הנהג הישראלי מסוכן? הסטטיסטיקה טוענת אחרת
אחת השאלות הראשונות שאני שואל את הקהל בהרצאות שלי, היא מה דעתם על הנהג הישראלי? כמובן שכמעט כולם מסכימים שתרבות הנהיגה בישראל איומה ונוראה ושמסוכן לעלות על הכביש. אבל תרבות הנהיגה הגרועה היא של אחרים כמובן, לא של עצמם.
כמעט כל אחת ואחד חושב שהוא נהג טוב עד טוב מאד. סקר שנערך פעם מצא שרוב הישראלים חושבים שהם נוהגים טוב מהנהג הישראלי הממוצע. מצחיק. לכן הנתון הבא מפתיע כל ישראלי - מספר ההרוגים מתאונות דרכים בישראל, ביחס לגודל האוכלוסייה, מצוי במקום ה-11 בעולם. זה המקום הכי נמוך ב-OECD ולכן גם מהנמוכים ביותר בעולם. והיו שנים שאפילו היינו במקום 6 הכי נמוך בעולם כולו. אתם קוראים נכון.
הממוצע העולמי עומד על 169 הרוגים מתאונות דרכים על כל מיליון תושבים וכנראה שהמספרים גבוהים יותר, כי הסטטיסטיקות במדינות עולם שלישי כלל אינן אמינות. מספר ההרוגים מתאונות דרכים ב-OECD צנח דרמטית בעשור האחרון מממוצע של 92 הרוגים על כל מיליון תושבים ל-52 הרוגים. השיפורים הטכנולוגיים המתמידים ברכבים החדשים בדגש על בטיחות, הם כנראה ההסבר העיקרי לכך. ארה"ב עדיין המדינה המסוכנת ביותר מבין המפותחות והיא ממשיכה "לככב" עם 124 הרוגים מתאונות דרכים על כל מיליון תושבים. נורבגיה, בעלת מספר ההרוגים מתאונות דרכים הנמוך ביותר ביחס לגודל האוכלוסייה עם 15 הרוגים בלבד על כל מיליון תושבים ואחריה, שבדיה, שוויץ, דנמרק ובריטניה. ישראל כאמור במקום ה-11 עם 38 הרוגים מתאונות דרכים על כל מיליון תושבים.
תחושת בטן לעומת נתונים מוצקים
זוהי דוגמה פנטסטית ל"תחושת בטן" בין מה שאנו חושבים שקורה בכבישי ישראל לבין מה שבאמת קורה במציאות. לתחושת הבטן הזו בהחלט יש על מה להתבסס כי ביחס למדינות אירופה וצפון אמריקה, הישראלים נחשבים ליותר אגרסיביים, יותר חוצפנים, לוקחים פחות ברצינות חוקים שהם עצמם חוקקו, מתחכמים, מאלתרים וכן הלאה. אך מסתבר שתחושות בטן ואפילו חוכמת המונים אינם תמיד מתיישרים עם המציאות כפי שהיא באה לידי ביטוי בסטטיסטיקה היבשה.ירידה דרמטית במספר ההרוגים ובלימה - ישראל היתה מדינה שנהרגו בה בעבר הרחוק הרבה מאד מתאונות דרכים. עד לפני כ-30 שנה נהרגו בישראל פי 3 מתאונות דרכים ביחס לגודל האוכלוסייה, מאשר כיום. השיעורים החלו לרדת משמעותית ממגוון סיבות ובראשן כנראה ההבנה שחייבים להילחם כדי לשפר את המצב. הופנו תקציבים ממשלתיים, הוקמו עמותות דוגמת "אור ירוק" (1997), הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (2006), שיפוצי כבישים בהיקפים נרחבים, לימוד הציבור ועוד. מגמת הירידה הזו המשיכה עד 2012 ושם נבלמה. בין השנים 2012 עד 2018 ישראל התמקמה באופן קבוע בין המקומות ה-6 עד ה-7 במספר ההרוגים הנמוך ביותר.
אי אפשר היה לבקש יותר מזה, אך הציבור הרחב וגם עורכי החדשות לא היו מודעים למצבה המצוין של ישראל והכותרות והדיווחים על הרוגים מתאונות דרכים המשיכו כאילו מצבנו איום ונורא.
כפי שניתן לראות מן הגרף הבא, המבוסס על נתוני ה-OECD, מספר ההרוגים מתאונות דרכים בישראל ביחס לגודל האוכלוסייה נותר יציב כבר 10 שנים (הגרף מראה מספר הרוגים על כל 100 אלף). ההתדרדרות של ישראל למקום 11, שעדיין נחשב מצוין, מוסברת בכך שבמספר מדינות אירופאיות המצב כה השתפר עד כי דירוגן עלה ביחס אלינו.
איך זה יתכן שמצבנו כה טוב (יחסית כמובן)?
האם באמת הנהג הישראלי באמת כה זהיר וכה ממושמע ביחס ליתר העולם? כנראה שלא. להערכתי אחד ההסברים החשובים ביותר לכך שיש בישראל פחות הרוגים זו מערכת רפואת החירום שנחשבת לטובה מסוגה בעולם.במדינות רבות, יותר אנשים שנפצעים קשה בתאונות דרכים מתים לבסוף, כאשר שירותי החירום האמונים על העזרה והטיפול בהם אינם מספקים. בהקשר זה ניתן לראות את ההיחלצות המהירה של נהגים ישראלים לעזרת הנפגעים בדרכים (מה שלא תראו בארה"ב, למשל), את המיומנות הקיימת במידה גבוהה מאד יחסית לעולם, של אוכלוסיה לה ידע טיפולי במצבי חירום רפואיים (כתוצאה משירות צבאי) ואת המהירות הרבה בה מגיעים שירותי ההצלה.
הפצועים מקבלים טיפול רפואי מהיר שמתבצע על ידי רופאים מיומנים. יתכן מצד שני שמספר הישראלים הנותרים בחיים אך נפגעים באופן קשה בתאונות דרכים גבוה מהממוצע במדינות אירופה, אך כאן כבר אין סטטיסטיקות מדויקות.
גורם מסביר נוסף הוא השיפור הדרמטי בתשתיות הכבישים. רמת הכבישים הבינ-עירוניים בישראל כבר אינה נופלת מזו של מיטב מדינות אירופה. ומה לגבי הצפיפות בכבישים שמאלצת אותנו לנסוע לאט יותר? זה כנראה לא פקטור, עובדתית, במדינות בהן צפיפות הכבישים דומה או גבוהה משלנו ישנם עדיין הרבה יותר הרוגים יחסית.
השערה נוספת היא ששיעורי האלכוהוליזם בישראל נמוכים ביחס למדינות מפותחות. ואכן על אף העלייה בצריכת האלכוהול בישראל, עדיין היא אחת מ-3 מדינות ה-OECD בהן צריכת האלכוהול היא הנמוכה ביותר, והמשטרה גם בהחלט שמה דגש על תפיסת נהיגה בשכרות.
מה שמושך את הנתונים בישראל כלפי מעלה הם ההרוגים מתאונות דרכים במגזר הערבי. משקל ההרוגים במגזר הערבי היה לאורך שנים גבוה בהרבה ממשקלם באוכלוסייה כולה - המגזר מהווה 21% מהאוכלוסייה אך עם מעל 30% מהתאונות הקטלניות.
לאחר שאמרנו כל זאת, חשוב להדגיש כי כמובן שעדיין עלינו לחתור על מנת להוריד עוד ועד כמה שניתן את המוות בכבישים
* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
10.מדינה של בושה , מדינה של חרפהצוצו 19/05/2023 11:48הגב לתגובה זו2 0איך יתכן שאין רכבת במרכז תל אביב? אין גם בצפון תל אביב. אין רכבת במרכז רמת גן אין במרכז פתח תקווה אין בראשון לציון. איזו מדינה דפוקה אנחנו? לפעמים כשמגיעים אנשים מחול הם בהלם שאין דרך להתנייד בתוך העיר וההלם מוכפל בשבתות. איזה מדינה עלובה וברברית נהיינו.סגור
-
9.מעניין. (ל"ת)הקורא 16/05/2023 15:11הגב לתגובה זו1 1סגור
-
8.כתבה יפה מאוד (ל"ת)יוני 15/05/2023 14:36הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.שאפו לאיחוד הצלה (ל"ת)דווס 15/05/2023 11:01הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.יש להשוות פרמטר של נסועה ולא כמות תושביםרועי 14/05/2023 12:18הגב לתגובה זו5 0אשמח לראות מחקר המשווה כמות הרוגים לנסועה, זהו המדד הנכון להשוואהסגור
- טען עוד
-
בהחלט, ובנוסף מהירות ממוצעת בישראל נמוכה בגלל הפקקיםמוטקה 15/05/2023 19:09הגב לתגובה זו0 1סטטיסטיקה קל לעוות מר רוייטרס ! כאשר עומדים בפקקים כמות התאונות הרציניות פוחתת בנוסף כפי שכתב קודמי מה שחשוב זו הנסועה. לחרדים אין מכוניותסגור
-
זה גם לא נכוןממ 14/05/2023 12:59הגב לתגובה זו3 1מרחק לבית חולים משפיע על סיכויי ההישרדות יותר מתרבות הנסיעה ויותר מהנסועה .. בישראל ברוב המקומות (חוץ מהנגב והערבה) פצוע יגע לבית חולים תוך חצי שעה. במדינות גדולות כמו ארצות הברית, גרמניה, סין או הודו, הזמן נמדד בשעות. ובכלל, אי אפשר להשוות מדינה זעיר. כמו ישראל למדינות ענק. כבישים עם הפרדה בין נתיבים תורמים לשרידות יותר מכל עמותה ומכל שיפור בתרבות הנהיגה. התזה בכתבה שתרבות הנהיגה בישראל "לא כל כך גרועה" מתבססת על מדד של מספר הרוגים, שמושפע הרבה מהפרמטרים אחרים. אם "לא כל כך גרועה", אפשר לבטל כמה חוקים כמו מהירות,תמרור עצור,קו לבן, נסיעה בשול, ממילא מתעלמים מחוקים אלה, וזה "לא כל כך גרוע".סגור
-
5.מחיר הדלק בין הגבוהים בעולםפטרול 14/05/2023 12:14הגב לתגובה זו1 0בארה"ב הדלק זול והם מובילים בתאונות . בנורבגיה הדלק יותר יקר מישראל והם נמוכים מישראל בתאונות . המסקנה צריך להחזיר את מס הבלו למצב הקודם . ולשפר תחבורה ציבורית . ובכך להגיע למקום 1 בעולם .סגור
-
אני מקווה שאתה לא עוסק במדע :) (ל"ת)דנה 14/05/2023 13:29הגב לתגובה זו0 1סגור
-
4.במקום טוב בבטיחות בעולם .יולר 14/05/2023 12:07הגב לתגובה זו1 0התשתית בארץ מושקעת מאוד . והנהג הישראלי זהיר וגם פקוק . כך שהתאונות הקטלניות רכב-רכב מתקרבות ל-0 . יש בעיה עם הולכי רגל - דו גלגלי ושאר קורקינטים .סגור
-
3.בחו"לנהגוס 14/05/2023 11:04הגב לתגובה זו4 0נהגתי באיטליה. נהגתי בדרום אמריקה. הנהג הישראלי צדיק לעומת מה שקורה שם. ברומא, למשל, כשאדם חוצה כביש הוא מסתכן. אף כלי רכב לא יעצור . הנהגים ממשיכים לנסוע ופשוט סוטים מעט הצידה. לרוב זה מצליח.סגור
-
2.לא הכל זה הרוגיםהחיים 14/05/2023 09:02הגב לתגובה זו8 6ישראלים נוהגים בצורה פראית ולא מתחשבת בילוי בכבישים זה סיוט מתמשך תנהג פעם באירופה, למעט איטליה תראה התחשבות ונהיגה סבלנית כשתקועיםכל היום בפקק התאונות מסתיימות ללא הרוגים זה לא עושה את הנהג הישראלי לטוב... אולי הוא פחות שיכור מארהב...סגור
-
1.מחקר שגוי עם תוצאות מעוותות!מני 14/05/2023 09:01הגב לתגובה זו11 3מה הקשר בען כמות תאונות לכמות התושבים? צריך למדוד כמות תאונות לכמוץ הנהגים/רכבים בכביש. בארה"ב רכב עולה גרושים וכנ"ל הדלק. המרחקים אדירים ולכן לכולם יש רכב. כולם נוהגים ולכן סטטיסטית יהיו יותר תאונות. תשוו בארץ כמה נהגים יש וכמה תאונות ותראו את המציאות..סגור
העמוד