פורד עוצרת את בניית מפעל הסוללות החשמליות שלה ב-3.5 מיליארד דולר
אחרי שהודיעה על הסכם עם איגוד העובדים הקנדי אמש, פורד חוזרת להעלות סימני שאלה אצל המשקיעים כשהיא מודיעה על הפסקת הבניה של מפעל הסוללות החשמליות שלה במישיגן, מפעל בשווי 3.5 מיליארד דולר.
פורד אמרה לגבי המפעל: "עדיין לא הגענו להחלטה סופית לגבי ההשקעה המתוכננת שם. יש מספר שיקולים ואנחנו רוצים להיות בטוחים בתחרותיות שלנו בעניין." מעניין לראות איך המשקיעים יגיבו לחדשות, זאת מכיוון שנושא הרכבים החשמליים הוא אחד הנושאים העיקריים כיום בסקטור הרכב - כולם הרי עוברים לתחום והשאלה מי החברות המסורתיות שיצליחו לבצע את הטרנספורמציה ומי יישארו מאחור. מניית פורד עלתה ב-1.2% אתמול, שני, אחרי ההודעה שלה על הגעה להסכם עם איגוד העובדים הקנדי שלה.
המפעל היה אמור להשתמש בסוללות ליתיום-פוספט שהן זולות יותר מהתרכובות האחרות המשמשות לייצור סוללות לרכבים חשמליים כיום. התרכובת מתחילה להיות בשימוש אצל יותר ויותר יצרנים שרוצים להוריד עלויות. ההפסקה של הבנייה אולי מגיעה מתוך ההבנה של פורד שלא תצטרך מספר סוללות גדול כמו שחשבה. שיעור הרכבים החשמליים בארה"ב עומד כיום על 7%. בעוד מספר המכירות של רכבים חשמליים עלה ב-50% מתחילת השנה. מספר המכירות של פורד (שלא מוכרת רכבים חשמליים כרגע) עלה ב-6% רק בחודש אוגוסט. הנתונים אולי מראים לפורד שהיא לא צריכה להשקיע ברכבים חשמליים משאבים גדולים כמו שחשבה - אם כי השאלה היא כמובן ההמשך, מה תעשה פורד כדי להישאר רלוונטית בעולם של רכבים חשמליים.
בטווח הקצר, הפסקת בבניית המפעל יכולה דווקא להיות חיובית. היא תחסוך מיליארדים בהוצאות של פורד אבל עדיין, פורד צריכה להישאר עם יד על הדופק ולראות שחברות הרכבים החשמליים כמו טסלה לא נוגסות בחלקים גדולים מדי מהשוק שלה. בעולם מדברים על מעבר למצב שבו יש רק מכוניות חשמליות בעוד כמה עשורים ופורד מן הסתם לא תרצה להישאר מאחור.
בנוסף, ההפסקה בבניית המפעל אולי גם קשורה לאיגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקני - ה-UAW. עובדי המפעל כנראה היו מיוצגים על ידי האיגוד וכנראה שכל עוד אין הסכם לסיום השביתה פורד מעדיפה לשים את המפעל החדש על אש קטנה, לפחות עד שתהיה התקדמות במשא ומתן עם האיגוד.
המהלך של פורד יכול להשפיע על השוק כולו. מצד אחד, המשקיעים אולי יצדדו בפורד ויקנו את המניה שלה מה שיאותת לשוק כולו שתחום הרכבים החשמליים אולי לא נמצא בעדיפות. מצד שני, המשקיעים יכולים גם למכור את מניית פורד וכך לאותת לתעשייה שמי שרוצה להישאר רלוונטית חייבת לאמץ את תחום הרכבים החשמליים.
בינתיים, חברות הרכב המסורתיות צריכות להבין איך הן מוציאות את עצמן מהבוץ - המניות של פורד וג'נרל מוטורס צנחו כבר ב-17% וב-15% בהתאמה מתחילת חודש יולי, בערך מתי שהשיחות על שביתה החלו לצבור תאוצה, וזאת בהשוואה לירידה של 3% במדד S&P 500. פורד נסחרת במחיר של 12.5 דולר למניה ושווי שוק של 50.1 מיליארד דולר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.העליה במחיר הבנזין תאיץ את המעבר למכוניות חשמל . (ל"ת)לילי 27/09/2023 16:06הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.מתחילים לגלות את הפיקציה החשמלית (ל"ת)כ 27/09/2023 15:09הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.מה הפלא הודו בונה מפעל דומה (ל"ת)YL 26/09/2023 13:04הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.כשהעובדים דורשים העלאות צמודות לשכר המנכ״לשמיל 26/09/2023 11:47הגב לתגובה זו3 0כל הדירקטוריון יושב וחושב אם כדאי לפתוח מפעל נוסףסגור