טויוטה צדקה בהימור נגד ה-EV - אבל רק לבינתיים

טויטה הייתה מהמתנגדות הבולטות לכניסה לתחום ה-EV, ועל כך היא ספגה ביקורת רבה - בינתיים, מכירות הרכבים ההיברידיים שלה עלו ב-40% והמניה כמעט בפלוס 100% בשנה האחרונה; יכול להיות שטויטה צדקה וכולם טעו? כנראה שלא
 | 

טרנד הרכבים החשמליים צובר תאוה בשנים האחרונות, ורואים את זה בכביש יותר טוב מבכל מקום אחר - אם עד לפני כמה שנים טסלה  TESLA INC +0.41% TESLA INC 343.44 +0.41% TESLA INC סגירה:0 פתיחה:344.05 גבוה:347.99 נמוך:335.28 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: הייתה מראה נדיר, היום הרחובות די מוצפים במכונית של אילון מאסק, אבל גם בעוד מספר גדול מאוד של דגמים נוספים של חברות אחרות, בעיקר סיניות.

חברות רכב מסורתיות רבות ראו את הטרנד, ובעיקר את הרגולציות החדשות והסובסידיות שמעניקות חלק מהממשלות במטרה לקדם את הנושא, והחליטו שגם הן צריכות לעלות על הרכבת, אלא שמאז פעילו תה-EV כבר הניבה הפסדים עצומים לרוב החברות מה שהביא להפסקת הפעילות אצל חלק מהן.
 

טויטה הימרה נגד ה-EV וצדקה

טויוטה לא נכנעה לטרנד מהיום הראשון. כמו שכבר כתבנו כאן, כשללקוחות יש בחירה, הם לרוב יעדיפו את האופציה הזולה יותר, גם אם היא מזהמת יותר. טויטה התעקשה שהלקוחות לא רוצים רכבים חשמליים, אלא היברידיים לכל היותר, ולמרות נתוני המסירה שהולכים וגדלים אצל חלק מהחברות, רובן קורסות - השווי המצרפי של חברות הרכב מהשורה השניה כבר נחתך ב-87% מהשיא. לעומתן, המניה של טויטה עלתה ב-97% ב-12 החודשים האחרונים, ומכירות הרכבים ההיבריידיים שלה עלו ב-40% בשנתיים האחרונות.
מנית טויוטה ב-12 החודשים האחרונים
מנית טויטה ב-12 החודשים האחרונים

מנכ"ל פעילות החברה בארה"ב, טד אוגווה, אמר לאחרונה שהחברה מעדיפה להמשיך לקנות קרדיטים (סוג של קנס אותו החברה משלמת בהתאם לפליטות הפחמן שלה) מאשר להשקיע בפעילות EV הפסדית. אוגווה גם רמז לכך ששיעור הרכבים החשמליים בארה"ב מסך כל הרכבים בסוף העשור בדרך לעמוד על 30%, הרבה מתחת ליעד הממשלה שעומד על 60%.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

יעד ממשלת ארה"ב כולל בתוכו לא רק רכבים חשמליים לגמרי, אלא גם רכבי פלאג-אין היברידיים. ב-2023, נמכרו בארה"ב בערך 1.5 מיליון רכבים משני הסוגים האלו, שהיוו 10% מסך הרכבים שנמכרו באותה שנה. ההערכה של אוגווה אומרת שב-2030 יימכרו בערך 5.4 מיליון רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין היברידיים. אם היחס בין שני הסוגים יישמר זה אומר 3.6 מיליון רכבים חשמליים ו-1.8 מיליון רכבי פלאג-אין היברידיים.

הנתונים האלה עדיין משקפים צמיחה שנתית של בערך 17% לרכבים חשמליים לגמרי. זה לא רע, אבל זה אולי לא יספיק בשביל להחזיק את המניה של טסלה במחיר המשקף מכפיל רווח עתידי של 65.

מצד שני, עניין הקרדיטים גם יכול להוות הכנסה נוספת משמעותית לחברות ה-EV - הקרדיטים סחירים, כך שחברה המייצרת פחות פליטות פחמן יכולה למכור את הקרדיטים לחברות שפולטות יותר, ככה אמור להיווצר איזון מהבחינה הזאת, וכך הכניסה טסלה 5 מיליארד דולר נוספים ב-3 השנים האחרונות - בערך 10% מהרווח הגולמי של החברה בתקופה הזאת.  מבחינה תיאורטית, אם טויטה הייתה רוכשת את כל הקרדיטים של טסלה במהלך 3 השנים האחרונות, הדבר היה מפחית את הרווח התפעולי שלה בערך ב-5%.

למרות ההצלחה של טויטה עד היום, היא כנראה תיאלץ להתאים את עצמה לרגולציות - עד שנת 2025, מדינת קליפורניה למשל תדרוש מיצרני הרכב ש-22% מהרכבים שלהן יהיו עם אפס פליטות פחמן. השיעור הזה עולה ל-100% ב-2035, ולבריטניה, קנדה והאיחוד האירופי יש יעדים דומים.

מה שקורה בסין מתפשט לכל העולם


בסין, המדינה ממנה הטרנדים מתפשטים לכל העולם, רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין היברידיים כבר מהווים בין 35%-40% מסך הרכבים שנמכרים בחודש. חשוב לסייג את הנתון הזה כי רוב חברות ה-EV הן סיניות וחלק גדול מהן גם מקבל תמריצים מהממשלה, מה שמקל עליהן בצד העלויות, כאשר לצד זאת תשתית הטעינה במדינה מפותחת בהרבה ממקומות אחרים בעולם.

בנוסף, המחיר הממוצע של רכב חשמלי של חברת BYD בסין ב-2023 עמד על בערך 23 אלף דולר, בעוד בארה"ב המחיר הממוצע היה 55 אלף דולר.

ועדיין, הטרנד הוא ירידה במחיר של הרכבים החשמליים ככל שהם מתפתחים. ובשילוב עם הרגולציות שלא ישאירו ליצרנים הרבה ברירות, כנראה שגם המתנגדים החריפים ביותר ייאלצו להישבר אם הם רוצים לשרוד.

תגובות לכתבה(19):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    הטרנד עלה מהר מידי, אבל אל תמהרו להספיד את הרכבי החשמל
    י 10/03/2024 14:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה ימשיך פשוט יותר איטי מהציפיות
    סגור
  • 13.
    נכון מאוד
    חלי 09/03/2024 08:17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני קניתי רכב היבריד לאחר ייעוץ של טובי מהנדסי הרכב בארץ למרות שהעדפתי חשמלי והאמת הם צדקו. נכון למצב כרגע עדיף היבריד
    סגור
  • 12.
    טיוטה צדקה נקודה
    רונן 08/03/2024 23:35
    הגב לתגובה זו
    2 0
    והיא צודקת גם לגבי העתיד כי העתיד לא בחשמל העתיד במימן ונחשו מי מוביל בטכנולוגיה של רכבי מימן? בדיוק טויוטה לכן הם יודעים בדיוק מה הם עושים שם
    סגור
  • 11.
    העתיד הוא מימן
    א ב י 08/03/2024 08:52
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מימן + תאי דלק.
    סגור
  • 10.
    ממש אבל ממש לא - בקרוב יפול האסימון
    אודי 07/03/2024 19:24
    הגב לתגובה זו
    0 3
    הסינים מאוד ערמומיים, לחברות הרכב הסיניות לא היה שום סיכוי למכור רכבי בנזין למערב ולכן החברות המסורתיות שגשגו - מי שקורא את במפה נכון מבין שהסינים ביצעו מהלך מבריק - מכוניות חשמליות סיניות זולות (עד כדי חוסר ריווחיות) הסתננות למערב והרגלתו לרכבים הסינים - בבוא העת שהשוק יעבור רובו ככולו לחשמל - חברות הרכב המסורתיות יתמודדו מול יצרנים חזקים ומבוססים עתירי טכנולוגיה וזולים - או אז כשיתעוררו יהיה מאוחר מדי עבורם
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    אם כולם יעשו כמו ישראל טיוטה תשגשג בטירוף.
    צחי 06/03/2024 21:30
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מס מיוחד על כל ק״מ של רכב נקי. רכבים מזהמים פטורים ממס נסועה.
    סגור
  • אי אפשר להטיל מס פעמיים
    יוסי 09/03/2024 10:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מס נסועה זה תחליף למס המטורף על הדלק ,אם יטילו גם מס נסועה יווצר כפל מס.
    סגור
  • 8.
    חמור עם עגלה נוסע באותה מהירות בפקקים
    תימני שתמיד צודקת 06/03/2024 21:16
    הגב לתגובה זו
    7 1
    מה זה שווה שיש מכונית שנוסעת במהירות 300 קמ"ש, אם בפקקים היא נוסעת במהירות ממוצעת של 10 קמ"ש ...?
    סגור
  • החמור לא בא עם מזגן ומוזיקה
    יריב 07/03/2024 14:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל הייתי שמח לרכוב על סמוטריץ' החמור כל הדרך לתל אביב ומדי פעם להצליף בו שיזוז יותר מהר.
    סגור
  • 7.
    טויוטה צדקה. נקודה. מה זה בינתיים?
    דוד 06/03/2024 20:51
    הגב לתגובה זו
    7 7
    טויוטה עובדת כדי לספק ללקוחות את מה שהם מבקשים. אם יהיה שינוי בביקוש, אז יש מצב שטויוטה תשנה מדיניות. בינתיים בטויוטה לא חוזים מעבר גורף לרכבים חשמליים נטו מהרבה סיבות. לכן בטיוטה צדקו נקודה סימן קריאה. ובהמשך אני סומך עליהם שהם יקבלו את ההחלטה הנכונה הרבה יותר מיתר היצרנים.
    סגור
  • מסכים לחלוטין! (ל"ת)
    אסקובר 08/03/2024 18:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    פריאוס
    ארז 06/03/2024 19:54
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הרכב ההיברידי הכי מתבקש של טויוטה לא מגיע לארץ
    סגור
  • 5.
    מי שקונה רכב חשמלי מפסיד כסף רב
    שון 06/03/2024 18:26
    הגב לתגובה זו
    3 3
    רכב חשמלי וגם רכב דיזל גורמים למחלות סרטן ועוד מחלות . עדיף לקנות רכב בנזין בלבד . חבל שהעולם הולך לכיון מחלות ורכב חשמלי.
    סגור
  • 4.
    העתיד = רכבי מימן - לגזור ולשמור - טויוטה חושבת נכון !! (ל"ת)
    דן 06/03/2024 16:09
    הגב לתגובה זו
    17 7
    סגור
  • גם ברכבי מימן יש סוללות ליתיום
    י. 10/03/2024 14:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מנועי המימן באים להחליף את הבנזין/דיזל, בקיצור רכב על הנעה של מימן זה היבריד של מימן וסוללות
    סגור
  • 3.
    גם מאזדה עשתה כמו טיוטה (ל"ת)
    נתי 06/03/2024 16:01
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 2.
    טויוטה צדקה ובחישוב כולל גם לטווח ארוך היא צודקת (ל"ת)
    007 06/03/2024 15:46
    הגב לתגובה זו
    9 5
    סגור
  • 1.
    שינוי תקנות
    גיל 06/03/2024 15:44
    הגב לתגובה זו
    7 2
    מי ששינה את התקנות והשפיע הם יצרני הרכב, ולכן הם גם ישפיעו על שינוי התקנות הנוכחיות. יצור רכב חשמלי הוא יקר, מבזבז אנרגיה, השמדתו וסילוקו יקרה ובעייתית ולא בכדי ניסגרו כמעט כל קווי היצור של יצורו ברחבי העולם. הסוללות לא אפקטיביות בקור וחום ומן הסתם האירוע שנבע מאג׳נדה ישכח ביבבה קלה.
    סגור
  • כל כך מדוייק! (ל"ת)
    אסקובר 08/03/2024 18:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות