
כ-66% רוצים להחליף את הרכב תוך 3 שנים - אבל האם זה נכון כלכלית?
כשני שלישים מהציבור הבוגר בישראל מתכוונים להחליף את הרכב שלהם במהלך 3 השנים הקרובות. כך על פי סקר של חברת האשראי החוץ בנקאי מימון ישיר, שמתמקדת בתחום המימון לכלי רכב. עוד מתברר (ולא באופן מפתיע) שהנכונות גבוהה יותר בקרב צעירים בגילאי 18-29 בהשוואה לגילאי 50+. כמו כן הנכונות גבוהה יותר בקרב בעלי הכנסה ממוצעת ומעלה.
אז נכון, מי שיש לו הכנסה ממוצעת ומעלה יכול להרשות לעצמו להחליף את הרכב בתדירות גבוהה יותר, אבל זה לא בהכרח נכון לצעירים שעוד בונים את העושר האישי שלהם. ערכו של רכב חדש נשחק בכ-20% בשנתיים הראשונות, או בעצם - מיד לאחר שעזב את היבואן. למה בעצם צריך דווקא את הרכב הכי חדש? למה להחליף כל 3 שנים? מי שעושה את זה מפסיד בכל עסקה כזו עשרות אלפי שקלים. האם הסטטוס שלכם חשוב לכם יותר מאשר העתיד שלכם? תחשבו שתוך 15 שנים החלפתם את הרכב 5 פעמים ו'מחקתם' לעצמכם 100-150 אלף שקל שהיו יכולים להגיע לחיסכון והשקעה לטווח ארוך. לא חבל על הכסף? >>> מה עדיף לקנות - רכב חדש, בן שנתיים או 5 שנים על הכביש?
שימו לב שדווקא אנשים מבוגרים יותר הם מחושבים יותר ושומרים על הכסף שלהם. על פי הסקר, הם דווקא פחות נוטים להחליף את המכונית כל כך מהר. אבל הצעירים משלמים ביוקר על הרצון להיות עם הרכב 'הכי חדש'.
נתון מעניין נוסף הוא ההתעניינות של הציבור ברכישת כלי רכב חשמלי. על פי הנתונים, חצי מהציבור רואה בחיוב רכישת רכב חשמלי.
למה לקנות רכב חשמלי? המניע העיקרי לקניית רכב חשמלי הוא תחזוקה זולה יותר. מניע נוסף הוא איכות הסביבה. רוב הנשאלים בסקר מעידים כי היו מעדיפים לקנות רכב חדש ולא רכב יד-שנייה ובאופן כללי אין העדפה ברורה לארץ הייצור או מותג ספציפי. אלו שבכל זאת התייחסו להעדפות שלהם הצביעו על העדפה למותג אירופאי.
- העמלה הנסתרת בהלוואה למימון רכב - כמה באמת גובה מימון ישיר מהלקוחות שלה?
- מי לוקח משכנתא במימון ישיר? מי שלא יכול לקחת בבנקים
עוד עולה כי הנכונות להיעזר באתר שמציע ייעוץ לבחירת רכב כמעט אבסולוטית. כ-40% סבורים כי ייקחו הלוואה לרכישת רכב חשמלי, בעיקר בקרב בעלי הכנסה ממוצעת ומטה. אלו שייקחו הלוואה ציינו שייקחו בעיקר מהבנק ואילו כשליש אמרו כי ייקחו הלוואה מחברות מימון. בהקשר זה, החסם העיקרי ללקיחת הלוואה הוא חסם עקרוני להלוואות.
למה לא לקנות רכב חשמלי? עם זאת, מהסקר עולה כי החסם העיקרי שבגינו אנשים נמנעים מרכישת רכב חשמלי הינו המחיר. חסמים נוספים קשורים לכך שאין צורך ברור ואין תשתיות לטעינה. בהתאמה, הגורמים שיכולים לגרום לשקול רכב חשמלי בכל זאת הם מחיר אטרקטיבי ותשתיות הטענה ציבוריות. הסקר נערך בקרב 502 גברים ונשים יהודים, דוברי עברית, בני 18 ומעלה, במדגם ארצי, אקראי ומייצג של האוכלוסייה.
ואיזה רכב חשמלי הכי מועדף על הציבור?
באופן לא מפתיע, המותג המוכר ביותר הוא גם המותג המבוקש ביותר - טסלה. כמעט שליש מהמשיבים על הסקר העידו כי היו מעדיפים לקנות את ענקית הרכב החשמלי מבית היוצר של אילון מאסק. במקום השני, ובפער גדול מאוד של למעלה מ-25% נמצאת MG. כמעט כל הנשאלים היו מודעים לקיומה של טבלה אך רק קצת יותר מחצי היו מודעים לקיומה של MG. שאר המותגים נמצאים במודעות פחותה בהרבה יותר ולכן גם בביקוש נמוך יותר.
- רכבי פלאג-אין - למה הם הפכו לפופולאריים? יתרונות וחסרונות
- "ילד מלווה" - קמפיין בטיחות של 'אור ירוק' ו'פריסבי'
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
בשנת 2021 גדל שיעור הרכישות של רכב חשמלי, משיעור זניח של עשיריות אחוז עד ל- 3.9%, כך עולה מסקירה של ענף הרכב שפרסמה רשות המסים. אך העליה המשמעותית ביותר חלה בשנת 2022 בה שיעור היבוא על פני השנה היה 10.7% ולקראת סוף 2022 היה מעל 20%. גם היצע הדגמים החשמליים הורחב משמעותית.
מס הקנייה הממוצע לרכב נוסעים עלה בשנים 2021 ו-2022 בעקבות העלאת המיסוי על רכב היברידי ופלאג אין. מס קניה ממוצע לרכב נוסעים עלה עד 38 אלף שקל ושיעור של 61.4% מערך היבוא. בתחילת 2022 עלה מס הקניה הממוצע ל-40.4 אלף שקל ליחידת רכב. עם זאת, רמת המיסוי הן בסכומים השקליים והן כשיעור מערך היבוא, נמוכה משמעותית מזו שהייתה קיימת לפני הפעלת המיסוי הירוק ב- 2009.
איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית? במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-10 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים. צריך לדעת שיש בריחה של אנרגיה. לא כל הטעינה באמת הולכת לטעינת הסוללה. מדובר כנראה על סדרי גודל של 20%.
לצורך השוואה, עלות הדלק לרכב בנזין היא באיזור ה-40 עד 50 אגורות לקילומטר עבור רכבים קומפקטיים ומשפחתיים, וכ-60 אגורות לקילומטר עבור רכבים גדולים. חיסכון של יותר מ-75% לכל קילומטר נסיעה. לצד ההוזלה מבחינת עלות התדלוק/טעינה, למכונית החשמלית יתרונות נוספים על אחותה מהבנזין, כאלו שמתבטאים כבר ברכישתה - הטיפול השנתי, הטסט והאגרה הרבה יותר זולים.
- 19.מוסך??? 22/05/2023 12:09הגב לתגובה זומעדיפה לשלם פי 2 על רכב חשמלי העיקר שלא להיכנס למוסכים
- 18.חשבון 21/05/2023 19:10הגב לתגובה זומה לגבי שווי ירידת הערך לרכב מקטגוריה זהה של החשמלי מול הבנזין/סולר. רכבי החשמל יקרים יותר בממוצע וירידת הערך שלהם לק"מ ממוצע לשנה גבוהה יותר . את זה שכחתם להוסיף לעלות לק"מ.....
- 17.זה מצוין כלכלית, ככה שיהיה לי רכבים לקנות יד שניה. (ל"ת)אני 21/05/2023 14:36הגב לתגובה זו
- 16.יאיר 20/05/2023 23:16הגב לתגובה זואני נוסע על גז, טיפה יותר מ 30 אג לקילומטר
- 15.אני נוסע על גז, טיפה יותר מ 30 אג לקילומטר (ל"ת)יאיר 20/05/2023 23:15הגב לתגובה זו
- 14.אנונימי 20/05/2023 22:13הגב לתגובה זותשמעו מה אנדרו טייט אומר.אני יכול להגיד שאני נשאר עם בנזין עד היום האחרון.אעלק חשמל אתם יודעים שכל פעם שלוחצים על הדוושה יש רעש של תחילת צבע אדום....אבל היי מה אני מבין חחח.
- 13.אלי 20/05/2023 16:05הגב לתגובה זורכב חשמלי זה בעיקר סוללה. סוללה נגמרת בתוך 5 עד 8 שנים. רכב חשמלי בן 8 שנים לא שווה כלום כי צריך להחליף סוללה וזה עיקר המחיר. לא יהייה ביקוש לקניית רכב חשמלי ישן בגלל עלות החלפת סוללה.
- 12.גידי 20/05/2023 08:08הגב לתגובה זואין שום הגיון כלכלי בכלל להחליף רכב אלא רק שמתחילות ממש בעיות שעלות התיקון גבוהה חוץ מהשופוני שהישראלים חושבים שאם הם נוסעים ברכב חדיש הם שווים יותר דווקא ב 3 שנים הראשונות יש את רוב ירידת הערך ובשנים שלאחר מכן הרבה פחות ככה שמי שמחליף כל 3 שנים מפסיד הכי הרבה
- 11.אלי 20/05/2023 07:57הגב לתגובה זויש כאלה שפשוט לא מבינים, לשלם 3000 שח בחודש על רכב חדש זה כמו לשלם על רכב חברה. החזרתי רכב חברה לטובת רכב פרטי. למה? כי זה משתלם יותר, תבדקו אותי
- 10.ישי 20/05/2023 07:40הגב לתגובה זובכביש אפשר לראות מי קרא ספרים סטייל חשוב והתעשר וכו..לממשלות יש עניין שישארו נבערים בכלכלה וכך ישלמו יותר מיסים והעשירים חייבים בורים כדי להמשיך לבנות את עתידם
- 9.תמים 19/05/2023 21:18הגב לתגובה זועוד 15 שנה לא יהיה רכב בנזין אחד.
- 8.סתם אחד 19/05/2023 20:38הגב לתגובה זופעם זה היה 50 אחוז ב3 שנים
- 7.תמשיכו לקנות מעל הפופיק, נפגש בפשיטת רגל שלכם! (ל"ת)פיזדץ 19/05/2023 19:49הגב לתגובה זו
- 6.טסלטור החשמלטור 19/05/2023 18:38הגב לתגובה זובערך חצי מעלות הרכב החשמלי הוא הסוללות. במוקדם או מאוחר, 8 עד 10 שנים, הלך על הסוללות וצריך להחליף. מי ישלם? אילן מאסק?
- בנון ישלם (ל"ת)בנון ישלם 20/05/2023 15:10הגב לתגובה זו
- 5.ירון 19/05/2023 17:30הגב לתגובה זוסמרטוטריה של עדר כבשים.לא סובל את החשמליות.
- 4.נו באמת 19/05/2023 16:50הגב לתגובה זוואז יש להם 3 אופציות: א. להביא מזומן ולהפרוע את הבלון ב. למכור את האוטו, לקנות אחר בעסקת בלון חדשה ולגלגל את החוב הלאה 3. להישאר עם הרכב הקיים ולקחת הלוואה כדי לפרוע את הבלון
- אחריות (ל"ת)קובי 20/05/2023 05:53הגב לתגובה זו
- 3.כל עוד יש דלק בתחנות לא קונה חשמלי (ל"ת)19/05/2023 16:04הגב לתגובה זו
- 2.חיים פעם אחת. אם אפשר אפילו מרצדס (ל"ת)משה 19/05/2023 16:00הגב לתגובה זו
- 1.השאלה לא כמה רוצים ,אלא (ל"ת)כמה יכולים? 19/05/2023 14:38הגב לתגובה זו