"בת ים תמיד הייתה היפהפיה הנרדמת. עכשיו היא מתעוררת"

מעיר עייפה ליד תל אביב, בת ים הופכת ליותר פופולרית בשנים האחרונות והמחירים רק עולים, בעיקר באזור הטיילת הדרומית. למה היא עדיין רחוקה מתל אביב, איך היא מצליחה להדביק פערים מחולון ואילו אזורים הם המבוקשים ביותר? סיור שכונות עם יו"ר לשכת השמאים לשעבר, ארז כהן
 |   | 

העיר בת ים לא ידעה תקופת עדנה גדולה מזו. פיתוח רצועת החוף שלה משכיח לרגע את האזורים הותיקים, שבהם מחירי הדיור עוד נשארו שפויים. השורה התחתונה בבת ים, היא שהעיר הולכת להתחדשות עירונית. יש שם פינוי בינוי ופרוייקטים של תמ"א 38, הפרוייקט של המדינה שאמור להיעצר בחודש אוקטובר ולהתחלף בחלופת שקד, שבינתיים הופכת להיות יו"ר דירקטוריון בחברת נדל"ן. זה רק עניין של זמן, יודעים בבת ים, עד שהחלופה שלה תיכנס להילוך גבוה. עד אז, זו עשויה להיות חלופת סמוטריץ' או חלופת גולדקנופף, אבל העיקרון ברור - המדינה מחפשת פתרון ובבת ים רוצים למנף את זה.

בכלל, מחירי הדיור בבת ים זינקו בשיעור של קרוב ל-40% בשנתיים האחרונות. בת ים, נכון לרבעון האחרון של השנה - סיפקה את מה שהאזור כולו ציפה לו במשך שנים - המקום הראשון בזינוק מחירי הדיור. מחיר ממוצע למ"ר בעיר עומד על 25-30 אלף שקל, תלוי אזור. המחיר הממוצע לקנייה עמד על כ-2.1 מיליון שקל, והמחיר הממוצע לשכירות על 4,300 שקל. העיר מציעה תשואה שנתית ממוצעת של כ-2.5% לרוכשים. לא הרבה, אבל גם לא מעט. צרפו לזה את העובדה שלפי הלמ"ס תושבי בת יעם הם בעלי ההכנסה הנמוכה ביותר מבין הערים הגדולות בארץ ותקבלו פוטנציאל צמיחה אמיתי.

"או או, כמה שהעליה בבת ים שם מטורפת. אני אישית מטפל בפרויקט מתחם השבטים. הקוממיות מכיוון מערב, זה שרואים את זה מכל מקום. המחירים כאן עלו, עלו מאוד", מספר לנו ארז כהן, יו"ר לשכת השמאים לשעבר. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מה סדרי הגודל?
"במחירים ההתחלתיים, כשתמחרנו את הפרוייקט, עמדנו על 16-18 אלף שקל למטר. היום המחירים עומדים על 25 פלוס, לכיוון ה-30. כלומר, דירה של מאה מטר מגיעה ל-2.5 מיליון שקל ויותר. בבת ים. אני לא חשוב שהדיירים האמינו לזה".

זה מדאיג או משמח?
"קודם כל, זה סימפטום של מה שקרה בכל השוק, במיוחד באזור המרכז - העליות באמת מדהימות. אתה שואל אם זה מדאיג? זה מדאיג כי היכולת הממוצעת של אנשים לשכור דירות במקומות לא יוקרתיים מתחילה להיות בעייתית. בשביל לקנות דירה של 2.5 מיליון שקל - צריך הון של מיליון שקל, כי אתה רוצה לקבל 1.5 מיליון שקל משכנתא. ויש עוד תוספות. זאת נקודה עם סימני שאלה. מצד שני, יש חוסר ויש ביקושים גדולים. הפרוייקט הזה שווק במלואו על ידי אזורים לחבר, ולכן גם לא נשארו הרבה דירות והם למרות שהוא בשלבי קומות ראשונות של שלד. לדיירים, מצד שני, זה אחלה. זה מכה את כל התחזיות. 800 אלף שקל עד מיליון שקל רווח הם עשו בפרוייקט הזה".

איך בת ים נראית היום?
"בדיוק אתמול הייתי שם. אז בבת ים זה הולך ככה: השוכונת הדרומיות והחדשות נראות כמו שכונה בתל אביב. באמת שכבר אין כבר הבדל. מגדלים, פיתוח עירוני יפה, באזור הטיילת, הולך לקום שם מלון מפואר של רשת סוויס בקיץ. אז בקטע הזה, אלה שכונות בתל אביב לכל הדעות. יש לה נגישות נוחה - איילון, רכבת, רכבת קלה. מה יותר טוב מזה?".

כן, אבל פער המחירים עדיין גדול. גם שכר הדירה משמעותי.
"מבחינת המחיר היא חצי בשכירות ובעסקאות מכירה, אולי שליש מתל אביב באזורים מסוים במכירה. תלוי איפה".

מה קורה בשכונות הותיקות?
"זה הצד השני של הסיפור. אתה מסתובב שם, וזה לא נראה משהו, קצת פחות טוב. יש הרבה תנופה של תמ"א 38".

שירת הברבור?
"עד אוקטובר יש עוד זמן. אתה צודק, יכול להיות שזה ייגמר בזמן, אבל אולי יהיה פתרון ביניים. קשה לי להאמין שהגליוטינה תרד באוקטובר. תמ"א זה צורך. הרבה פרוייקטים קורים. חלופת שקד טובה, אבל גם אתה מבין שהיא כבר לא תוכל להתנוסס מאחוריו. תהיה חלופה אחרת. אולי סמוטריץ' ייתן לזה בוסט יותר חזק. חלופת שקד הייתה מחמירה מדי, אולי יש מקום להקל".

נחזור למרכז בת ים. מה המחירים שם?
"המחירים בותיקות נושקים למעל 20 אלף שקל למטר, 1.8 פלוס לדירת מאה מטר".

מה קורה באזור הטיילת?
"
תלוי, צריך להגדיר. דרום או צפון הטיילת. הדרום זה האזור החדש, 25 אלף למטר, שם המחירים גבוהים מאוד. אפילו יותר. כלומר, 2.5 מיליון פלוס מינוס לדירה ממוצעת. האזור הצפוני יותר, הטיילת, מקבל בוסט בגלל הנגישות לים והקרבה אליו. אבל לא כמו בדרום, במגדלים. עדיין פחות. הממוצע שם עומד על 2 מיליון שקל, 20 אלף למטר בערך".

חייב לומר לך שזה עדיין נמוך. המחירים בנתניה, למשל, גבוהים בהרבה. יכולים להגיע בקלות ל-35 אלף שקל למטר, על הים. וזה מפתיע, כי בת ים קרובה יותר למרכז.
"תלוי איפה, יש אזורים של יותר מ-25 אלף שקל. תלוי בקומה, בפרוייקט".

דיברת על האזור הישן. בלפור הוא כזה.
"זה האזור הותיק, הדיזינגוף של בת ים נקרא לו. יש שם מספר פרוייקטים, הוא הולך לעבור רוויזיה גדולה מאוד. הרבה פרוייקטים, לא רק של תוספת אלא של הריסה ובניה מחדש. יש שם כמה כאלה, שמשלבים מסחר בקומות התחתונות ומגדל למעלה. הוא יהפוך להיות ציר מרכזי. שם נראה מחירים של למעלה מ-20 למטר, בטח בחדשים. באזור הקניון למשל, קידמו תכנית חדשה שמאפשרת גם מגורים, לצד תעסוקה".

עירוב שימושין במקום חדש - קצת קשה להניח מה יהיה המחיר.
 "ימים יגוד. אבל כשמדובר בשילוב מסחר, משרדים ומגורים, השמיים הם הגבול. כרגע הם בונים על 20 אלף פלוס למטר. בכלל, גם אזורי התמ"א יעלו. כיכר המצבה זה אזור תמ"א, חד, של שיפוץ ותוספת. שם הרמות יהיו נמוכות יותר, 18 אלף בערך למטר".

כמה בת ים מדביקה את חולון?
"תיאורטית, היא קצת נמוכה מחולון, כי אין לה 30, 30 פלוס. היא נחשבת נמוכה מחולון. ברור, עם הזמן והפיתוח המחירים קצת מתכנסים, אני מסכים".

למה בת ים לא יכולה להתקרב עוד קצת לתל אביב? הרי הפוטנציאל ענק.
"הם די חלוציים בתכניות, יש הרבה המאוד פינוי בינוי ותמ"א אבל לא תמיד מצליחים להתגבר על הכל. בת ים מתקשה להתמודד עם הפיתוח. זו הבעיה של העיר. אם היא הייתה מתחברת לתל אביב, הפיתוח היה מואץ פי 4".

בעיית תשתיות?
תשתיות, ניהול עירוני וחוסר בתקציבים. היא עדיין לא השיגה את ההתפתחות הרצויה בעיר. בת ים תמיד הייתה היפהפיה הנרדמת, אבל עכשיו היא מתעוררת. יותר מרמת גן".

תגובות לכתבה(28):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    הטיילת הכי מכוערת בארץ
    עומר 04/09/2023 07:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי זה האדריכל של העיר הזאת? הטיילת הכי מכוערת בארץ, לא פלא שלא באים תיירים לבת ים. תהרסו את כל הטיילת ותיבנו מחדש, אבל תעשו יפה כמו בחו"ל....אל תחסכו כסף, תעשו איכותי
    סגור
  • 20.
    בת ים!!!
    להרוס. ולבנות מחדש. 26/01/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
    3 0
    להרוס. ולבנות מחדש.
    סגור
  • 19.
    פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות
    דני 26/01/2023 09:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    דגניהה גם ליד הים :)
    סגור
  • 18.
    עיר שינה
    ממ 26/01/2023 08:41
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חבל לקנות בעיר שאין בה פעילות מלבד חוף ים. לבלות צריך לנסוע לראש"צ או תל אביב.
    סגור
  • 17.
    חחח...כתבה יח"צ (ל"ת)
    לחיאני 25/01/2023 18:35
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • 16.
    אין על בת ים בכל הארץ.
    השרפרף 25/01/2023 12:13
    הגב לתגובה זו
    2 5
    בת ים העיר הכי טובה בארץ
    סגור
  • 15.
    האזור הדרומי השקמה, נורדואו, הטיילת, יצחק שדה 2.3 -5 מ' (ל"ת)
    שחר 25/01/2023 11:59
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 14.
    תגידו הייתם לאחרונה בבת-ים?
    דן 25/01/2023 11:40
    הגב לתגובה זו
    5 4
    העיר צפופה, מלוכלכת, כבישים צרים, האוכלוסיה חלשה מאוד סוציואקונומית (או ערסים). רוצים להכפיל ולשלש את האוכלוסיה על אותו תא שטח בלי להתאים תשתיות מתאימות. הדבר היחיד הטוב בעיר זה החוף. לצערי העסקנים של בת-ים ובראשם ראש העיר התנגדו בתוקף ליוזמת האיחוד עם תל אביב שהייתה מעמידה לעיר לא רק מחלקות הנדסה וניהול חזקות מאוד אלא גם תקציבי פיתוח ענקיים מהעיר העשירה במדינה.
    סגור
  • עוד אחד שקונה מה שהתיקשורת מוכרת.
    השרפרף 25/01/2023 13:15
    הגב לתגובה זו
    5 3
    פעם גרת בבת ים? מר פעם הייתם בבת ים? אתה שקרן שלא באמת מכיר את בת ים. אז ככה בבת ים יש את האנשים הכי טובים וחמים בארץ. וכמו בכל עיר אחרת יש פשע ויש פורעי חוק. אבל הם לא הרוב ואת מר פעם הייתם בבת ים? איש קטן ועלוב שופט עיר שלמה ואוכלוסיה שלמה כאילו אתה יודע מה אתה אומר.חחחחח אין על בת ים בעולם יכסיל,יפתי שמאמין למה שהתישקורת ה0מאלנית מוכרת לך יילד.
    סגור
  • לפי הצורה שאתה מביע את עצמך אז ממש לא בא לי על בת ים
    השומרוני הטוב 25/01/2023 14:22
    הגב לתגובה זו
    2 1
    פה מלוכלך
    סגור
  • 13.
    פח
    עיר פח יקרה 25/01/2023 00:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יקר
    סגור
  • 12.
    כל העיריה ובמיוחד אגף ההנדסה
    חרה של עיר 24/01/2023 22:02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אגף זבל מעלים עין ממה שקורה בעמידר יש פרוטקציה לחרדים כי יש אינטרס לאיזה חרה בעיריה.בונים ללא היתר ואם אתה חילוני מחפשים אותל
    סגור
  • בת ים זו עיר מסורתית
    מסורתי 25/01/2023 11:05
    הגב לתגובה זו
    0 1
    וגרים בה גם הרבה חרדים. אם אתה חילוני אז יותר ממוזמן לעבור צפונה לת"א, שרובה חילונית.
    סגור
  • ההפך
    בת ימית 26/01/2023 00:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אתה חילוני אתה יותר ממזומן לגור בבת ים. היא באמת מתפתחת מאוד. וזאת ההזדמנות. מהר! לפני שהחרים ישתלטו עליה. הם כבר התחילו
    סגור
  • 11.
    פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות
    בתייה 24/01/2023 20:31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ליד הים נחטפים שם הדירות לא פלא ליד הים תמיד יקר ואיכות
    סגור
  • 10.
    בתים
    מנחם 24/01/2023 18:28
    הגב לתגובה זו
    3 3
    חחח הרג אותי באזור הטיללת המחירים כבר עובריםמאת ה4 מיליון וצפונה
    סגור
  • 9.
    עיר חרא
    אנונימי 24/01/2023 18:25
    הגב לתגובה זו
    6 4
    עיר בעיתית מאוד ! צפיפות איומה , שיכונים מתפררים וריח של שתן ברחובות
    סגור
  • עיר טובה
    ברה 24/01/2023 23:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אינך מוזמן מר ציפן
    סגור
  • 8.
    מה יהיה עם שכונת עמידר???מתי תרימו את הכפפה שם???? (ל"ת)
    גילי 24/01/2023 18:12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 7.
    שקר אחד גדול (ל"ת)
    שרית 24/01/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 6.
    לא להאמין לשמועות
    רב בריח 24/01/2023 16:26
    הגב לתגובה זו
    5 3
    לכאורה...מדובר ביחצנות ומה שלא מספרים לכם זה שהשחיתות והפשע מעולם לא עזבו או עצרו לנוח בבת ים. אז עכשיו מקדמים פרויקט בנייה מסויים, אבל הקידום מגיע על חשבון אזורים קרובים לאותו פרויקט שנדחים ובכוונה תחילה על מנת לאפשר לאותו הקבלן לסיים את אשר התחיל ואז לשים ידיו על עוד איזורים בבת ים כחלק מאותה שחיתות ופשע.
    סגור
  • 5.
    הקרבה לים לא משנה אוכלוסיה
    היתה כלום 24/01/2023 15:52
    הגב לתגובה זו
    10 2
    פינוי בינוי לא מעביר את התושבים הישנים למקום אחר..חחחח.אז יהיו יותר עשירים קצתת
    סגור
  • 4.
    על הים המחיר הרבה יותר ממה שהבחור בכתבה אמר
    גורי 24/01/2023 15:26
    הגב לתגובה זו
    5 1
    וגם ברמות הנשיא מזמן אין מתחת ל-25 למטר
    סגור
  • 3.
    בת ים ראשון מזרח
    לב 24/01/2023 15:25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בת ים היא .... כל מה שצעשו לא יעסור אי אפשר לרמות את הים סטיגמה תשאר ומה שאומרים נכון כמו מסרח ראשון לציון
    סגור
  • 2.
    נוצר ארביטראג' יפו-בת ים
    ארביטראג' 24/01/2023 14:47
    הגב לתגובה זו
    3 1
    למה לשלם ביוקר על יפו אם במרחק של מאות מטרים אפשר לקנות משמעותית יותר בזול?
    סגור
  • יפו ממש לא יותר זולה
    פופו 24/01/2023 17:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תבדוק, בדרכ יקרה אלא אם כן מצאת משהו בצמוד לאיזו משפחת פשע ואז אולי המחיר יהיה נמוך בהתאם
    סגור
  • להפך, יפו יקרה יותר
    ארביטראג' 24/01/2023 19:57
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ולכן מחפשי מציאות מגיעים לבת ים. למה גם לגור ליד עבריינים מיפו וגם לשלם יותר?
    סגור
  • 1.
    עוד מפמפם נדלן
    ארועי 24/01/2023 13:57
    הגב לתגובה זו
    10 0
    נדלן מת השנה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות