אהבה בינה מלאכותית
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

יוליוס בר: "יש פער גדול בין ההכנסות להוצאות בתחום הבינה המלאכותית"

בבנק ניהול העושר יוליוס בר מצביעים על הפער הגדול בין ההכנסות להוצאות בתחום הבינה המלאכותית, אך לא ממליצים לשנות פויזיציות קיימות: "אנו ממליצים למשקיעים לשמור על עמדתם הנוכחית בזכות המשך ההשקעות בתחום"
רוי שיינמן |

תחום הבינה המלאכותית שולט בוול סטריט ביד רמה בתקופה האחרונה. מניות החברות שמתעסקות בבינה מלאכותית, בין אם בצד החומרה כמו בתחום השבבים ובין אם בצד התוכנה כמו פיתוח מודלי בינה מלאכותית, כמו OpenAI שמיקרוסופט  MICROSOFT מחזיקה ב-50% ממנה או גוגל  GOOGLE ואמזון  AMAZON שמשקיעות במיזמים משלהן.

המניות הללו הציגו תשואה של מאות אחוזים בשנים האחרונות ויש החוששים שמא נוצרה בועה בתחום. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא אנבידיה  NVIDIA CORP שנחשבת למובילה בתחום השבבים לבינה מלאכותית שהמנייה שלה עלתה פי 28 ב-5 השנים האחרונות לשווי עצום של 3 טריליון דולר. מצד אחד יש כאלה הטוענים שמניית אנבידיה היא הבועה הגדולה ביותר, ולמען האמת בהחלט יש סיכונים התומכים בחששות האלו, ומצד שני יש כאלו שמאמינים שאנחנו רק בתחילתה של המהפכה וששווי השוק של אנבידיה יכול להגיע אפילו ל-6 טריליון דולר עד סוף השנה.

"סקטור הבינה המלאכותית (AI) נמצא כעת תחת בחינה מדוקדקת בשל חששות מבועה פוטנציאלית, עם פער משמעותי בין השקעות בתשתיות ובין ההכנסות המופקות מבינה מלאכותית", כותב לוקה מנוזי, חוקר תחום הדור הבא בבנק ניהול העושר יוליוס בר. "קרן סקויה קפיטול מעריכה פער זה בכ-600 מיליארד דולר, זאת בבהתבסס על 150 מיליארד דולר של הכנסות חזויות ממחלקת מרכזי הנתונים של אנבידיה,  תוך התחשבות גם בעלות הכוללת של מרכזי נתונים של AI. יש לקחת בחשבון גם את לוח הזמנים להפחתת הוצאות הון על שרתים ותשתיות, הנע בין שש לשבע שנים, מכיוון שהוא מפחית את ההשפעה לטווח הקצר על הרווחיות, ובכך מותיר יותר זמן למונטיזציה. ללא תלות בעיתוי, פער זה צריך להיסגר, אם על ידי צמצום ההוצאות בתשתיות או על ידי שיא במונטיזציה".

"כדי לספק הקשר למכשולים הגבוהים שבפניהם ניצב האקוסיסטם של הבינה המלאכותית, חשוב לזכור שההוצאה הגלובלית על IT הייתה קרובה ל-4.7 טריליון דולר ב-2023, לפי Gartner, מתוכם 913 מיליון דולר הוצאו על תוכנה", מוסיף מנוזי. "באופן כללי, חברות תוכנה מתמודדות עם אתגרים במונטיזציה של בינה מלאכותית, זאת מכיוון שיצירת כלי AI בעלי ערך משמעותי ושילובם אצל הלקוחות היא תהליך ארוך ומסובך. שנית, השפעות שלאחר המגפה עדיין משפיעות על מחזורי המכירות. בעולם החדש הזה, מכירות IT ותוכנה צומחות בקצב נמוך בהרבה בהשוואה לעבר. יתר על כן, ישנם חששות ש-AI עלול להקטין את השוק הפוטנציאלי על ידי החלפת עובדים".

"למרות אתגרים אלה, אנו מאמינים שחברות תוכנה יפצו על אובדן מקומות העבודה באמצעות כוח התמחור שלהן, הנתמך בעלויות מעבר גבוהות", מוסי, מנוזי. "בנוסף, הזדמנויות קיימות ליצירת מוצרים חדשים עם הצעת ערך ברורה עשויות להרחיב את השוק הפוטנציאלי. בעוד שמוקדם מדי להסיק מסקנות לגבי מונטיזציה של האקוסיסטם בבינה המלאכותית נראה כי לפחות כרגע מחזורי ההשקעות נמשכים כרגיל. רק הזמן יגיד אם ציפיות ההכנסות הגבוהות הללו יתממשו ואם הפער בין ההכנסות להוצאות ייסגר. בינתיים, אנו ממשיכים לעקוב אחר מגמות של שילוב בינה מלאכותית בפעילותן של חברות התוכנה.

לסיכום, אנו נשארים בעמדה קונסטרוקטיבית לגבי נושא מחשוב הענן וה-AI שלנו. בעוד שאנו צופים תנודתיות מוגברת בשבועות הקרובים, אנו ממליצים למשקיעים לשמור על עמדותיהם בגזרת הבינה המלאכותית".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה