האם משתלם לקנות רכב אפס קילומטר?
שוק המכוניות בישראל רותח - לא פחות מ-3,556,116 כלי רכב פרטיים נסעו על כבישי הארץ ב-2023 - גידול של 3.6%, בדומה לגידול משנת 2021 ל-2022. מדובר ב-383,655 כלי רכב שנוספו ו-255,589 שנגרעו ממצבת כלי הרכב הפעילים, כך שמספר כלי הרכב בפועל גדל ב-128,066.
רוכשי המכוניות מחפשים את העסקה המשתלמת ביותר בתוך מבול ההיצע של היבואנים ומבול ההיצע של מכוניות היד-שנייה, זאת על מנת למצוא את הרכב הטוב ביותר שעונה לצרכים שלהם ובמחיר הזול ביותר. לכאן נכנס הוותק של הרכב שמשחק תפקיד חשוב - רכב חדש יותר הוא מן הסתם יקר יותר. לרוב, ככל שהרכב עבר יותר "ידיים" הוא יוצע במחיר זול יותר, לאור החוקיות כי ככל שהיו יותר נהגים כך גדל בהתאמה הבלאי של הרכב. עם זאת החוקיות הזו איננה מוחלטת אם כי מה שייקבע בסופו של יום את המחיר הוא הוותק של הרכב לצד בדיקה מכנית שלו.
אתם שומעים בשנים האחרונות על רכבים יד שנייה עם אפס קילומטר. כלומר, רכב חדש לחלוטין, אלא שהוא הועבר דרך חברת יבוא הרכבים לחברת ליסינג שלא השתמשה בו והעמידה אותו למכירה. מדובר ברכב שאתם יכןלים לקנות בהנחה לרוב בין 10% ל-15% לעומת רכב חדש.
זה יכול להיות משתלם, אבל תזכרו שיש עוד יד בדרך ולרוב היא יד של חברת ליסינג, כלומר כשתבואו למכור את הרכב זה יעלה לכם "בקנס". הרוכש ידרוש הנחה כי יש עוד יד ועוד חברת ליסינג, השכרה.
מה היתרונות של רכב חדש?
היתרון הראשון כאשר ניגשים לקנות מכונית חדשה הוא הביטחון שיש לכם בו - היעדר תאונות, בלאי או תקלות כאלו ואחרות, להבדיל ממכונית יד-שנייה שצריכים לברר את ההיסטוריה שלה. מעבר לכך, מכונית חדשה נושאת לרוב גם טכנולוגיות מעודכנות בין השאר בתחום הבטיחות. גם האביזרים ברכב חדשים מהניילון ונותנים לכם ראש שקט בבחירה.
במקביל, צריך לזכור שרכב חדש מזכה אתכם באפשרות לבצע טרייד-אין לאחר מספר שנים קצר, כ-3-4 שנים לרוב, מה שמגדיל עבורכם את הסיכוי לקבל תמורה נאה בעבורו. בדרך כלל מי שמבצעים עסקאות טרייד-אין מקבלים הנחות עבור רכישת רכב חדש אחר, ולמעשה מדובר בנוהג שחוזר על עצמו מדי מספר שנים. בנוסף, מרחיקי לכת יעדיפו לרכוש רכב חדש בשל היכולת לעצב אותו כמשאלת ליבם, בין אם זה בחירת סוג המנוע, הגימורים, מערכת המדיה, צבע המכונית וכדומה.
החסרונות ברכישת רכב חדש
החסרון הגדול ביותר של מכוניות חדשה הוא בראש ובראשונה המחיר, וזה מתחלק לשניים - המחיר עצמו וירידת הערך של הרכב בשנים הראשונות. הירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם מיד עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.
זה אולי כיף גדול שיש רכב חדש, להוריד את הניילונים, אבל זה לא הכי כלכלי. נתונים מצביעים על שחיקה של 30%-40% במחיר הרכב בשלוש השנים הראשונות לחייו. לזאת יש להוסיף כי ככל שהרכב חדש יותר, כך גם מחירי הביטוח גבוהים יותר.
יש כאלו שמסתכלים על העלות הגבוהה יותר של רכב חדש ככזו שתתקזז עם עלויות הטיפולי והביטוחים של רכב קצת ישן יותר. בחלק מהמקרים ההוצאות על מוסך וכו' צפויות לעלות ככל שהרכב מתיישן, אם כי צריך להדגיש שרכבים בני כמה שנים, עדיין לא "רואים" מוסך בתדירות גבוהה. בסופו של יום, אם מתייחסים לרכב רק ככלי תחבורה, אין הגיון כלכלי בלקנות רכב חדש. אבל לרוכשים שונים יש דרישות שונות כאשר הם מחפשים לרכוש רכב ולכן ההחלטה היא אינדיבידואלית ויש מי שעבורם התוספת שווה את זה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.אם מתכוננים להחזיק זמן רב זה לא משנהגל 26/04/2024 13:54הגב לתגובה זו6 0ירידת ערך של 15 אחוזים אחרי 6-7 שנים, מתבטאת בסכום נמוך מאוד ביחס להנחה בסכום הרכישהסגור
-
3.לכתבבנימין 26/04/2024 11:21הגב לתגובה זו2 0טוב שאתה קורה לזה בישראל כי פה הכל לא שפוי לא מחירי הרכבים ולא מחירי הדירות ולא מקום חיים נורמלי אבל מה זה עובד אין באף מדינה בעולם שזה כך אולי כי פה זאת לא מדינה מוגדרת שאף אחד לא יודע גם מה הגבולות שלה אבל ניזרום עם זהסגור
-
2.עליות המימוןאלמוני 26/04/2024 11:12הגב לתגובה זו3 0בכתבה לא מוזכר עלויות המימון. צריך לזכור שאנחנו כבר לא בריבית 0. וכל שקל שמושקע במכונית לא מורווח בבנק או בהשקעה.סגור
-
1.בבית ספרילרון 26/04/2024 11:05הגב לתגובה זו0 1רק יצאת מהסוכנות כבר איבדת 15%סגור