הסוף לשביתות? פורד הגיעה להסכם עם איגוד העובדים בקנדה
הסכמים קיבוציים בסקטור הרכב אפשריים. האיגודים בארה"ב רק צריכים להרים את הראש ולהסתכל צפונה. פורד FORD MOTOR +0.65% FORD MOTOR 10.8 +0.65% סגירה:0 פתיחה:10.78 גבוה:10.85 נמוך:10.61 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: חתמה על הסכם עם איגוד העובדים המייצג את רוב העובדים שלה בקנדה, מהלך שאולי יוביל למהלכים דומים גם בקרב האיגודים האמריקאים.
פורד דיווחה שהגיעה להסכם של שלוש שנים עם האיגוד, כאשר החלקים הבולטים בו הם מענק חתימה על סך 10 אלף דולר לעובדים במשרה מלאה והעלאות שכר של עד 15% במהלך שלוש השנים, מה שיוצא ממוצע של 5% בשנה, אבל לפי סעיף מסוים בהודעה של פורד ייתכנו גם העלאות נוספות במקרה של עליה באינפלציה, מה שיכול להביא לעליה שנתית בשכר של אפילו 6%.
כעת פורד, ביחד עם ג'נרל מוטורס וסטלנטיס, צריכה להגיע להסכם גם ה-UAW, איגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקני שהרחיב את השביתה שלו ביום שישי האחרון. 6000 חברים באיגוד שעובדים בסטלנטיס ובג'נרל מוטורס הפסיקו להגיע לעבודה מה שמביא את מספר השובתים ל-13 אלף.
לפי הדיווחים, המשא ומתן עם ה-UAW מתנהל בקושי רב הרבה יותר, כאשר ראש האיגוד, שון פיין, לכאורה קורע את ההצעות של חברות הרכב מול עיניהן. העסקה של פורד בקנדה אולי מספקת קצת תקווה ומראה שעסקה בארה"ב לא רחוקה כמו שחושבים. העליה של 15% בשכר במהלך שלוש שנים עליה הסכים האיגוד הקנדי לא שונה בהרבה ממה שמוצע לאיגוד האמריקני, אבל חשוב לזכור שממש לא בטוח שמה שטוב לקנדים טוב גם לאמריקאיים. האיגוד האמריקאי דרש בתחילת השיחות העלאות שכר של 40% ושעות עבודה מצומצמות יותר.
אם השביתה תתרחב, או לחילופין, אם ייענו לדרישותיהם של העובדים השובתים להעלאת שכר של 40% יחד עם הטבות אחרות, הדבר עלול להפעיל לחץ על יצרניות רכב, סוחרים ובסופו של דבר על הרוכשים. כבר עתה נחשבים מחירי הרכב לגבוהים במיוחד, ולא רק שמחיריהם של המכוניות החדשות קרובים לשיא של כל הזמנים, אלא שגם המימונים מתייקרים לנוכח הריבית הגבוהה במשק שקפצה בצורה דרמטית כתוצאה מהאינפלציה.
המחיר הממוצע עבור מכוניות חדשות בחודש אוגוסט עמד על כ-47,941 דולר, קרוב לשיא של כל הזמנים. עם זאת, סביר שההשפעה על מחירי הרכב לא תורגש בטווח הקרוב לנוכח המלאי הגבוה שכבר קיים במגרשי המכוניות. יצרניות הרכב הגדילו את המלאי שלהן באוגוסט בציפייה לפריצת דרך במשא ומתן מול איגוד העובדים ועל פי ההערכות יש להן מספיק מכוניות לכ-50-60 יום בהישג יד, עלייה של כ-80% לעומת המלאי של לפני שנה. בדיוק מסיבה זו רוכשי המכוניות לא צפויים להרגיש בקרוב עלייה פוטנציאלית במחירים.
מנגד, ככל שההשבתות במפעלים תימשכנה, תפוקת הייצור תקטן לצד מלאי המכוניות במגרשים, דבר שעלול להתחיל ללחוץ על המחירים. בדגמים מסוימים ישנה אפילו בעיה גדולה עוד יותר שכן ישנם כאלו עם מלאי קטן במיוחד שעלול להיגמר בתוך שבועות ספורים. לפי שעה, נראה כי לצרכנים שמחפשים מכונית חדשה זהו הזמן ללכת ולדרוש אותה, שכן הסיכויים לעלייה במחירי הרכב גבוהים כעת משמעותית מאשר לאיזושהי הוזלה שלא נראית באופק.
אז בינתיים השביתות נמשכות. האיגוד האמריקאי שובת כבר 10 ימים כשב-2019 שבת 40 יום. המניות של פורד וג'נרל מוטורס צנחו כבר ב-17% וב-15% בהתאמה מתחילת חודש יולי, בערך מתי שהשיחות על שביתה החלו לצבור תאוצה. ה-S&P 500 לעומת זאת ירד ב-3% באותה תקופה. סטלנטיס לעומת זאת עלתה ב-10% וזאת מאחר והיא חברה יותר גלובאלית. סטלנטים נסחרת כרגע במחיר של 19 דולר למניה ושווי שוק של 59 מיליארד דולר. פורד נסחרת במחיר של 12.5 דולר למניה ושווי שוק של 50.1 מיליארד דולר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה