מה זה "מס מטרו", למה הוא יירד ל-60% ואיך היזמים הרוויחו?
"הורדת ההיטל מ-75% ל-60% לתקופה של 5 שנים תהפוך את חוק המטרו לישים כלכלית עבור היזמים ותוביל לפיתוח משמעותי לאורך התוואי". כך אמרה יו"ר לשכת השמאים, נחמה בוגין, לביזפורטל, לקראת הדיון בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר, אשר צפויה להפחית את היטל ההשבחה סביב תחנות המטרו מ-75% ל-60%. הדיון ייערך היום בצל ביקורת על שיעור המס הגבוה שגורם לביטול הכדאיות הכלכלית. ההחלטה הזאת היא בשורה מצוינת ליזמים, שיכולים לקדם פרויקטים סביב המטרו. תחשבו על זה כך: יזם שעומד לשלם היטל השבחה שמן יוכל לחסוך מליונים וכך להוציא לדרך פרויקט שהיה תקוע. כך, היזמים ירוויחו אבל גם המדינה ובטח מחלקת מיסוי מקרקעין. בנוסף, בועדת הפנים ידונו היום סעיף לפיתוי העסקים בתוואי כשהעיריות ישתתפו בפיצוי.
חוק המטרו משנת 2022 קובע כי באזורים שבמרחק הליכה מתחנות המטרו שבהם אפשר להגדיל את זכויות הבנייה, יוגדל שיעור היטל ההשבחה ל-75%. שיעור המס מתחלק לשניים: 40% לוועדה המקומית והשאר לקופת המדינה, במה שמוגדר "מס מטרו". המדינה החליטה להתערב, לוותר על 15% ולגבות 20% בלבד, במה שיהפוך את הפרויקט לכלכלי. על פי ההערכות, מס המטרו אמור להזרים 150 מיליארד שקל וכעת, המס שתיגבה המדינה יהיה בשיעור מצומצם.
עוד על פי הסיכום, שיעור המס החדש שייכנס לתוקף יעמוד על 72% תוך 5 שנים. בחודשים האחרונים יצאה בוגין, דרך לשכת שמאי המקרקעין, בביקורת נוקבת כלפי המס הגבוה. כעת, היא מציינת כי בקרוב מועצת השמאים, בשיתוף הלשכה, תפעל לגיבוש תקן שמאי חדש, שיעסוק בתחום המטרו. כיום תקן 21 בודק את הכדאיות הכלכלית של פרויקטים לפינוי בינוי והתקן החדש יעסוק, כאמור, בנושא המטרו.
חשוב לציין כי מתחם ההשפעה של המטרו הוא רחב מאוד וכולל יותר מ-117 אלף דונם לאורך תוואי הרכבת. שיעור המס החדש יעמוד על 72%, כשהרשות המקומית תמשיך לגבוה ביטל של 40% ואילו המדינה תגבה 32% נוספים במהלך השנים הקרובות. בוגין ציינה כי "לשכת שמאי מקרקעין כגוף האובייקטיבי אשר מתכלל את התכנון אל מול התמורות השונות והעלויות הנלוות היה שותף פעיל בגיבוש ההסכמות והתיקונים השונים של החוק. מלבד זאת, אנו פועלים ביחד עם הגורמים המשפטיים לגיבוש תקן שמאי ייעודי אשר ילווה את התכנון ויבטיח כדאיות כלכלית לכל פרויקט בהתאם לזכויות הבניה השונות, בדומה לתקן 21 שפועל כיום בפרויקטי פינוי בינוי".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.יופי נחמה!מ' מאופקים 08/07/2024 10:42הגב לתגובה זו0 0רק כך נוכל להצליח בתור שמאי פעיל אומר לך מהלך מבורךסגור
-
3.והכי חשוב, היא לא תיסע בשבת וניאלץ להמשיך להחזיק רכב (ל"ת)יוני 08/07/2024 10:15הגב לתגובה זו1 1סגור
-
2.ארץ אוכלת יושביה רק לגנוב מהציבור ורק קומבינות וגו'בים (ל"ת)רונן 08/07/2024 09:28הגב לתגובה זו1 0סגור
-
1.מיסים ועוד מיסיםשין 08/07/2024 08:58הגב לתגובה זו1 0אולי שהעיריה תוריד במחיר הארנונה? מדוע לא מדברים על הקלה לאזרחים?עיריה עשירה ותושבים שלא גומרים את החודש.די לעושק הארנונההידעתם שהוא פי 4 עד פי 5 מבאירופה?סגור
-
אתה כנראה פחות מודע לכך שהארנונה ממגורים הפסדיתdw 08/07/2024 09:33הגב לתגובה זו0 1במקרה הטוב מאוזנת. משפחה זה הפסד לרשות המקומית. רווק זה בסדר. לכן בטח שאין מקום להפחית את הארנונה למגורים בישראל. יש כאלה הטוענים שיש להקפיץ את הארנונה למגורים, הנמוכה מדי, ולהוריד את זו העיסקית, הגבוהה מדי, אבל זה להיות ההפך מפופוליסט ופוליטיקאים בד"כ אינם מתנדבים להתאבד פוליטית. לכן מה שכן אפשר לעשות זו ארנונה התלויה במספר הנפשות. כל גולגולת תדרש לשלם. השלכה חיובית לכך יכולה להיות הפסקת עידוד עודף הילודה בישראל, כי כאשר האזרח ידע שאם בוחר להביא ילד 3, 5 או 7 זה יעלה לו עוד מיסים הוא אולי ישקול שוב. משפחות בישראל זה פשוט מכה לרשות המקומית. מי לדעתך מממן שירותי גן ילדים ובית ספר? יש איזושהי פיה טובה עם עץ של כסף? אנחנו מתרבים הרבה הרבה יותר מדי. באף מדינה מערבית אין כזה שיעור ילודה גבוה (הנורמה היא ילד 1/2, וזהו). אפילו לא קרוב.סגור
- טען עוד
-
עיקר הכספים נובעים ממשרדים (ל"ת)מי אמר שזה למגורים 08/07/2024 10:56הגב לתגובה זו0 0סגור