טסלה תחת חקירה - טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית היא תרמית?

משרד המשפטים בארה"ב בוחן הצהרות של מאסק והחברה המרמזות כי הרכבים יכולים לנהוג בעצמם לחלוטין, דבר שמייצר ציפיות בלתי סבירות בקרב הנהגים וככל הנראה גורם גם לתאונות
 | 
telegram
(2)

משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC +0.27% TESLA INC 342.97 +0.27% TESLA INC סגירה:0 פתיחה:344.05 גבוה:347.99 נמוך:335.28 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: במטרה לבדוק האם יכול להיות שהצהרות החברה והמנכ"ל, אילון מאסק, בקשר לטכנולוגיות הסיוע בנהיגה של החברה נחשבות להונאה. 

כבר ב-2022 חשפה טסלה כי משרד המשפטים חוקר את הטכנולוגיה שלה. החקירה מסתכמת בשאלה האם הטענות של טסלה לגבי הסיוע שמספקת הטכנולוגיה מטעות את הלקוחות במרמה וכעת החקירה עולה שלב.

מערכות הסיוע בנהיגה של טסלה, הנקראות אוטופיילוט ונהיגה אוטונומית מלאה (FSD) דורשות את פיקוח הנהגים ב-100% מהזמן. הרכבים מתעדים את הנסיעה ומתזכרים את הנהגים מדי פעם שהם צריכים לשים לב. משרד המשפטים בוחן הצהרות של מאסק והחברה המרמזות כי הרכבים יכולים לנהוג בעצמם לחלוטין, דבר שמייצר ציפיות בלתי סבירות בקרב הנהגים וככל הנראה גורם גם לתאונות. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

המשקיעים מקבלים בלי הפסקה חדשות בנוגע למערכות הסיוע לנהג של טסלה. מאסק נוטה לעיתים קרובות לציין כי פיתוח של רכבים אוטונומיים יתן דחיפה פיננסית משמעותית לחברה.

היזם הגיע לאחרונה לביקור פתע בסין והצליח לקבל את האישור למכור את מוצר הנהיגה האוטונומית המלאה של החברה, FSD, בסין. יצרנית הרכבים החשמליים מכרה כ-1.7 מיליון כלי רכב בסין. במידה ו-25% מהרוכשים הללו יחליטו לקנות גם את שירות ה-FSD תמורת 99 דולר בחודש, זה יכניס לטסלה 500 מיליון דולר בשנה. במילים אחרות, זה יוסיף לה 10 סנט לרווח למניה, בהנחה של שיעור רווח של 100%. 

לרובוטקסי צפויה השפעה משמעותית הרבה יותר על הרווח למניה, כאשר היתרון הגדול ביותר מה-FSD יגיע ברגע שהוא יהיה טוב מספיק כדי לאפשר לרכבים באמת לנהוג בעצמם. החזון של מאסק הוא להפעיל רשת של נסיעות, בדומה לאובר, כאשר בעלי טסלה יוכלו לאפשר למכונית שלהם להסיע אנשים אחרים בזמן שהם לא משתמשים בה.

עם זאת, חלומות לחוד ומציאות לחוד. עדיין קיימים דיווחים רבים כי הטכנולוגיה רחוקה מלהיות בשלה לחלומות של מאסק וסביר שיקח זמן עד שנראה רכבים נוסעים להם בכבישים בביטחון מלא, בזמן שהנהגים ישנים להם או רואים סרטים. 
 

טסלה מדווחת הכי הרבה על תאונות


יצרנית הרכבים מחזיקה בצי הרכבים הגדול ביותר בו הרכבים מחוברים לאינטרנט ומסוגלים לקבל עדכוני תוכנה ולאסוף מידע, כאשר פוטנציאלית, הרכבים מסוגלים לתקשר גם אחד עם השני. 

הכמות העצומה של רכבים שמחוברים גורמת לכך שיש מספר עצום של רכבים שמקבל עדכון כל פעם שהרגולטורים מחליטים שמשהו לא עומד בסטנדרטים שלהם. בדצמבר 2023 החברה הכריזה על ריקול ל-2 מיליון רכבים על מנת לעדכן את הגדרות הבטיחות שלה כדי למנוע שימוש לרעה במערכת על ידי הנהגים. התיקון בוצע דרך עדכון תוכנה שנשלח לכל הרכבים. 

בנוסף, מנהל הבטיחות האמריקאי (NHTSA) דורש מכל יצרניות הרכב לדווח על כל תאונה בה מעורבת מערכת לסיוע בנהיגה. טסלה מדווחת הכי הרבה היות והיא יצרנית הרכב היחידה שמתעדת ברגע שהמערכות שלה מתחילות לפעול. החקירות הרבות והפיקוח צפויים רק לגדול ככל והמכוניות הופכות לחכמות יותר ונראה שלמשקיעים אין ברירה אלא להתרגל למציאות הזו.

מערכות הסיוע בנהיגה השפיעו על מניית טסלה גם אמש (שלישי) מנהל הבטיחות שלח לחברה מכתב ודרש ממנה לספק פרטים בנוגע ל-20 רכבים שהיו חלק מתאונות שהתרחשו בזמן שמערכות הסיוע בנהיגה היו פעילות. בעוד המשקיעים ידעו כבר על החקירה של ה-NHTSA, הנתון החדש היה 20 תאונות.

אמש גם דווח כי בחודש אפריל טסלה מכרה בסין 62,167 רכבים, ירידה של 18% לעומת הרבעון התואם בשנה שעברה ושל 30.2% לעומת חודש מרץ השנה. המובילה בקטגוריה בסין לעומת זאת, BYD, מכרה 312,048 רכבים באפריל, עליה של 49% לעומת אפריל בשנה שעברה.
 

הדוחות האחרונים

בעוד טסלה פספסה את הציפיות לרבעון הראשון של 2024 ורשמה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר, המניה דווקא זינקה ב-12%. הסיבה המסתמנת לכך היא אנחת הרווחה של המשקיעים שציפו לתוצאות הרבה יותר גרועות.

מה שעוד תרם לזינוק אז הייתה ההודעה של טסלה כי מודלים חדשים בדרך לייצור, כולל רכבים מוזלים, כאשר הייצור עצמו יחל במחצית השנייה של 2025, מוקדם יותר מהצפוי. עם זאת, החברה צופה כי המכירות יהיו נמוכות משמעותית ב-2024 ביחס ל-2023. השוק העדיף להסתכל על התחזית ל-2025.

החברה מסרה 386,810 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 9% משנה לשנה. טסלה ייצרה 433,371 רכבים, ירידה של 2% משנה לשנה.  שיעור הרווח הגולמי עמד על 17.4% ורווח תפעולי של 5.5%. נתון מעניין הוא מספר הקילומטרים שנסעו לקוחות החברה עם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD), שזינק ב-33% תוך מספר חודשים. 

יצרנית הרכבים החשמליים נסחרת כעת לפי שווי של 556 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 30% מתחילת השנה ועלתה ב-1.3% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    השמאל האמריקאי מחפש את מאסק
    הנורמלי 09/05/2024 10:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשל כך שהוא לא נכנע לווק ולפרוגרס ומאפשר חופש ביטוי בטוויטר
    סגור
  • 1.
    יאללה מוביליי, כולם עכשיו יבינו
    אילן 08/05/2024 23:54
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שאין לישראלית שום חלופה ראליית הנקראת לעין, והיא לא רואה אף אחד בעניינם By Far
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות