רכבים חשמליים - ההשקה של יונדאי איוניק 6 ו-MG4 ולמה המימון מייקר את הרכב בכ-60 אלף שקל?
ההאטה במשק החריפה באפריל והכלכלנים חוששים שגם מאי והחודשים הקרובים לא יעידו על שינוי לטובה. זה אמור להיות גורם שמעכב רכישת רכבים, אלא שעל פי הנתונים עד כה, מסירות כלי הרכב קיבלו "מכה קלה בכנף". השאלה מה יקרה ממאי ואילך כשגם בחברות יבוא הרכב מתכוננים להאטה ומדווחים על ירידה בהתעניינות בחודשים האחרונים. באפריל זה היה כבר משמעותי, ונראה שגם ברכישות רכבים חדשים תהיה ירידה בחודשים הקרובים.
יוצא מהכלל הוא תחום הרכבים החשמליים הצומח, אם כי גם הוא צפוי להאטה בקצב הצמיחה כשעל פי ההערכות מסירות רכבים חשמליים ממכלול מסירות כלי הרכב יהיה באזור 25% לקראת סוף השנה. היעד ל-2030 הוא ל-95% יעד ממשלתי. בינתיים בחזית שוק הרכב, BYD מובילה גם בשוק המקומי, במקביל להובלה העולמית, כשטסלה שלא נערכה אצלנו כמו שצריך, נמצאת במקום הרביעי במסירות, בעיקר בגלל חוסר במלאי.
הרכב הנמכר ביותר בארץ הוא יונדאי ויש לו גם נוכחות חזקה בשוק הרכב החשמלי. לפני שבוע הושקה יונדאי איוניק 6 - המחיר מתחיל ב-214 אלף שקל, יקר יותר מרכבים חשמליים סיניים ויקר יותר מטסלה, אבל הביקושים גבוהים. יונדאי איוניק 6 הוא רכב עם טווח נסיעה שעולה על 600 קילומטר מבית אמין, נוחות וביצועים טובים ואולי הכי חשוב - מבית אמין. הציבור מתלהב, אבל הציבור בתקופה הזו מאופק יחסית.
יונדאי איוניק 6
המימון על רכבים התייקר - המחיר האמיתי של הרכבים עלה בעשרות אחוזים
הציבור מרגיש את עליית הריבית במשכנתא, בהלוואות השוטפות וגם בהלוואה על רכב או בעת בדיקה על רכישת רכב (חדש או יד 2). מדובר במספרים גדולים שמתורגמים בפועל לעלייה אפקטיבית של 30% במחיר הרכב. מה הכוונה? נניח שאתם רוצים לרכוש את היונדאי איוניק 6 בגרסה הכי "פשוטה", ואתם מביאים 20% בהון והיתר במימון. המימון הזה, בתשלומים חודשיים על פני 5-6 שנים, מבטא תשלום נוסף של 55-65 אלף שקל נוספים. בעצם שילמתם על הרכב מעל 270 אלף שקל. הריבית שאתם משלמים זה כסף אמיתי שמצטבר על פני זמן. אנשים יודעים לעשות את החשבון הזה וגם אם הם לא יודעים אותו, הם מרגישים אותו בכיס מדי חודש.
כמות האנשים שלא עומדים בהחזרים השוטפים בגין רכב עולה. זאת עוד לא מצוקה, אבל זה גדל. בשלב הראשון מנסים המלווים (יבואני הרכב, בנקים, מימון ישיר, חברות כרטיסי אשראי) להגיע להסדר-דחייה, אחרי הכל זה אינטרס שלהם שלא להגדיר את החוב כאבוד, הם רוצים להמשיך ולגלגל אותו בספרים. אז דוחים בחודש, חודשיים, אולי גם מותחים את התקופה, מציעים מעבר לרכב אחר. רק אחרי שיש כמה חודשים רצופים ללא תשלום, והמממן מבין שאין ברירה - פועלים משפטית לתפוס את הרכב.
עדיין אין קטסטרופה וכנראה שלא תהיה כי בכל זאת רכבים הם צורך גדול של משפחות, אבל ברור שכמות הרוכשים שמתקשה לשלם את התשלומים הולכת וגדלה, במיוחד כשמבינים שזה לא רק התשלומים לרכב. זה גם התשלומים למשכנתא, לגן, לסופר ועוד. זה מביא משפחות לחשוב שנית על רכישת רכב, להקפיא את העסקה, להסתפק ברכב יד שנייה ו-או לחכות לירידה במחירים - מחירי הרכבים החשמליים ימשיכו לרדת. זו מגמה עולמית שמגיעה גם אלינו.
השקה חשמלית נוספת - MG4
גם MG4 הושקה לפני כשבוע. היא זולה וספורטיבית, אבל לא בטוח שתצליח להגיע לטופ של הרכבים החשמליים בארץ ולהתמודד מול BYD, טסלה וג'ילי. MG4 של קבוצת SAIC הסינית מעניינת כי מדובר בניסיון של חברת הרכב הגדולה בסין ששייכת לממשל הסיני, לקחת נתח שוק משמעותי בשוק הרכבים החשמליים בעולם. באירופה החדירה איטית ומעניין יהיה לראות איך זה מתקדם בארץ.
MG4 יצרן
לרכב יש סוללה לטווח רשמי של קרוב ל-450 קילומטר, בפועל כמו בכל הדגמים החשמליים בהינתן הפעלת מיזוג מדובר על נתון נמוך יותר ב-10%-20%. מדובר ברכב ספורטיבי במחיר של 145 אלף שקל, זול מרוב הרכבים החשמליים הסיניים. לא בטוח שהם ישארו אדישים למחיר הזה.
חשוב לדעת - עליית מסים בדרך
מס הקנייה על רכבים חשמליים אמור לעלות בינואר מ-20% ל-35%. אין בזה הגיון אמיתי חוץ מדבר אחד - להעשיר את קופת המס. זה מקומם כי מדברים בממשלה על החובה להגיע לאפס פליטות פחמן, מדברים על משבר האקלים, על הצורך באנרגיה נקייה, על הפסקת השימוש בדלקים-בנזין ומעבר לרכבים חשמליים, אבל בזמן שהם מדברים הם גם מחוקקים חוקים הפוכים ומעלים מסים על שימוש ברכבים שאמורים לשפר דרמטית את איכות הסביבה.
ייתכן שלקראת סוף השנה יחזרו לדבר על מתווה המס לרכבים חשמליים כשיהיו קולות שיבקשו-ידרשו שלא להעלות את המיסוי. אבל אנחנו רוצים להגיד לכם שליבואנים במקרים רבים יש רצון להעלות את המס. ככה הם מחביאים את הרווחים הפנומנליים שלהם, הם טוענים - "זה לא בגללנו, זו הממשלה עם המסים הגבוהים. כמובן שזה לא נכון).
מעבר לכך, כאשר יש העלאת מסים, החברות מצטיידות בכמות ענקית של מסים תחת משטר המס הישן ובמכירה ללקווח מבקשים את משטר המס החדש - כלומר גורפים לכיסם את כל הרווח.
רכבים חשמליים מול רכבים על בנזין
רכב חשמלי יקר יותר מרכב על בנזין, אבל הוא חסכוני יותר מרכב על בנזין. החיסכון הממוצע בשנה מסתכם בסכום נכבד. אבל, זה עדיין לא אומר שזה עיתוי טוב-נכון לקנות רכב חשמלי. השחיקה במחיר הרכב החשמלי ובעיקר הסוללה משמעותיים, כשבמקביל יש מגמה של הפחתת מחירים של הרכבים החדשים דבר שמתגלגל מיד גם לשוק יד שנייה. ואם כך - אז למה לא להמתין? אין כמובן תשובה חד משמעית. רכישת רכב היא לא רק עניין כלכלי, היא עניין של צורך וההחלטה מושפעת גם מעניינים אמוציונליים ויש בה רכיב עדרי (כולם קונים אז גם אני אקנה). אם אתם צריכים רכב עכשיו, אז אין על מה לדבר, אתם תרכשו אותו עכשיו. מי שמתלבט בין החלפה כעת להחלפה עוד חצי שנה-שנה, עשוי כנראה למצוא עוד חצי שנה-שנה מחירים נמוכים יותר.החשמלית המובילה
BYD הושקה לפני תשעה חודשים והיא מובילה את טבלת מכירות הרכבים החשמליים בארץ. דגם ATTO 3 במחיר של כ-165 אלף שקל וטווח נסיעה רשמי של 420 קילומטר, הוא האופציה הפופולארית על הנהג הישראלי. זה כנראה שילוב של מחיר, נוחות, מראה, כשקצב המכירות עומד על כ-1,800 בחודש.
BYD
שנייה ל-BYD במכירות בארבעת החודשים הראשונים של השנה היא ג'ילי גיאומטרי C. המחיר שלה 160-165 אלף שקל וטווח הנסיעה שלה קצת מעל BYD.
גילי
השלישית היא יונדאי שמתבררת כמאוד מבוקשת בארץ, גם בשל היותה מותג מוכר וגם בשל המחיר הסביר. יונדאי משיקה בקרוב שתי גרסאות בטווחים של 300 קילומטר ו-480 קילומטר ומחירים של 155 אלף שקל ו-185 אלף שקל בהתאמה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.רק חמורים קונים רכבים חדשיםחמור עם הגה 17/05/2023 10:59הגב לתגובה זו2 0רכב חדש מאבד כ30% מהערך שלו בשנה הראשונה וכחמישים אחוז תוך חמש שנים. יש לעודד העלאת מיסים על רכב כדי להוריד את הצריכה, גם היום ישנם פקקי ענק ליד כל עיר בינונית. יש לחייב את הממשלה להשקיע את המס (שיעלה עוד ) שגובים מתחבורה(רכב, דלק, וחלפים) במערכת תחבורה ציבורית מסילתית.סגור
-
כבר מסדרים לך תחבורה ציבורית איכותית (ל"ת)ירון 21/05/2023 12:38הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.יבואן כולמוביל חמדןאזרח מודאג 12/05/2023 16:47הגב לתגובה זו16 0איך מכונית שעולה בארה"ב כמו טסלה 3 עולה כאן עוד 23000ש"ח??? תשאלו את היבואן..... מדינה חשוכה....סגור
-
3.מספר קטן של יבואנים מכתיב מחיר-פריירים משלמיםלילי 12/05/2023 15:28הגב לתגובה זו16 0בתשלומים , בזחילה , בכל מחיר הישראלי רוצה רכב חדש . כך היבואנים מכתיבים מחיר כפול מכופל .. זה מתאפשר כי אין הגבלה על כמות המותגים שיבואן שולט בהם . רשות להגבלים פשוט יושנת , מורדמת , מנמנמת .סגור
-
2.מי שקונה רכבים במחירים אלה-זה חלשי אופי נכנעי חברהאלון 12/05/2023 14:05הגב לתגובה זו22 0תפסיקו לרכוש לכמה חודשים מוצרי מותרות ותראו איך חברות קורסות ומחירים מתרסקים.כנל במזון. תהיו חזקי אופי ולא חלשים ונרפסים לחברה מקולקלת תאוותניתסגור
- טען עוד
-
הרוב פשוט עדר טיפש, לא יעזור להסביר לעדר...סיגמא 12/05/2023 18:47הגב לתגובה זו6 0תשמח שזה המצב, אתה נהנה מהרווחים בחברות בהן אתה משקיע/סוחר. הטיפשות הצרכנית הזו רלוונטית גם בחברות נסחרות, וגם בחברות פרטיות.סגור
-
1.איך הגעת להוצאת ריבית של 55-60 אלףדורון 12/05/2023 12:26הגב לתגובה זו3 3על מימון של 170 אלף??????סגור
-
6 אחוז שנתי ל7 שניםאני 12/05/2023 23:49הגב לתגובה זו3 142 אחוז ממחיר הרכב. הריבית שליטה.סגור
-
חישובדורון 12/05/2023 17:15הגב לתגובה זו5 2170K עם ריבית של 6% בשנה, ל5 שנים, 51K בקניית רכב הריבית עלולה ליותר אפילו גבוהה יותר.סגור
-
הכנסתי למחשבון הלוואהדורון 13/05/2023 10:03הגב לתגובה זו2 2170 אלף לפי 6% ל-5 שנים יצא לי 27,000 שח ריביתסגור
-
חישובנוו 13/05/2023 07:53הגב לתגובה זו1 0the future value of your investment after 5 years will be 227,498 shekels. This means you will earn 57,498 shekels in interestסגור
-
אתה מחשב חיסכון ולא הלוואה לקניית רכבדורון 13/05/2023 11:08הגב לתגובה זו4 0חיסכון כולל בתוכו ריבית דה ריבית. בהלוואה זה שונה כי הקרן יורדת כל הזמן.סגור
-
לפחות 40 אלף שקלים ריבית ואף צפונה מזה.אלי תל אביב 12/05/2023 15:42הגב לתגובה זו5 0הסכום הנכון הוא 40 אלף שקלים וצפונה בריבית. אין ספק שהרבית היא גורם מרכזי בהאטה במכירת מכוניות.סגור