הצד האפל של ההייטק: החברות מחליפות את העובדים המבוגרים בצעירים

מצד אחד חיסכון בעלויות לחברות, מהצד השני רבים שיתעוררו יום אחד ללא מקצוע, לאחר ששרפו כבר עשרות שנים בתחום. ואיך הבינה המלאכותית תורמת לעניין?
 | 

אין מחיר לניסיון? מסתבר שבהייטק יש וחברות רבות לא מוכנות לשלם אותו. לא מדובר בתופעה חדשה, לאחרונה צצו להם דיווחים רבים מהרגיל על עובדים בהייטק, בדרך כלל בגילאי ה-35 ומעלה שמפוטרים מעבודתם ומגלים שאם בעבר הם נהנו מביקוש מטורף והצעות עבודה שלא הפסיקו לזרום, המצב השתנה וכעת הם שוקלים לעשות הסבה.

עובדי ההייטק, שנהנים לרוב ממשכורות אסטרונומיות, מגלים כי בחלק מהתפקידים החל מגיל מסוים, חברות מעדיפות להעסיק עובדים צעירים שלרוב זולים יותר ולרוב גם מעודכנים יותר ולומדים מהר יותר. ככה שהחברות גם חוסכות כסף וגם מקבלות הרבה פעמים תפוקה אפילו גבוהה יותר, או כזו שמצדיקה את החיסכון הכספי. 

הטכנולוגיה שמתקדמת בקצב מהיר עם הבינה המלאכותית, הופכת את העובדים הצעירים ליעילים פי כמה. הצ'טבוטים הפכו למקור ידע  נוסף והרבה פעמים טוב יותר לפתרון של בעיות מורכבות שהיו דורשות ניסיון עד כה. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

שנת 2023, עוד טרם פרצה מלחמת חרבות ברזל, עם חוסר יציבות כלכלית ושלטונית מקומית, הייתה שנה של טלטלות עבור שוק ההייטק ונחשבה לשנת משבר בהייטק הישראלי עם ירידה של 56% בהיקף ההשקעות בסטארטאפים בישראל. המגמה השלילית הזו המשיכה גם ב-2024 כאשר חברות פיטרו במצטבר מעל 25 אלף עובדים. חלק מהעובדים מצא עבודה, יש כאלו שכבר שנה מחפשים ולא מוצאים - מדובר בעיקר בעובדים וותיקים יותר.

התופעה כאמור של החלפת עובדים, שנתפסים בעיניי החברות כמבוגרים בעובדים צעירים יותר, היא תופעה הקיימת כבר שנים רבות בחלק מהתפקידים בשוק ההייטק, בין אם החברות יודו בזה או לא. המגזר הטכנולוגי הוא מגזר דינמי, שלא מפסיק להשתנות, עם טכנולוגיות חדשות שצצות במהירות ודורשות מהעובדים להתאים את עצמם לסביבה משתנה ולא להפסיק ללמוד על מנת להישאר רלוונטים. הבעיה? המחיר שמגיע עם הניסיון שלהם לא תמיד משתלם לחברות.

ההפתעה שלמרות שרק לפני כשנתיים הם היו יכולים למצוא עבודה בקלות,  הם מתקשים להגיע לשלב הראיון הראשון. זה אכזרי, אבל זה מבטא את הסיכון הגדול בהייטק - בשלב מסוים, אתה פחות רלבנטי לארגון. נכון, השכר מתגמל, אבל, ביום שכבר לא צריך אתכם וזה יכול להיות בשל טכנולוגיה חדשה, או היצע גדול של עובדים בשוק, או מפני שהעובדים הוותיקים יקרים יותר, אין רחמים. זו חברה עסקית והיא מסתכלת על שורת הרווח.

למה בעצם שחברות ישלמו למתכנת עם ניסיון של עשרות שנים שכר חודשי אסטרונומי של עשרות אלפי שקלים אם הן יכולות פשוט להביא בחור צעיר עם ניסיון מהצבא או כזה שלמד רק את הטכנולוגיה שהם צריכים ולשלם לו חצי ואף רבע מהשכר שהעובד המנוסה מקבל.  נכון, בהרבה מקרים יש בעיות שבעיקר עובד עם ניסיון של שנים יהיה מסוגל לפתור, אז מהעושים?

הרבה חברות היו פשוט מעסיקות את העובדים הללו כיועצים מזדמנים. כל פעם שהעובדים הצעירים יותר היו נתקעים, הן היו קוראות לעובד המנוסה שיעזור להן באופן חד פעמי עם הבעיה. כעת, הבינה המלאכותית פותרת להן גם את הבעיה הזו. אם פעם זה היה, יש בעיה? נשאל את גוגל ואם גוגל לא עונה, נשאל את העובדים המנוסים יותר או משהו בסגנון, כעת העובדים יכולים פשוט לשאול את הבינה המלאכותית שלרוב יודעת לתת או לפחות לקרב לפתרון הבעיה. ורק אם גם זה לא מצליח, הם יפנו לעובדים המנוסים. ההתקדמות של הבינה המלאכותית עשויה להפוך את זה לאט לאט לתרחיש נדיר במיוחד.

מדובר בחיסכון של מיליונים לחברות ההייטק מצד אחד, אבל מכה רצינית לעובדים המבוגרים יותר ועוד יותר מכך, מכה אפשרית לשוק ההייטק הישראלי והגלובלי. לעבוד בהייטק הפך להיות יעד של רבים. אם פעם אימהות היו רוצות שהילדים שלהם יהיו רופאים, או עורכי דין, נוספה קטגוריה נוספת של עובדי ההייטק. עם שכר גבוה, המון הטבות נלוות וסוג של ביטחון תעסוקתי בעקבות הביקושים הגבוהים, רבים באופן טבעי נמשכו למקצוע, במיוחד במדינת ישראל היקרה.

אז רבים פונים להייטק, לומדים לתואר 3-4 שנים, מוצאים עבודה, עובדים קשה (יש הרבה שקוראים לזה "כלוב זהב"), מרוויחים הרבה, מצליחים אפילו לקנות דירה (עם משכנתא כמובן), אבל יש קאץ': העבודה הזו מסוכנת ובגיל 35-40 אתה הרבה פעמים נזרק החוצה. זו המציאות שרבים עשויים להתעורר אליה. להגיע לגיל יחסית בוגר, שלרבים בו יש כבר התחייבויות רבות כמו ולאחר שהתרגלו לרמת חיים מסוימת ולגלות פתאום שהם צריכים להתחיל הכל מחדש וכנראה בשכר נמוך משמעותית ממה שקיבלו עד כה. 

לסיכום, פיטורי עובדים מבוגרים בהייטק מהווים בעיה חברתית וכלכלית מורכבת. מצד אחד, החברות מחפשות להקטין עלויות ולהתאים את מצבת כוח האדם לצרכים המשתנים, ומצד שני, רבים שחשבו שהצליחו למצוא פיתרון ליוקר המחיה עשויים לגלות פתאום שהכל היה זמני. זה תלוי כמובן במצב החברות ובשווקים, אנחנו בעשורים רצופים של גאות, כשבשנתיים האחרונות יש האטה מסוימת. זה לא משבר, זו האטה שגרמה לרבים להישאר בבית. עכשיו מריחים את הכיוון החיובי הרבעון הראשון היה טוב להייטק, ולמרות שהכל פתוח לגבי ההמשך - גם אם יהיה המשך גידול נאה בהייטק, האנשים שיושבים בבית כמעט שנה לא יקלטו במהרה לשוק. מדי שנה יש מעל 20 אלף הייטקיסטים חדשים שנכנסים למעגל העבודה. הם יהיו הראשונים להיקלט.

תגובות לכתבה(47):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 30.
    הבנתי שאני לא יכול לסמוך על הייטק בגילי לכן עשיתי קורס
    גיא 19/11/2024 21:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנתי שאני לא יכול לסמוך על הייטק בגילי לכן עשיתי קורס בסייבר וורלד ומאז אני עובד כפרילנסר ולא תלוי באף אחד.
    סגור
  • 29.
    אני עובד באפל. רוב העובדים עבורו 40
    תלם 24/07/2024 19:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש הרבה עובדים שעברו גיל 60 ויש אפילו מעטים שממשיכים אחרי גיל 67. במקרה נקלעתי לכתבה אז הייתי חייב להגיב. ככל שהעובד מבוגר יותר הוא יעיל יותר. הגיע הזמן לעשות מחקר כדי לתת לעובדה הזו אישוש מדעי.
    סגור
  • 28.
    מבוגרים פחות מתאימים לאופי התוסס של חברות צעירות
    עובדת HR 14/06/2024 11:24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מבוגרים מעל גיל 35 שהם לא מנהלים נמצאים בבעייה
    סגור
  • 27.
    חחח "לרוב מעודכנים יותר" ...בפריסת הפאבים בת"א. חחח. (ל"ת)
    מהנדס תוכנה, 50 13/06/2024 22:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 26.
    אין עובד הייטק מתחת לגיל 30 ששווה משהו. (ל"ת)
    CTO 13/06/2024 19:46
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • טען עוד
  • נו.. בסדר.
    אא 15/06/2024 05:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה הגיל שלך?
    סגור
  • 25.
    עבדים וותיקים
    סרגיו 13/06/2024 15:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזה שטויות , עובד וותיק ידעה לתכננן עבודה נכון , הוא גם יודעה אך לא לעשות שטויות , מלא פרואקטים נופלים בגלל שלא מתחילים אותם נכון , עובד מנוסה ידעה איך לעשות את זה , על בינה מככותית כבר שעמתי ב 1988 - עד מאד לא נצתרך מפתחים , אולי גם לא נצתרך מהנדסי מכונות, או רופאים ? הרי בינה מלכותית תחליף רופא ? מתי אנשים יבינו שAI עושה שבלונה לא יותר מי זה . מישהוא ניסע לתרגם את הספר מי אנגלית לעברית דרך גוגלל ? זה עוזר אך רק בצורה חלקית . תכנולוגיה לא מחלחפה את הבין אדם , היא לא מחליטה במקומו .
    סגור
  • היה לנו ראש ממשלה מושתל AI (נולד אוטיסט) - לפידיוט (ל"ת)
    ישראל ישראלי 13/06/2024 17:13
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 24.
    כבר אין צורך במתכנתים
    מלי 12/06/2024 23:25
    הגב לתגובה זו
    0 3
    אנשי הפרודקט יושבים מול הצאט ויכולים לבנות הכל לבד זה לחבר פאזל
    סגור
  • את צריכה השתלת מוח-מלאכותי ( AI) - דחוף. (ל"ת)
    מאיפה זו באה? 13/06/2024 19:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • היא לא לגמרי טועה 5-6 שנים וכמות המתכנתים תחתך משמעותית
    זד 14/06/2024 12:36
    הגב לתגובה זו
    0 2
    AI לוקחת את העבודה של המתכנתים הפחות טובים וגם הבינוניים...
    סגור
  • 23.
    הייטק זה תחום רחב מאוד
    סתם אחד 11/06/2024 20:59
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אני מגיע מתחום האמבדד.... והתיאור שלך להבדל בין גוניור לסיניור שהוא רק קצת חיפוש בגוגל הוא פשוט לא נכון.... יש הוא הרבה מעבר כמו תכנון ותחזוקה של הקוד, דיבג.,דרכי עבודה, תכנון משימות ועוד.... ניראה לי שהכתב לא ממש מבין איך הדברים עובדים. הצ'ט גיפיטי בהחלט חוסך זמן.... ואולי יצמצם את כמות העובדים... אבל לא יחליף סיניור בגוניור
    סגור
  • נכון ולא נכון
    מישהו 11/06/2024 22:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכתבה אכן לא נכונה לכל הענפים בהייטק, אבל אני לדוגמה מגיע מתחום הווב והאפליקציות וכל מה שנכתב בכתבה נכון. המבוגרים מוחלפים בצעירים. כנראה צריך פשוט למקד
    סגור
  • 22.
    בכל תחום זה ככב, לימונים לסחוט
    לי וני 11/06/2024 16:52
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תעשייה שמחפשת לחסוך שקל
    סגור
  • 21.
    להגן כמו למיגדרים
    אחד מהעם 11/06/2024 14:56
    הגב לתגובה זו
    3 1
    קוראים לזה גילנות ,אפליה על בסיס גיל. מחכה למחוקק שיתן לגילאים ,את ההגנות המצוינות שנתנו בחוק למיגדרים. ואגב בוגרי אוניברסיטה צעירים לומדים את אותן התוכנות שאני למדתי
    סגור
  • 20.
    באירופה יש ביקוש גבוה יותר לעובדים מנוסים ומבוגרים
    אחד שיודע 11/06/2024 13:51
    הגב לתגובה זו
    9 0
    מי שלא מוצא בארץ, ייחטף לאירופה בקלות. מנטליות של ״פרצופים יפים ומושכים״, תופעה בעיקר ישראלית, לא גלובלית... מנכ״לים שחשובים שהם מסוגלים להוציא יותר תפוקה בפחות כסף, הרבה פעמים משלמים בסוף יותר.
    סגור
  • אירופה לא הבית
    א 11/06/2024 17:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואם חפצה נפשי להמשיך לחיות בארץ?
    סגור
  • בימינו יש טיסות לואו קוסט ושיחות וידאו בזום
    אחד שיודע 11/06/2024 17:54
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סבים וסבתות יכולים לשמור על הנכדים דרך הזום, לא צריך לחיות בארץ, באירופה תקבל בית מפנק ותחנת מטרו במרחק הליכה. ברוב אירופה, חברות הייטק בינלאומיות עם עובדים מכל רחבי העולם. מרגישים חשובים ושגרירים, לא חייבים ללמוד את השפה המקומית כי מספיקה אנגלית. אבל אם כן לומדים אז זה עולם אחר, הרבה יותר קל להיטמע...
    סגור
  • 19.
    ואני שמעתי שמחפשים אנשים אחרי גיל המילואים (ל"ת)
    קלי 11/06/2024 12:42
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 18.
    ברחו מההייטק ואל תביטו לאחור (ל"ת)
    הייטקיסט מנוסה 11/06/2024 12:18
    הגב לתגובה זו
    4 5
    סגור
  • 17.
    צריך להגיע לחברה יציבה וקטנה עד בינונית ולא סטרטפ (ל"ת)
    דן 11/06/2024 11:58
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 16.
    באג ענק בחשיבה שידפוק את ההיטק
    אור 11/06/2024 11:43
    הגב לתגובה זו
    16 0
    כשהתחילה המגמה הזו של להעיף מבוגרים - ראיתי את המחיר, צעירים שאין להם הבנה רחבה והם עושים שגיאות ומוציאים פרויקטים שאני הייתי מתביישת לשים עליהם את השם שלי. מדברת עם מתכנתים או מנהלי צוותים, והם בכלל לא מבינים את המשמעויות של מה שהם עושים, התותחים הגדולים הם דווקא ותיקים. והם פשוט לומדים דברים חדשים במהירות גדולה יותר בגלל הנסיון. ואגב, הותיקים מאד, גם לא תמיד קיבלו את משכורות העתק . יוצא מצב שגם שוכרים מישהו צעיר יותר, לא מנוסה ולא תמיד טוב, וגם משלמים לו אותה משכורת של הותיק וכשהותיקים נושרים מהתחום, כל הידע שלהם הלך (בפרט כאלו שלא נחשבו למומחים יוצאי דופן - אז הם פשוט לא מוצאים עבודה ועוברים לתחום אחר)
    סגור
  • 15.
    הכי טוב בקבע. ביטחון תעסוקתי, פנסיית מיליונים בגיל 42
    תא"ל דיזינגוף 11/06/2024 11:42
    הגב לתגובה זו
    16 4
    מקמבנים לך ג'וב נחמד באזרחות אחרי השחרורו יחד עם איזה שעון אומגה מתנת שחרור. והכי חשוב אם לא בא לך לקום להתרעות על הגדר, הכל טוב תמשיך לישון יש אגדודו בבריכה עם חליוה וחברים. רק צבא חברים רק צבא! שמעו לי.
    סגור
  • 14.
    טוקבק
    שמואל 11/06/2024 11:36
    הגב לתגובה זו
    7 1
    להסתכל על אנשי הי טק כמו לשחקני כדורגל. משך חיים ממוצע של פעילות מקצועית הוא 15 שנה. בשנים אלו עליהם לחשוב על העתיד ולא לאכול את כל ההכנסות. לא די ברכישת דירה, ולצמצם את הבזבוזים כאילו אין מחר. לתכנן את העתיד אחרי גיל הארבעים, עם תכנון של בתיק השקעות, יחד עם עבודה במשרה מחניסה פחות גם אם לא בתחום המקצועי.
    סגור
  • 13.
    מה מפתיע בזה
    שאולי 11/06/2024 11:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני היום פנסיונר ובקטע מסויים של גיל 55 הבנתי שהחברה בה עבדתי תעדיף צעיר בוגר הייטק בחצי מחיר במקומי זה מתסכל והחלטתי למף את עצמי בפיתוח מוצרים שהחברה מתפרנסת מהם וכך שרדתי והועדפתי על אחרים אלה הם החיים העכשויים וצריך להתמודד בהם כל הזמן
    סגור
  • 12.
    אתה גם כבר לא מעודכן
    גבי 11/06/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
    6 2
    חברות כבר לא חושבות שגיל 35-40 זה מבוגר. תנסה יותר לכיוון ה 55-60
    סגור
  • אתה טועה. (ל"ת)
    הייטקיסט מנוסה 11/06/2024 12:20
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • לא, אני לא ותנחש בן כמה אני (ל"ת)
    גבי 11/06/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 11.
    מה הבעיה
    אבי 11/06/2024 10:25
    הגב לתגובה זו
    4 4
    אני מרוויח בממוצע 12 אלף שקל בחודש נטו בשוק ההון האמריקאי. פלוס אני עובד בעבודה רגילה לחלוטין ולא נוצצת ומרוויח בה 10 אלף בחודש. סך הכל 22 נטו בחודש בלי להסתכן, בלי שאף אחד יפטר אותי, ובלי ללמוד שנים ארוכות ולהיות עבד במשרד של הייטק. נתון לחסדי הבוסים האכזריים
    סגור
  • 12. אלף. נטו. בשוק ההון. בלי. להסתכן.
    הון סיכון 11/06/2024 17:10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כן. בטח.
    סגור
  • 10.
    המנהלים שזורקים את "הזקנים" בני 35 הם לעיתים בגיל כפול! (ל"ת)
    י. 11/06/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 9.
    קרן בוב אקמן אופן AI יצר מן הציר שואה עולמית. (ל"ת)
    הצד האפל גרוע יותר 11/06/2024 10:12
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 8.
    פיתוחי סייבר רוגלה ובינה צעיר ציוני לבן חכם וחזק לנצח. (ל"ת)
    הצד האפל גרוע יותר 11/06/2024 10:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    מתי גם מדינת ישראל תחליף ראש הממשלה זקן , חצי סיעודי ול
    Ron DeSantis 11/06/2024 09:43
    הגב לתגובה זו
    13 8
    במישהו צעיר?
    סגור
  • ראש הממשלה הזקן ... הוא לא עובד הייטק הוא עבד מדינה
    יאיר 11/06/2024 18:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שם יש כללים אחרים
    סגור
  • צעירים יפים חזקים וחכמים מראה חיצוני ציוני מושך ונאהב ב
    הייטק ריקבון פנימה 11/06/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בין הגויים .
    סגור
  • אני מגייס מתכנתות כוסיות, שהוכיחו לי את הכשרון המיני (ל"ת)
    CTO, סייברRק 13/06/2024 17:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זקן אשמאי חצי סינילי ואוהב שרצים לתאבון
    Ron DeSantis 11/06/2024 11:15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    וגם נואף סדרתי צריך ללכת לפח האשפה של היסטוריה
    סגור
  • 6.
    לא נכון ! כל מקרה זה לגופו
    שולה 11/06/2024 09:40
    הגב לתגובה זו
    8 0
    ראיתי ח'ברה צעירים שלא סיפקו את הסחורה ושיחררו אותם. המבוגרים יותר 40 נשארים ונותנים בראש. יש צעירים מאוד מוכשרים. אין שחור - לבן
    סגור
  • 5.
    לא יודע לגבי מקומות אחרים,
    עעע 11/06/2024 09:32
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אבל במקום העבודה שלי זה ממש לא ככה. וכשהיו פיטורים, פוטרו בעיקר הצעירים.
    סגור
  • 4.
    השאלה האם מדובר בבוגרי אוניברסיטאות,
    99 11/06/2024 08:59
    הגב לתגובה זו
    7 2
    או בבוגרי מכללת זולו של 6 חודשים של "לימודי הייטק" והבטחה ל 99% השמה.
    סגור
  • הדג מסריח מהראש
    ג'ק 11/06/2024 09:37
    הגב לתגובה זו
    7 1
    עדיף לשאול למה לא סוגרים חצי ממשרדי הממשלה המיותרים . הכסף הנחסך יכול לשמש בין היתר עזרה לאנשי היי טק גם בתחום התעסוקה ..
    סגור
  • 3.
    תאוריות מעניינות
    אור 11/06/2024 08:50
    הגב לתגובה זו
    18 1
    יש איזשהו גיבוי, מחקר או רפרנס לנאמר?
    סגור
  • אין כי זה חרטוט (ל"ת)
    nav 11/06/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • אתה טועה
    מישהו 11/06/2024 11:17
    הגב לתגובה זו
    0 2
    עובד בהייטק, ראיתי במו עיניי איך הצוות שהיה מורכב מאנשים שנחשבים למבוגרים נהפך לאט לאט לצוות של צעירים שרק השתחררו מהצבא. אין ספק, יש רבים שממשיכים להתעדכן בטכנולוגיות ומצליחים לעמוד בקצב, אבל רוב המבוגרים רגילים לפרקטיקות מסוימות שקשה להם להיפטר מהם וכתוצאה הם לא מצליחים לעבוד עם שאר החברים בצוות.
    סגור
  • 2.
    בשוק פרטי אין ביטחון
    משה 11/06/2024 08:48
    הגב לתגובה זו
    6 0
    שוק פרטי זה לא קל. היה להם תמזל לעבוד בחברה גדולה ולא משפחתית ששם מה שעושים לעובדים שאחד מכסה על השני. לפחות עשו קופה. מה שהרויחו בזמן קצר עובד רגיל לא מרוויח בדכ כל חייו.
    סגור
  • 1.
    תופעה הזאת היית קיימת בעבר אבל בעיה עם עובדים צעירים
    סודי 11/06/2024 08:32
    הגב לתגובה זו
    10 0
    שהם רבים מהם מפונקים מאוד ורגילים למשכורות גבוהות כבר מהתחלה וגם רבים מהם חסרי עומק השתכלות על דברים וגם השכלה מתאימה. מניסיון. אני מראיין הרבה צעירים וגם עובד איתם. בוגרי ״8200״ למיניהם לא כולם מבריקים. הרבה מאוד מאמץ כדי לקלות ולהכשיר. הברה פחות תשומת לב לפרטים קטנים שבהם האלוהים כמו שאומרים. לדעתי תופעה זמנית בגלל משבר.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות