למסור אותו. גם חברות הרכב מתמודדות עם זה וזאת במקביל לסגירת המפעלים בסין שוב ושוב במהלך השנה, בעקבות ההתפרצות המחודשת של הקורונה ומדיניות אפס קורונה של סין, שאילצה את טסלה ואחרות לסגור את המפעלים שוב ושוב כך שהייצור התעכב. לטסלה ספציפית זה קרה באפריל, למתחרה הסינית NIO זה קרה גם בתחילת השנה וגם בחודש נובמבר.
בעיה נוספת שעשויה להוות משקל על טסלה היא ביקוש בסין - הממשל הסיני החליט לעצור את התמריצים הממשלתיים לרכישת רכבים חשמליים החל מחודש ינואר הקרוב (נשמע מוכר גם בישראל?). זה עשוי להוביל לביקושים גבוהים בתקופה שלפני הביטול (כלומר בחודשים האחרונים שהיו) ולירידה לאחר מכן.
בסוף שנת 2021 למשל, הסובסידיה בסין נחתכה וזה גרם לכך ששלוש החברות הסיניות אקספנג, ניו ולי-אוטו סיפקו במצטבר ביחד 40 אלף כלי רכב בחודש דצמבר שעבר. אחר כך המספרים נחתכו ל-35 אלף בתחילת 2022 ואז אפילו ל-21 אלף ביחד בחודש פברואר. ההתאוששות הגיעה רק בחודש יוני וחזרה לרמות של דצמבר.
הקיצוץ בסובסידיות גורם לירידה זמנית במסירות, אבל אלה חוזרות לעלות לאחר מכן. השוק עדיין בצמיחה
צריך לומר - למרות הקיצוץ בסובסידיות, המכירות של כלי רכב חשמליים בסין עלו בכמעט 40% בשנת 2022 לעומת השנה שלפניה, כך שאפשר גם לומר שמדובר במכה זמנית אולם לא במשהו שבאמת ייפגע במסירות לטווח הארוך יותר.
טסלה מוכרת את כלי הרכב מהמפעל בשנגחאי, סין, גם לשווקים המקומיים וגם לאירופה (והיא פותחת כעת מפעל בגרמניה), רק שנכון לעכשיו עוד מוקדם לדעת כמה מתוכם הגיעו לסין וכמה לאירופה. הנתון הזה יתפרסם רק בהמשך החודש.
מאז השיא שרשמה מניית טסלה בחודש נובמבר בשנה שעברה איבדה המניה 49% מערכה והיא נסחרת כעת במחיר של 195 דולר למניה ושווי שוק של 615 מיליארד דולר.
השאלה היא כמובן לאן הולכת המניה. משקיעים חוששים שמניית טסלה יכולה להמשיך וליפול. מה שפגע בה יותר מכל זו לא האינפלציה, לא הירידה בביקושים וגם לא מדיניות אפס קורונה בסין. היא נפגעה בעיקר בגלל ההרפתקה של המנכ"ל אלון מאסק עם טוויטר - הנה הסיבות. זו שלחה את מניית טסלה לנפילה חדה, וממנה בינתיים היא מתקשה לקום. זה לא אומר שהיא לא תצא משם אבל המשקיעים עוקבים אחרי המהלכים של מאסק. אם הוא יקדיש יותר מדי זמן לטוויטר ופחות מדי זמן לטסלה הם עלולים להתאכזב.
מאסק עצמו אגב מאמין שטסלה תחזור ותנזק. הוא אפילו טען שהיא יכולה להיות גדולה יותר מאשר שתי החברות הגדולות בעולם ביחד - ענקית האייפונים אפל וחברת הנפט הסעודית אראמקו. המשמעות היא שמאסק מאמין שהמניה עוד מסוגלת לזנק ב-550% ויותר, ולהגיע לשווי שוק של 4.4 טריליון דולר. האם זה אמיתי או עוד חלום פרוע של מאסק?
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.מדובר בפייק ניוז של רויטרסניר 06/12/2022 10:16הגב לתגובה זו1 0מדובר בפייק ניוז של רויטרס שהוכחש רשמית על ידי טסלה אתמול אבל זה לא מפריע לאתר המביך הזה לפרסם את זה, לא מפתיע. אמינות אפססגור
-
1.הזדמנות קנייה אדיה תעביר 200 .גם אפל וגוגל (ל"ת)פנחס 05/12/2022 19:20הגב לתגובה זו0 0סגור