האוצר: בלי מס נסיעה על כלי רכב חשמליים - פקקי התנועה יחריפו משמעותית
"לפי הערכות שמרניות, בהנחה שהמיסוי על רכב חשמלי לא ישתנה, הנסועה ברכב חשמלי ממוצע עשויה להיות גדולה ב-15% מאשר ברכב בנזין, דבר שיביא להחרפה במצב הגודש בכבישים בתוך מספר שנים", כך חוששים-מזהירים היום במשרד האוצר במסגרת דוח חדש שהוציאו בנושא ובו המלצה להטיל מס נסיעה על כלי רכב חשמליים, שייקבע בהתאם לכמות הנסועה השנתית של הרכב (בדומה למס הבלו אותו משלמים רכבי בנזין), אבל מציינים שהוא יהיה נמוך יותר ממס הבלו כיום.
רגע, מה, עוד מס? כן, והאמת שמשרד האוצר דווקא צודק. כלי רכב חשמליים מזהמים פחות את האוויר וזו בהחלט סיבה טובה לעבור לשימוש רחב יותר בכלי רכב כאלה. אבל חוץ מזיהום האוויר יש עוד נושא: עומסי תנועה, או: פקקים. ובנושא הזה אין שום יתרון לכלי רכב חשמלי. אולי להיפך. מאחר שאין עלויות דלק אנשים שיש להם כלי רכב חשמלי נוסעים בו יותר. באוצר חוששים שהפקקים במדינת ישראל רק יחריפו בעקבות הכניסה המשמעותית של כלי הרכב החשמליים (על פי הנתונים -19.7% מכל כלי הרכב החדשים הם חשמליים או היברידיים, לעומת 8.9% בשנת 2021 ו-3.5% בשנת 2020).
בקיצור, כדי לפתור את בעיית הפקקים - לא מספיק לעודד שימוש בכלי רכב חשמליים. מה שצריך זה יותר תחבורה ציבורית. אבל מאחר שהיא "תמיד לא מספיק טובה" הפתרון הוא להטיל מס נסיעה על כלי רכב חשמליים באזורים הפקוקים בישראל (ובכלל על כל כלי הרכב, במקום מס הבלו). לא כדי שלא ייסעו בהם אלא כדי שיהיה יותר כדאי לנסוע בתחבורה ציבורית ולאזן בין אלה שממש רוצים לנסוע דווקא לבד עם הרכב הפרטי שלהם ובין רוב האנשים, שאם האוטובוס לא ייתקע בפקקים, הם אולי אפילו ישמחו לנסוע בו.
כלכלנים ומומחי תחבורה מסכימים שהדרך להפחית את הפקקים ואולי אף להעלים אותם לחלוטין זה באמצעות אותן אגרות גודש. הבעיה היא שאגרות גודש נהנות מיחסי הציבור הכי גרועים - כולם שומעים את המילה 'מס' ואף אחד לא שומע את המילים 'אין פקקים'.
אתם בוודאי מרגישים שאתם עומדים יותר בפקקים. גם נתוני הלמ"ס מראים את זה. בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75% (לניתוח המלא של הלמ"ס לחצו כאן). על פי האוצר, כבר היום הגודש בכבישים בישראל הוא גבוה מאוד בהשוואה בינלאומית; כך למשל, לפי מדד TOMTOM הבינלאומי, הגודש בכבישי מטרופולין ת"א חמור יותר מאשר בכמעט כל ערי אירופה.
אז מה מחדשים היום במשרד האוצר? הם רוצים להטיל מס נסיעה על כלי רכב חשמליים ומציגים את הנתונים לפיהם 19.7% מכלי הרכב החדשים בישראל הם חשמליים או היברידיים (14% חשמליים), דומה לממוצע באירופה ומעל היעדים.
באוצר רוצים לבטל את הטבות המס המפליגות שיש לכלי רכב חשמליים, הטבות שנחשבות גבוהות גם בהשוואה בינלאומית. מדובר על הנחות במס הקנייה ובאגרת הרישוי השנתית. וכמובן - הם לא משלמים מס בלו כי הם לא צורכים בנזין או סולר. באוצר אומרים כי "היקפי ההטבות לרכב חשמלי בישראל לאורך חיי הרכב גבוהות כיום משמעותית מהממוצע באיחוד האירופי".
הנה ההשוואה:
עכשיו, אתם יכולים להגיד - 'אוף שוב האוצר האלה רק מחפשים איך לקחת לנו כסף'. אבל אם תחשבו כך אתם בעצם עושים לעצמכם הנחה, הקלה. צריך לשנות את הרגלי הנסיעה בישראל - בהנחה שאתם לא רוצים לבלות את כל החיים בפקקים. אבל האם אנחנו, הציבור הישראלי, נסכים לעשות שינוי משמעותי בצורת החשיבה שלנו ובהרגלים? זה תלוי בעיקר בנו, וגם בכך שחברי הכנסת יואילו בטובם להתעמק בנושא ולהבין שפשוט אין ברירה, וחייבים לעשות את השינוי הזה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
11.מיסי הדלק משמשים לתחזוקה של הדרכים ובעלי רכב בנזיןאלי 23/02/2023 21:23הגב לתגובה זו0 0משלמים/מסבסדים בעלי רכב חשמלי, שני הסוגים זקוקים לדרכים ותחזוקתם לכן ההצעה הוגנת ונכונה.סגור
-
10.מדובר במס לתושבי הפריפריה הרחוקהגל 23/02/2023 07:37הגב לתגובה זו1 0מדוע תושב הפריפריה שנדרש לעבוד במרכז ישלם מס על נסיעה כדי לעבוד?? הרי הוא לא נוסע עודף ק"מ כדי לטייל ,הסיבה העיקרית לק"מ היא עבודה ולכל החוכמולוגים שמייעצים לסוע ברכבת ,תוסיפו לכל כיוון עוד שעה-שעתיים שלא לדבר עם בעלי מקצוע שחייבים ציוד.מס על רכב אן אגרת רישוי יקרה אין בעיה אבל מס על אדם שעובד כנראה באוצר חיים רק במרכז.סגור
-
9.מס על רכב חסכוני למי שמאפשר לעצמו לרכוש כזהכספי 22/02/2023 21:53הגב לתגובה זו1 0לא ירתיע אותו מהשימוש בו.סגור
-
8.תורידו מיסוי אופנועים וקטנועים... חוסכים בפקקים ובזיהום (ל"ת)לוגיקה פשוטה 22/02/2023 20:31הגב לתגובה זו1 0סגור
-
7.קשקשת. מחלבת מיסים. לא "נוסעים יותר".כתב לוביסט 22/02/2023 18:27הגב לתגובה זו3 1אף אחד לא ישב בפקקים כי זה זול יותר מבנזין ואף בעל רכב לא עבר לחשמלי מתחבורה ציבורית. נמאס מהצעות בולשביקיות.סגור
- טען עוד
-
אז תעמוד בפרקים כל החיים. טמבלשמעון דוידי 22/02/2023 20:27הגב לתגובה זו1 1להיפך. זו הכי כלכלה חופשית שיש. במקום לעמוס בפקקים כולם ייהנו מניעה טובה יותר. ככה יש במדינות נורמליות כמו אנגליה (בלונדון) ושבדיה (בשטוקהולם)סגור
-
6.הבעיה היא שאין תחבורה ציבורית בשבת (ל"ת)ב 22/02/2023 18:20הגב לתגובה זו2 0סגור
-
5.מדינת כל הזיותיההזיה 22/02/2023 17:31הגב לתגובה זו3 0מעודדים לרכב חשמלי והוא עוד לא הספיק לצבור כוח שוק וכ ר אוצים כסף כי מבנזין האוצר לא מקבל. מדינת אוכלת יושביהסגור
-
4.בכל בעיה שנתקלים בה, במקום לפתור אותה מטילים מיסים.תודהיאיר 22/02/2023 16:49הגב לתגובה זו2 0פתרון הבעיה היא לא על ידי הטלת מס. עובדה, סגירת נתיבים ומס גודש לא גורם לנהגים לעבור לתחבורה ציבורית. תודהסגור
-
הוא כןניר 22/02/2023 19:24הגב לתגובה זו0 0מס גודש ישנה את שיווי המשקל לטובת תחבורה ציבורית . זה הוכח בכל מקום. אבל להטיל רק מס על רכבים חשמליים זה כבר טמטום לשנות את שיווי המשקל לטובת רכבי בנזין אם כבר הפוך להטיל מס לפי רמת זיהוםסגור
-
3.ללא מס נסיעה, הכנסות ממסים עלולות לרדתאלון 22/02/2023 15:49הגב לתגובה זו1 0הגידול במס המכוניות ישפיע על הפקקים אך בעיקר על "כיס" האוצר.סגור
-
2.מחפשים למלא את הקופה הציבורית בשעה שהם גונבים ממנה (ל"ת)יותם 22/02/2023 15:49הגב לתגובה זו1 0סגור
-
1.מס השוואה של מחיר טעינה למחיר ליטר דלק בדרך תתכוננו המד (ל"ת)מושון 22/02/2023 15:41הגב לתגובה זו0 0סגור