בדרך לאישור: נתג"ז תוכל לחבר גם מפעלים קטנים ובינוניים לתשתית גז

המשמעות: תוכל לפעול גם ברשת חלוקת הגז הטבעי. ביטן: "זה צעד מתבקש אחרי 14 שנה שבהם חיבור המשק לגז טבעי לא מתקדם"; רישיון ההולכה של החברה הממשלתית יוארך ב-15 שנים נוספות
 | 
telegram
(1)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הסעיף העוסק בהארכת תקופת רישיון ההולכה של חברת נתג"ז (נתיבי גז לישראל). התיקון נועד לאפשר לשר האנרגיה והתשתיות להאריך את רישיון ההולכה של נתג"ז ב-15 שנים נוספות, עד סוף יולי 2049. בנוסף, בהתאם לסיכום בישיבות הקודמות ולבקשת היו"ר ביטן, ההצעה כוללת תיקון שיאפשר לנתג"ז לפעול גם במקטע החלוקה, במקומות בהן יש בעיות בחיבור מפעלים לרשת הגז הטבעי.

לפני שבוע ערכה אותה וועדה דיון בנוגע להצעת ביטן לאפשר לחברה הממשלתית נתג"ז לחבר מפעלים קטנים ובינוניים לתשתית גז. הוא טען כי חברות החלוקה הפרטיות נכשלות בחיבור מזה 14 שנה. לכן, חברי הוועדה רצו לאפשר לה לפעול בתחום חיבור התשתיות לגז טבעי.

מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות, משה גראזי, התייחס לכך בדיון ואמר כי הוכן נוסח, והרשות קיבלה את התייחסויות נתג"ז ותואמה מול משרד האוצר והייעוץ המשפטי לוועדה. עו"ד צחי בר ציון ממשרד האנרגיה הוסיף כי לפי ההצעה שרי האנרגיה והאוצר יוכלו לאפשר את המהלך אם השתכנעו שלצורך פיתוח משק הגז הטבעי זה לא נכון לתת לגורם פרטי לבצע את עבודת החלוקה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

גראזי ציין, כי בנוסף תהייה הגבלה של עד 3 אזורי חלוקה שיוכלו לעבור לנתג"ז בו זמנית (מתוך 6 הקיימים כיום). בעקבות זאת התקיים דיון בין נציגי הממשלה בעניין, והוועדה יצאה להפסקה. לאחר ההפסקה אמר רפרנט אנרגיה באגף התקציבים באוצר, עידו מור, אמר כי ההצעה המקובלת על הצדדים היא להגביל 3 אזורי חלוקה, או 50% ממספר אזורי החלוקה, לפי הגבוה מבניהם. כמו כן, אושר, כי שר האנרגיה יוכל לקבוע מספר או שיעור אחר בתקנות באישור ועדת הכלכלה. במקרה של הגדלת מספר האזורים או השיעור יתייעץ שר האנרגיה עם שר האוצר.

מנכ"ל נתג"ז, שמואל תורג'מן, אמר כי החברה לא מתוקצבת ויש לה חוב גדול של 3 מיליארד שקלים וחצי, ולכן הוא מבקש שיהיה ברור שנתג"ז לא תחויב לבצע פעילות הפסדית. היו"ר ביטן אמר כי כבר 14 שנה מנסים לחבר את הגז הטבעי וזה לא קורה כנדרש, ובירושלים זה בכלל לא מתקדם. על רקע זה הוא ביקש לאפשר לשרים להכניס גם חברה ממשלתית למקטע החלוקה, ואמר: "חברה ממשלתית היא חלק מהמדינה, גם אם רוצים שהיא תהייה רק כלכלית. זה אינטרס של המדינה, אחרת לא היו נותנים לכם רישיון ולא היו מאריכים אותו. האוצר מעוניין בתיקון, ויכול להיות שאם זה יעלה כסף אז תשלמו פחות דיבידנד למדינה, ואם יהיו הפסדים אני מאמין שהאוצר יפצה ולכן אני לא רואה בעיה עם החשש הזה".

מנכ"ל נגב גז טבעי, משה שפיצר, התייחס להצעה ואמר כי מדובר במדרון חלקלק. "נתג"ז מבקשת בצדק לדאוג שזה יהיה כלכלי, גם אנחנו רוצים שזה יהיה כלכלי. הפעילות לא תהייה בחברה בת, וזה אומר סבסוד צולב בין ההולכה לחלוקה ואפשר יהיה לעשות קניבליזציה של האזורים ואז יצא מצב שלא בא לפתור את הבעיה של המקרים הלא רבים של היעדר חיבורים. השאלה אם זה לא דרקוני מדי ביחס למשימה". בתגובה לכך אמר היו"ר ביטן: "אנחנו לא רוצים להיות בידיים של החברות הפרטיות, אין לנו עניין להעביר סתם אזורים. גם זה ש-14 שנה החיבור מתקדם בקושי זו גם בעיה שצריך לתת עליה את הדעת".

היום התכנסה הוועדה להצבעה על הסתייגויות להצעה שהגישה האופוזיציה. בעד ההסתייגויות הצביעה ח"כ שלי טל מירון, והתנגדו להן היו"ר ביטן וחברי הכנסת אריאל קלנר, דן אילוז, וסימון מושיאשוילי. לאחר שנדחו כל ההסתייגות אישרה הוועדה, כאמור, את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית פה אחד.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עשור הגז היה תקוע בים בגלל
    אנונימי 26/06/2023 15:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנשים מטורפים,הנזק שנעשה כבר בלתי הפיך.פשוט שדדו את המשקיעים ושינו את החוקים בדיעבד.לעולם לא נסלח ולא נשכח את עושק המשקיעים הקטנים בקידוחים,בלעדינו הייתם שורפים רק פחם .מדינה זבל פח אשפה.מקווה שלא יקדחו פה לעולם אף משקיע.אחרי מה שעשו לנו צריך להיות טיפש רציני להתעסק עם קידוחים.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות