הבעיות של בואינג לא נגמרות: למה להחליף את המנכ"ל לא יהיה קל
כל הבעיות האחרונות בבואינג BOEING -1.7% BOEING 143.59 -1.7% סגירה:0 פתיחה:146.44 גבוה:146.44 נמוך:141.34 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שמו את המנכ"ל דייב קלהון תחת לחץ, כאשר כל האצבעות מופנות אליו. עם זאת, למרות הלחץ הגדול, לא בטוח שיהיה כל כך קל להחליף את קלהון.
מנהל התעופה הפדרלי (FAA) הגביל את ייצור דגם ה-Max 737 ל-38 מטוסים בחודש בעקבות דלת החירום שעפה בתחילת ינואר. ההאטה בייצור ובעיות האיכות הנלוות, צפויים להוביל לשנה נוספת של הפסדים בעסקי המטוסים המסחריים של בואינג.
לא קל לדרוש שינוי בהנהלת החברה, כאשר לא ברור לגמרי מי אחראי לכל הבעיות הנוכחיות בבואינג. רוב האנליסטים מציינים את המיזוג של בואינג-מקדונל-דאגלס בשנות ה-90 המאוחרות כסיבה לבלגן הנוכחי. בנוסף, הרבה זוכרים לטובה שקלהון החזיר את ה-Max 737 לשירות בנובמבר 2020 לאחר שנתיים בהן המטוס היה מקורקע בעקבות שתי תאונות קטלניות בתקופה של חמישה חודשים.
עם זאת, המנכ"ל הנוכחי כן אחראי לכך שלבואינג אין עדיין פתרון לאיבוד המתמשך של נתח שוק בפלח המטוסים החד מעבריים, כאשר איירבוס ממשיכה לצבור שם נתח שוק ובואינג לא ממש עובדת על דגם חדש שיכול לעצור את ההפסדים הללו. מטוס ה-Max 10 הגדול, שמסוגל להתחרות טוב יותר במטוסי סילון גדולים מדגם A321, לא קיבל עדיין את האישור לשירות מסחרי ונראה שיקח שנים עד שיתקבל האישור. דבר שמתסכל את לקוחות בואינג.
בנוסף, אינדיקטור מרשיע הוא ביצועי מניית בואינג. המנייה עמדה על מחיר של 330 דולר כאשר קלהון נכנס לתפקיד בסוף 2019. המניה ירדה מאז ב-40%, בעוד ה-S&P 500 עלה ב-60% באותה התקופה. מניית איירבוס עלתה ב-25% באותה התקופה.
היורש הפוטנציאלי
במידה ואכן יתרחש שינוי בהנהלת החברה, שלושה שמות עיקריים עלו כיורשים אפשריים: לארי קאלפ, ביל בראון ופטריק שנהאן.קאלפ מנהל את ג'נרל אלקטריק, המשמשת כספקית דומיננטית של מנועי סילון וספקית מפתח של בואינג. כאשר קאלפ נכנס לתפקידו ב-2018, בוול-סטריט עלו ספקות כי מדובר בבחירה מוצלחת. המצב כיום השתנה, כפי שמעיד מספר הפעמים שהאנליסטים עונים "קאלפ" כאשר הם נשאלים מי יכול להציל את בואינג.
עם זאת, הסבירות שזה יקרה נמוכה. המנכ"ל עסוק בפיצול עסקיה של ג'נרל אלקטריק ל-GE Aerospace ו-GE Vernova, כאשר הוא צפוי לשמש כמנכ"ל עסקי התעופה והחלל של החברה. בנוסף, גם בראון, אשר שימש בעבר כמנכ"ל ענקית ההגנה L3Harris Technologies, עסוק. בראון מונה לאחרונה למנכ"ל 3M, במקומו של המנכ"ל הנוכחי מייק רומן וצפוי להתחיל בתפקיד בחודש מאי.
