שני אנשי עסקים בחנו את הנהיגה האוטונומית של טסלה - וגרמו לסערה

אחד מהם חשב ש'הכל בסדר' אבל השני הציג פספוסים לא קטנים בתכונת הנהיגה FSD של טסלה. האם מינהל התנועה הלאומי בארה"ב צריך לחשוב שוב על האישור למערכת האוטונומית?
 | 
telegram
(1)

האם תוכנת הנהיגה האוטונומית של יצרנית כלי הרכב החשמליים טסלה TESLA INC +3.8% TESLA INC 352.56 +3.8% TESLA INC סגירה:0 פתיחה:341 גבוה:356.64 נמוך:337.7 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:   בטוחה? תלוי את מי שואלים כמובן, טסלה מוכרת את הגרסה המתקדמת ביותר של תוכנת הסיוע לנהג שלה FSD, שהם ראשי תיבות של Full Self Driving, תמורת 15,000 דולר או תמורת תשלום דמי מנוי חודשי. FSD היא מערכת נהיגה אוטונומית ברמה 2, כלומר - הנהגים צריכים להישאר מרוכזים בכביש 100% מהזמן. תוכנות ברמה 3-4 אמורות לאפשר לנהגים להפסיק לשים לב ולהסתמך לחלוטין על המכונית במצבים מסוימים.

שני משקיעי טסלה, שור ודב, יצאו לדרך - מה הייתה התוצאה? זו נשמעת כמו התחלה של בדיחה על תכונת הנהיגה האוטונומית של טסלה, אבל זה קרה במציאות. שני אנשי עסקים בארה"ב, אחד בעד טסלה והשני נגד, החליטו לנסוע יחד במכונית ולבדוק מקרוב את התוכנה. אבל התוצאות כמובן - נשארו חלוקות. 

רוס גרבר (Ross Gerber), שמחזיק בעצמו במניות של טסלה ומנכ"ל חברת ניהול נכסים שקרויה על שמו ומנגד - דן או'דווד (Dan O’Dowd), מייסד של חברת תוכנה ומי שלא מאמין בטסלה, יצאו לנסיעה המשותפת. השניים נסעו בסנטה מוניקה, קליפורניה, בדגם S שקנה גרבר ובו יש את תוכנת הנהיגה העצמית המלאה (FSD). גרבר רצה להראות  ש-FSD משתפר ומסוגל לנהל כמות משמעותית של נהיגה עירונית ללא התערבות. א'ודווד מבקר את תוכנת ה-FSD ורוצה שהיא תיאסר לשימוש בידי השלטונות.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

את התוצאה אתם יכולים לנחש לבד - גרבר יצא מהנסיעה תחת הרושם שהכל הלך מצוין, במהלך נסיעה של יותר משעה, שדרשה 'רק כמה התערבויות', בעוד או'דווד הרגיש אחרת. הוא פרסם בטוויטר סרטונים וציוצים של המכונית של טסלה מתקרבת לתמרור עצור, בהם נראה שגרבר נאלץ להתערב כשהטסלה שלו התקרבה לצומת מהר מדי, כשבמקביל רכב אחר פנה שמאלה בחדות מדי.

או'דווד טען ש-FSD ניסה "להרוג מישהו". אבל התוצאה לא איחרה לבוא בטוויטר - הרשת סערה. אנשים העלו סרטונים כשבהם הם מנתחים את הצילומים, אנשים הציגו מפות של הצומת שמראות שהקו לעצירה בפועל של הטסלה היה כמעט 10 מטרים אחרי תמרור העצירה - כלומר לא עמדה במשימה הבסיסית. 

"התוצאות של הנסיעה הנינוחה שלנו מחזקות ממצאים קודמים, לפיהם התוכנה לנהיגה עצמית מלאה של טסלה לפעמים מפספסת תמרורים קריטיים לבטיחות", אמר או'דאוד "אלמלא הבלימה של גרבר, ה-FSD היה מכניס אותנו לבית החולים, והופך את הנסיעה הרגועה של שעה אחת שלנו לטרגדיה". הוא כמובן קובע ש"אסור למכור לצרכנים מוצר שמנסה להרוג מישהו בכל שעה, שלא לדבר על להכניס אותו לכבישים הציבוריים שלנו".

FSD tried to kill us in an hour of city driving! Everyone should demand it be banned immediately. @NHTSAgov pic.twitter.com/OnV7A5MBUB

— Dan O'Dowd (@RealDanODowd) June 23, 2023

גרבר מנגד, הרגיש אחרת: "דן ואני נסענו על FSD בכל רחבי סנטה ברברה בנסיעה מושלמת", אמר. "כשלקחתי אותו הביתה קרה הדבר המגניב הזה של תמרור עצור, שבו ניתקתי את המכונית כשצפיתי שהמכונית הלבנה תפנה אליי ביציאה שמאלה. זה לא נחשב אירוע, זה נפוץ מאוד בעת שימוש ב-FSD".

אז יש בעיות במערכת, ובכל זאת, מינהל הבטיחות הלאומי בארצות הברית מאפשר את הנסיעה האוטונומית של טסלה. למה? יש כמה סיבות - מערכות סיוע לנהג משפרות את הבטיחות, מכונות מסוכנות פחות מבני אדם, רוב התאונות מתרחשות בגלל 'הגורם האנושי' - עייפות, נגיעה בטלפון סלולרי, וכמובן נהיגה תחת השפעת אלכוהול. אז למרות שהמערכת של טסלה רחוקה מלהיות מושלמת - היא כנראה טובה יותר מנהג אנושי, וזה רק יילך וישתפר ככל שהטכנולוגיה תשתפר.

מעבר לכך, בכל מערכת יש סיכון - כמו נהגים שלא ישימו לב. אבל מינהל הבטיחות יודע את זה, וזו הסיבה לדרישה מיצרניות הרכב לדווח על כל תקרית הכרוכה בשימוש בתוכנות הללו.

האמת היא שטסלה מדווחת על הכי הרבה אירועים של יצרנית רכב כלשהי - כ-800 מאז יולי 2021. הסיבה לכך היא שלחברה יש את הצי הגדול ביותר של כלי רכב על הכביש שמחוברים למערכת האוטונומית ומספרים לטסלה באופן אוטומטי מה קרה. יצרניות רכב אחרות נאלצות להסתמך על דוחות מפה לאוזן והמשטרה.

3 tests is not enough to determine if a bug has been fixed. We ran the test 7 more times for a total of 10. FSD failed to stop in 5/10 tests.@Tesla has not fixed the problem. Even with this option enabled, it still ran the stop line in 50% of our tests: https://t.co/bqEFEeeaQy pic.twitter.com/9dcpojwse1

— Dan O'Dowd (@RealDanODowd) June 27, 2023

מיותר לציין שהמינהל הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב לא מסתמך על טוויטר כדי למצוא את האירועים והתקלות. המינהל לוקח תלונות, חוקר אותן ודורש 'ריקול' (החזרה של הרכב לתיקון) אם הוא מזהה בעיית בטיחות. בנוסף, במינהל חוקרים את טכנולוגיית הסיוע לנהג של טסלה, מחייבת את החברה לבצע שינויים ותיקונים שונים.

וזהו כמובן יחס הסיכוי סיכון בטסלה: אם העולם באמת ייאמץ במהירות את התכונות האוטונומיות אפשר לדמיין את הרווחים של טסלה מזנקים. מי שחושב כך היא כידוע קת'י ווד, המשקיעה הספקולנטית במניות הטכנולוגיה, ואילון מאסק מנכ"ל טסלה, שמאמינים שהחברה צריכה להיות מתומחרת פי 4-5 ואולי אפילו יותר. מבחינתם, טסלה היא הרבה יותר אפילו מאפל. האם זה יקרה? נשאיר לעתיד לקבוע.

אז הפוטנציאל גבוה. הסיכון הוא ש-FSD לא הופך לנהיגה עצמית באמת ושמערכות אחרות יהיו טובות ממנו. זה הופך לבעיית נתח שוק עבור טסלה. קיים גם סיכון שמנהל הבטיחות יעשה משהו דרמטי וידרוש ביטול של FSD. זה משהו שמשקיעים צריכים לקחת בחשבון, אבל נראה שהסיכון לכך קטן.

מניית טסלה לא הושפעה יחסית מהאירוע. המניות ירדו ב-9% בחמשת הימים האחרונים, אך הצניחות הזו הגיעה לאחר שהן עלו ביותר מ-50% בארבעת השבועות הקודמים. מניית טסלה עלתה בכ-103% עד כה השנה.

מניית טסלה נסחרת כעת במחיר של כ-257 דולר למניה והיא נסחרת לפי שווי שוק של 813 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עיזבו
    לרון 29/06/2023 04:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בני האדם לא נועדו לעוף כציפורים לצלול כדגים לטוס למאדים או להפעיל מכוניות אוטונומיות או מעופפות
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות