מימון ישיר: ההוצאות להפסדי אשראי זינקו ב-250%, והפילו את הרווח ב-50%. "הופתענו מעוצמת הגידול בהפסדי אשראי - פועלים לשפר"

מימון ישיר טענה בתוקף בשיחות עם ביזפורטל שתחום הרכב יציב כמו ברזל ושההוצאות להפסדי אשראי של החברה לא יגיעו לאזור ה-5%, אבל דברי החברה התבררו כלא נכונים - ברבעון הנוכחי הן זינקו ל-4.55% (לעומת 1.9% לפני שנה ו-2.65% ברבעון הקודם). החברה מנסה להקשיח את החיתום כדי לרדת לנזקי אשראי של 3% בשנת 2024; במקביל - הרווח נפל ב-50% כאשר ההכנסות בכלל גדלו; לא סתם המניה נפלה ב-50% תוך שנה. ובכל זאת - כעת המניה לא יקרה: מכפיל 8-9
 |   | 
telegram
(6)

ערן וולף מנכ"ל מימון ישיר, מודה בשיחה עם ביזפורטל, שהוא לא צפה את עוצמת הגידול בהפרשות להפסדי האשראי של החברה "הופתענו מעוצמת העלייה בהפרשות, זה הכי גבוה שהיה אי פעם בחברה וזה גבוה מדי. אמנם העלנו ריביות אבל זינוק כזה בהפרשות הוא מעבר לעלייה בריבית וזה פגע בנו. אבל אנחנו נוקטים בפעולות ומאמינים שתוך רבעון כבר יהיה שיפור בהלוואות שאינן רכב והחל מ-2024 גם בהלוואות הרכב, כך שנזק האשראי לא יעלה על 3%. בהלוואות הסולו הנזק הגיע ל-11%, כולל הפרשה כללית שעשינו בגלל הסתכלות צופה פני עתיד שאומרת שלא מתעלמים ואומרים יש לנו הלוואות תקינות עכשיו אבל יש הבנה שהמצב המאקרו כלכלי של הריבית והאינפלציה משפיע על הצרכנים יותר ממה שצפינו. בלי ההפרשה הכללית היה מדובר על 5-6%. גם זה גבוה ולכן אנחנו פועלים ומקשיחים את מדיניות החיתום ומסרבים יותר לתת הלוואות. זה לא בגלל ירידה בביקוש לרכישת כלי רכב. ביחס לשנה שעברה יש עליה.

נראה שתחום המשכנתאות מתחיל אצלכם ברגל ימין?
וולף: "זה נקודת האור בדוחות שלנו. המשכנתאות הן הצלחה מסחררת, זה עולה מרבעון לרבעון ואנחנו צופים שיהיה רווחי בתחילת 2024, שזה בערך שנה וחצי לפני התחזית שלנו. התחום הזה הולך לעשות משהו גדול בחברה בשנים הקרובות."

איפה תהיו עוד שנתיים שלוש?
"האסטרטגיה שלנו בנויה לכמה שנים - בתחום המשכנתאות נראה שאנחנו הולכים לממש את התחזיות שלנו ולקחת נתח בשוק ובגלל גודל השוק זה ייתן לנו תיק של הרבה מיליארדי שקלים. ובמקביל – תחום המרקטינג ברכב יביא אותנו לגישה ללקוחות שאנחנו מביאים לסוכניות ולא הן מביאות אלינו וזה יכול מאוד לשרת את המטרות שלנו ולהגדיל את תיק של הלוואות הרכב

כותרת ראשית

- כל הכותרות


חברות האשראי החוץ בנקאי נפגעות מעליית הריבית במשק, וזה הגיוני. לאנשים קשה יותר לשלם את ההלוואות היקרות יותר כאשר הריבית עולה, גם כך הם לקחו הלוואות בריבית גבוהה יחסית למערכת הבנקאית וכאשר ההלוואות במערכת הבנקאית מגיעות ליותר מ-10%, באשראי החוץ בנקאי זה רק יותר גבוה. כמו הבנקים, גם חברות האשראי החוץ בנקאי חייבות להגדיל את ההפרשה שלהן להפסדי אשראי. זה לא אומר שהן חברות לא טובות (חלק באמת מתבררות כלא טובות) אבל זה אומר שהן מסוכנות יותר. מצד שני -כשחברה כמו מימון ישיר מרוויחה בקצב שנתי של 165 מיליון שקל, אחרי ההפרשות הגדולות, וכאשר המניה נפלה ב-12 החודשים האחרונים ב-50% ונסחרת לפי שווי של 1.35 מיליארד שקל, אז מכפיל הרווח שלה הוא 8-9, וזה לא יקר.