מבין השלושה הללו, נשאר רק שנהאן, המנכ"ל הנוכחי של הספקית של בואינג ספיריט אירוסיסטמס. ספיריט מחזיקה גם היא בבעיות איכות, אך שנהאן נכנס לתפקידו רק בחודש ספטמבר. יותר מזה, לפי הדיווחים האחרונים ספיריט עשויה להפוך להיות חלק מבואינג שוב. כזכור, ספיריט הייתה חלק מבואינג עד שנמכרה לחברת השקעות קנדית ב-2005.
ספיריט אירוסיסטמס מייצרת גופים למטוסים לבואינג ואיירבוס, כאשר החברה מייצרת גם חלק גדול מגוף המטוס 737 MAX של בואינג. כ-60% מהמכירות של ספיריט מגיעות מבואינג, כאשר איירבוס אחראית ל-20% מהמכירות.
שנהאן מחזיק בתואר שני בהנדסת מכונות ו-M.B.A מ-MIT, דבר שנחשב למרשים, אבל לא כולם יתלהבו מהבחירה בו. שנהאן נחשב למקורב לבואינג, היות והוא עבד כשלושה עשורים בחברה לפני שעזב. בוול-סטריט טוענים שבואינג צריכה מישהו מבחוץ, מישהו שלא יפחד לסדר את הבלגן, למרות שזה ייקח שנים. שמות נוספים שנזרקו על ידי האנליסטים לתפקיד המנכ"ל היו בכירים בענף התעופה והחלל, שחלקם לא קשורים לבואינג ונמצאים בין הגילאים 50 ל-70.
בבנצ'מרק הציעו את אלן מולאלי, בכיר לשעבר בבואינג ומנכ"ל פורד שנמצא בשנות ה-70 המאוחרות לחייו. האנליסטים ציינו כי גם שני המועמדים לנשיאות של ארה"ב מבוגרים מאוד.
השינוי צפוי בסופו של דבר להגיע. קלהון נמצא בתפקיד יותר מארבע שנים ויהיה בן 67 באפריל. עם זאת, זה צפוי לקחת זמן. סיום ההשתלטות על ספיריט או הודעה מה-FAA כי הוא יאפשר לבואינג לייצר ללא הגבלה צפויים להוביל להכרזה על שינוי בהנהגה.
הדוחות לרבעון הרביעי
בדוחותיה האחרונים, שלא כללו את השפעת התקרית שאירעה בתחילת חודש ינואר, ההכנסות של בואינג הסתכמו ב-22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת בהשוואה לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.
תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.
בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.
החברה נסחרת לפי שווי של 114.5 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-28% מתחילת השנה וב-8% בשנה האחרונה כולה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.קורם שם דברים הזוייםיעקב 24/03/2024 13:33הגב לתגובה זו0 0איך המניה לא תרד בערכה ?סגור
-
4.לא המלצהלרון 22/03/2024 13:28הגב לתגובה זו0 0אני מושקע בAIR.PA הרבה זמןסגור
-
3.גרינברג כתבלרון 22/03/2024 13:27הגב לתגובה זו0 0בזמנו שבואינג חייבת להיות בכל תיק השקעות,כתב ואני מכרתי כי אין FOLLOW UP וג"כ המלצותיו אינןמשהובהמעטהסגור
-
2.הפיל שבחדר: ביזור הייצורארנון 22/03/2024 11:47הגב לתגובה זו0 0האם זה מתאים וכדאי לייצור מטוסים כך?סגור
-
1.יתכן ו החומר האנושי והשכר הם הגורמים לעבודה גרועהYL 22/03/2024 11:29הגב לתגובה זו0 0לאומת איירבוס ש כנראה בכל פרמטר יותר מוצלחת אבל ....ישראל שבויה של החברה האמריקאית לא תעז לרכוש את ה350/1000 החדש שהוא אידיאלי ל טיסות ארוכותסגור