מה צפוי בשוק התיירות ב-2024? תיירות הפנים תתאושש בפסח
ב-12 בלילה שבין יום ראשון לשני, במעבר לשנה האזרחית החדשה, פילחו אזעקות את השקט ששרר ברחובות הארץ. הטרוריסטים של חמאס החליטו לברך את הישראלים לכבוד השנה החדשה עם מטח טילים למרכז הארץ. המטח הזה אולי ישפיע על החלטת מנהלי חברות הטיסה הזרות כמו טארום, לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן, וויזאייר ואייג'ן לחדש את טיסותיהן לישראל ב-2024, אבל מה שמסתמן הוא שחלק מהחברות ימשיכו בעצירת הטיסות לישראל וממנה החוצה. ככה זה במלחמה, זה לא מפתיע, אבל מה שמפתיע הוא שמניות התעופה הישראליות תיקנו את כל הירידות שהיו בתחילת המלחמה והן נסחרות במחירים הגבוהים ממה שהיה טרם המלחמה.
גם מניות חברות התיירות ובתי המלון עלו או שנפגעו מעט. השוק משדר חזרה לעסקים כרגיל. מאיפה האופטימיות והאם היא מוגזמת? מתברר במקרים רבים שהשוק חכם מכולם. הוא מגלם את האירוע ועובר לשלב הבא, הרבה לפני שחיילי המילואים חוזרים הביתה. במשבר הקורונה ברגע שהבינו שיש פתרון באופק (חיסונים), השוק לא חיכה וטס למעלה. בהתחלה היו כאלו שפיקפקו, מהר מאוד כולם הצטרפו.
השוק מתמחר חזרה לשגרה ואפילו בום כלכלי מסוים. בתחום התעופה והתיירות הוא מתמחר פסח חזק בתיירות הפנים. מה שהוא לא מתמחר זאת מלחמה רחבה בצפון מול חיזבאללה.
ההערכה שיהיה בום של תיירות של ישראלים בארץ ובבחו"ל היא ברורה - אנשים רוצים להתרענן, מילואימניקים חוזרים הביתה וצריכים חופשה. הילדים משוועים לתמונות אחרות. הפיצוי על התקופה הקשה יכול להיות טיסה קצרה לחו"ל או נופש בארץ. ותתפלאו - אנשים גם חוסכים יותר בתקופה הזו, יש לרבים עודפים שיכולים לשמש אותם לטיסה ונופש.
שנת 2023 של חברות התיירות
המלחמה עד כה השפיעה קשות על הקהל הישראלי שמחפש בימים כתיקונם כל הזדמנות בשביל לנפוש. אזרחי מדינת ישראל שרויים בדיכאון עמוק בשל המלחמה, החשש האדיר לגורל החטופים והכאב על המתים המלווים בתחושה של חוסר ביטחון אישי וסימן שאלה גדול מתי נוכל לחזור לשגרה שפויה. אבל כל אלה לא השפיעו כל כך על התיק של המשקיעים בחברות התעופה והמלונאות.מבט מהיר על המסכים בבורסה הראה כי מניות חברות התעופה הגדולות בישראל רשמו עליות חדות במהלך 2023. ישראייר ישראייר גרופ +8.14% ישראייר גרופ 203.3 +8.14% בסיס:188 פתיחה:190 גבוה:205 נמוך:190 תמורה:10,469,468 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: המנוהלת על ידי אורי סירקיס סגרה את 2023 עם זינוק של 50% המשקף לחברה שווי של כמעט 390 מיליון שקל, אל על אל על +1.46% אל על 846.5 +1.46% בסיס:834.3 פתיחה:837.8 גבוה:855 נמוך:832 תמורה:43,343,259 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: המנוהלת על ידי דינה בן טל גננסיה, טסה למעלה ב-34% לשווי של כמעט 880 מיליון שקל, כנפיים כנפיים +0.69% כנפיים 1,308 +0.69% בסיס:1,299 פתיחה:1,299 גבוה:1,325 נמוך:1,285 תמורה:92,836 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: המנוהלת על ידי ערן בן מנחם ועוסקת בהחכרת מטוסים, רשמה ב-2023 עלייה חדה של 28% ונסחרת מרחק זעום משווי של 150 מיליון שקל.
גם המשקיעים בחלק מחברות המלונאות והתיירות הישראליות יכולים לסגור את 2023 עם חיוך גדול. ענקית המלונאות פתאל
פתאל החזקות
-0.38%
פתאל החזקות
50,200
-0.38%
בסיס:50,390
פתיחה:49,850
גבוה:50,680
נמוך:49,850
תמורה:6,373,719
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
, הנשלטת על ידי דוד פתאל (56%), זינקה ב-2023 ב-34% ונסחרת כיום בשווי של כ-6.47 מיליארד שקל. קשרי תעופה
קשרי תעופה
0%
קשרי תעופה
1,499
0%
בסיס:1,499
פתיחה:1,499
גבוה:0
נמוך:0
תמורה:--
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
המנוהלת על ידי יורם מוטעי ועוסקת בהפעלת טיסות שכר יוצאות ונכנסות, ובשיווק חבילות תיור ושירותי תיירות, סיכמה את 2023 עם עלייה של 23%. מנגד החברות שפעילותן מוטה יותר לתיירות מקומית בישראל סגרו את 2023 באדום. מניית חברת מלונות דן
דן מלונות
0%
דן מלונות
2,230
0%
בסיס:2,230
פתיחה:2,230
גבוה:0
נמוך:0
תמורה:--
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
המנוהלת על ידי שלמה טחן, ירדה ב-2023 ב-3% ושוויה כיום כ- 2.52 מיליארד שקל. חברת המלונאות ישרוטל
ישרוטל
-0.4%
ישרוטל
8,127
-0.4%
בסיס:8,160
פתיחה:8,160
גבוה:8,220
נמוך:8,081
תמורה:474,833
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
המנוהלת על ידי ליאור רביב נפלה ב-2023 ב-23% לשווי של 4.24 מיליארד שקל.
מה צופים הבכירים בחברות ל-2024?
האם התיירות הנכנסת לישראל תתאושש ב-2024?"2024 לא צפויה להיות שנה טובה לתיירות נכנסת", צופה שחר עקה, סמנכ"ל הכספים ודירקטור בחברת המלונאות פתאל. "לדעתי תיירות הפנים תחזור חלקית באופן הדרגתי בהמשך השנה, כי הישראלים לאחר ה-7 באוקטובר לא ייסעו בהמוניהם לחופשות בטורקיה, שארם אל שייח מצרים דובאי ומרוקו".
שחר עקה, פתאל. צילום: ארז עוזיר
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר הוסיף: "בשל המלחמה אין כמעט תיירות פנים בישראל או מקומות לנפוש בהם, בפרט שרק לפני כמה ימים הממשלה הודיעה שהיא מאריכה את מתווה שיכון המפונים עד לסוף פברואר ורוב המלונות באילת למשל מאוכלסים במשפחות המפונים".
מתי להערכתך תיירות הפנים בישראל תחזור?
"רק בפסח, וזה תומך בהנחה שלנו שיותר ישראלים ייסעו לחו"ל. החזרה של תיירות הפנים הינה נגזרת של תרחיש המלחמה בצפון. ברור שהצליינים לא יגיעו לביקור באתרי הנצרות בצפון, כל עוד האיום הביטחוני לא יוסר. אני מעריך שאם המלחמה תסתיים, הרבעון הרביעי של 2024 יהיה רבעון חזק מאוד מבחינת תיירות נכנסת".
ירום ודיש, סמנכ"ל בכיר מכירות ותיירות באל על: "אנו רואים כיום תופעה מאוד מעניינת ויפה של תיירות ציונית. תיירות שלא ראינו בעבר. תיירים יהודים מארה"ב, לונדון פריז ומדינות נוספות באירופה, שבאים לישראל לא למטרות טיול, אלא במטרה להזדהות עם העם היהודי ולבקר משפחות. אני בספק אם נראה תיירים צליינים ב-2024, בפרט שייקח זמן לחברות הזרות להפעיל את קווי התעופה שהן הפסיקו. אני מניח שגם המטח האחרון מיום ראשון בלילה, ירחיק במספר חודשים נוספים את התיירות הנכנסת".
ירום ודיש, אל על. צילום: אוהד רומנו
האם לאחר המלחמה יהיה לישראלים כסף לטייל ולטוס לחו"ל?
"כבר עכשיו בסופי שבוע חמימים אנו רואים שיפור, ישראלים באים לחופשות. בסוף שבוע האחרון אילת הייתה מלאה", מוסיף עקה. "אנשים החלו להגיע לחופשות יחד עם המפונים. אומנם לא במחיר מלא שכן השירותים חלקיים, אך עדיין אנו רואים שלישראלים יש כסף לטייל".
"זה כמו שתשאלי אם יהיה להם כסף לסיגריות. המוצר שאנו מוכרים הוא מוצר צריכה בסיסי", אומר סירקיס. "כבר כעת אנו רואים מנהלים שמשחררים צוותים לחופשות סקי ברבעון הראשון של 2024. אני מעריך שחיילי מילואים צעירים שישתחררו לאחר 3 חודשי שירות, ינצלו את המענקים שלהם להתאוורר בחו"ל ולשנות אווירה".
אורי סירקיס, ישראייר. צילום: יח"צ
"זאת שאלה טובה אם יהיה לאנשים כסף. הניסיון מראה שאנשים יוותרו על דברים אחרים וינסו לגרד כסף בשביל להתאוורר בחו"ל", מציין ודיש. "אני לא חושב שמשפחות ייסעו ב- 2024 לספארי בטנזניה או ללפלנד. המשבר אותו אנו חווים היום הוא משבר מתמשך ושונה באופן מהותי ממשברים קודמים אותם עברנו במבצעים בעבר. ראשית זה משבר שקיים רק בענף התעופה בישראל, העולם לא חווה אותו. יחד עם זאת, אני רוצה להיות אופטימי ומניח שאנשים ירצו להתאוורר. בינתיים אנו באל על לא מזהים מבול של הזמנות מצד אנשים שרוצים לצאת לחופשה. אין 'בום' של הזמנות לקראת חופשת הפסח כמו שחווינו בינואר של השנים הקודמות. אנו רואים פה ושם הזמנות לסוף שבוע, למזלנו החברות הישראליות די לבד בזירה והטיסות שלהן מצליחות להתרומם. אל על היא כמו חתול נצחי עם 100 נשמות ואני מאמין שנעבור גם את זה".
סירקיס מוסיף: "טורקיה לא תהיה ב-2024 אופציה קלאסית לנופש משפחות, הקהל הישראלי ינטוש את טורקיה לטובת הרשת האזורית של יוון קפריסין וגיאורגיה".
לא תאילנד?
"תאילנד היא חופשה יקרה מדי, אני לא יודע אם לישראלים יהיה מספיק כסף לנפוש שם. לכן אני לא צופה שנראה עלייה דרמטית בביקושים לטיסה לשם. אני מכיר את הנושא מהבן שלי וחברים שלו שבגלל המלחמה הפסיקו את הטיול הגדול אחרי הצבא, ובאו להילחם. הם לא יוכלו בקלות לחזור לטיול מרוחק בחו"ל, שכן הצבא יבקש מהם להישאר כאן בשל המתיחות הביטחונית מצפון. לכן גם הם יטיילו בעיקר ברשת האזורית".
מתי נתחיל לראות הרבה ישראלים טסים לחו"ל?
סירקיס: "אם סיימנו את דצמבר 2023 עם מעל ל-500 אלף נוסעים בנתב"ג, ירידה של כ- 50% מהתקופה המקבילה ב-2022, אני מניח שבינואר השנה נעבור את רף 600 אלף הנוסעים בנתב"ג, ובאזור פסח כמות הנוסעים תעלה בהדרגה לאזור המיליון נוסעים".
בינתיים ראינו לפני כמה לילות "זיקוקים" מעזה, המלחמה עדיין כאן.