הבעיה היא שמימון ישיר מימון ישיר -1.57% מימון ישיר 55,350 -1.57% מימון ישיר בסיס:56,230 פתיחה:56,230 גבוה:56,230 נמוך:55,160 תמורה:783,298 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ניסו לטעון שהכל בסדר, להגיד שאצלם זה לא המצב והשאלה אם לא היה אפשר לצפות את זה באותו זמן. הרי זה היה על השולחן שהריבית כבר עלתה בצורה משמעותית. כשהצבענו על הסכנה אמרו לנו במימון ישיר בתוקף, עזבו זה גשם, הכל יהיה בסדר, אצלנו אין סיכון משמעותי כי זה הלוואות לתחום הרכב, וגם במשבר הפיננסי הגדול של 2008 אנשים המשיכו לשלם את הלוואות הרכב. הם אמרו שהם כבר מבצעים הקשחה בחיתום כדי שההפרשות לא יעלו (ואפילו כבר ירדו) ושהם עוברים יותר להלוואות רכב ופחות לשאר התחומים. כשהתעקשנו, טען ערן וולף, מנכ"ל החברה, בראיון לביזפורטל, שהעלייה בהפרשות להפסדי אשראי לא תגיע לאזור ה-5%, כיוון שמדובר על תחום הלוואות הרכב. אבל המתמטיקה עושה את שלה, וכעת מתברר שהחששות היו מוצדקים - יש זינוק בהפרשות של פי 3 בתחום הלוואות הרכב ופי 7 בתחום הלוואות הסולו. גם השוק הבין את זה כמובן והפיל את מניית מימון ישיר ב-12 החודשים האחרונים ב-47%. 

> השקת דירוג החברות של ביזפורטל וגם: מי יהיו הענקיות הישראליות הבאות והאם אפשר להשקיע בהן כבר עכשיו? - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל בה ישתתפו מומחי ההשקעות הגדולים בארץ.

מימון ישיר מדווחת על זינוק של 250% בהפרשות להפסדי אשראי ל-4.55% לעומת 1.9% ברבעון המקביל ו-2.65% ברבעון הקודם. לדברי החברה, "עיקר הגידול בשיעור הפסדי האשראי, נובע עקב גידול בשיעור ההלוואות שהגיעו לכשל אשראי בתקופת הדוח אל מול התקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, בשיעור הפסדי האשראי של הלוואות הסולו חל גידול משמעותי יותר מאשר בשיעור הפסדי האשראי של הלוואות הרכב" - אבל הלוואות סולו הן הלוואות השלמה שנותנים אותם יחד עם רכישת כלי רכב, כלומר גם הן חלק מאותו תחום בסופו של דבר. בחברה כמובן גם אומרים שחלק מהגידול זה בגלל עליה של 46% בגודל תיק האשראי, אבל כאמור - זו לא הסיבה העיקרית, ומעבר לכך - הנפילה בשורה התחתונה של 50% ברווח נובעת למרות הגידול המשמעותי בתיק האשראי, כך שגם זה לא באמת מהווה חדשות טובות לחברה.

הנה הזינוק בהפרשות מתחילת השנה הן בתחום הלוואות הרכב והן בתחום הסולו: ברור שהזינוק ב'סולו' גדול יותר (זינוק של פי 7 לעומת זינוק של פי 3 בהלוואות הרכב, וזאת בזמן שהיקף הלוואות הסולו גדל ב-30% והיקף הלוואות רכב גדל ב-40% באותו זמן) כי מדובר בתחום הרבה יותר קטן ולכן כל שינוי באחוזים הוא משמעותי, אבל אי אפשר להתעלם גם מהזינוק בהפרשות בתחום הלוואות הרכב:
הזינוק בהפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר, מקור: דוחות החברה למחצית השניה של 2023
הזינוק בהפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר, מקור: דוחות החברה למחצית השניה של 2023

אז כיצד מימון ישיר מנסה להתמודד עם הסכנה החדשה מבחינתה? היא מקשיחה "משמעותית" את תנאי החיתום בהלוואות, ובפרט בהלוואות שאין מאחוריהן בטוחה. וכתוצאה מכך היא מקווה לראות ירידה באחוז נזקי האשראי בהלוואות במגזר הסולו והחל משנת 2024 ירידה בשיעור הנזק בהלוואות הרכב, "כך שבשנת 2024 שיעור הפסדי אשראי המשוקלל לא יעלה על שיעור של כ-3%, בהנחה כי לא יהיה שינוי משמעותי לרעה בתנאי המקרו במשק".

זה כמובן חשוב להקשיח את תנאי המימון כדי לא לספוג כשלי אשראי, רק שבמימון ישיר גם אמרו אותו דבר כבר לפני חצי שנה באותו ראיון: "אתה יכול לראות מה קורה עכשיו. למרות שהריבית עלתה והיא גבוהה ולמרות שהסיכון בשוק גבוה - נזק האשראי נמוך יותר ביחס לשנים קודמות. אנחנו מדברים על נזק אשראי ממוצע של 2.33% בשנה האחרונה (2.48% ברבעון האחרון. נ"א)". אנחנו מעלים את נתח הרכב ביחס לעבר ומקשיחים קצת את המודל והנה זה כבר השפיע על הירידה בנזק ברבעון האחרון" - הבעיה היא שלמרות ניסיונות ההרגעה הללו של וולף, ברבעון הנוכחי חל זינוק מדהים בהפרשות.

וולף גם טען בזמנו ש"בהלוואות לכל מטרה עליית הריבית מהווה יותר סיכון. בגלל זה הקטנו את הנתח של ההלוואות לכל מטרה בתיק שלנו. זה היה 30%, עכשיו זה 15% וזו גם חלק מהירידה בסיכון הכללי שלנו שהוא מאוד נשלט. אנחנו מתמקדים בתחום הלוואות הרכב ואפשר לראות היסטורית, מה קרה בעולם תמיד גם במשברים הכי קשים, תמיד ההלוואות ברכב תמיד היו הכי יציבות".

כעת אומרת החברה בדיווח, "חשוב לציין כי בהלוואות שהומחו שיעור הפסדי האשראי נמוך משמעותית והינו בהתאם לתחזיות החברה" - כלומר בשאר ההלוואות ההפסדים היו מעל תחזיות החברה.

כעת נותר רק לקוות שמימון ישיר תקפיד להעביר את מה שקורה בשוק וצפוי להשפיע בצורה יותר מדויקת מול המשקיעים שלה בהמשך הדרך ולא תנסה להציג מציאות שהכל טוב כשיש בעיות. 

ובחזרה לדוחות, ההכנסות קפאו על שמריהן והסתכמו ב-377 מיליון שקל, לעומת 375 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הנקי נפל ב-49% והסתכם ב-35.7 מיליון שקל בהשוואה ל-73.9 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה (ו-47.3 מיליון ברבעון הקודם), וזאת כאמור כאשר יתרת תיק ההלוואות גדלה ל-7.1 מיליארד שקל לעומת 6.3 מיליארד בסוף השנה שעברה והיקף ההלוואות החדשות שגדלו בשנה האחרונה חזרו לרדת ברבעון האחרון ביחס לרבעון הקודם - 2.1 מיליארד שקל לעומת 2.4 מיליארד.
היקף יתרת תחום ההלוואות החדש של החברה עומד על 242 מיליון שקל ובמימון ישיר שהחברה הבת שמנהלת את התחום תעבור לרווחיות בשנת 2024. 

וולף גם אמר אז כי "כשמסביב הכל נראה לא טוב מימון ישיר צומחת ברווחים שלה בצורה משמעותית, מגדילה כמויות ועושה המחאות תיקים בהיקפים גדולים יותר". האם בעצם כעת מתברר שיש בעיה? ירידה ברווחים וחוסר צמיחה? וולף מן הסתם יגיד עכשיו שמה שחשוב יותר זה ביצוע ההחמאות.

מימון ישיר תחלק דיבידנד של 18 מיליון שקל אחרי תוצאות הרבעון שאותו היא תשלם ב-11 בספטמבר.

ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר, מסר על רקע הדוחות החלשים: "אנו מסכמים רבעון המאופיין בהמשך צמיחה בהיקף תיקי ההלוואות של החברה לצד ביקושים גבוהים לרכישות של תיקים אלו, וזאת על אף סביבת הריבית הגבוהה. עם זאת, כתוצאה מהעלייה החדה בעלויות המימון ומצב השוק אשר הביאו להקשחת תנאי העמדת ההלוואות והגדלת ההפרשות להפסדי אשראי, רווחיות החברה בתקופה זו הייתה נמוכה יותר. אנו סבורים, כי לאור מגמת היציבות המסתמנת בסביבת הריבית יחד עם המשך טיוב תיקי ההלוואות שלנו והצמיחה בתחום המשכנתאות, אנו צפויים להמשך צמיחה וחזרה לשיעור נזקי אשראי בהיקפים דומים לאלו שהחברה ידעה טרם פרוץ משבר הקורונה.  

"מתחילת השנה בוצעו עסקאות המחאה של תיקי ההלוואות בהיקף משמעותי של כ- 2.1 מיליארד שקל, כאשר מדובר בתיקי הלוואות רכב בלבד עם שיעורי נזק נמוך יחסית. בנוסף, קיימים ביקושים גבוהים למשכנתאות שמעניקה החברה, ולהערכתנו נעבור לרווחיות בתחום זה כבר בתחילת 2024. לאחרונה דיווחנו על השלמת העסקה עם מנורה אשר במקביל לכניסתה כשותפה בחברת המשכנתאות העמידה לחברה מסגרת אשראי של מיליארד שקל. אנו ממשיכים להתבסס כגורם משמעותי בעולם הרכב באמצעות פיתוח המרקטפלייס אשר יחד עם תחום המשכנתאות, יהוו להערכתנו, את מנועי הצמיחה של החברה בשנים הקרובות."

למידע נוסף על מניית מימון ישיר לחצו כאן

תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    תודה לאל!!!
    אחד שנדפק 23/08/2023 15:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לוקחים בלי סוף ריביות לא דואגים לשירות לקוחות ואחר כך מעבירים את זה לאיזה בנק שמוסיף עוד ריביות
    סגור
  • 4.
    חברה שמתנהגת כמו שוק אפור
    בני 21/08/2023 20:12
    הגב לתגובה זו
    5 2
    להתרחק כמו מאש
    סגור
  • 3.
    התיק גדל - הריביות עוד מעט בירידה ואיתם יעלו הרווחים
    שמוליק 21/08/2023 15:43
    הגב לתגובה זו
    0 3
    כבר רואים באופק הורדות ריבית ובגלל שהתיק גדל - החברה תחזור לשבור שיאים בהכנסות ורווחים. עוד 10 שנים ניא מתחרה בבנקים במשכנתאות.
    סגור
  • 2.
    התיק גדל, הפסדים הם חד-פעמיים, כל הבעייתיים ינוקו בסוף
    שמוליק 21/08/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
    0 4
    זה מכה חד פעמים, כל פושטי הרגל ינוקו מהתיק עכשיו. וגם האינפלציה תרד וגם הוצאות מימון ירדו. עוד שנה צפוי רווח שיא.
    סגור
  • הפסדים חד פעמיים? על מי אתה עובד. על המשקיעים? (ל"ת)
    פקח 22/08/2023 15:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 1.
    כל החוץ בנקאי בעייתי
    שולתתתת1 21/08/2023 10:36
    הגב לתגובה זו
    8 0
    לא סתם הבנקים לא מאשרים הלוואות ללקוחות בעייתיים.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות