לא סתם נחמדה: נייס מציגה - כל הצעדים בדרך למעלה
נייס מצליחה במשך השנים לשלב בין היכולות הטכנולוגיות ליכולות השיווק בשוק גלובלי תחרותי מאוד. גם הטמעת הבינה המלאכותית, שהיא המפתח להמשך הצמיחה המהירה של החברה, לא נעלמה מעיניהם של וול סטריט והמשקיעים, מה שאומר שיש בה עוד הרבה פוטנציאל
מערכות היחסים שבין חברות עסקיות ללקוחותיהן עוברות, לצד התקדמות מהפכת הטכנולוגיה, מהפך חיובי מאוד גם מבחינת החברות וגם מבחינת הלקוחות. ניהול מערכת היחסים מול הלקוח (Customer Relations Management או CRM) הפך למרכזי באסטרטגיה של כל חברה. מערכות ה-CRM אוספות כל נתון אפשרי על הלקוח וממגוון ערוצי תקשורת שונים. החומרים מנותחים ומאפשרים לעסקים ללמוד יותר על קהלי היעד שלהם, לתת מענה טוב יותר לצרכים שלהם ובכך לשמר לקוחות ולהניע צמיחה במכירות. מערכות ה-CRM מכסות מגע ישיר עם לקוחות, פעולות שקשורות למכירות ושירות, חיזוי וניתוח דפוסי התנהגויות של צרכנים, ולמעשה כל מה שעוזר לחברה להגדיל מכירות.
CRM. צילום: Freepik
סקטור ניהול קשרי הלקוחות העולמי, שבשנת 2020 גלגל 69 מיליארד דולר, צומח במהירות בשנים האחרונות, וב-2023 הגיע למחזור של 142.72 מיליארד דולר, כאשר התחזית היא למחזור של 163 מיליארד ב-2024 עם קצב גידול שנתי של 14.5% עד 2028, אז יגיע המחזור ל-281 מיליארד. הביקוש הגובר למערכות CRM ושילוב הבינה המלאכותית במערכות הם מנועי הצמיחה, וההנהלות שיידעו לנצל זאת יובילו את הסקטור.
חברת Salesforce (סימול:CRM) היא הספקית המובילה בתחום מזה עשור ומחזיקה בכ-25% מהשוק.
נייס פועלת בתוך התחום הזה אבל מתמקדת בשני שווקים: קשרי לקוחות ומניעת פשע פיננסי (כולל ציות לרגולציה). נייס נמצאת בחזית של כמה מהשיבושים הטכנולוגיים בתעשייה שתפסו תאוצה בשנים האחרונות, כמו אימוץ פלטפורמות ענן על ידי ארגונים מכל הגדלים והענפים, המעבר לחוויה הדיגיטלית, הקבלה והאימוץ ההולכים וגדלים של AI, עלייה במספר צרכנים חוצי ערוצים, שימוש בשירות עצמי והצורך לנהל, לייעל ולערוך כוח עבודה מגוון תוך שמירה על הקיים ומשיכת כישרונות מובילים.
החברה מציעה חבילת פתרונות משולבים שמבוססת על מומחיות בתחומים הייחודיים שלה, מאפשרת גם שירות לקוחות מעולה וגם חדשנות בתחום מניעת פשיעה פיננסית ובטיחות הציבור, וכל זה בצירוף של פלטפורמות ענן מובילות בתעשייה והכול בתמיכה של בינה מלאכותית.
דוגמה טובה לכך היא פלטפורמת ה-CXone שמופעלת בתחום חוויית הצרכן. זו פלטפורמה שניתנת להרחבה מדרגית מבוססת ענן ונתמכת מנוע AI. במרץ 2023 חצתה הפלטפורמה מיליון משתמשים. במחקר האחרון שהוציאה מורגן סטנלי על החברה מאשרת האנליסטית הבכירה Meta Marshall, את טענות החברה למומחיות שלה, במיוחד בתחום מרכזי קשר כשירות (Contact Center as a Service – CcaaS) שם, אליבא דאנליסטית, נייס מובילה. לנייס יש בסיס לקוחות של יותר מ-25,000 ארגונים בלמעלה מ-150 מדינות, בתעשיות רבות, כולל 85 חברות מתוך ה-Fortune 100.