"זאת שירת הברבור שלהם, לדעתי החלק הקשה בעזה מול החמס נמצא מאחורינו. צפויה לנו חזית צפונית ואני מאוד מקווה שהיא תהיה אפקטיבית ומהירה, כך שבמחצית השנייה של 2024 נצא ממנה ונוכל לעבור את רף ה-1.1 מיליון נוסעים בישראייר".
אתם לא אופטימיים לגבי הטיסות. מלחמה מצפון עשויה לשתק את נתב"ג.
סירקיס: "נכון, אך אני לא חושב שמדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה לשתק את שדה התעופה לאורך זמן. בתרחיש קיצון שדה התעופה יהיה משותק לזמן מסוים. לאחר מכן כולם יוכלו לחזור לטוס. אני מעריך שספטמבר יהיה מאוד חזק מבחינת טיסות וברבעון הרביעי נראה יציאה סופית ממצב המלחמה בו אנו נמצאים היום".
ישראייר הוכיחה שהיא יודעת להתאים את עצמה למצבי קיצון
חודש דצמבר היה חודש שיא בפעילות מטוסי האיירבס של ישראייר. על אף המלחמה ישראייר הודיעה למשקיעים כי היא תשבור השנה שיא בכמות השעות השנתיות שהיא טסה באמצעות מטוסי האיירבס. החברה סגרה את 2023 עם שיא של כל הזמנים בכמות הנוסעים שהטיסה בנתב"ג. בשיחה עם ביזפורטל ציין סירקיס: "הוכחנו ברבעון האחרון של 2023 שאנו יודעים להתאים את עצמנו למצבי קיצון. על אף המלחמה, סיימנו את חודש דצמבר עם ירידה של 15% בלבד בכמות הנוסעים, כך שנתח השוק שלנו בנתב"ג עומד על כ-10%".
מרבית מניות התיירות סיימו את 2023 בזינוק מרשים, האם המשקיעים אופטימיים מדי?
"ערב המלחמה שווי מניית ישראייר שיקף את ציפיות המשקיעים. הפגיעה של המלחמה היא בסדר גודל של כ-15% בשווי החברה. אני חושב שב-2024 נחווה תיקון ושווי השוק שלנו יעלה. הליך הורדת הריבית הצפוי על ידי בנק ישראל ישפיע עלינו לטובה. הירידה בריבית תקטין באופן משמעותי את הוצאות המימון של החברה ותגדיל את הרווח הנקי שלנו".
את תשעת החודשים הראשונים של 2023 סגרה ישראייר עם הכנסות בסך 341 מיליון שקל, כ-29% יותר מבתקופה המקבילה ב-2022, ורווח של 21 מיליון שקל, בדומה לרווח אותו הציגה בתשעת החודשים הראשונים של 2022.
הוצאות המימון של ישראייר בתשעת החודשים הראשונים של 2023 זינקו ב-16% לעומת התקופה המקבילה והסתכמו לסך של כ-7.2 מיליון שקל, כאשר ב-2022 ספגה חברת התעופה השלישית בגודלה בישראל הוצאות מימון בסך של כ-8 מיליון שקל.
"הפרמטר השני שישפיע עלינו לטובה הינו המשך הצמיחה הצפוי במספר הנוסעים והחזרה לשגרה", מוסיף סירקיס. "להערכתי ב-2024 נגיע ליותר מ-1.1 מיליון נוסעים. הפרמטר השלישי הוא שנתח השוק שלנו יגדל, בין היתר על רקע הירידה בעוצמת התחרות שתישחק. הרבה מנהלים מסחריים בחברות הבינלאומיות יקטינו את כמות הטיסות לישראל. על רקע זה ישראייר תוכל להגדיל את נתק השוק שלה והמצב בשוק ילחץ את המחיר הממוצע לטיסה כלפי מעלה.
"הפרמטר הרביעי שישפיע לטובה על הרווחיות הינו הבשלה של פעולות אותן התחלנו לבצע ב-2023. בתחום המלונאות אנו צפויים במהלך 2024 לפתוח מלון אחד מתוך חמשת המלונות שרכשנו במשותף עם רשת בראון. השיפוץ והגדלת מלון הדגל שלנו ביוון ב-50 חדרים גם צפוי להשפיע לטובה על הרווחיות שלנו. מרכז התחזוקה למטוסי סילון שרכשנו בקפריסין כבר מלא בהזמנות, וזה עשוי להשפיע לחיוב על תוצאות 2024. גם מועדון הלקוחות יתחיל לפעול. הדבר האחרון שאנו מקווים למצות השנה הינו המו"מ לרכישת מטוס שאנו כיום חוכרים אותו. רכישה של המטוס תוביל לשיפור ב-EBITDA. אנו גם מקווים להגיע למיצוי המו"מ לרכישת חברת התעופה הצ'כית עד פברואר 2024. כלל הפעולות הללו יחד עם סיום המלחמה נותנים לנו הרבה אופטימיות ל-2024".
גם עקה לא חושב שהמשקיעים אופטימיים מדי לגבי שווייה של פתאל: "השווי של שלנו לא משקף את הפעילות והתחזית שלנו ל-2024", ציין בשיחה עם ביזפורטל. לאחר פרסום הדוחות של הרבעון השלישי הציגה הנהלת פתאל תחזית קדימה. החברה צפתה שב-2023 ההכנסות ימשיכו לצמוח לכ-7.4-7.6 מיליארד שקל, פי 3 מיום הנפקתה של החברה בבורסה. ה-EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי בניקוי דמי שכירות) של החברה יחצה את רף ה-2 מיליארד שקל ויעמוד על כ-2.6-2.4 מיליארד שקל.
"המלחמה היא אירוע מאוד כואב רגשית עבור כולנו. אך עבור חברה כמו פתאל שכ-80% מפעילות המלונאות שלה באירופה זאת מכה קלה בכנף מבחינה עסקית. כ-99% מהלקוחות של המלונות שלנו בחו"ל הם תיירים זרים ואירופה כיום עובדת מאוד חזק", מוסיף עקה.
איך לדעתך תסיימו את שנת 2024?
"עם הכנסות בטווח של כ-7.8- 8.2 מיליארד שקל, EBITDA של כ-1.5-1.8 מיליארד שקל ו-EBITDAR של כ-2.8-3.1 מיליארד שקל. אם השוק יפנים את הנתונים הללו, אז גם המניה עלולה לעלות, אך זה תלוי במה יקרה בשוק הריביות ואיך זה ישפיע על שיעורי ההיוון. היתרון שלנו הוא ש-67% מהאשראי שלנו בריבית קבועה".
הרבעון השלישי של פתאל ב-2023 היה הרבעון הכי חזק שלה מאז הקמתה מבחינת הכנסות ורווח. ההכנסות של פתאל בתשעת החודשים הראשונים של 2023 עלו בכ-32% לכ-5.4 מיליארד שקל. ה-EBITDAR זינק בכ-34% לכ-1.9 מיליארד שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה פתחה 17 בתי מלונות חדשים וצפויה השנה לפתוח שני בתי מלון נוספים.
אירחתם כ-18 אלף מפונים במלונות שלכם באילת, האם תידרשו להשקיע הרבה כסף בשיפוץ החדרים?
"לא, המתווה שהמדינה העניקה יספיק עבור השיפוצים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.שלי תקשיבידרור 04/01/2024 15:26הגב לתגובה זו0 0אם יעיפו את השקרן ואת ממשלת עמלק , אם ישמידו את החמאס . אם יעיפו את החיזבאללה צפונה , הארץ תתלכד ותחזור לשגשג .התיירות תגיע לשיא כול השיאים . אמןסגור
-
2.ראלי 2024פתאל 04/01/2024 13:01הגב לתגובה זו1 080% מהפורטפוליו של מלונות פתאל נמצא מחוץ לישראל ולכן השנה נראה אותה ממריאה, ופותחת פער משמעותי ממתחרותיה הישראליות.סגור
-
1.תודה על הכתבה העמוקה (ל"ת)בני 04/01/2024 12:00הגב לתגובה זו0 0סגור