אל על מצפה לרבעון ראשון מצוין; קני רוזנברג מורווח 110% על השקעתו בחברה

 | 

מי קונה חברת תעופה בקורונה? מבול של הפסדים, חוסר בהירות לגבי העתיד, וועדי עובדי חזקים - כל אלו לא הפריעו לקני רוזנברג ובנו אלי לרכוש את השליטה באל על. ובלי טיפת ציניות ההסבר הוא "הרבי אמר". השקעה בישראל בשביל המשפחה האמריקאית היא אולי סוג של מצווה, אבל למרות ההתחלה הקשה והסקפטיות, הם מורווחים 110% כ-450 מיליון שקל.

חברת התעופה אל על אל על +1.46% אל על 846.5 +1.46% אל על בסיס:834.3 פתיחה:837.8 גבוה:855 נמוך:832 תמורה:43,343,259 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: הציגה ביום חמישי את דוחותיה הכספיים הטובים בכל הזמנים עם רווח של 125 מיליון דולר והכנסות שנתיות של 2.5 מיליארד דולר. אבל אם המשפט הזה נשמע לכם מוכר זה לא במקרה. רבעון אחר רבעון אל על חושפת דוחות כספיים שטובים מקודמיהם, ללא אף עזרה מהמדינה כפי שנהגה לעשות במשך שנים, כאילו היא מצאה את נוסחת הקסם. אבל האמת היא שזה לא בכאילו. חברת התעופה עושה חיל בעסקים ובשוק ההון. 

הרבעון הראשון צפוי להיות חזק במיוחד. החברה מכוונת להכנסות של 670 מיליון דולר ורווח שיכול להגיע למעל 70 מיליון דולר. זה לא טריוויאלי בזמן מלחמה, וזה נובע משתי סיבות עיקריות - הראשונה, העלאת מחירים. אנחנו יכולים לטעון שאל על יקרה, שאל על מנצלת את המצב. אבל החברה הזו היא בראש וראשונה חברה עסקית והיא צריכה לשרוד וגם להרוויח.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

המלחמה העבירה את אל על למצב של הישרדות, ובמצב כזה, במיוחד כשהיא לא ביקשה אגורה מהמדינה, היא רשאית לנצל את כוחה ולהעלות מחירים. כתבנו על הקו לניו יורק שבו היא נשארה לבד וקבעה את המחירים והרוויחה עשרות מיליונים. זה לא נוח לצרכנים, אבל למשקיעים זה נהדר.

מעבר לכך, אל על הצליחה לגוון ולנצל את הטיסות גם להעברות מטענים כשבזמן מלחמה כל כך חשובות לכלכלה ולביטחון הישראלי. תחום המטענים עלה בצורה דרמטית והוא אחראי גם על הרווחים הטובים ברבעון. כל זה כשחברות התעופה הזרות יוצאות מהארץ והתחרות נחלשת.

אל על נסחרת אחרי זינוק של פי 2 מהשפל לפני חודשיים (היא נסחרת ב-50% מעל המחיר ב-7 באוקטובר) בשווי של 1.3 מיליארד שקל. כשמנתחים אותה קר היא במכפיל רווח נמוך מאוד, אבל בחברות תעופה יש סיכונים גדולים - מלחמות, מחירי הנפט והאנרגיה, תחרות ועוד. ועדיין - הרבעון הרביעי והתחזית קדימה, מוכיחות שאל על החדשה היא לא אל על של השנים שלפני הקורונה. אז היא הייתה חברה של העובדים, הטייסים, של הוועדים, היא הייתה שמנה מאוד, לא יעילה, כשכל רווח שהצליחה לייצר הלך לסתום איזה חור עבר. אל על החדשה עם פחות ממחצית מהעובדים וזה הסוד.
 

חברת התעופה הלאומית

לאל על מודבקת הסיסמה "חברת התעופה הלאומית של ישראל" כבר עשרות שנים למרות שהיא כבר מזמן לא בבעלות המדינה. דווקא במובן הזה נראה שמדינת ישראל עשתה צעד לא טוב בשוק ההון כשמכרה את אחזקותיה באל על רגע לפני שהחברה הוכיחה שהיא יודעת להתנהל כלכלית באופן עצמאי לחלוטין. אבל לאור ההיסטוריה הלא טובה של אל על והמדינה שכללה הלוואות רבות וחילוצים מבעיות כלכליות קשות וארוכות, אפשר למחול למדינה על היציאה מהחברה.

אבל זה לא הכל. בזמן שמשבר הקורונה בענף התעופה העולמית כמעט הביא לריסוק הענף ולסגירה של חברות, הנהלת אל על בראשות המנכ"לית דינה גננסיה בן טל, הצליחה לנווט את דרכה ליציבות כלכלית. אם לא די בכך, במהלך המלחמה בעזה הפגינה הנהלת החברה לא רק חוסן כלכלי, אלא גם מצאה עוד דרך לשפר את התדמית הבעייתית ממנה סבלה במשך שנים והטיסה, יחד עם שאר החברות הישראליות ארקיע וישראייר, אלפי חיילים ומילואימניקים שהיו בחו"ל חזרה ארצה לטובת המאמץ המלחמתי. צעד נוסף משבוע שעבר הוא חלוקת כרטיסי טיסה חינם עבור המילואמניקים ליעדי אירופה (בתשלום מסי נמל בלבד), היווה טפח נוסף במאמץ לשיפור התדמית.

מצד שני, אל על ספגה ביקורות רבות במהלך המלחמה בטענה שניצלה את היעדרותן של חברות התעופה הזרות והעלתה מחירים, בעיקר בקווים הרווחיים במיוחד שלה לארה"ב. המנכ"לית גננסיה בן טל הודתה במסיבת העיתונאים שערכה ביום חמישי עם פרסום הדוחות שלולא המלחמה, הרווח הרבעוני של החברה היה כ-95-100 מיליון דולר ולא 125 מיליון דולר. מנגד, היא הדפה את הטענות על העלאת מחירים אגרסיבית וטענה כי אלו עלו בכ-5% בלבד וההתייקרויות המשמעותיות הן תוצאה של ביקושים גבוהים שגורמים לכך שכל המושבים הזולים נגמרים מהר יותר מבדרך כלל. אתם תשפטו.

נדבך חשוב נוסף של אל על הוא סוגיית החוב. לאל על יש כיום חוב של כ-1.8 מיליארד שקלים ומדי שנה היא פורעת כ-300 מיליון שקלים ממנו, קצב מרשים לכל הדעות שמהווה גושפנקה נוספת לחוסן כלכלי. באופן מוזר, אפילו החות'ים בתימן תרמו לחברה כאשר שיתקו כמעט לחלוטין את מעבר אוניות המטען מהמזרח לכיוון ישראל ואילצו את תעבורת המטענים לעבור לידי חברות התעופה, בהן כמובן אל על, שגורפות עוד רווחים כתוצאה מכך.

הפוטנציאל האדיר - האם אל על תחתור לממש אותו?

אחד היתרונות המרכזיים של אל על הוא הביטחון של הלקוחות שלא משנה מה יקרה במצב הביטחוני בארץ, היא תמשיך לטוס. גם במקרה של מלחמה גדולה עם חזבאללה בצפון. מדובר ביתרון משמעותי של החברות הישראליות שמצליחות למשוך על בסיס ביטחון זה יותר נוסעים, גם אם המחיר גבוה יותר.

אבל זה מה שנקרא כסף קטן. לאל על יש פונטציאל להפוך לחברה מרכזית בשוק התעופה העולמית. ומדוע? אם נביט על חברות התעופה הבולטות בעולם נראה את שלושת חברות התעופה מהמפרץ הפרסי - אמירייטס, איתיחאד איירווייז וקטר איירווייז - בין החברות שניצבות זה עשרות שנים בראש הרשימה. הסיבה לכך היא שהחברות הללו החליטו, בתבונה רבה יש לומר, לנצל את המיקום הגיאוגרפי-אסטרטגי שלהן במרכז המפה העולמית ולהשקיע עשרות מיליארדי דולרים בקמת תשתית תעופה להאבים מרכזיים בהם יבוצע נתח נכבד מהחלפת הטיסות ("קונקשנים"). לאחרונה הודיעה גם סעודיה השכנה כי היא תגדיל את צי המטוסים שלה באופן משמעותי על מנת להצטרף לתחרות הזו.

כפי שזה נראה היום, אל על לא בוחנת אפשרות של תחרות בחברות מהמפרץ, גם בגלל צי המטוסים הקטן בהשוואה לחברות מהמפרץ (100-150 מטוסים בכל חברה) וגם בגלל היעדר תשתית מתאימה בנתב"ג ובעיות בירוקטיות של המדינה ומשרד התחבורה למהלך גדול שכזה. צי המטוסים של אל על מונה כיום כ-45 מטוסים. החברה מחזיקה היום ב-16 מטוסי דרימליינר ומספרם צפוי לגדול עד סוף העשור לכ-22 מטוסים. גם 24 המטוסים מדגם בואינג 737 המבוגרים צפויים להתחלף במטוסים חדשים יותר ומספרם עתיד לגדול גם הוא לכ-30.

מדינת ישראל נמצאת במיקום גיאוגרפי-אסטרטגי כדי להיכנס לתחרות בשוק התעופה העולמי. נכון, רכישת מטוסים היא עסק לא זול ומהווה הרכיב העיקרי בחוב של אל על, אבל גם בהנחה שאל על הייתה מצליחה להגדיל במהירות את צי המטוסים כדי להתחרות בחברות המפרציות, מדינת ישראל חייבת להעניק תשתית מתאימה לשם כך, קרי שדה תעופה גדול במיוחד על מנת לשים את ישראל במרכז מפת התעבורה העולמית. מעבר לכך צריך לזכור שצעד שכזה לא יזיק כלל לשיפור התדמית הלא אהודה של ישראל בעולם.

אין ספק שכל מה שנותר לאל על הוא להמשיך לפרוש כנפיים ולכבוש יעדים חדשים, גם יעדים בעולם וגם פיננסיים ואחרי כל כך הרבה שנים קשות נראה שהיא כמעט בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. אל על היא דוגמה והוכחה שניהול יכול עושה טוב גם לחברה, גם לקהל הנוסעים, וכן, גם למשקיעים.

תגובות לכתבה(24):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    שבת מקור הברכה
    נתי 04/03/2024 21:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא היה לי ספק שהשבת מביא ברכה גם השירות שלהם הרבה יותר טובה וגם יחסית למה שיכלו לקחת כסף כשהם היחידים שטסים היו הוגנים מאוד
    סגור
  • 19.
    כל הכבוד לקני שהקשיב לרב שלו שהמליץ לו על העסקה (ל"ת)
    פנחס 03/03/2024 14:07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 18.
    אל על חברה שחושבת מחוץ לקופסה
    דוד 03/03/2024 13:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כחול לבן שלנו ביחד ננצח להחזרת החטופים אמן
    סגור
  • תכלת לבן (ל"ת)
    עידן 07/03/2024 15:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    ההנהלה התחלפה והחברה עברה התייעלות רצינית
    לילך 03/03/2024 13:39
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אז מובן שהיא תצליח ולדעתי גם מגיע לה עבדו קשה
    סגור
  • טען עוד
  • 16.
    אל על שירות מצוין היה לנו בטיסה מניו יורק (ל"ת)
    מוטי 03/03/2024 13:38
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 15.
    חברע עושקת וגוזלת
    דן 03/03/2024 13:03
    הגב לתגובה זו
    0 7
    חברעעעע מהגרועות בענף בחסות ממשלת ישראל עושקת וגוזלת את אזרחי מדינת ישראל החברעעע הכי יקרה ברמה הכי נמוכה בעולה ביום שחהיה אפשר לא אטוס עם אלעל לעולמי עולמים??
    סגור
  • אל תטוס. הם יסתדרו בלעדך (ל"ת)
    אסף 03/03/2024 22:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 14.
    כולנו נזכור איך אלעל ניצלה אותנו במלחמה
    איזיגט 03/03/2024 12:43
    הגב לתגובה זו
    0 8
    שנה הבאה ירידה דרסטית ברווחים
    סגור
  • 13.
    אל על חברה מעולה טס רק איתם
    שלמה 03/03/2024 12:18
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לצערי אין לי את המניה ועכשיו נראה לי קצת מאוחר להיכנס
    סגור
  • 12.
    עזרו לנו בטיסה מהירה לישראל אל על
    לאה 03/03/2024 12:18
    הגב לתגובה זו
    6 0
    שהילד היה חולה והצוות לא עזב אותנו וטיפל במסירות אנחנו מעכשיו נטוס רק באל על
    סגור
  • 11.
    כל הכבוד לאל על חברה 10 ! (ל"ת)
    ליאו 03/03/2024 12:17
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 10.
    אל על חברה מעולה ציונית וערכית שטסה בזמן מלחמה
    מאור 03/03/2024 12:17
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כל הכבוד!
    סגור
  • 9.
    אין עתיד לחברה שלא טסה בשבת, המחירים ירדו והפסדים יחזרו (ל"ת)
    הבעיות יחזרו 03/03/2024 12:06
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • 8.
    בקורונה לקחו מיסים מאיתנו ועכשיו בוזזים.
    בני 03/03/2024 11:38
    הגב לתגובה זו
    1 6
    יודעים רק לקחת. לקחת מהמדינה את המיסים שלנו כשהם ציבורית. לגנוב רווחים מונופול מופקע בזמן כזה. נחרים אותם כשיחזרו הזולות
    סגור
  • 7.
    להכריז על אל על מונופול. לפחות בקוים שאין תחרות. (ל"ת)
    משה 03/03/2024 11:37
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • 6.
    שוחטים במחיר בגלל צמצום מתחרים. נתנקם בכם בזמן שלום (ל"ת)
    יעל 03/03/2024 11:13
    הגב לתגובה זו
    3 7
    סגור
  • 5.
    בקורונה בכו וקיבלו מיליונים מהמדינה, במלחמה דפקו אותנו
    י ש ר א ל י 03/03/2024 09:28
    הגב לתגובה זו
    4 10
    דפקו מחירים בשמיים, בזמנים קשים הם "חברה לאומית" והמדינה מחלקת להם את כספינו ובזמנים טובים להם ורעים לנו הם פתאום חברה פרטית. האמת שהם די מנוולים, חיילים מיל שחזרו מנופש לצו 8 שילמו המון כסף, ביזיון. הורידו מחיר רק אחרי רעש ציבורי.
    סגור
  • 4.
    מלכודת דבש
    היזהרו זו מלכודת דבש !!!! נו בטח רווחים אדירים ניצ 03/03/2024 08:49
    הגב לתגובה זו
    2 7
    היזהרו זו מלכודת דבש !!!! נו בטח רווחים אדירים ניצלו את מצב המלחמה עם מחירים הזויים !!! דוחות הבאים יהיו הרבה יותר נמוכים !!! ראו הוזהרתם .
    סגור
  • צודק
    לרון 03/03/2024 16:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדרך מטה סלולה כשכל החברות תחזורנה לכאן,היזהרו מהשקעה בגבוה!תמיד!!
    סגור
  • דוחות Q1 יהיו מצוינים
    אבי 03/03/2024 09:45
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כי הוא כבר כמעט מסתיים (31.3)
    סגור
  • 3.
    אחרי המלחמה הם ישלמו את המחיר
    בן 03/03/2024 08:37
    הגב לתגובה זו
    4 11
    כדאתה קורא חעצמך המוביל הלאומי ישלך גם קצת אחריות. בתחילת המלחמה החברה סירבה לוטס בשבת כפי שהיה נדרש בגלל שהיא בבעלות של גביר עלוב חרדי שאפילו לא גר בארץ. במשך המלחמה נאלצנו אנשי העסקים לשלם מחירים מטורפים בגלל החזירות האינפסופית של החברת פח הזו, ולבסוף המוצר שלהם עלוב. רמת מוצר של לואו קוסט משודרג. מטוסים מלוכלכים, רמת מזון ומשקאות מביכה. טוסו בחברות אירופאיות ועזבו את אל על. תהנו יותר ותשלמו פחות. ככה עשיתי לפני המלחמה ואחזור לעשות אחריה.
    סגור
  • 2.
    ביטוח בעת מלחמה לחברות תעופה ?
    אני1 03/03/2024 08:34
    הגב לתגובה זו
    0 2
    משום מה במאמר לא צויין כי גם לחב' אל על בוטל ביטוח סיכוני מלחמה ב 07/10/23 וכי המדינה העניקה "חלופה" לביטוח סיכוני מלחמה לשלושת החברות הישראליות בהיקפים משמעותיים, דבר שאפשר להם להמשיך לטוס לישראל, ומנע מהאחרים לפעול בגזרה..
    סגור
  • 1.
    כתבה מפרגנת
    אלון 03/03/2024 07:59
    הגב לתגובה זו
    12 1
    איזה כייף להתחיל עם פירגון את השבוע.אל על , לא טסה בשבת וזו הברכה שלה !!!!!!
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות