מחירי הרכבים החשמליים בירידה - לחכות או לקנות?
מודל 3 של טסלה ירד למחיר של כ-190 אלף שקל. הסיבה מאוד ברורה - מלחמת מחירים שמתרחשת בעולם ומגיעה גם אלינו. המתחרות הסיניות בעולם BYD, NIO, אקספנג, ג'ילי, צ'רי ונוספות מורידות מחירים ולטסלה אין ברירה. התחרות הזו מגיעה גם לארץ כשיבואנית רכבי BYD הורידה את מחיר הרכב החשמלי הנמכר ביותר - 3 ATTO ל-160-165 אלף שקל. זה לא ייגמר כאן. גם ג'ילי הורידה את המחיר לכ-145-150אלף שקל וגם אחרות. הם לא תמיד קוראים לזה הורדת מחירים. זה ייקרא "במילים מכובסות" של מבצעים, אבל זה כמובן אותו הדבר.
טסלה 3
טסלה מבינה שהמלחמה שלה היא לא מול רכבים חשמליים של יצרניות הרכב הגדולות והמוכרות, אלא נגד הסיניים והיא תעשה הרבה כדי לתפוס נתח שוק. במקביל הסיניים שהמפעלים שלהם יעילים, יכולים להמשיך ולהוריד מחירים. קחו בחשבון גם את הירידה החדה במחירי חומרי הגלם והסוללות החשמליות, לרבות הליתיום ותקבלו סבירות גבוהה לירידות בהמשך.
זו תופעה עולמית נרחבת וזה מחלחל וימשיך לחלחל גם בארץ. זה יביא, מעריכים אנליסטים בתחום הרכב לתופעה עולמית של השוואת המחירים בין רכבים חשמליים לרכבים שמונעים על דלק. במצב כזה, אגב, הכדאיות הכלכלית לרכב חשמלי היא ברורה, כי העלויות השוטפות נמוכות יותר משמעותית מאשר על בסיס דלק, וכמובן שיש כאן את היתרון הירוק, מדובר ברכבים פחות מזהמים.
כלומר, אם המחירים של רכב חשמלי ורכב על דלק יתקרבו, הכדאיות ברכבים רכב חשמלי תהיה ברורה, אם כי, העניין של תחנות הטעינה הוא עדיין חיסרון של רכב חשמלי לעומת רכב על בסיס דלק וגם זה הופך בהדרגה לבעיה קטנה כשיש היום בחניונים, בבתים ובתחנות מיוחדות עמדות טעינה.
בחודשים האחרונים על רקע ההאטה הכלכלית, יש ירידה במכירת רכבים חשמליים ורכבים בכלל. האטה כלכלית מביאה את יצרני הרכב והיבואנים להוריד מחיר. ביקושים נמוכים הם הסיבה הראשונה לירידת מחירים.
מעבר לכך, יש בשוק ציפייה להמשך ירידת מחירים וזה מייצר סוג של רוכשים פוטנציאליים שיושבים על הגדר. הם גם מחכים להשקות הקרובות של רכבים סיניים לרבות של אקספנג ודגמים נוספים של הרכבים שכבר נמצאים כאן, ומבינים שהתחרות תמשיך לשחוק את המחירים. ואם כך, אז למה לרכוש כעת ולא להמתין?
בקרוב יושקו כמה רכבים משפחתיים חשמליים לרבות רכב משפחתי חשמלי סיני של JAC הסינית. מדובר ברכב משפחתי גדול IC5 שהשקתו צפויה בעוד מספר חודשים. טווח הנסיעה שלו יהיה 450 קילומטר. השקה נוספת תהיה של Forthing T5 מתוצרת לדונגפנג הסינית. חברת UMI, יבואנית שברולט, קיבלה את הזיכיון ליבוא של Forthing והיא תשווק את גרסת ה-T5 המשפחתית בחודשים הקרובים. T5 עם טווח נסיעה מקסימלי של 640 קילומטר (הטווח של גרסה פחות מתקדמת - 440 קילומטר).
- מה עדיף לקנות - רכב חדש, בן שנתיים או 5 שנים על הכביש?
- למרות הצניחה במניה לאחר הדוחות והורדת מחירי המכוניות, אילון מאסק משוכנע שהחברה על הגל; מה חושבים האנליסטים?
זה לא יהיה מפתיע לראות תוך עד שנה מהיום, את טסלה נמכרת ב-5% ומעלה מתחת למחיר הנוכחי וזה לא יהיה מפתיע לראות רכבים חשמליים משפחתיים במחיר של 130-140 אלף שקל. העניין כנראה היחיד שיכול "לקלקל" את זה הוא הרצון של החברות לא לפגוע במחירי המשומשות, אבל גם זה "לא מה שהיה פעם".
מגמה עולמית - מחירי הרכבים החשמליים מצמצמים את הפער מול רכבים על דלק
יש סוג של הסכמה בין היצרנים לבין הלקוחות עבר שלהם שהיצרנים כאילו מתחייבים שלא לפגוע במותג ולהוריד מחירים כך שהמשומשות לא ייפגעו מדי. זה לא תופס תמיד, וזה לא תופס במותגים חדשים. כשטסלה נכנסה לשוק המקומי, רוכשי רכבים חדשים מכרו את הרכב המשומש במחירים גבוהים ממחיר הרכישה שלהם. היו רבים שרכשו רק כדי למכור אחר כך ברווח של 30-50 אלף שקל.זה היה בגלל שהיתה כמות מוגבלת, בגלל ההשקה המעניינת, ההייפ סביב טסלה וזמני ההמתנה הארוכים. זו לא התופעה הכלכלית הסבירה. התופעה המוכרת מעולם הכלכלה היא שכצפוי - מחירי רכבים משומשים יורדים. עכשיו אנחנו מתיישרים לתופעה המוכרת, הידועה, ועכשיו גם היצרניות, טסלה והאחרות שמות לרוכשים מראה מול הפנים: הם לא מתכוונות להגן על מחירי הרכבים. אין להם מחויבות חוזית כזו, ובכלל - כאשר השוק קטן, בוסרי, הפגיעה שלהם בבעלי הרכבים שרכשו בעבר היא נמוכה. זה לא כמו להוריד את המחירים של מאזדה ב-20% ואז פוגעים בקרוב למיליון אנשים שמחזיקים מאזדה. ברכבים החשמליים השוק עדיין לא גדול, ואלו שנפגעים הם ציבור קטן וציבור שברובו לא נמנע מרכישה בגלל כסף. אם הוא היה רוכש בגלל כסף הוא היה רוכש רכב על בסיס דלק. הציבור שרכש עשה זאת בעיקר בשל החדשנות, נוחות, השמירה על הסביבה, וגם בגלל ההייפ.
במילים אחרות, לחברות הרכב החשמלי אין מניעה להוריד מחירים בשל הפגיעה בבעלי הרכב מדגמים ישנים. בעולם הרכב החשמלי זה פחות רלבנטי בהגדרה מעולם הרכב המסורתי ורואים את זה באופן ברור בהתנהגות של טסלה בשוק וכן בהתנהגות של היצרניות הסיניות.
התופעה הזו של שמירה על מחירים בשביל הלקוחות הקיימים, נהוגה ברכבים המסורתיים, וזה דווקא ייחזק את תעשיית הרכב החשמלי. ירידת מחירי הרכבים החשמליים ללא תגובה דומה של יצרני ויבואני הרכבים המסורתיים, תצמצם את הפער ותהפוך את הרכבים החשמליים לאטרקטיביים יותר.
לחכות או מלא לחכות? זאת השאלה
אז מה זה אומר ומה עושים? רכישת רכב היא לא בהכרח עניין כלכלי, היא הרבה פעמים עניין אמוציונלי וגם כמובן - צורך. אם אתם צריכים רכב עכשיו, אז אין על מה לדבר, אתם תרכשו אותו עכשיו. מי שמתלבט בין החלפה כעת להחלפה עוד חצי שנה-שנה, צפוי למצוא עוד חצי שנה-שנה מחירים נמוכים יותר. מצד אחד, אנחנו כבר יודעים שהכל יכול להתרחש. לפני שנה-שנתיים, חשבו שמחירי טסלה לא יכולים לרדת והנה זה קורה בדרמטיות. מצד שני, סביר מאוד שהתחרות תוריד מחירים, השאלה היא גם - בכמה?אצלנו, המחירים בהגדרה גבוהים כי הממשלה גובה 50% מסכום המכירה, וכשהממשלה גובה מסים כאלו, אז יבואן הרכב אוצר לעצמו - "נו עוד 5%-10% לא יעשו את ההבדל". יבואני רכב אצלנו מרוויחים כמו חברות הייטק - הרווח הפנומנלי של גיל אגמון יבואן מאזדה, פורד, וב.מ.וו = ההפסד שלכם, וזה לא עוד 5%-10% זה הרבה יותר מזה.
כלומר, מראש שוק תחרותי אמיתי היה מוריד כאן את המחירים, אנחנו אומרים-כותבים על זה שנים, וגם מבקר המדינה מדבר על מיליארדים שעוברים מהציבור ליבואני הרכב ללא הצדקה ("רווחים עודפים על חשבון הציבור"), אבל הכלבים נובחים והשיירה עוברת.
ובחזרה לשאלה - בכמה ירדו מחירי הרכב החשמליים? אז יש תחרות, יש מקום להורדות מחירים בשוק הרכב כי המרווחים גבוהים, רק שאף אחד לא יכול כמובן להתנבא. מגמת הירידה בחצי שנה האחרונה היא דרמה גדולה, אבל גם אם המחירים ירדו "רק" ב-5% נוספים בחודשים-שנה הקרובה זה משמעותי, במיוחד שיש אינפלציה ששוחקת את המחיר עוד יותר.
קשה לנבא את הטווח הקרוב, אבל מה שנראה כמגמה עולמית ויגיע גם לכאן הוא שמחירי הרכבים החשמליים יצמצמו את הפער עם הרכבים על בנזין, זה יימשך גם בטווח הקרוב, אבל צמצום על מלא מלא (ביחס לרכבים המסורתיים) יהיה כנראה ארוך יותר משנה. זה כבר התחיל, זה יימשך ותוך שנים בודדות זה כבר צפוי להיות ברור לגמרי. הסינים לוקחים אותנו לשם.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
14.אני צריך משהו כמו יאריס X עד קורולה X אבל זול יותרמהנדס תודעה 31/05/2023 14:25הגב לתגובה זו0 0לא מעניין אותי הביצועים מעניין מרחק מזגן קצת מולטימדיה כמו בסיאט ארונה וזהו וזול ואמיןסגור
-
13.יונדאי היתה צריכה להוזיל בגלל הסכם הסחר החדשאלון 24/04/2023 08:36הגב לתגובה זו2 0ישנה הורדה במיסוי ש 7 אחוזים, משום מה לא גולגלה ללקוח, יונדאי איוניק 5 במחיר של טסלה מודל וואיי, אם הייתי לקוח הייתי בוחר בטסלה באופן ברורסגור
-
12.אל דאגה מדינת הגנבים המושחתים לא תיתן לציבור להנות מהפחרונן 23/04/2023 09:25הגב לתגובה זו3 2מהפחתהסגור
-
11.אחריות לסוללה היא 8 שנים או לפי ק״מומחיר סוללה. מתחחיל ב-40,000₪.תחשבו על זה גם.מעניי 23/04/2023 08:06הגב לתגובה זו1 1ומחיר סוללה. מתחחיל ב-40,000₪.תחשבו על זה גם.מעניין שבאירופה לא ראיתי כל כך הרבה רכבים חשמליים כמו פה .אז או שאנחנו חכמים או שאנחנו פשוט שטח הניסוי של חברות הרכב החשמליים.סגור
-
כנראה שלא היית באירופה... מעל חצי מהרכבים חשמליים. (ל"ת)שמוליק 24/04/2023 11:58הגב לתגובה זו1 0סגור
- טען עוד
-
10.הכותב התעלם לחלוטין מהסוללות בעלות הטווח הכפול פי 10 (ל"ת)כלכלן 23/04/2023 05:45הגב לתגובה זו5 0סגור
-
9.ירידה משמעותית מאד בחצי השנה הקרובה.מרכז הארץ 22/04/2023 23:48הגב לתגובה זו3 0מחיר השינוע שירד פלאים בתוספת התרסקות המחירים בחשמליות יורידו בהכרח מחירים של הבנזין כי מי הטיפש שיקנה מאזדה אם הוא יכול להוסיף חמשת אלפי ש"ח ולקנות רכב חשמלי. התוצאה ידועה מראש ירידה של לפחות 10 אחוז בחדשות וממילא 25 אחוז במשומשות.סגור
-
8.לא לשכוח בינואר עליית מס קניה לרכב חשמלי.אלי תל אביב 22/04/2023 22:01הגב לתגובה זו4 0בינואר 24 מס קניה על רכב חשמלי יעלה ב15 אחוזים!!!!!!!!!!סגור
-
7.לדעתי המשך ירידת מחיריםאבי 22/04/2023 20:40הגב לתגובה זו4 0אין סיבה שמחירי החשמליות יהיו גבוהים מרכבי בנזין/סולר. כמות הרכיבים שיש ברכב חשמלי נמוכה משמעותית מרכבי בנזין/דיזל. ההרכבה זולה יותר ומחירי חומרי הגלם נמוכים וממשיכים לרדת. לדעתי המחירים הגבוהים נובעים מהתחלה של "מודה" חדשה שאנשים רוצים להיות ראשונים כדי להשוויץ לחברים אבל בעוד שנתיים שלוש רוב הרכבים שימכרו בארץ יהיו חשמלים ולא בנזין/סולר ויהיו זולים או שווים לערך של מכונית בנזין/סולר.סגור
-
6.השאלה הכי חשובהAvremalle 22/04/2023 20:40הגב לתגובה זו2 1מה יהיה מחיר רכב חשמלי סיני בן 5 שנים, אף אחד לא מתייחס למחירי המשומשות והשפעתם על רכישת רכב חשמלי סיניסגור
-
5.מדינה של גנבים אנחנוביזיון ! 22/04/2023 17:55הגב לתגובה זו7 4בנקים, יבואני רכב , הבסטיונר בשוק ועוד עוד אינספור.. כולם , כולל כולם גנבים רמאים קומבינטורים בחסות ממשלות האפסים כישלון לאורך שנים. רק השכירים הקטנים מעמד הביניים מפרנס את כולם ונדפק על ידי כולם . את הילדים שלי אני לא שולח לצבא. תמצאו את הפרייארים . כבר מזמן זאת לא המדינה שגדלנו בה ונלחמנו בשבילה.סגור
-
4.יש רק בעיה אחת , יבואני הרכב החזירים חוקי הכלכלה לא עוב (ל"ת)בונזו 22/04/2023 17:00הגב לתגובה זו9 0סגור
-
יבואני הרכב הפעם לא יצליחו למנוע נפילה של 70% במחירכלכלן 23/04/2023 05:50הגב לתגובה זו2 0וגם לא הממשלה, מה שיקרה שיפסיקו לגמרי לייבא רכבים עם טווח סוללה 450 ויתחילו לייבא רק עם 1000 נחד מה זה יעשה למחיר המשומשות...סגור
-
3.מורכב יותראמת 22/04/2023 14:43הגב לתגובה זו1 1זה פעם היה פשוט. מנועי בנזין, חידושים סבירים ממודל למודל. היום קיימת פריצת טכנולוגיה אדירה שמובילה לרכב אוטונומי. לפיכך, בדיוק כמו שאנחנו רואים בפלאפונים, גם כאן תיהיה זחילה כלפי מעלה דווקא של מחירים ביחד עם תוספות טכנולוגיות מתבקשות. טסלה החליטה לייצר הצפה מסויימת של השוק בשל שולי הרווח במאזן החשבונאי שלה. זה לא לאורך זמן, כי טסלה גם מחויבת להתקדמות אטונומית והסינים לא נשארים מאחור.סגור
-
2.כיףממש 22/04/2023 14:04הגב לתגובה זו0 13לטעון חשמלית בשלוש שעות,לטעון סלולרים ולשרוף את הבית,לטעון טסלה עם ביטוח לעליית המכונית באש,להפריח טיל מאסקי שיתפוצץסגור
-
כיף, להישאר תקוע עם עגלה וסוסמור 22/04/2023 19:04הגב לתגובה זו7 0לחמם אוכל על עצים ומדורה, להתקלח בנהר הקרוב למערה שלך, לתת לאישה נבוט בראש כי העז ברחה מהדיר.סגור
-
הזיקוקים של מאסק היו לכבוד יום העצמאות -ישראל (ל"ת)לילי 22/04/2023 18:22הגב לתגובה זו1 0סגור
-
1.המחירים של הליתיום ירדו ביותר מ60% ברבעון האחרוןיושב על הגדר רגל.. 22/04/2023 12:17הגב לתגובה זו24 2מי שרוצה לקנות שיחכה כמה חודשים ויקבל רכב בהנחה של 20% לפחותסגור
-
זה עדיין לא אומריושב כל הגדרנ2 22/04/2023 13:41הגב לתגובה זו12 0שהיצרנים יורידו את המחיר כי עלות הסוללה שלהם נמוכה יותר , רק תחרות אמיתית תוריד את המחיר כמו גם נושא המיסוי ופה הממשלה לא תוותר על שקל הכנסות מהפרה החולבתסגור
העמוד