איגוד עובדי הרכב פתח בשביתה לאחר כישלון המשא ומתן
איגוד עובדי הרכב (UAW) פתח בשביתה חלקית ראשונה אי פעם של כמעט 13 אלף עובדים כנגד שלושת יצריות הרכב הגדולות: פורד FORD MOTOR +3.52% FORD MOTOR 11.18 +3.52% סגירה:0 פתיחה:10.78 גבוה:11.38 נמוך:10.78 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS +5.1% GENERAL MOT 58.52 +5.1% סגירה:0 פתיחה:55.73 גבוה:58.9 נמוך:55.65 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: וסטלנטיס STELLANTIS N.V +1.52% STELLANTIS 13.05 +1.52% סגירה:0 פתיחה:12.74 גבוה:13.17 נמוך:12.73 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכם בנוגע לחוזה העובדה החדש טרם הדדליין שהיה עד אתמול בלילה.
האיגוד קרא לעובדים להפסיק את העבודה בשלושה מפעלי רכב שונים ומרכזיים של כל אחת מיצרניות הרכב, לאחר שדרישותיו להעלאות שכר משמעותיות ותנאים אחרים לא נענו. נשיא האיגוד שון פיין הזהיר בשידור חי לפני שעבר המועד האחרון להשלמת ההסכם: "לראשונה בהיסטוריה שלנו נפגע בבת אחת בכל שלושת החברות הגדולות". פיין חזר שוב ושוב במהלך הקיץ והזהיר משביתה כשלדבריו העובדים מאסו בשכר שלא עולה, ויתורים שהאיגוד עשה משנים קודמות וסגירות מפעלים שהרסו משפחות.
נשמעו קולות אכזבה בקרב העובדים, לאחר שהנהגת האיגוד הכריזה על שביתה חלקית בלבד. בעוד חלק מחברי האיגוד רצו שביתה מלאה בכל שלושת החברות, הדבר עלול להיות מסוכן ויקר. פיין הגיב והזכיר לחברי האיגוד כי מפעלים אחרים יצטרפו לשביתה לפי הצורך.
בג'נרל מוטורס הגיבו לשביתה במפעלה במיזורי ואמרו: "אנחנו מאוכזבים מהפעולות של איגוד עובדי הרכב, למרות החבילה הכלכלית חסרת התקדים ש-GM הניחה על השולחן, שכוללת העלאות שכר היסטוריות והתחייבויות ייצור". ב-GM אמרו כי ימשיכו להתמקח בתום לב. גם בסטלנטיס הגיבו ואמרו כי הם "מאוכזבים מסירובה של הנהגת UAW לעסוק בצורה אחראית על מנת להגיע להסכם הוגן לטובת העובדים, משפחותיהם ולקוחות החברות". בפורד פרסמו הצהרה ואמרו כי "ההצעה הנגדית של UAW הציגה תזוזה מעטה מאוד מהדרישות הראשוניות של האיגוד" והוסיפו גם כי דרישת האיגוד יותר מתכפיל את עלויות העבודה של פורד.
איגוד עובדי הרכב מייצג כ-150 אלף עובדים בשלושת יצרניות הרכב הגדולות. השביתה החלקית לא ממש השפיעה על מניות החברות כששלושתן מגיבות בעליות שערים של עד 2%. לפי הנתונים, האיגוד דורש העלאת שכר של 40%, שתתפרס על חוזה של 4 שנים וזאת כדי להתאים את העלייה בשכר המנכ"לים ולהפסיק את עבודת החברות לפי שיטת השכר המדורגת מ-2007, כשעובדים חדשים מקבלים שכר נמוך יותר. עבור אותם עובדים חדשים יכול לקחת כ-8 שנים עד שיגיעו לשכר של 32 דולר לשעה. באיגוד שואפים לכך שהדרך לשכר גבוה יותר תקוצץ ל-90 יום בלבד. בנוסף לכך, פיין דורש התאמות ליוקר המחיה כדי למנוע את השפעת האינפלציה, דרכים להבטיח ביטחון תעסוקתי - כמו הזכות לשבות נגד סגירת מפעלים ויותר חופשות בתשלום והטבות לפנסיונרים.
על פי הוול-סטריט ג'ורנל, עלויות העבודה כולל הטבות בשלושת החברות מגיעות לכ-65 דולר לשעה בממוצע. זאת בהשוואה ליצרנית הרכבים החשמליים טסלה שם העלויות עומדות על 45 דולר לשעה בממוצע ו-55 דולר אצל יצרניות הרכב הסיניות. אם הפער יגדל מדי גורמים בחברות חוששים שהם יהיו בעמדת נחיתות מול חברות שאינן מאוגדות כמו טסלה. בג'נרל מוטורס הודיעו אמש כי הגישו "הצעת שיא" שכללה תוסת שכר של 20% במהלך החוזה, מסלול קצר יותר של ארבע שנים לשכר גבוה ועד חמישה שבועות של חופשה. "אנחנו נמצאים בנקודת מפנה במסע שלנו, כדי להבטיח שהחברה שלנו תשגשג ב-100 השנים הבאות אנחנו צריכים שכולם יהיו בזה יחד ולוודא שאנחנו עושים זאת נכון", אמרה מנכ"לית GM, מרי בארה.
איגוד עובדי הרכב פועל באסטרטגיה כזו שלא מאפשרת לחברות לדעת באיזה מפעל צפויה שביתה, על מנת לתת לאיגוד "גמישות מרבית" בשולחן המשא ומתן. הגישה הזו יכולה לעזור לאיגוד להרחיב את קרן השביתה שלו בסך 825 מיליון דולר, שבה היא צפויה להשתמש כדי לשלם לעובדים השובתים כ-500 דולר לשבוע. "אנחנו עובדים קשה בניסיון להגיע להסכם שיהיה צודק כלכלית וחברתית עבור חברינו", אמר פיין. "היינו תקיפים ואנו מחויבים לזכות בהסכם עם שלושת החברות הגדולות שישקף את ההקרבה המדהימה והתרומות שעשו חברי האיגוד למען החברות הללו".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה