מחפשים מכונית חשמלית יד-שנייה? אלו הסיכונים שכדאי לכם לקחת בחשבון
לראות מכוניות חשמליות בישראל כבר הפך לדבר מובן מאליו. הן בכל מקום וגם נתוני משרד האנרגיה שפורסמו בשבוע שעבר מאשרים זאת. שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים עומד כיום (2023) על כ-16% מהרכבים החדשים. במשרד האנרגיה צופים כי שיעורן יעלה ל-26% ב-2025 ויזנק ל-90% ב-2030. יתרה מכך, במשרד האנרגיה מעריכים כי עד שנת 2040 כ-100% מהמכוניות החדשות בישראל תהיינה חשמליות. ניסיון העבר מלמד שמוצר שהגיע לאחוז חדירה של כ-8% לפחות נמצא בפוטנציאל גבוה במיוחד להרחבת החדירה, על אחת כמה וכמה חדירה נוכחית של כ-16%.
נתונים אלו מלמדים כי כמות העסקאות של מכוניות חשמליות עולה, ומכאן שגם עסקאות הרכבים המשומשים של רכבים חשמליים. סימן השאלה הראשון שעולה במקרים של עסקאות יד-שנייה במכוניות חשמליות הוא טיב הסוללה. עד כמה נשחקה, מהירות הטעינה, האם היא נטענת כהלכה, או במילים אחרות, כמה זמן נשאר לה לחיות? ממספר בדיקות שנערכו הגיעו למסקנה כי אורך חיי סוללת רכב חשמלי נע בין 10 ל-12 שנים. אבל באמצעות שימוש נכון ברכב ושמירה עליו, תוכלו לגרום לכך שסוללת הרכב שלכם תאריך ימים. עם זאת, כשרוכש רכב יד שנייה בודק את הרכב הוא מתקשה להעריך את איכות הסוללה וזה כשלעצמו מייצר דיסקאונט על המחיר. זאת ועוד - מדובר בשוק שמתקדם טכנולוגית במהירות והשאלה היותר מורכבת היא מדוע לקנות רכב חשמלי יד שנייה שבקרוב עלול להיות לא רלבנטי בהינתן הטכנולוגיות החדשות, הטעינה והסוללות החדשות.
זאת שאלה שעדיין אין לה מענה. יש שוק של יד שנייה כי תמיד יש ביקוש והיצע, אבל להבדיל מרכבים על בנזין שהשחיקה בהן ידועה, יש הרבה נעלמים בשוק הרכבים יד שנייה החשמליים וכל זה עוד לפני שמתייחסים לשינויים בשיעורי מס הקנייה. הכוונה של משרד האוצר לעלות את מס הקנייה מ-20% ל-35% בתחילת 24 ובהמשך להגדילו, דווקא עוזרת למחירי היד שנייה, כי ברגע שרכבים חדשים עולים יותר גם רכבי יד שנייה עולים במחיר.
הסוללה - משפיעה מאוד על המחיר
טיב הסוללה תלוי בעיקר בטיב תחזוקת המכונית ובאופן הנהיגה. אבל מה קורה במצב שבו הסוללה נפגעה בצורה כזו שכבר ישנה פגיעה בנסיעה של הרכב, למשל שהוא אינו מצליח לנסוע מרחקים מסוימים ללא הגברת תדירות הטעינה או פגיעה כזו שדורשת את החלפת הסוללה? כאן כבר הנזק יכול להיות משמעותי הרבה יותר. עלות החלפת סוללה מגיעה לעשרות אלפי שקלים כאשר בחלק מהרכבים - בעיקר טסלה ומרצדס - העלות עלולה להתקרב לכ-100,000 שקל ובעצם עשויה לפגוע בעצם קיום העסקה.לכך יש להוסיף את הסיכון המוגבר של פגיעה פיזית בסוללה בעת תאונת דרכים והעלות הנגזרת מכך, דבר שכמובן גם עלול לקרות במכונית חשמלית חדשה. אז נכון שגם במכוניות בנזין עלול להיגרם נזק כספי גבוה במיוחד, אך השאלה המתבקשת היא האם רמת הסיכון שכרוכה במכונית חשמלית היא כדאית? במקרה הזה הדעות הן חלוקות היות שיש כיסוי ביטוחי, אבל כל מקרה לגופו.
כמה עולה רכב חשמלי משומש?
מחיר הרכב החשמלי הפופולארי ביותר - טסלה מודל 3 - חווה ירידת מחירים לאחרונה גם על רקע ההשקות של הדגמים החדשים. טסלה 3 סטנדרט ריינג' פלוס מודל 2021 שהייתה שווה בחודש אוגוסט 148 אלף שקל ירדה בכ-3% ושווה כעת 142-144 אלף שקל. עם זאת, בכל הקשור לטסלה רצוי לשמור על עין פקוחה לנוכח ההשקות כאמור שטרם מגולמות במחירונים.
גם מחיר רכב הכביש-שטח החשמלי של AIWAYS - ה-5U - ירד מכ-126,500 שקל לכ-121500-122,500 שקל למודל 2021 - ירידה ממוצעת של כ-4%, בדומה לטסלה. במובן מסוים מדובר במחיר אטרקטיבי למכונית סינית-חשמלית יד-שנייה שכן עד כה לא נראו הרבה מחירים בסדר הגודל הזה. עוד רכב חשמלי פופולארי בישראל הוא הג'ילי ג'יאומטרי C כאשר דגם הפרו מתומחר כעת במחירונים בכ-118,000-119,000 שקל. בסך הכל נראה כי שיעור הירידה במחירי המכוניות החשמלית המשומשות בישראל יורד ב-3%, בזמן האחרון. אך ברגע שיושקו דגמים נוספים צפויה המשך ירידה. מעבר לכך, כמו ברכבים על בנזין, המחירון מוטה כלפי מעלה. בפועל יש עסקאות במחירים נמוכים ב-5% ומעלה ממחירי המחירון.
מעל לכל צריך לזכור ששוק הרכב החשמלי בישראל - וגם בעולם - עדיין נמצא בתחילת דרכו וככל שהוא יצבור ותק כך יתגלו ה"חוליים" שבמוצר. עם זאת, אין להפחית בחשיבות של הבשורה הסביבתית הזו שצפויה, עפ"י ההערכות, לשנות מקצה לקצה את עולם הרכב ב-20 השנים הקרובות. אבל, רוכשי רכב חשמלי חדש וגם רוכשי רכבים יד שנייה, עלולים לאבד ערך יותר מאשר ברכבים על בנזין.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
14.חשמלי או לא, צריך להגן על העברת בעלותאורית 20/09/2023 08:45הגב לתגובה זו0 0יש כבר שירותים כאלה: קארפיי, ביזקאר וכד' (אחד מהם של עומר אדם), בן דוד שלי מכר לסוחר שנעלם בלי להעביר בעלות, לא אכפת היה לו הכסף... מאז אנחנו רק עם הגנה כזו, ככה הכסף לא עובר עד שמעבירים בעלות בדואר או באתר של הדוארסגור
-
13.רכב חשמלי זה למליאניםרציו 18/09/2023 07:10הגב לתגובה זו8 1העניים נוסעים ברכב נורמליסגור
-
להפךאילן 18/09/2023 11:56הגב לתגובה זו3 0חוסך טיפולים, חוסך דלק , רישןיסגור
-
12.אין מכן י בדיקה שיכולים לבדוק את הסוללה? (ל"ת)יוסי 18/09/2023 05:40הגב לתגובה זו0 0סגור
-
בוודאי שישאלקטרון 19/09/2023 00:12הגב לתגובה זו1 0יותר ויותר מוסכים יכולים לתת נתוני סוללה, בקרוב זה יהיה הסטנדרטסגור
- טען עוד
-
11.הרבה טעויותלקוח מרוצה 17/09/2023 23:17הגב לתגובה זו7 11. אין בעיה לקבל את נתוני הסוללה בבדיקה פשוטה במוסך 2. לפי נתונים של חברת טסלה הסוללות מראות אמינות גבוהה, מעל 10 שנים וחצי מיליון קילומטרים בלי דעיכה משמעותית 3. הסוללה מחולקת למודולים, במידה ויש תקלה לא מחליפים את כל הסוללה, רק את המודול הבעייתי 4. פגיעה בתאונה מכוסה על ידי הביטוח ולכן אין כאן סיכון מוגבר כמו שנכתב 5. לא נכון להגיד שהשוק הרכבים החשמליים נמצא בתחילת דרכו, טסלה מוכרת מכוניות משנת 2008, בשנים האחרונות מוכרת סביב מיליון מכוניות בשנה. 6. החישוב של אובדן הערך שגוי. משפחה ישראלית ממוצעת שמחזיקה רכב חשמלי חוסכת בסביבות 1500 שח בחודש על דלק, 18,000 בשנה. בעשר שנים מחזירים את מחיר הרכב ויותרסגור
-
מעניין וחשוב (ל"ת)שמח ללמוד 19/09/2023 00:10הגב לתגובה זו2 0סגור
-
10.חשמליותיעקב 17/09/2023 23:11הגב לתגובה זו5 1לדעתי הכתב לא מכיר מקרוב רכבים חשמליים.הם אמינים מאוד כמעט 0 תקלות אין חלקים נעים במנוע אז התחזוקה היא מינימלית יש אחריות על הסוללה ל8 שנים ו5 שנים אחריות לרכב והחשמל עולה כ20% מבנזין אחלה עסקה למי שיכול להתקין עמדת הטענה ליד הבית לא לחשוש זו חווית נהיגה אחרתסגור
-
9.המימן ינצח. חכו. החשמלי מזהם יותר ממנו. (ל"ת)יובל 17/09/2023 22:17הגב לתגובה זו3 0סגור
-
8.חכו עוד כמהשנים כשמלא מכוניות יתקעו באיילון טעינת חרום.. 17/09/2023 20:19הגב לתגובה זו2 3חכוסגור
-
7.כמו בטיפריקורדרלרון 17/09/2023 20:05הגב לתגובה זו1 4של פעם,נגמר לא יכולת לתקן,גם המכונית סוללתה תיגמר סע על קוקינטסגור
-
6.ממש לא נכוןבעלי ג'ילי 17/09/2023 19:34הגב לתגובה זו1 1בריאות סוללה נמדדת בצורה מדוייקת במוסך עם מחשב בניגוד להערכה של מנוע בנזין. למנוע חשמלי הבלאי אפסי. וביד 2 מוכרים במחירון ולעיתים מעל.סגור
-
5.תחזית לא ידועהאבי 17/09/2023 18:08הגב לתגובה זו1 2מה אתם מדברים על 2030 ו2040- לא רציניסגור
-
4.אליה וקוץ בה... (ל"ת)חנן 17/09/2023 17:32הגב לתגובה זו1 3סגור
-
3.לא יחזיק הרבהגארפילד 17/09/2023 15:44הגב לתגובה זו10 1רכב חשמלי זה פיתרון אמצעי תחלופה עד המימן שיתחזק בארץ ובעולם.סגור
-
2.לפנסיונריםרכב חשמלי מצאים אך ורק לפנסיונרים משועוממים שמחפשי 17/09/2023 14:09הגב לתגובה זו2 7רכב חשמלי מצאים אך ורק לפנסיונרים משועוממים שמחפשים הטענה כל יום וכל היוםסגור
-
1.לא מבין מאיפה הפלצת את המספריםארתור 17/09/2023 14:07הגב לתגובה זו3 7הסוללה של רכב חשמלי היא עד 1000 טעינות, אתה חולם שהיא תחזיק מעל 12 שנה.סגור
-
עד 1000 טעינות?בלושי 18/09/2023 06:21הגב לתגובה זו2 1כלומר אם מישהו טוען את הרכב כל יום שני אז אחרי 5.5 ושנים הסוללה סיימה את תפקידה? ממש קסם, כי יש רכבים חשמליים שנוסעים כבר יותר מזה, וגם אחריות היצרן היא 8 שנים מינימום.סגור
-
56 שבועות בשנה 1000/56 זה בערך 19 שנה (ל"ת)א ב י 19/09/2023 18:14הגב לתגובה זו0 0סגור
-
הבאתמאיפה 17/09/2023 23:53הגב לתגובה זו0 0שיש הגבלה על כמות הטעינות? זו סוללה שאוגרת אנרגיה ופורקת אותה. אין הגבלה. אבל בגלל שיש בלאי לסוללה ולחומרים הכימיים, כמות / מהירות הטעינה / מהירות הפריקה יורדת לאורך השנים.סגור
-
גגגהטענה כל 3 ימים 17/09/2023 20:47הגב לתגובה זו0 2טעות 1500-היוםסגור