האוצר: זינוק חד ברווחי יבואני הרכב שהגיעו ל-5 מיליארד שקל
בוקר טוב לאוצר, הם גילו שהרווחים של יבואני הרכב מוגזמים. הם עשו תחקיר והוציאו דוח מפורט, אבל מספיק לפתוח דוחות כספיים כדי לראות את הרווחים והרווחיות החריגה. הדוח של האוצר מדבר על השנים 2021 ו-2022, זה נמשך ל-2023 וגם לרבעון הראשון של 2024.
מדוח האוצר עולה כי בשנת 2022 נסק הרווח לפני מס של שנים-עשר היבואנים הגדולים לרמתו הגבוהה ביותר לפחות בעשרים השנים האחרונות, כאשר זה הגיע ל-5 מיליארד שקל, גידול ריאלי בשיעור של 35% בהשוואה לשנת 2021, כך עולה מנתונים שמפרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר במקביל, שיעור הרווח לפני מס ביחס למחזור המכירות (מנוכה מס קניה) עלה אף הוא בשיעור חד והגיע ל-16.3%, גידול של 5.5 נקודות אחוז בהשוואה לשנת 2021 ורמתו הגבוהה ביותר בעשרים השנים האחרונות לפחות.
בשנת 2022 נאמד היקף ההוצאה לצריכה פרטית של משקי הבית על כלי רכב וחלקי חילוף על 36.5 מיליארד שקל, כך על פי הלמ"ס. בהשוואה לשנת 2021 זהו גידול חד בשיעור ריאלי של 25%, זאת דווקא כאשר במקביל נרשמה באותה שנה ירידה בשיעור של 7.3% במסירות כלי רכב וגובה מס הקניה הממוצע ירד ריאלית ב-1%. ירידה זו במספר כלי הרכב שנמסרו בשנת 2022 הושפעה במידה רבה מהפגיעה בהיצע העולמי של כלי רכב על רקע משבר השבבים ומלחמת רוסיה-אוקראינה. עפ"י גורמים בענף, בהתבסס על מחירוני הרכב המפורסמים ע"י היבואנים, מגבלת ההיצע הביאה לעלייה במחירי המכוניות החדשות. בנוסף למגבלת ההיצע העולמי, טענות נוספות שהועלו ע"י יבואני הרכב על רקע העלאת המחירים היו גידול בעלויות התובלה ופיחות השקל ביחס לדולר.
בניתוח התפתחות רווחיות יבואני הרכב הגדולים הרשמיים בשנים האחרונות בולטת העובדה לפיה גם בשנת הקורונה, 2020, חרף ירידה חדה של 16% במסירות כלי רכב וירידה במחזור המכירות, נרשם גידול משמעותי בשיעור הרווח לפני המס (משיעור של 8% ל-10.8%) אשר פיצה על הירידה החדה במכירות, כך שסך הרווח לפני מס ירד ריאלית ב-2% בלבד בהשוואה לשנת 2019. זאת כאמור בשנה שעמדה בצל פרוץ המגפה, כאשר במקביל למשבר ההיצע העולמי, חוו היבואנים גידול חד בעלויות ההובלה, עובדה שלא מנעה כאמור גידול בשיעור הרווחיות. יש בממצאים אלו כדי לרמז כי תחת סיבות אובייקטיביות לעליית מחירים, העלאת המחירים בפועל הייתה מעבר לזו המתחייבת מהגידול בעלויות.
יבוא מקביל
בשנת 2016 נכנסה לתוקף "רפורמת חוק רישוי רכב", אשר נועדה בין היתר להקל את היבוא המקביל של כלי רכב (הכולל יבוא עקיף, יבוא זעיר ויבוא אישי). אף כי אמנם נרשם בשנים האחרונות גידול בשיעור כלי הרכב המיובאים ביבוא מקביל, עדיין משקלו בסך כלי הרכב המיובאים נמוך מאד ועמד בשנת 2022 על 3.8% בלבד (עפ"י נתוני רשות המיסים). עם זאת, מניתוח הדוחות הכספיים של מספר יבואנים מקבילים בולטים עולה כי בשנת 2018 נרשמו הפסדים כבדים בקרב חברות אלו, אשר עשויים לרמז על תחרות מחירים משמעותית מול היבואנים הרשמיים. החל משנת 2019 כבר נרשם שיעור רווחיות חיובי בקרב היבואנים המקבילים, אולם הוא עדיין נמוך משמעותית משיעור הרווחיות של היבואנים הרשמיים.
לדברי האוצר, הרווחים הגבוהים של יבואני הרכב הגדולים הרשמיים באים לידי ביטוי בין היתר בגובה הדיבידנד שחולק על ידן בשנים האחרונות, חלקו במסגרת "מבצעי הדיבידנד" בשנים 2022 ו-2017. במסגרת אותן הוראות שעה לחלוקת דיבידנד בשיעור מופחת ניתנה הטבת מס לבעל שליטה מהותי כך ששיעור המס על הדיבידנד שחולק עמד על 25% לעומת שיעור מס רגיל על דיבידנד לבעל שליטה מהותי שעומד על 33% (כולל מס יסף). נציין עוד כי לפחות חלק מבעלי השליטה מבין יבואני הרכב הגדולים נמנו על צמרת מחלקי הדיבידנד במסגרת אותן הוראות שעה. סה"כ, בשנים 2022-2012 חילקו שנים-עשר יבואני הרכב הגדולים, תשע מהן חברות פרטיות, 12 מיליארד שקל (במחירי 2022).
שכר המועסקים בחברות היבוא
פן נוסף של הרווחיות הגבוהה של יבואני הרכב הגדולים הרשמיים ניתן למצוא ברמות השכר של המועסקים בחברות אלו, בפרט מי שנמנים על שלושת העשירונים הגבוהים שבהם. כך, השכר הממוצע בשנת 2022 של המועסקים בחברות אלו עמד על 20,980 אלף שקל (ברוטו לחודש), גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק כמו גם בענף המסחר. השכר החציוני אצל יבואני הרכב הגדולים עמד בשנת 2021 על 12,708 שקל. אף כי מדובר בשכר חציוני הגבוה מהשכר החציוני במשק, הוא נמוך משמעותית מאשר בשלושת עשירוני השכר הגבוהים המועסקים אצל יבואני הרכב הגדולים. שכר זה נע בין 20 אלף שקל בעשירון השמיני ל-60 אלף שקל בעשירון העליון.
באגף הלכלכן הראשי באוצר מוסיפים כי כאשר בוחנים את השינוי בשכר בקרב מועסקים אלו בין השנים 2021-2012 נמצא כי עליית השכר הריאלי בחמשת העשירונים הנמוכים הייתה בשיעורים דומים לעליית השכר הממוצע במשק, אשר עמד על כ-26% (חרף הגידול החד ברווחי יבואני הרכב). בחמשת העשירונים הגבוהים בקרב המועסקים אצל יבואני הרכב הגדולים היה גידול השכר הריאלי גבוה מגידול השכר במשק, כאשר הוא בולט במיוחד בעשירון העליון. כך, בעשירון זה עלה השכר הריאלי הממוצע ב-32% באותה תקופה (נציין כי בעשירון הנמוך עלה השכר ריאלית ב-21% בלבד, נמוך בחמש נקודות אחוז מעליית השכר הממוצע במשק). במונחים כספיים תוספת השכר השנתית לה זכו המועסקים בעשירון העליון של יבואני הרכב עמדה על 183 אלף שקל (במחירי 2022). תוספת זו גבוהה מסך השכר הממוצע בשנת 2012 (במחירי 2022) של מי שנמנו על שבעת העשירונים הנמוכים בקרב יבואני הרכב.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
11.שיקחו מהם 90 אחוז מס,נותנים לבנקים ויבואני הרכב להרוויחיוסי 01/06/2024 15:44הגב לתגובה זו0 0מליארדים,על חשבונינו.סגור
-
10.ממש לא הופתעו. . חגגו על המיסים.קובי 29/05/2024 21:21הגב לתגובה זו4 0הכל נעשה בעידוד המדינה. אל תחשבו שהם הופתעו מהריווחיות העצומה. מבחינת המדינה כל גוף עסקי גדול יכול לעשות ככל העולה על רוחו.סגור
-
9.מדינה של גנביםדניאל 29/05/2024 20:39הגב לתגובה זו7 0מעלים מחירים לא כי צריך רק כי אפשר הציבור טיפש והציבור ישלם תספיקו את תרבות הצריכה הרקובה שלכם ! פח על 4 גלגלים 165- 200 אלף שקל היה 130 לפני שנתייםסגור
-
8.מה יש לא להבין ? היין היפני נחלש ב 50% בשנתיים האחרונותגל 29/05/2024 20:18הגב לתגובה זו8 0ומה קרה למחירי המכוניות מיפן ? עלו 25% הפתעה נכון ? איפה הממונה על התחרות ??? קרטל קרטל קרטל תתעוררו מחיר רכב בישראל כמו מחיר בית בארה"בסגור
-
7.פשוט לא להאמין!!!המנוקנק 29/05/2024 18:08הגב לתגובה זו7 0כל החברות ברווחי שיא הבנקים חוגגים חברת התעופה בשמים הרכבים בהילוך שישי והאזרחים לא יודעים איך לגמור את החודשסגור
- טען עוד
-
6.מס מלחמהמסי 29/05/2024 18:00הגב לתגובה זו4 0כמו הבנקים. מסו את יבואני הרכב בגדול. הגיע הזמןסגור
-
5.חייב רפורמה מקיפה בחום יבוא הרכב בישראל (ל"ת)כלכלן 29/05/2024 17:38הגב לתגובה זו8 0סגור
-
4.רק הציבור אשם !יובי 29/05/2024 17:35הגב לתגובה זו8 0לחילופין =השכר כנראה מעל ומעבר -ולכן משלמים כל מחיר !סגור
-
3.שר אוצר הזויאבי 29/05/2024 16:54הגב לתגובה זו5 2לא מעניין אותם כלום רק ה64 בושה .לא מבין את הציבור שעוד תומך בהםסגור
-
2.פוליטיקה בשקלאזרח מרושש 29/05/2024 16:21הגב לתגובה זו3 4ממש פוליטיקה בשקלוכמה הרוויחה המדינה על מיסים הקשורים ברכבים בשנת 2023-כמעט 30 מיליארד ₪אז מי עושק אותנו?! -10 יבואניות שהרוויחו 5 מיליארד ₪ או המדינה?????וכמה הרוויחו בנק פועלים ולאומי בשנה שעברה? מעל 8 מיליארד ₪ כל אחד!!!!!!אז אתם מדברים על 10 יבואנים שהרוויחו יחד 5 מליארד????????מדינה הזויה!!!!!!!אגב לגבי מיסוי רכב חשמלי-רוצים שרכב חשמלי ישלם 15 א"ג לק"מ בגלל שלא משלם מס על דלק-אבל רכב חשמלי נוסע על חשמל שמופק בעיקר מגז והגז ממוסה במדינת ישראל-שוב- אין גבול לחזירות המדינה אבל מפשפשים אצל היבואניםסגור
-
1.תודה ביבי על יוקר המחיה ההזוי. מדינה מושחתת (ל"ת)ירון 29/05/2024 16:10הגב לתגובה זו6 1סגור