המצב בבואינג מחמיר - דגם נוסף יקורקע
לאחר שחלק ממטוס התפרק תוך כדי הטיסה, בואינג BOEING -1.83% BOEING 143.4 -1.83% סגירה:0 פתיחה:146.44 גבוה:146.44 נמוך:141.34 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: נמצאת תחת לחץ. מנהל התעופה הפדרלי (FAA) החליט להרחיב את הבדיקות לגרסה אחרת של מטוס ה-737.
לאחר התקרית, רגולטורי התעופה האירופיים החליטו לקרקע באופן זמני את דגמי בואינג 737 MAX-9, מה שגרם לקרקוע של 171 מטוסים המופעלים על ידי חברות בארצות הברית. כעת הבדיקה תתרחב למטוסים נוספים מה שצפוי לקרקע עוד מטוסים רבים. אמש הודיע ה-FAA כי נדרשות בדיקות של ברגי חירום בדלתות במטוסי 737-900 ER, שעד היום המשיכו לפעול כרגיל. גרסת ה-900 ER אינה שייכת לסדרת ה-Max והיא גרסה ישנה יותר של ה-737.
מספר ברגים רופפים נמצאו בחלק מדלתות מטוסי ה-Max שנבדקו לאחר שקורקעו. בנוסף, לאחר בדיקה שנעשתה בכדי לשלול את האפשרות כי הבעיה רחבה יותר, נמצאו ברגים רופפים גם ב-900 ER. בואינג סיפקה כ-500 מטוסים מסדרת ה-737-900 ER החל משנת 2007 ועד שנת 2019. כ-380 מטוסים יוצרו עם החלק הבעייתי. כל המטוסים עברו לפחות פעם אחת בדיקת תחזוקה מעמיקה המתבצעת כל שנתיים בערך ובוחנת את כל המערכות והרכיבים של המטוס.
נכון לכרגע לא היו תקריות עם הדלת של סדרת 900 ER. מבואינג נאמר: "אנו תומכים באופן מלא ב-FAA ובלקוחותינו בפעולה זו." ההצהרה האחרונה של ה-FAA מהווה תזכורת נוספת למשקיעים כי החברה עומדת בפני עיכוב ממושך בהחזרת ה-MAX 9 לשירות. נתון שהופך את המצב לאולי קצת פחות גרוע עבור המשקיעים היא העובדה כי ה-MAX 9 הוא מטוס המכיל מספר יחסית נמוך של נוסעים. בוול-סטריט צופים כי 30 מטוסים יימסרו ב-2024 מתוך סך של כ-700 מטוסים.
עד כה בשנת 2024, בואינג ירדה ב-18% ואיבדה כ-27 מיליארד דולר משווי השוק שלה. עם זאת, בשלושת הימים האחרונים של השבוע שעבר, מניות החברה עלו ב-7% לאחר שלחץ המוכרים פחת.
שתי התרסקויות עם 346 הרוגים
בהתרסקויות ההן, החקירה העלתה כי הייתה תקלה בתוכנת בקרת טיסה הידועה בשם מערכת מאפייני התמרון, או MCAS. בשתי ההתרסקויות, טיסת Lion Air 610, וטיסה 302 של אתיופיאן איירליינס, היו מעורבים מטוסי MAX 8.
ה-737 MAX היה מקורקע אז לתקופה של 20 חודשים ברחבי העולם לאחר שתי התאונות הקטלניות ב-2018 וב-2019, בהן נהרגו 346 בני אדם באתיופיה ובאינדונזיה. בואינג עדיין ממתינה לאישור של ה-737 MAX 7 הקטן וה-MAX 10 הגדול יותר. ה-FAA בחנה בקפידה את סדרת ה-MAX ואמרה ב-2021 כי היא עוקבת אחר כל מטוסי ה-737 MAX באמצעות לוויינים. לאחר שתי ההתרסקויות עד שהמטוסים קורקעו, בואינג הפעילה לחצים גדולים כדי להמשיך ולהטיס את המטוסים. הדגם שמעורב כעת בתקלה הוא דגם מוקטן יותר. בואינג מסרה כי היא מודעת לאירוע והיא אוספת מידע כשבמקביל "צוות טכני של בואינג מוכן לתמוך בחקירה".
הדוחות האחרונים
בדוחותיה לרבעון השלישי רשמה בואינג הפסד למניה של 3.26 דולר והכנסות של 18.1 מיליארד דולר, לעומת הצפי בוול סטריט להפסד למניה של 3.18 דולר והכנסות של 18.1 מיליארד דולר. החברה השאירה את התחזית שלה בצד המזומנים על בין 3-5 מיליארד דולר בשנת 2023.המזומנים של בואינג הם בעיקר מה שמעניין את וול סטריט. התורם הגדול ביותר להפרש בין הרווחים לתזרים המזומנים הוא סעיף תשלומי ההתקדמות, שמסתכם בכ-3.2 מיליארד דולר. אלה בעצם כספים שמגיעים לבואינג ככל שהיא מתקדמת בבניית המטוסים. המזומן נכנס לחברה עוד לפני שהיא מכירה בהכנסות ממכירת המטוס. המלאי הוא עוד מקור לתזרים המזומנים. לחברה יש מלאי של מטוסים מסדרת MAX שלא נמסרו והיא פועלת על מנת להשלים עסקאות וכך מייצרת עוד מזומנים.
צפי המסירות של מטוס ה-737 מקס הורד מ-425 ל-375-400 מטוסים, אבל המשקיעים כבר ידעו על הבעיות שמכבידות על המסירות של בואינג. החברה מסרה 136 מטוסים מסחריים ברבעון השלישי, כשהצפי היה למסירות של 112 מטוסים. 60 מטוסים נמסרו בחודש יוני, 50 במאי ו-26 באפריל. בואינג מתקשה כבר תקופה ארוכה לעמוד בציפיות האנליסטים ופספסה ב-15 מתוך 17 הרבעונים האחרונים. לשם השוואה איירבוס פספסה רק ב-3 רבעונים מתוך 17 רבעונים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.כל הצרות התחילו כשבואינג העדיפה העסקה לפי גיווןפרוגרס 23/01/2024 00:02הגב לתגובה זו1 0גזעי, מגדרי ולפי העדפות מיניות, על פני העסקת עובדים מוכשרים. מנהלים קיבלו בונוסים לפי זה...סגור