משרד האוצר מבטל את הפטור ממע"מ לתיירים - האם כמות התיירים תיפגע?
מצב התיירות בישראל טעון שיפור. בשנת 2019 הגיעה מדינת ישראל לשיא עם כ-4 מיליון תיירים בשנה. באיחוד האמירויות לדוגמא, הציבו יעד שאפתני להגיע לכ-40 מיליון תיירים בשנה. אז נכון, אנחנו לא דובאי, ול-40 מיליון תיירים לא נגיע, אבל כפי שהאמיראתים יודעים להציב לעצמם שאיפות בתחום התיירות, כך צריכה גם ישראל.
ישראל מעולם לא הייתה היעד הכי אטרקטיבי בסביבה לאירוח תיירים. המחירים הזולים שמציעים בתי המלון בסיני ובעקבה שבירדן יהיו כנראה תמיד נמוכים יותר מאלו של המלונות באילת או בים המלח ובוודאי מאלו שבתל אביב. גם קפריסין, יוון ואנטליה שבטורקיה נותנות פייט מכובד ביותר עבור התיירים האירופאים שמחפשים קצת שמש.
היתרון המרכזי של ישראל הוא שהיא מהווה כיעד דתי עבור צליינים ומאמינים נוצרים מרחבי העולם וגם בעבור מוסלמים שרוצים להגיע להר הבית. ישראל אכן מודעת לזה וישנן סוכנויות תיירים רבות המבינות את זה וממוקדות בתחום. לולא היתרון הזה של ישראל, סביר שכמות התיירים הייתה מצטמצמת בעשרות אחוזים.
אחד מהדברים שמדינת ישראל מעניקה שנים רבות הוא פטור ממע"מ לתיירים על מנת שיהווה בונוס נוסף שידרבן אותם להגיע לישראל אם כי זה כלל לא המניע העיקרי. כעת, משרד האוצר החליט לבטל את הפטור הזה מסיבות לא ברורות. באוצר טוענים כי הפגיעה בענף תהיה זניחה - והם כנראה צודקים. אך הטענות שהם הצמידו למהלך הן לא פחות מהזויות כאשר הם מדברים על כך שהתיירות מוסיפה לעומס בכבישים ועל זיהום אוויר שיוצרים המטוסים שמביאים אותם (כאילו שאין בהם גם מקומיים).
"קבלת ההחלטה לביטול פטור ממע"מ לתיירות הנכנסת על בסיס נייר העמדה של אגף הכלכלנית הראשית בלתי סבירה לאור ליקויים, אי דיוקים ומגמתיות המעידים על סימון מטרה מראש וכתיבת הסיבות להחלטה בדיעבד. נראה כי מדובר באחת ההחלטות התמוהות ביותר שיצאו תחת ידי האוצר", כך טוענים בהתאחדות המלונות ולשכת סוכני ומארגני תיירות נכנסת בתגובה לעבודה שמפרסם היום האוצר.
"נייר העמדה המוגש לממשלה כבסיס לקבלת ההחלטה בשנת 2023 מבוסס על נתונים ומסקנות, משנת 2008 ושנת 2011", נכתב בעמדת משרד האוצר. בהתאחדות המלונות אומרים כי "בין הטיעונים התמוהים על בסיסם אמורה הממשלה לקבל החלטה הרת גורל לביטול הפטור: זיהום האוויר של המטוסים המביאים את התיירים (לא צוין הזיהום לחובת הישראלים הטסים באותם מטוסים לחו״ל), תוספת הגודש בכבישים בגין הסעות התיירים והקצאת שטחים למתחמי מלונאות על חשבון מצוקת הדיור".
"בין השורות, מציגים באוצר את ביטול התיירות הנכנסת כמהלך שייתן פתרון לבעיות זיהום אויר, הגודש בכבישים ומצוקת הדיור של מדינת ישראל", ממשיכים בהתאחדות. "לא נעדרת מהנייר העובדה כי פלח התיירות שיפגע בעיקר (90%) הינה התיירות המאורגנת המהווה את עיקר ההכנסות בפריפריה ומייצרת כ-10% מקומות העבודה. עפ״י נתוני האוצר עצמו עשרות אלפי מקומות עבודה בפריפריה יפגעו".
"כמו כן, הנייר מציג נתון שלא ברור על מה הוא מסתמך, לפיו ביטול הפטור יכניס למדינה כ-2 מיליארד שקל בשנה ממיסים. נראה, כי תחשיב כזה, מבוסס על הערכה בלתי סבירה לפיה, ייקור החבילות לישראל ב-17% יביא להכפלת מספר התיירים שיכנסו לישראל בשנת 2023, ולשיא של כל הזמנים בכניסת תיירים לישראל. המדינה בטוחה שתכניס 2 מיליארד שקל מהמהלך, אבל לא טורחת להשקיע במחקר שוק אמיתי במדינות היעד", מציינים בהתאחדות המלונות ובלשכת סוכני ומארגני תיירות נכנסת.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.זה היה צריך לקרות כבר מזמן (ל"ת)joe 15/02/2023 14:03הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.פטור ממע״מ באילת.מה ההצדקה לפטור ממע״מ באילת ? 12/02/2023 23:24הגב לתגובה זו0 0מה ההצדקה לפטור ממע״מ באילת ?סגור
-
הכוונה המקורית היתהלוקו 13/02/2023 18:56הגב לתגובה זו0 0לעודד תיירות באילת. בכל מקרה, ברב הארצות אנו פטורים ממע״ם. צריך לקבל פרופורמה מהחנות ולקבל את המע״מ חזרה לפני עליה למטוס.סגור
-
1.נהיינו מדינה פח!אזרח מודאג 12/02/2023 18:17הגב לתגובה זו0 0בושה לעם היהודיסגור