הבעיה העיקרית: התחרות מחריפה
הבעיה העיקרית של נייס היא התחרות שהולכת ומחריפה ככל שמהפכת הטכנולוגיה מתקדמת, ובמיוחד בתחומים שבהם פוטנציאל הצמיחה והרווחיות גבוה כמו ב-CRM. נייס מתחרה, בתחומי הפעילות שלה, מול חברות כמו Verint (סימול:VRNT) הישראלית, Genesys (סימול:GENESYS.NS) ההודית, Five9 (סימול:FIVE) ו-Twilio (סימול:TWLO) האמריקאיות, וכמובן מול הענקיות סיסקו (סימל:CSCO), AMZN, SAP, ORCL, MSFT ועוד.ההתמחות של נייס בשני התחומים שהזכרנו, שירות לקוחות ולחימה בפשיעה פיננסית, מקילה עליה בתחרות (בגלל היכולת להתמקד). בעניין התחרות אי אפשר שלא להעלות את השאלה מדוע נייס אינה רוכשת או מתמזגת עם ורינט השכנה. שתי החברות הן מתחרות ישירות זו בזו, והאמת היא שלאורך השנים, במיוחד בתחילת המאה כשנייס נקלעה למשבר, שאלנו את הנהלת החברה מדוע שתי חברות שכנות, שפועלות באותם תחומים, אינן מתמזגות בשביל להתחרות גלובלית, שהרי אין ספק שביחד הן תוכלנה להילחם טוב יותר בתחרות ולנצל טוב יותר את הידע שצברו, שלא להזכיר החיסכון בעלויות. חוששני שהסיבה ידועה לי אבל זה כבר עניין אחר.
ההערכה האחרונה על נייס נעשתה ב-22.1, על ידי בנק ההשקעות JMP Securities שממלי ב"קנייה" עם מחיר יעד של 343 דולר, וזאת כאשר קונצנזוס האנליסטים הנוכחי לגבי NICE קובע מחיר מטרה למניה של 251 דולר.
עברתי על חלק מההערכות האחרונות שיצאו לאחר הרבעון הקודם (החברה תפרסם את תוצאות הרבעון האחרון של 2023 במהלך הימים הקרובים). מורגן סטנלי הוציאה בנובמבר הערכות על NICE וגם הערכות לגבי תעשיית ה-CRM. האנליסטית הבכירה מרשל שהזכרנו קודם לכן מאמינה ש-NICE ו-TWLO הן המעניינות יותר בתחום מרכזי הקשר כשירות, ה-CcaaS, בעיקר בשל ההצלחה בשילוב הבינה.
מרשל העלתה את מחיר המטרה של NICE ל-260 דולר. כאחד הגורמים החשובים להמשך הצמיחה של נייס מציינת מרשל את רכישת חברת LiveVox האמריקאית, שפיתחה פורטפוליו מוצרים רחב מבוסס AI להתקשרות פרואקטיבית עם לקוחות. לדבריה, "פלטפורמת ה-CXone של נייס עם יכולות הסברה יזומות מונעות בינה מלאכותית של LiveVox, יוצרים את הפלטפורמה היחידה בשוק ממוקדת האינטראקציה. האיחוד העוצמתי הזה של שני מובילי שוק יוצר את העתיד של "הוויית הצרכן" (ה-CX), וזאת כאשר ארגונים ברחבי העולם מחפשים כל הזמן דרכים לפשט את פעולות ה-CX שלהם ולהטמיע CX AI כדי להניע אוטומציה חכמה".
האנליסטית מציינת את בסיס ההתקנות הגדול שיש לחברה ואומרת שהמעבר לענן ולבינה יתרום גם הוא לצמיחה. "נייס", היא מסכמת, "נותרה הדרך המועדפת עלינו לשחק ב-CCaaS". זו, פחות או יותר, הרוח שנושבת מכיוון רוב האנליסטים.
שתי עסקאות חשובות
שתי עסקאות שביצעה נייס לאחרונה מצביעות על חשיבות ההתמקדות בתחומים של קשרי לקוחות ומניעת פשע, שם הפוטנציאל של נייס גבוה מאוד. הראשונה עם קרניבל בריטניה, חברת הבת של Carnival Corporation (סימול:CCL), קבוצת מפעילי השיט הגדולה בעולם, שבחרה ב-NICE CXone לחולל מהפכה בחוויות האורחים על ידי איחוד פעולות מרכז הקשר על גבי פלטפורמה מאוחדת המופעלת בינה מלאכותית. Carnival תעבוד עם NICE כדי לבצע שינוי מהיר במרכזי הקשר שלה, שיכלול מעבר מהפתרונות הוותיקים שלהם עם Avaya ו-Verint."בדקנו ספקים רבים אחרים לפני שבחרנו ב-NICE", אמר Paul Ludlow, נשיא קרניבל בריטניה, "אבל אף אחד מהם לא יכול היה לספק את הגודל וההיקף שאנחנו צריכים כדי לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שלנו ולספק חוויות אורח יוצאות דופן. האורחים שלנו מגיעים אלינו כדי ליהנות מההפלגות שלנו באוקיינוס ולראות את העולם, ואנחנו שואפים להפוך כל נקודה במסע לחסרת חיכוך ככל האפשר. מהרגע שהאורחים שלנו מתחילים לחפש את ההפלגה הרצויה להם ועד לרגע שהם צועדים על היבשה, אני בטוח שהשינוי הדיגיטלי שלנו יספק להם את החוויה של פעם בחיים".
אם חברה כקרניבל משתכנעת להחליף מערכות קיימות של אוויה וורינט זה כנראה בגלל היתרונות היחסיים שמערכות ה-CXone למיניהן מספקות, והצטרפות של חברה כזו תתרום הרבה להמשך ההובלה של נייס בתחום ה-CcaaS.
ההסכם השני נחתם מול משרד התובע המחוזי של מחוז שלבי באלבמה, שבחר בפלטפורמת Evidencentral של נייס כדי לשדרג את ניהול הראיות הדיגיטליות במחוז. זוהי מערכת אקולוגית פתוחה ודיגיטלית לניהול ראיות, מבוססת ענן שמרכזת ראיות כדי להאיץ בניית תיק, לחשוף ראיות נסתרות ולהתייחס לאתגרים של גילוי ראיות ושמשבשת את הדרך שבאמצעותה מנוהלים נתונים, מרגע שקורה תקרית ועד לסגירת תיקים בהצלחה והעמדה לדין.
המחוז הודיע שסוכנויות בטיחות הציבור והצדק של המחוז יוכלו לבטל, באמצעות פריסת הפלטפורמה, עבודה ידנית הקשורה לניהול ראיות דיגיטליות כך שיוכלו להבטיח צדק עדכני על ידי מיקוד תשומת הלב אך ורק בחקירה והעמדה לדין של מקרים. "ערים, מחוזות ומדינות רבות בארה"ב", אמר מנהל חטיבת המעקב בנייס, Chris Wooten, שהגיע לנייס כשזו רכשה את חטיבת המעקב של Thales (סימול:HO.PA), "פונות ל-NICE כמובילה ברורה של ניהול ראיות דיגיטליות".
נייס פועלת ומתחרה בסקטור תעשייתי-טכנולוגי שההצלחה בו מותנית בחדשנות הטכנולוגית אבל בעיקר ביכולות הניהול, ביכולת לשכנע לקוחות, בעיקר שמרניים יותר, לאמץ פלטפורמות חדשניות, ביכולת לצמוח אורגנית ובאמצעות רכישות וכמובן בטיב המוצרים.
מי שעוקב אחרי חברת נייס, לבטח משנת 2015, רואה שהחברה מצליחה לעמוד בכל התנאים הנ"ל ומציגה תאוצה מרשימה בהכנסות וברווחיות, מה שכמובן התבטא במחיר המניות. החברה סיימה את 2014 עם הכנסות, רווח תפעולי ונקי של 872, 106 ו-103 מיליוני דולרים או רווח של 1.69 דולר למניה, כאשר את 2023 תסיים עם 2.378 מיליארד הכנסות, 400 מיליון רווח תפעולי ו-328 מיליון ברווח נקי או 8.7 דולר למניה, והציפיות ל-2024 הן להכנסות של 2.658 מיליארד ולרווח למניה של 9.8 דולר.
בין תחילת 2015 לסוף 2021 עלתה המניה פי 6, כאשר במהלך 2022 עד אוקטובר 2023 ירדה בכ-53% וזאת למרות המשך השגשוג בעסקיה. מה שקרה הוא שבסוף 2021 הגיעה המניה, כתוצאה מהגאות בשוק וביחד עם "העדר", להערכות חלל ומש"התגלה" הדבר (בעקבות האינפלציה שפרצה והחשש ממיתון) ירדה כפי שירדה (גם הירידות כמו העליות היו מוגזמות בשל הליווי התקשורתי הסנסציוני). מאז סוף אוקטובר 2023 עלתה המניה בכ-50%. תופעות כאלו, של זעזועים מוגזמים, הולכות ומתרבות בשנים האחרונות וחלק מהאשמה בכך קשור לעובדה שמשקיעים רבים שהצטרפו בשנים האחרונות מקשיבים יותר מדי לתקשורת הפיננסית ופחות מדי לעצמם.
הפרס על ההישגים מגיע למנכ"ל
מה שאני מנסה לומר הוא שנייס, מאז 2015, מצליחה לשלב בהצלחה בין היכולות הטכנולוגיות ליכולות השיווק בשוק גלובלי תחרותי מאוד. המשמעות של הצלחה כזו היא שלחברה הנהלה טובה שמוכיחה את עצמה לאורך זמן ובמקרה הספציפי הזה אין ספק שהפרס על ההישגים מגיע למנכ"ל ברק עילם שהפך את נייס למובילה בתחום עיסוקיה באמצעות צמיחה אורגנית ורכישות מוצלחות. ההתמקדות של עילם בקשרי לקוחות ומניעת פשיעה לצד המעבר המתוזמן לענן, לדיגיטליות ולבינה מלאכותית באמצעות חידושים פורצי דרך בתוך החברה ורכישות אסטרטגיות, בהחלט מרשימה.
מנכ"ל נייס, ברק עילם. צילום: CPC
עילם, מהנדס חשמל בהכשרתו, שהצטרף לחברה ב-1999 ועלה דרך חטיבות החברה, משקף מיזוג בין טכנולוג, איש שיווק ומנהל, והעובדות מוכיחות זאת (זה גם מה ששמעתי מאנליסטים). אם לשפוט לפי העשור האחרון שבניהולו, נייס תמשיך לצמוח גם בסקטורים נוספים שקשורים ב-CRM.
נייס, ללא ספק, מעניינת להשקעה לטווח ארוך (השמועות, שלדעתי אינן נכונות, על האטה בהטמעת הענן עשויות להביא את המניה למחיר כלכלי יותר), אבל אני, כידוע, מעדיף סלי השקעה מגזריים. ישנו, לדוגמה, סל שמתמקד בחברות שמשדרגות תוכנה, Big Data Refiners (סימול:DAT) שעוקב אחרי הביצועים של חברות המספקות תשתיות ניתוח, תוכנה, חומרה ותשתיות מחשוב אחרות לניהול והפקת מידע ממערכי נתונים גדולים מובנים ובלתי מובנים ש-NICE מהמובילות בו. ישנו גם ה-QQQJ, סל הבינה והדור הבא של התוכנה שמובילות NVDA, AMD, META ו-GOOG. תוכלו למצוא את כל הסלים שנייס מופיעה בהם כאן.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
11.תודה רבהנחום 07/02/2024 09:35הגב לתגובה זו3 0מעניין ומפיק תועלת כמו תמיד, מר גרינברגסגור
-
10.עבור מנייהלואי ה 16 04/02/2024 09:16הגב לתגובה זו7 0מסוגה של נייס אין צורך בסל,זו אחת מהיחידות של שגר ושכחסגור
-
9.אמר "המדינה זה אני"לואי ה 16 04/02/2024 09:12הגב לתגובה זו0 11גרינברג "האינטרנט זה לא רק אתה" קצר בכתבות ואל תתלונן ש"לא קוראים" אתה לא מרצה באקדמיה לקוחותיך אנשים פשוטיםסגור
-
מי שלא מביו, שלא יפריע. (ל"ת)יוסי 04/02/2024 11:19הגב לתגובה זו8 0סגור
-
או שפשוט תשתדל לקרוא לאט ובשקט, עד הסוף.כגן 04/02/2024 09:48הגב לתגובה זו9 0זה כדאי.סגור
- טען עוד
-
מר כהן?אתה קורא 04/02/2024 10:31הגב לתגובה זו0 5אין ניקודסגור
-
כנראה שטוב ממך, כי אני כגן, לא כהן.כגן 04/02/2024 19:49הגב לתגובה זו6 0אף פעם לא מאוחר להשלים שיעורי שפה, או כתיב.סגור
-
8.שלמה תודה. מה דעתך על pypl כרגע? (ל"ת)יוסי 04/02/2024 08:30הגב לתגובה זו9 0סגור
-
7.ברק עילם שחצן ופלצןשמואל ג. 03/02/2024 23:19הגב לתגובה זו0 4ברק עילם הוא אדם שחצן ופלצן. יתכן שהוא רואה רחוק אך עדיין. ואין ספק שהוא אדם מוכשר . אך ההתנהגות שלו אותי אישית מגעילהסגור
-
עילםלא יעזור 04/02/2024 10:32הגב לתגובה זו7 0שם יפה לחנון טיפוסי הגם שמוכשר ומלייןסגור
-
6.מניית העם של הטכנולוגיה - וזולה כעת.רז 03/02/2024 12:45הגב לתגובה זו16 1תודה, שלמה.סגור
-
5.צודק הבעיה של"מסחר" בארץ כבר אין ערך כלכליאריה 02/02/2024 18:03הגב לתגובה זו5 0השוק בארץ הפך לקזינו בלי ערך כלכלי. שחקנים מזיזים אותו בכלום כסף לפי אינטרסים שלהם. מספיק לראות איך כל פעם שהמסחר נפתח בעליה, מיד מעבירים את השוק לירידות..סגור
-
4.תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 02/02/2024 17:45הגב לתגובה זו11 2סגור
-
3.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)עמית 02/02/2024 12:53הגב לתגובה זו12 2סגור
-
2.בשיאנאסד"ק 02/02/2024 11:53הגב לתגובה זו4 0אין סיבה שלא יתממש בגבהים כשהעולם לא נראה "משהו" כולל נייס NVDA AAPL ואפילו מטא שבקפיצה זמניתסגור
-
1.די נעצרההייטק 02/02/2024 11:42הגב לתגובה זו1 3לכן התנודתיות בין שאר הסיבות,העולם הפך יותר "ערך" מצמיחה,כשיש אשלייתצמיחה קופצים וכשבאה ההתפכחות יורדים,לכן גם "עולים לירח"סגור
-
כלום לא נעצר. (ל"ת)בן 03/02/2024 18:03הגב לתגובה זו12 0סגור
-
הגיע לראש ההרהייטק 04/02/2024 10:33הגב לתגובה זו0 8ושם החמצן דליל,קשה להתקדם הלאהסגור
-
האירועים הקרובים בטק יראו לך את גודל הטעות (ל"ת)רז 04/02/2024 18:07הגב לתגובה זו7 0סגור