שמות: מה הייתה התחבולה של פרעה, שממשיכה עד היום להפיל חברות ענק?
בשנת 1871 הוקמה חברה קטנה בפינלנד. היא התחילה בתעשיית העץ ומשם החלה להתרחב לתחומים נוספים, כמו תעשיית הגומי, כבלים של חשמל, ייצור חשמל ועוד, ולבסוף גם לענף האלקטרוניקה. המהלך המנצח הגיע בשנות ה-80, אז קנתה חברת נוקיה את מובירה, חברת טלפונים ניידים שיצרה את רשת הסלולרית הבינלאומית הראשונה והשיקה את טלפון הרכב הראשון של נוקיה. לאט לאט השתלטה על ענף הסלולרי ונפטרה אט אט משאר הענפים והתרכזה רק בתחום הצומח בשנת 2007 הגיע שווי השוק של החברה ל-110 מיליארד אירו לאחר שהשתלטה כמעט לחלוטין על שוק הסלולרי הצומח. חמש שנים בלבד אחר כך השווי עמד על 6.3 מיליארד אירו בלבד. מה קרה בינתיים? האיפון קרה והפך את עולם הסלולרי על פניו. עד היום האיפון הוא אולי המוצר היחיד המכניס ביותר בעולם, אבל חברות אחרות כמו סמסונג או גוגל ידעו ליצור תחרות לאיפון. נוקיה לעומת זאת שקעה, (אם כי לאחרונה שבה להתאושש ומצאה את עצמה מחדש בתחום רשתות סלולריות ותחומים נוספים).
סיפור דומה קרה לבלוקבסטר. משווי של מיליארדים ושליטה מוחלטת בשוק השכרת סרטי הוידאו בעולם כולו, נמחקה החברה לגמרי ולבסוף פשטה את הרגל. מה שקרה לבלוקבסטר היה נטפליקס, ושאר שירותי הזרמת הוידאו. אותו סיפור חזר גם במקרה של גיימסטופ, רשת חנויות למכירת משחקי וידאו שנמחקה לאחר שהשוק עבר להיות אונליין לחלוטין ולבסוף מצאה עצמה כמניית "מם". זהו בעצם סיפורם של חברות רבות שלא ידעו לבצע את שינוי הכיוון הנחוץ להישרדותם ושקעו להם באיטיות אל האבדון הבלתי נמנע. כל מקרה הוא כמובן שונה, ומורכב מגורמים רבים ושונים שהביאו לסוף העגום. המשותף הוא חוסר היכולת להשתנות ולהתאים לשוק שביצע שינוי כיוון חד. אין תשובה אחת לשאלה איך להתמודד עם שינויים כאלה, וכל מקרה דורש תשובה משלו. אולם ישנו לפחות אלמנט אחד משותף שחיוני ביכולת ליצור שינוי מהותי, ושמוזכר גם בפרשת השבוע.
השבוע אנו פותחים חומש חדש, חומש שמות. ההבדל המהותי בין החומש הקודם, בראשית, לזה הנוכחי הוא המעבר מעיסוק באנשים יחידים או מקסימום משפחה לעיסוק בעם שלם. העם הזה, הופך בדרכים נכלוליות לעם של עבדים המשועבד לאימפריה של אותו הזמן, מלכות מצרים, מעונה ונרדף. לאחר שנות דור מופיע הגואל בשליחות הבורא להושיע את העם מסבלו ולהוציאו מעבדות לחרות. משה נשלח אל פרעה ובפיו הדרישה "שלח את עמי". פרעה מסרב כצפוי ושולח את משה ואהרון מעל פניו. אולם הוא לא מסתפק בכך, אלא מוסיף גזירה חדשה:
"ויאמר אלהם מלך מצרים: למה משה ואהרון תפריעו את העם ממעשיו? לכו לסבלותיכם... ויצו פרעה ביום ההוא את הנגשים בעם ואת שטריו לאמר: לא תאספון לתת תבל לעם ללבן הלבנים כתמול שלשם, הם ילכו וקששו להם תבן. ואת מתכנת הלבנים אשר הם עשים תמול שלשם תשימו עליהם לא תגרעו ממנו, כי נרפים הם על כן הם צעקים לאמר נלכה נזבחה לאלהינו".
פרעה בטוח שהדרישות לחרות נובעות מעצלות ולכן הוא מקשה את העבודה תוך כדי דרישה לעמוד באותה מכסה שנדרשה קודם לכן. פרעה מוסיף משפט נוסף שמסביר את הרציונל שמאחורי הדרישה החדשה: "תכבד העבודה על האנשים ויעשו בה ואל ישעו בדברי שקר". כלומר נכביד עליהם את העבודה כדי שלא ישתעשעו במחשבות על חירות. על ההיגיון הזה של פרעה היה מקום לשאול: אם כשלא כל כך קשה זועקים בני ישראל ומשוועים לחופש, אם תכביד עליהם יותר הם לא ירצו חופש אף יותר? הרי מה שהביא את הדרישה לשחרור היה עבודת הפרך והעינוי בו היו נתונים בני ישראל: "ויאנחו בני ישראל מן העבדה ויעזקו, ותעל שוועתם אל האלוקים מן העבודה", אז עוד עינוי ועוד קושי יגרום להם לרצות פחות להשתחרר?
את ההיגיון של פרעה בהכבדת העבודה הסביר במאה ה-18 הרב משה חיים לוצאטו בספר המוסר שחיבר "מסילת ישרים". בספר עוסק הרב לוצאטו במסילה בה על האדם ללכת כדי להתעלות במעלות הקדושה. המסילה מורכבת ממידות שונות שצריכות להדריך את האדם בכל מעשיו – זהירות מפני הרע, זריזות לקיים את הטוב ועוד מידות טובות זו למעלה מזו. כך מבאר הרמח"ל את מידת הזהירות:
"הנה עניין הזהירות הוא שיהיה האדם נזהר במעשיו ובענייניו, כלומר מתבונן ומפקח על מעשיו ודרכיו, הטובים הם אם לא, לבלתי יעזוב נפשו לסכנת האבדון חס ושלום, ולא ילך במהלך הרגלו כעיוור באפלה".
הרמח"ל ממשיך ומסביר: "ואולם הנה זאת באמת אחת מתחבולות היצר הרע ועורמתו". יצר הרע אינו איזה שד מסתורי ומרושע שמנסה להסית את האדם לרע, אלא הוא חלק טבעי מנפשו ואופיו של האדם, החלק המביא את האדם לבצע שגיאות מסיבות שונות. מהי, אם כן עצת היצר הרע במקרה זה? כלומר, מה גורם לנו לשגות ולבחור ברע?
אדם ששקוע בענייניו ולא עוצר לחשוב על דרכיו, ממשיך בהרגליו, בעבודה השוחקת והיומיומית, במטלות הבית, בארוחה הבאה ובמשימה הבאה, עלול לא לשים לב לכך שהוא לא בכיוון, שהוןא לא מממש את הפוטנציאל שלו, שאולי מה שמתאים לעבר לא מתאים יותר כעת. החיים סוחפים, ממלאים, ולא מניחים זמן לחשבון נפש.
ממשיך הרמח"ל ומביא דוגמה לכך מהפסוקים שראינו קודם לכן:
כן היא עצת היצר הרע ממש על בני האדם.
הראציונל שעמד בבסיס ההחלטה של פרעה היה שאנשים ששקועים בשגרה, בטרחת היום יום, אין להם פניות נפשית לפתח רעיונות על חירות וחופש. אם פשוט מרוכזים במשימה הבאה אין זמן לעצור ולהתבונן.
העיקרון הזה נכון להרבה מאד דברים אחרים, ולא רק להיבט המוסרי של הבחירה בין טוב לרע. חוסר היכולת לעצור להתבונן ולעשות חשבון נופש גורם לנו להיות "שבויים בקונספציה", להידבק בדעות ובתובנות ישנות וחוסר יכולת להתגמש ולהתאים לסביבה החדשה. גם לאחר שהלכנו דרך ארוכה בשביל השגוי לא נשים לב לכך אם לא נעצור להתבונן ולהבין איפה אנחנו ומה מטרתנו, והאם השביל הזה מוביל למטרה הזו.
לעיתים זה קורה גם בהשקעות. המשקיע "מתאהב" בחברה, וממשיך לדבוק בה גם אחרי שהיא כבר השתנתה ולא עונה על הקריטריונים שבנה לעצמו בתיזת ההשקעה שבנה. הוא פשוט ממשיך איתה, היא שם בתיק, ושגרת היום יום לא מובילה אותו להתבוננות מחדש כדי לבחון האם עדיין היא צריכה להיות שם. נהוג לומר שוורןם באפט ממליץ להשקיע "לנצח" באותה חברה, אך גם באפט יצא מהשקעות לא מוצלחות או כאשר הגיע למסקנה שתיזת ההשקעה השתנתה. הרעיון הוא להשקיע באותה חברה לנצח, כל עוד היא עונה על הקריטריונים שהביאו להשקעה בה מלכתחילה.
כך גם קורה לחברות כמו נוקיה או בלוקבסטר. בשתי החברות מן הסתם כל יום קמו אנשים חרוצים ומסורים והלכו לעבודה והשקיעו את כל מרצם... כדי לעשות בדיוק את מה שעשו אתמול. כך גם מנהלי החברה ומובילי דרכה המשיכו באותה דרך למרות שהעולם עבר כבר לעבוד בתצורה אחרת לגמרי. כך ההרגל והשקיעה ברוטינה, במוכר, ובידוע לא איפשר להם לשים לב שהספינה נטתה מהנתיב עד שההתנגשות הבלתי נמנעת בקרחון הגיעה.
המסקנה של הרמח"ל בספר מסילת ישרים היא ש-"כלל הדבר: יהיה האדם מעיין על מעשיו כולם, ומפקח על כל דרכיו, שלא להניח לעצמו הרגל רע ומידה רעה, כל שכן עבירה ופשע", ונוסיף אנחנו: לא רק בתחום המוסר, אלא גם בעבודה, בהשקעות, ביחסים עם האנשים שמסביבנו – התבוננות, חשבון נפש, עיון במעשים ופיקוח על הדרכים הכרחיים שלא ללכת אחר ההרגל כעיוור באפילה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.כמו תמיד , מחכים ומעניין. שאפוחי 18/01/2023 13:58הגב לתגובה זו1 0המשך בפרשנותך המחכימהסגור
-
8.מצויין..נכון גם להצבעה בקלפי (ל"ת)מירה 13/01/2023 18:47הגב לתגובה זו1 0סגור
-
7.אהבתי (ל"ת)צפונית 13/01/2023 12:53הגב לתגובה זו2 0סגור
-
6.זה גם מה שהאוצר עושה לאזרחים המם מכבידים במיסים בשביל שאמיר 13/01/2023 10:44הגב לתגובה זו3 0שנעבוד קשה ולא נשים לב עד כמה המצב שלנו גרוע ביחס לעולם ושאנחנו לא מתקדמים לשום מקום. זה מה שהם עושים מכבידים על מעמד הביניים ורק דואגים לעשירים. זאת גם המטרה של מס הגודש ועוד מיסים חדשים שהם ממצאים!סגור
-
5.מצויןיצחק 13/01/2023 10:07הגב לתגובה זו2 0נהניתי מאד מהכתבה גם ר חיים שמואלביץ כותב בספרה על נחפשה דרכינו ונחקורה אבל ההקשרים שלך הם יפים נהניתיסגור
- טען עוד
-
4.כמו תמיד מדהים (ל"ת)איש חכם 13/01/2023 09:33הגב לתגובה זו1 0סגור
-
3.סוף סוף כתבה/הרצאה מעניינת (ל"ת)רוברט 13/01/2023 09:29הגב לתגובה זו1 0סגור
-
2.מעניין ומחכים (ל"ת)nuyh 13/01/2023 08:32הגב לתגובה זו2 0סגור
-
1.יפה! (ל"ת)שחם 13/01/2023 07:48הגב לתגובה זו3 0סגור
העמוד