
למה מניית ג'ט בלו קופצת אחרי שהורידה את תחזית ההכנסות?
חברת הלואו קוסט ג'ט בלו JETBLUE AIRWAYS CORP הודיעה שהיא מורידה את תחזית ההכנסות שלה כאשר הודיעה שהיא צופה שההכנסות שלה לרבעון השלישי יהיו בצד הנמוך של הצפי שלה בין 8%-4%. הנהלת חברה ציינה שקיימים מכשולים רבים בדרכה של חברת התעופה כמו בדרכן של שאר חברות התעופה האמריקניות, במיוחד לאלה החשופות יותר לשוק המקומי.
החברה ציינה שהזמנות בדקה ה-90 בחודש ספטמבר היו נמוכות מהצפי, מה שמחזק את המגמה של ההאטה בביקוש לטיסות פנים בארה"ב. בנוסף ציינה החברה כי מחירי הדלק העולים מכבידים עליה כאשר היא צופה מחיר ממוצע של 2.95 דולר לגלון ברבעון השלישי לעומת הצפי הקודם של 2.75-2.9 דולר לגלון. המניה הציגה ביצועים גרועים ברבעון בכל מקרה. המניה כבר איבדה 50% מאז תחילת יולי והגיעה למחיר הנמוך ביותר מאז 2012, כל זה לאחר שזינקה ב-30% ביוני לאור הביקוש הגבוה לטיסות בקיץ.
בנוסף סימני השאלה סביב האיחוד עם ספיריט גם מכביד על המניה. אחרי שהצהירה שהיא מתכוונת להעלות את המחירים אחרי האיחוד משרד המשפטים תבע אותה ומאיים למנוע את המיזוג בשווי 3.8 מיליארד דולר. לפי מסמכים שנחשפו בטעות ג'ט בלו מתכננת לעלות את המחירים במטוסים שתקבל עם רכישת ספיריט ב-24% לפחות, כאשר בחלק מהטיסות העלאה הגיעה ל-40%.
דובר מטעם ג'ט בלו אמר כי "הראיות העובדתיות, שיוצגו כתמונה המלאה, יוכיחו שג'ט בלו מעוניינת במיזוג עם ספיריט על מנת להגביר את התחרות ולסייע בהורדת תעריפי הטיסות". אחד ההסברים האפשריים הוא כי ספיריט מציעה תעריפים מאוד נמוכים, אך בדר"כ גובה עמלות גבוהות על תוספות כמו מטען וכו' . אם בסופו של דבר ג'ט בלו תוריד את העמלות עבור תוספות בטיסות ספיריט, סביר להניח שמחיר הבסיס יצטרך לעלות על מנת להשלים את המרווח. אבל זה לא בהכרח אומר שהנוסעים ישלמו יותר.
בהתחשב כל הנתונים והאירועים, יכול להיות שהמצב של ג'ט בלו לא גרוע כמו שיכול היה להיות. האנליסטים ציפו לנפילה בהכנסות של 6% גם ככה והחלק התחתון של הטווח בין 8%-4% לא כל כך שונה מזה גם ככה.
מנית ג'ט בלו נסחרת במחיר של 4.67 דולר למניה בשווי שוק של 1.55 מיליארד דולר. מתחילת השנה איבדה המניה 28%.