מה עדיף לקנות - רכב חדש, בן שנתיים או 5 שנים על הכביש?
שוק המכוניות בישראל רותח, אם כי יש בחודש האחרון בלימה בכמות המסירות. בהיעדר תחבורה ציבורית, ובידיעה שזה לא ישתפר בשנים הקרובות כי מדובר בפרויקטים שנמשכים שנים, המכונית הפרטית תמשיך להיות כלי התחבורה העיקרי של רובנו.
יבואני הרכב מודעים לחוזקו של השוק ומרשים לעצמם להעלות מחירים. הציבור משלם כל מחיר. דלק רכב, UMI, קרסו מוטורס גרפו רווחי ענק ברווחיות של חברת הייטק. זו רווחיות עודפת שבאה על חשבון הרוכשים. כל אחד מהם העניק לחברות האלו מתנה של 30-40 אלף שקל על רכב חדש.
אז חברות הרכב יגידו לכם שזה בגלל מסים גבוהים שהממשלה מטילה על רכבים חדשים - שזה נכון חלקית. המסים הם בעצם סכומים שחברות הרכב לוקחות מכם ונותנות לרשות המס. כשמנטרלים את המסים, עולי כי היבואניות מוכרות ב-60 רכב שעולה להם 30 אלף שקל - רווחיות של 50%. וזה לא קשור למסים.
הרוכשים מחפשים את העסקה המשתלמת ובוחנים כיצד למצוא את הרכב הטוב ביותר שעונה לצרכים שלהם ובמחיר הזול ביותר. לכאן נכנס הוותק של הרכב שמשחק תפקיד חשוב - רכב חדש יותר הוא מן הסתם יקר יותר. ככל שעברו יותר "ידיים" אז הרכב לרוב יהיה זול יותר. החשש שהבלאי-פחת גדל ככל שהיו יותר נהגים, אבל זו לא נקודה שמאוד משפיעה על המחיר. הוותק לצד הבדיקה המכנית של הרכב, הם הקובעים את המחיר.
צילום אילוסטרציה: Unsplash
ירידת מחיר בשנים הראשונות
הירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.
אז זה כיף גדול שיש רכב חדש, להוריד את הניילונים, אבל זה כנראה לא כלכלי. נתונים מצביעים על שחיקה של 30%-40% במחיר הרכב בשלוש השנים הראשונות לחייו. לזאת יש להוסיף כי ככל שהרכב חדש יותר, כך גם מחירי הביטוח גבוהים יותר.
אם מתייחסים לרכב רק ככלי תחבורה, אין הגיון כלכלי בלקנות רכב חדש, אם כי חשוב להדגיש כי הוצאות על מוסך וכו' צפויות לעלות ככל שהרכב מתיישן. עם זאת, רכבים בני כמה שנים, עדיין לא "רואים" מוסך בתדירות גבוהה.
היתרונות של רכב חדש
אז למה אנחנו קונים רכבים חדשים? ביטחון. ברכבים חדשים אתם יודעים שהרכב תקין, שהכל אמור להיות בסדר. אין תקלה שתקפוץ, לא תיתקעו, ככל הנראה באמצע הדרך לאילת.
חוץ מזה, אין מה לעשות - רכב חדש יפה יותר, זוהר יותר, מרגש יותר. אי אפשר למדוד את זה בכסף. מעבר לכך, יש כאן נוחות - לא מחפשים רכבים ביד2, לא סומכים על אנשים אחרים, קונים מהחברה. בלי כאב ראש.
עניין נוסף - אם רוכשים רכב למספר שנים טובות, אז ההפסד הכלכלי של האיבוד השנתי בערך הרכב הולך ופוחת. מעבר לכך, זה עניין של מחיר ואפשרויות כספיות. יש רבים שכשהם ישקלו לרכוש רכב חדש ב-140 אלף שקל כשהאלטרנטיבה היא להוציא 70 אלף שקל על רכב של 4-5 שנים על הכביש, הם יבחרו בחדש. למה? הם יסתכלו על התוספת - הפער בין המחירים הוא 70 אלף שקל והתוספת הזו מבחינתם היא לא ביג דיל, גם ככה הם מוציאים סכום נאה של 70 אלף שקל, אז בשביל עוד 70 אלף שקל וקיבלת רכב חדש ולא רכב מודל 2018 שיכול להיתקע באמצע איילון, בלי כאב ראש מול מוכרי הרכב, בלי להתחיל לבזבז זמן על בדיקות רכב, שאלות, להבין אם עובדים עליכם או לא, אם המוכר הרס את האוטו ושיפץ רגע לפני שהוא "עובד" עלייך. בחדש אין מוסך, יש אחריות של שנים. לרבים מאוד זה שווה את התוספת.
לכן זה לא מפתיע שבעיקר אנשים אמידים כלכלית מרשים לעצמם את השחיקה המהירה וחסרת הפרופורציות בערכו של רכב חדש. זה אולי מסביר את ה-300 אלף רכבים פלוס שעולים כל שנה לכביש. יש כאן 1 מיליון רכבים בני עד 3 שנים. אז לא כולם אמידים, רבים מהם לוקחים מימון.
אז כלכלית, המסקנה כנראה ברורה - לא כדאי לקנות רכב חדש. אבל מבחינת ביטחון, הנאה ונוחות, רכב חדש לרבים שווה את התוספת לעומת רכב ישן.
מחירה של יונדאי איוניק מהיבואן תעלה לא פחות מ-146,000 שקל בעוד שהמחיר הממוצע של רכב מאותו הדגם עם ותק של שנתיים נע סביב ה-120,000 שקל - ירידה של 18%. וכמה עולה המכונית מודל 2017 אתם שואלים? המחיר הממוצע של יונדאי איוניק בת כ-5 שנים נע סביב ה-82,000 שקל - צניחה של 44%.
רכב פופולארי נוסף הוא קיה פיקנטו שמחירו מהיבואן עומד על 93,000 שקל. רכב בן שנתיים יימכר במחיר ממוצע של 73,000 שקל (ירידה ממוצעת של 22%) ומכונית בת כחמש שנים תימכר תמורת מחיר ממוצע של 61,000 שקל (ירידה ממוצעת של 35%). סקודה אוקטביה חדשה תעלה כ-146,700 שקל, המחיר הממוצע של אותו הדגם כבן שנתיים נע סביב ה-122,000 שקל (ירידה ממוצעת של 17%) ואילו מכונית כבת 5 שנים תעלה כ-70,000 שקל (צניחה ממוצעת של 53%).
באופן טבעי, מה שבסוף יקבע איזה רכב תרכשו יהיה היכולת הכלכלית שלכם, אבל מבחינת כדאיות, מכונית בת 5 שנים שהעברתם בדיקה מקיפה וששמורה היטב תשרת אתכם נאמנה. עלויות הביטוח יורדות משמעותית והרכב לא צובר בלאי ברמה שהופכת אותו לפחות כדאי - צריך לזכור שמכוניות רבות מגיעות לאורך חיים של 20 שנה ואף יותר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
31.אא 04/08/2023 23:19הגב לתגובה זו0 0כל רכככככככבסגור
-
30.נוסע על גולף 2017,פוחד למכור אותה,היא מדהימה.ירון 04/05/2023 19:39הגב לתגובה זו11 0ומה אני אקבל במקום?!,חשמלי,רכב ב-20000 שח?!,לא תודה,עושה טיפולים,ומרוצה.סגור
-
29.רק מכונית יפנית לקנותתמים 01/05/2023 14:30הגב לתגובה זו6 4רק מכונית יפנית לקנות.סגור
-
28.קניתי לפני 14 שנה רכב מיני חדששמואל ברגר 29/04/2023 21:49הגב לתגובה זו3 0עלה בזמנו 70,000. הלכתי לטיפול אחת ל-3/4 שנים בלבד, והוא סוחב כמו מלך. אם ימות היום, איבדתי רק 5,000 שקלים לשנה עליו לאורך התקופה. (ועוד כמה גרושים למעט הטיפולים שלקחתי אותו אליהם - בד"כ 1,000 שקלים לטיפול אחת ל-3 שנים) דיל טוב. הדלק עלה סד"ג דומה לאורך כל התקופה - 55,000 שקלים.סגור
-
27.ברור כי אתם הרמאים שגונבים אותנו אצלכם במוסך... (ל"ת)מצחיק 23/04/2023 13:18הגב לתגובה זו3 2סגור
- טען עוד
-
26.קונה רכב זול שאין לו שוק ונגמר הסיפור.. 21/04/2023 11:41הגב לתגובה זו24 2יש לי סיטרואן C4 2011 צורה חדשה שעלתה פחות מ10 אלף לפני שנה וחצי ונוסע לעבודה וחזרה ולאן שצריך, רכב עשה 94 אלף ק"מ בלבד ואני יכול לקנות אוטו חדש בלי הלוואות אבל מזה יתן לי? שיעמוד בשמש? שידפקו לי אותו? לא תודהסגור
-
25.אם קניתי ב30 ומכרתי ב60 זה רווח 200% (ל"ת)אני 20/04/2023 08:26הגב לתגובה זו3 8סגור
-
24.אימפרזה 2002, נוסעת לכל מקוםראובן 19/04/2023 09:06הגב לתגובה זו13 0מוסך? רק טיפולים, ברקס כל כמה שנים. וצמיגים. זה סובארוסגור
-
23.הנה השנקל תישעים שליאמיר 18/04/2023 22:20הגב לתגובה זו7 1לקנות רכב משומש זה כמו לוטו, או שאתה קונה כביסה מלוכלכלת של מישהו אחר או שזכית והכל כפונקציה של ההבנה שלך ברכב מול הגינות המוכר. בתור מי שמחזיק רכבים חדשים עד חמש שנים, בדכ הטיפול שמתחיל את הצרות הוא הטיפול הגדול שקורה בין 100 ל120 אלף קמ. רכבים מודרנים מסובכים אלקטרונית ולכן לאו דווקא אמינים יותרסגור
-
22.מאזדה 3 2011ישראל 18/04/2023 19:53הגב לתגובה זו15 0עושה איתה את כל הארץ בלי תקלות.סגור
-
21.איך הגעתם לריווחיות של 50%?שלומי 18/04/2023 17:07הגב לתגובה זו20 2ציטוט מהכתבה: "היבואניות מוכרות ב-60 רכב שעולה להם 30 אלף שקל - רווחיות של 50%" אם הן קונות ב 30 ומוכרות ב 60, זה רווח של 100%...סגור
-
הנה במיוחד בשבילךאלון 19/04/2023 16:16הגב לתגובה זו6 0אם אתה מוכר מוצר ב 60 והוא עלה לך 30 אז הרווחת 50%, רווחיות לא מודדים מלמטה. ככה מדווחים: מכירות 60 פחות עלות המכר 30 רווח גולמי 30 (50%)סגור
-
צודקגק 19/04/2023 00:47הגב לתגובה זו10 2קשה גם לכתוב וגם לחשב חחחסגור
-
20.זה אפילו יותר מטופש לקנות חדשסמיר 18/04/2023 16:27הגב לתגובה זו7 1הרכבים המודרניים בעלי אמינות יחסית גבוהה. וכמות התקלות נמוכה. מצד שני רכב שעולה על הכביש בהגדרה חשוף לונדליזם פגיעות בחניה שריטות וכד. לכן עדיף רכב משומש שאם שמרו עליו טוב והוא יפה הוא העסקה הכי טובה שישסגור
-
לא מדוייקמה זה משנה 18/04/2023 23:04הגב לתגובה זו5 0בגלל כל התקנים האירופאים, חברות המכוניות צריכות למצוא דרכים כדי לשפר את היעילות של המכניות, ומכניסים מרכיבים מכניים מסובכים יותר (טורבו, תיבות הילוכים דו מצמדיות וכן הלאה) - שידועים ביכולתם להשתבש כעבור כמות ק"מ נמוכה יותר. תכניס לעניין שבמכוניות חדשות יש יותר אביזרים אלקטרוניים שיכולים גם ללכת, לא בטוח שהמכוניות המודרניות יחסית אמינות. בנוסף, החלפים שלהם יקרים משמעותית, מציע לך להסתכל במחירוני חלפים של היבואנים המובילים בארץ, ולראות כמה הם לוקחים על דברים יחסית 'פשוטים' כמו פנס - שהיום אי אפשר להחליף נורה כמו פעם במרבית המכוניות, אלא הכל LED שהמכלולים האלה עולים סכום לא קטן..סגור
-
19.לא חידשתם הרבה...בן 18/04/2023 15:01הגב לתגובה זו7 1ובכל מקרה אם המיסים הם 30 אלף והיבואן לוקח 60 אז זה 100% רווח, כלומר הוא מכפיל את העלות העודפת פי 2, כך שהתוספת היא 50% מס ו-50% שוד של היבואן... הזיה!סגור
-
18.הכתב התכוון ש- 50% מהמחיר הסופי זה רווח (ל"ת)רררר 18/04/2023 09:49הגב לתגובה זו5 1סגור
-
17.לא רק מספר השניםאריק50 18/04/2023 07:53הגב לתגובה זו20 0כשקונים רכב יד 2 יש לקחת בחשבון לא רק את מספר השנים, יש לקחת בחשבון גם את מספר הקילומטרים שהרכב עבר ולזה יש משקל הרבה יותר גדול ממספר השנים.סגור
-
16.נשמההרב אריק דרעי 18/04/2023 07:23הגב לתגובה זו22 4אפילו אישתי עם בגרות מינימלית במתמטיקה יודעת שאם היבואניות מוכרות ב-60 רכב שעולה להם 30 אלף שקל - רווחיות של 50%, זה טעות. הרווחיות היא 100%. לעומת זאת אם משהו שווה 60 יורד ל30 ההפסד הוא 50%. אני יודע, קצת מבלבל.סגור
-
אתה טועה ומטעהנשמה 2 18/04/2023 08:19הגב לתגובה זו4 7מדובר על אחוז רווחיות של 50 אחוז. אין אף חברה עם 100 אחוז רווחיות. כי לכל חברה יש עלויות עסקהסגור
-
תגיד לי אתה טומטוםבני גור 29/05/2023 22:22הגב לתגובה זו1 1יש רווח גולמי, ויש רווח תפעולי ,סגור
-
3 דבילים רביםחיליק משחיליק 10/08/2024 02:32הגב לתגובה זו0 0יש רווח לשם שימוש ויש רוח לשם תשמיש. אצל כל נקבה, הרווח האחורי הוא לשם שימוש. הרווח הקדמי הוא לשם תשמיש. יש גברים שמשתמשים בשני הרווחים לשימוש, ויש לתשמיש. מבלבל? לא נורא. תביא לי את אשתך ואני אדריך אותה.סגור
-
15.איזה להיתקע?שמואל ברגר 18/04/2023 06:44הגב לתגובה זו14 0יש לי רכב שקניתי חדש כבר 13 שנה מתנהג בול כמו ביום הראשון שלוסגור
-
14.נוהג בסיאט קורדובה 2007 דיזל יד 1זוזו חלסטרה 18/04/2023 06:34הגב לתגובה זו14 1הרכב עם758 אלף קילומטר,רק טיפולים,וטיימינג בזמן,עושה 1/22 צוחק על כולם,משרד האוצר לא יראה ממני שקל,ממיסים על רכב חדש-תייבשו את היבואנים לא לקנות חדש,תחזיקו את הרכב 10-15 שנים לא יקרה כלום,רק הביטוחים יהיו זולים יותר,ואז מחירי הרכבים יצנחו למטה,כמו שטסלה הבינה ומבצעת,רק ההנחות לא מגיעות אלינו.סגור
-
קוריוז אחיאחד מהענף 19/04/2023 19:21הגב לתגובה זו3 0זה רכב שכבר הוחלפו לו ככ הרבה חלקים בככ הרבה כסף, שכבר שכחת כנראה, ממש לא כלכלי, בטח ברכב גרמני...סגור
-
13.קיה פיקנטומתן 18/04/2023 04:58הגב לתגובה זו5 1אני לפני חודש מכרתי קיה פיקנטו בת 4 שנים (שנת 2019) ב 72,000 שקלים. מחיר מחירון.סגור
-
12.שים 140 תפסיד 70 קנה חדש תפסיד 70 וכוכל 3 שנים 18/04/2023 00:12הגב לתגובה זו3 0או קנה 70 וחכה 15 שנהסגור
-
11.וכמה עולה אחזקת הרכבים הממוגנים של משפחת BB בשנה?ביביסט נאמן 17/04/2023 23:50הגב לתגובה זו12 32וכמה כולל מאבטחים מסביב לשעון?סגור
-
10.ברכב חשמלי לא שווה יד שניה בגלל עלות גבוה של החלפת סולל (ל"ת)סודי 17/04/2023 22:37הגב לתגובה זו12 6סגור
-
9.איך מריחים בועה?סתם אחד 17/04/2023 22:00הגב לתגובה זו17 5רכב בשנתיים הראשונות יורד פחות בשנה מאשר רכב בין 3 ל 5....ורק לחשוב כמה ירד הרכב בין 5 ל 10? לפי הנתונים פה... עדיף לקנות רכב חדש ולמכור אחרי שנתיים... זה יוצא הכי זולסגור
-
8.תלמדו מאיתנומוסך נפתלי 17/04/2023 21:23הגב לתגובה זו16 3בעלי מוסכים לא תמצאו ברכב חדש רק משומש.סגור
-
חחח... ברור כי אתם אלו שמרמים אותנו אצלכם במוסכים (ל"ת)מבאס 23/04/2023 13:21הגב לתגובה זו3 0סגור
-
כי עליכם לא עובדים המוסכניקים הרמאים והגזלנים (ל"ת)רחמוש 18/04/2023 12:27הגב לתגובה זו7 0סגור
-
7.המימון הוא הפח בו נופלים אנשיםיעקב 17/04/2023 20:58הגב לתגובה זו25 1כשקונים רכב חדש ב150 אלף במימון משלמים עוד כמאה אלף ריבית, כך שאנשים משלמים 250 אלף על רכב חדש , שזה סכום מוגזם, עדיף רכב ב70 שגם במימון, הריבית (בשקלים) תהיה הגיונית, גם כי הסכום קטן יותר וגם כי אפשר לשלם בהחזרים גבוהים יותרסגור
-
אבל מה עם שופוני? (ל"ת)גילה 18/04/2023 06:22הגב לתגובה זו18 0סגור
-
על זה מגיע למי שמשלם כל מחיר (ל"ת)סמיר 18/04/2023 16:28הגב לתגובה זו2 0סגור
-
6.נוסע על גטס בת 15,כ 3 אלף שקל טיפולים בשנה, המחירון לאאניי 17/04/2023 20:48הגב לתגובה זו19 3זז כי אין מחירון.סגור
-
המשך לחישובאניי 18/04/2023 11:14הגב לתגובה זו9 1יכול להביא טסלה במזומן אבל מעדיף לשים את הכסף בפיקדון בנקאי שנותן לי כ 500 בחודש. נוסע כ 20/25 אלף בשנה. סהכ עלות כולל דלק וכולל הפיקדון כ אלף שקל בחודש.סגור
-
אין על יונדאי גטס (ל"ת)משה ראשל"צ 18/04/2023 07:37הגב לתגובה זו4 3סגור
-
עד 22 (ל"ת)ברכה אמן 18/04/2023 00:10הגב לתגובה זו3 0סגור
-
שתיין דלק, לא בטיחותי , לא מהנה לנהיגה. עדיף לרכב על סו (ל"ת)yo 17/04/2023 21:28הגב לתגובה זו15 1סגור
-
5.נוסע על רכב מ2008, טיפול פעם בשנה וזהו (ל"ת)שטויות 17/04/2023 20:22הגב לתגובה זו24 0סגור
-
כנראה יפני (ל"ת)אחד מהענף 19/04/2023 19:23הגב לתגובה זו4 2סגור
-
4.מכונית =אישה עולה הרבה להשיג-הרבה להחזיק-ובפרדה נקנסים (ל"ת)לילי 17/04/2023 19:19הגב לתגובה זו22 1סגור
-
3.החיים זה עסק לא זול.... (ל"ת)שמעון 17/04/2023 18:45הגב לתגובה זו15 0סגור
-
במיוחד אחרי ההפיכה של הליכוד (ל"ת)קשה בלי מרסיידס 18/04/2023 00:18הגב לתגובה זו14 19סגור
-
העם נתן להם את השלטון זו היא דמוקרטיה אמיתית עוד הזוי (ל"ת)משה ראשל"צ 18/04/2023 07:39הגב לתגובה זו16 10סגור
-
צא ולמדוואלה 15/05/2023 14:33הגב לתגובה זו3 1לעלות לשלטון בבחירות דמוקרטיות זה לא מספיק. ראה את מקרה המפלגה הנאציונאל סוציאליסטית בגרמניה.סגור
-
2.כמו מכשירי חשמל,מכונית מעל 5 שנים מייצרת בעיות רבות (ל"ת)רן א 17/04/2023 18:40הגב לתגובה זו5 32סגור
-
נוסע על יונדאי 2009. כאילו קנינו אותה אתמול (ל"ת)אלון 20/04/2023 11:30הגב לתגובה זו3 0סגור
-
סבבה, תמשיך לקנות חדש - אנחנו צריכים עוד כמוך (ל"ת)א 17/04/2023 20:10הגב לתגובה זו24 2סגור
-
1.מוכרות ב 60 רכב שעולה 30 זה לא רווחיות של 50 אחוז.שדגכ 17/04/2023 18:21הגב לתגובה זו53 5זה 100 אחוז.סגור
-
לימודי ליבה! (ל"ת)דוד 17/04/2023 23:29הגב לתגובה זו13 2סגור
-
רווח גולמי של 30 מ-60 הוא 50% - זה מה שהכתב התכוון (ל"ת)דניאל 17/04/2023 19:03הגב לתגובה זו7 10סגור
-
כתב יד שניה עם קילומטרז כתבות נמוך (ל"ת)שפיציק 18/04/2023 15:31הגב לתגובה זו0 0סגור
-
כתוב מוכרים רכב שעלותו 30 ב60מה???? 17/04/2023 20:40הגב לתגובה זו6 1מה קשור רווח גולמי? איפה פה 50%?סגור
-
כך זה מוגדר GM (ל"ת)גילה 18/04/2023 06:25הגב לתגובה זו0 0סגור
-
אכן מביך מאוד לאתר כלכלי (ל"ת)GTT 17/04/2023 18:39הגב לתגובה זו15 7סגור