המיזוג בסך 3.8 מיליארד דולר בין ג'ט-בלו לספיריט בוטל סופית - מה המשמעויות?
למרות השמועות כי החברות ינסו להמשיך עם המיזוג למרות חסימת העסקה על ידי בית המשפט בארה"ב, ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES 0% SPIRIT AIRL 1.08 0% סגירה:0 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: וג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP +2.24% JETBLUE... 6.18 +2.24% סגירה:0 פתיחה:6.02 גבוה:6.2 נמוך:5.98 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מודיעות סופית כי המיזוג כבר לא על השולחן. בתגובה להודעה, מניית ספיריט נופלת ב-14%, בעוד ג'ט-בלו עולה ב-2%.
רק מתגובת המניות אנחנו יכולים להבין כי מדובר בצעד חיובי עבור ג'ט-בלו, שהצליחה להתחמק ממיזוג שהמשקיעים תפסו כטעות, בעוד ספיריט איירליינס, שהמיזוג היה אמור להציל אותה מערימת האתגרים איתם היא נאבקת, תצטרך לספק תשובות לאיך היא תתקדם מכאן. עם ביטול המיזוג, החברות בעצם ביטלו את האפשרות ליצירת חברת התעופה החמישית בגודלה בארה"ב.
בינואר האחרון חסם שופט פדרלי את המיזוג וביסס את החלטתו על הטענה של משרד המשפטים כי העסקה תעלה את מחירי הטיסות. השופט המחוזי של ארה"ב, וויליאם יאנג, אמר לעורך הדין של ג'ט בלו בזמן שבחן את המיזוג כי הוא צופה שתעריפי טיסות הלואו קוסט יעלו במידה והעסקה תצא לפועל וספיריט איירליינס לא תהיה בסביבה בכדי לעודד הורדת מחירים.
חברות התעופה ערערו על ההחלטה והמשפט בעניין היה אמור להיערך בחודש יוני, חודש לפני הדדליין למיזוג ב-24 ביולי, החברות הודיעו כעת כי בעקבות המכשולים הרגולטורים, אין סיכוי שהעסקה תיסגר בזמן. הסיכוי שהערעור היה מתקבל, ועוד מתקבל בזמן היה ממילא קלוש.
ג'ט-בלו
המשקיעים בג'ט-בלו יצאו כבר ממזמן נגד המיזוג. ההצעה של 33.5 דולר למניה עבור ספיריט, שהוגשה עוד ב-2022, נראתה להם יקרה מדי. ספיריט נסחרה באיזור ה-15 דולר למניה לפני פסיקת בית המשפט בינואר, לאחר סדרה של אכזבות בדוחות. סביר להניח שגם אם העסקה הייתה מאושרת, בג'ט בלו היו מנסים לנהל משא ומתן על המחיר.
בג'ט-בלו החלו כבר לתכנן עתיד ללא מיזוג עם ספיריט - החברה בוחנת דרכים לצמצם עלויות ולחזור לרווחיות. עד לסגירה ביום שישי האחרון, מניית החברה טיפסה ב-17% ב-2024, כאשר חדשות כמו הרכישה של 9.9% מהחברה על ידי המשקיע האקטיביסט קארל אייקן, בנוסף לשני המושבים בהם זכה בדירקטוריון החברה, עזרו לדחוף את המניה מעלה.
ספיריט איירליינס
אצל ספיריט המצב שונה, כאשר התקוות למיזוג עזרו לדחוף את המניה למעלה וברגע שהעסקה בוטלה סופית, המניה צונחת. ג'ט-בלו תשלם לספיריט 69 מיליון דולר, ותפתור את כל העניינים הבעייתיים בין שתי חברות התעופה. "האמנו ששווה להמשיך את המיזוג הזה כי הוא היה יוצר מתחרה לאומית במחיר נמוך ועם ערך גבוה לארבע חברות התעופה הגדולות", אמרה מנכ"לית ג'ט-בלו, ג'ואינה ג'ראטי.
מנכ"ל ספיריט, טד כריסטי, אמר כי הוא מאוכזב לא לסגור עסקה שהייתה חוסכת כסף לצרכנים ויוצרת אתגר חדש לארבע הגדולות: יונייטד איירליינס, דלתא אייר ליינס, אמריקן איירליינס וסאות'ווסט איירליינס. "עם זאת, אנחנו נשארים בטוחים בעתיד שלנו כחברת תעופה עצמאית ומצליחה. אנו מאחלים לצוות ג'ט-בלו בהצלחה", אמר המנכ"ל.
ספיריט הייתה בין חברות התעופה שנפגעו הכי קשה מהבעיות במנוע Pratt & Whitney של חברת RTX, מה שגרם לקרקוע של מספר מטוסים, שצפויים לחזור לפעילות רק השנה. בנוסף, עודף קיבולת בכמה משווקי המפתח של החברה פוגע בכוח התמחור של ספיריט ומאלץ את החברה לנקוט בהוזלות גדולות יותר במטרה למכור מספיק מושבים, מה שהופך את ההתאוששות לקשה הרבה יותר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.יש לי כרטיסים עם ספיריטאמיר 05/03/2024 07:38הגב לתגובה זו0 0לסוף אפריל. נתפלל שיחזיקו מעמד עד אז לפחות…סגור